Luomu luonnonhoitopelto
Lähetetty: 12 Touko 2014, 11:22
Hei luomuviljelijät. Eviran julkaisussa "Luonnonmukainen tuotanto 1" Yleiset kasvintuotannon ehdot, sivulla 30 on nähdäkseni uusia asioita luomuviljelijöiden luonnonhoitopeltojen sadonkorjuusta. Luomuviljelijän olisi pakko korjata satoa luonnonhoitopelloilta joka kolmas vuosi. Tavanomaisella puolella riittää, kunhan luonnonhoitopellolla ei kasva kovin pahasti pajua. Onko luomutarkastajat laitettu hoitamaan täydentävien ehtojen valvonnat luomutiloilla, vai mistä lienee kysymys? Ainakin meille tuo aiheuttaa päänvaivaa, koska nurmirehun korjuuta meillä ei ole, koska eläimiäkään ei ole. Lohkot ovat vaikeita, pieniä ja märkiä, joten lähialueen karjatilatkaan eivät ole kiinnostuneita edes ilmaiseksi korjaamaan niiltä satoa. Tulisikohan niistä siementä, jos vaikka puisi.
"Viljelykiertoa on pääsääntöisesti noudatettava kaikilla luomuvalvontaan kuuluvilla lohkoilla."
"Viljelykiertovaatimusten osalta luonnonhoitopeltoja (monivuotinen nurmi) käsitellään normaalina pellolla kasvatettavana nurmena, jonka sato on korjattava vähintään joka kolmas vuosi."
"Viljelykiertoa on pääsääntöisesti noudatettava kaikilla luomuvalvontaan kuuluvilla lohkoilla."
"Viljelykiertovaatimusten osalta luonnonhoitopeltoja (monivuotinen nurmi) käsitellään normaalina pellolla kasvatettavana nurmena, jonka sato on korjattava vähintään joka kolmas vuosi."