Ruokohelpin hävittäminen
Valvoja: Farmari-ryhmä
Ruokohelpin hävittäminen
Elikkä pitäisi ruokohelvellä ollut pelto saada normi viljelykäyttöön, millähän taktiikalla helpin nujertaisitte? Pelkkä murskaus ja kyntö ei riitä?
Entäs vilejlykasvi, kuulin että rypsi/rapsi soveltuisi paraiten entiseen helpipeltoon?
Entäs vilejlykasvi, kuulin että rypsi/rapsi soveltuisi paraiten entiseen helpipeltoon?
Re: Ruokohelpin hävittäminen
Omat lohkot viimekeväänä sai lietteen (ei paras juttu) korjasivat kasvuston tuoreena navetalle,
30-50 cm pituisena 4L /ha roundup-käsittely elokuun lopussa,
kyntöurakointi lokakuulla.
Nyt näyttää hyvältä
30-50 cm pituisena 4L /ha roundup-käsittely elokuun lopussa,
kyntöurakointi lokakuulla.
Nyt näyttää hyvältä
Re: Ruokohelpin hävittäminen
Joo, ei se sen kummempi juttu ole. Niitto/murskaus/korjuu kerran joskus kesäkuussa, jälkikasvun ollessa tiheä ja hyvinvoiva keleistä riippuen ajetaan glyfoa maksimiannos ennen kuin ylettyy puomeihin, ja annetaan kuolla. Jos on sopiva syksy voi niittää, paalata ja myydä ruskean sadon olkipolton sekaan jos voimalaitos likellä ja helpisopimus voimassa. Tärkeää (lue: kustannustehokasta) on ruiskuttaessa että se tehdään hyvissä olosuhteissa ja peitto on mahdollisimman hyvä. Sitten kyntö loppuvuodesta ja seuraava kasvi keväällä.
Re: Ruokohelpin hävittäminen
Omat kokemukset, vaikka täydellinen glyfo vaikutus loppu kesän käsittelystä ja huolellisesta kynnöstä huolimatta, helpi vaan seuraavana kasvukautena oli kasvussa, viljely kasvina rypsi.
Homma meni sit uusintaan glyfon osalta ( kummallakin kerralla ihan 4-5l goldia) ja rupeaa jo uskomaan helpikin. Kova kasvu esim tolppien vieressä vieläkin, vaikka kaikki tolpat on huolella kierretty monesti ja vaikutus on syksyllä nähtävissä, mutta kesällä jotenkin vaan pukkaa uutta kasvustoa. Eli vaatii pitkää hermoa, glyfoa, kyntöä ja muutaman vuoden.
Homma meni sit uusintaan glyfon osalta ( kummallakin kerralla ihan 4-5l goldia) ja rupeaa jo uskomaan helpikin. Kova kasvu esim tolppien vieressä vieläkin, vaikka kaikki tolpat on huolella kierretty monesti ja vaikutus on syksyllä nähtävissä, mutta kesällä jotenkin vaan pukkaa uutta kasvustoa. Eli vaatii pitkää hermoa, glyfoa, kyntöä ja muutaman vuoden.
Re: Ruokohelpin hävittäminen
Polttaminenhan olisi vissiin yksi vaihtoehto, mutta ei taida sekään autuaaks tehdä, juurethan ne siellä mihkään pala. Paras konsti varmaan niitto, korjuu, ruiskutus uuteen kasvustoon, korjuu ja kyntö.
Re: Ruokohelpin hävittäminen
hako kirjoitti: Kova kasvu esim tolppien vieressä vieläkin, vaikka kaikki tolpat on huolella kierretty monesti ja vaikutus on syksyllä nähtävissä, mutta kesällä jotenkin vaan pukkaa uutta kasvustoa.
Mielenkiintoista nähdä tuo , itsellä 6 tolppaa joiden vieressä 50% seosta suihkuttelin heti sadonkorjuun jälkeen, ruskeaksi meni kyllä.