Sivutoiminen viljely + lampaiden pito
Lähetetty: 05 Elo 2013, 20:57
Terve,
maalta kun olen kotoisin niin tekisi mieli muuttaa takaisin ja tehdä pienimuotoista viljelyä + lampaiden pitoa. Teen etänä ATK-hommia neljänä päivänä viikossa, eli se on 8h päivästä pois niinä päivinä. Kerta viikkoon pitää sitten ajella toimistolle.
Tarkoituksena on hankkia jonkun verran lampaita, niin tuli mieleen että siinä samalla touhutessa voisi varmaan viljellä maatakin. Minkä kokoista tilaa tässä kannattaisi ruveta etsimään, vai tuleeko niin kiirettä että ihan turha edes ajatella jos ihan pienestä ei ole mitään iloa?
Jääkö hommasta yhtään voitolle? Nykyisellä työllä elää, mutta voisi katsella "parempaa" asuntoa/tilaa mikäli tuosta saisi yhtään ekstraa. Sen voisi suoraan sitten laittaa lainaan. Osaako kukaan sanoa mitään suuntaa antavaa Varsinais-Suomeen? En tiedä mitä viljelisin, se on täysin auki. Minkälaisista investoinneista puhutaan koneiden jne suhteen jos unohdetaan tuo itse tilan ostohinta. Entä onko jossain jotain budjettiesimerkkejä?
Kuten huomaa niin vähän ummikko olen vaikka isäni maata viljelikin, itseäni ei silloin kiinnostanut. On se kuitenkin sen verta voimissaan vielä että varmaan opettaisi, kun kerta vielä pääsisi sanomaan että "mitä minä sanoin"
maalta kun olen kotoisin niin tekisi mieli muuttaa takaisin ja tehdä pienimuotoista viljelyä + lampaiden pitoa. Teen etänä ATK-hommia neljänä päivänä viikossa, eli se on 8h päivästä pois niinä päivinä. Kerta viikkoon pitää sitten ajella toimistolle.
Tarkoituksena on hankkia jonkun verran lampaita, niin tuli mieleen että siinä samalla touhutessa voisi varmaan viljellä maatakin. Minkä kokoista tilaa tässä kannattaisi ruveta etsimään, vai tuleeko niin kiirettä että ihan turha edes ajatella jos ihan pienestä ei ole mitään iloa?
Jääkö hommasta yhtään voitolle? Nykyisellä työllä elää, mutta voisi katsella "parempaa" asuntoa/tilaa mikäli tuosta saisi yhtään ekstraa. Sen voisi suoraan sitten laittaa lainaan. Osaako kukaan sanoa mitään suuntaa antavaa Varsinais-Suomeen? En tiedä mitä viljelisin, se on täysin auki. Minkälaisista investoinneista puhutaan koneiden jne suhteen jos unohdetaan tuo itse tilan ostohinta. Entä onko jossain jotain budjettiesimerkkejä?
Kuten huomaa niin vähän ummikko olen vaikka isäni maata viljelikin, itseäni ei silloin kiinnostanut. On se kuitenkin sen verta voimissaan vielä että varmaan opettaisi, kun kerta vielä pääsisi sanomaan että "mitä minä sanoin"