Nouseeko siilosta otettujen jyvien itävyys kun niiden antaa olla ensin matalassa lämpötilassa?
Ja sitten tekee idätyskokeen. Tai jos kokeen tekee heti kun on hakenut jyvät pakkasesta...
Onko noilla eroa?
-------->
Itävyyskokeen voit tehdä kotikonstein seuraavaan tapaan: Kostuta kahvisuodatinpussi märäksi ja laske itävyyskokeeseen tulevat siemenet, yleensä 100 kpl. Kääri suodatinpussi tötterölle, pistä muovipussiin ja vie muovipussi viileään, 10 asteen lämpötilaan seitsemäksi vuorokaudeksi. Huolehdi siitä, että kahvipussi on säilytyksen ajan riittävän kostea. Siirrä suodatinpussi kolmen vuorokauden ajaksi huoneenlämpöön (20 astetta) ja laske tämän jälkeen normaalisti kehittyneiden siementen (=siemenet, jossa juuri ja itutuppi) määrä.
Idätyskoe
Valvoja: Farmari-ryhmä
Re: Idätyskoe
Mä olen aina pitänyt päivän pari lämpimässä ennen kuin olen alkanut idättelemään. Kerran isäni haki jyvät siiloista ja luulin, että olivat olleet pidempään lämpimässä kuin puolipäivää. Kun asia selvisi tein uusinta kokeen niin 10% kahta puolta oli parempi itävyys jälkimmäisessä.
Joten lämmitelty on.
Joten lämmitelty on.
Re: Idätyskoe
Viikko, pari lämpimässä ja sitten idätykseen. Tämä virallinen neuvo ja myös todettukin. Tutulla keväällä otettu itävyysnäyte todella heikko, myöhemmin kun aurinko lämmitti siiloa itävyys oli samasta erästä huippuluokkaa.ja101 kirjoitti:Mä olen aina pitänyt päivän pari lämpimässä ennen kuin olen alkanut idättelemään. Kerran isäni haki jyvät siiloista ja luulin, että olivat olleet pidempään lämpimässä kuin puolipäivää. Kun asia selvisi tein uusinta kokeen niin 10% kahta puolta oli parempi itävyys jälkimmäisessä.
Joten lämmitelty on.