Itse rakennetut koneet

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

kuski80
Luokka: Hevosaura

Itse rakennetut koneet

Lukematon viesti Kirjoittaja kuski80 »

20141008_165900.jpg
20141008_165900.jpg (30.64 KiB) Katsottu 12690 kertaa
Minkälaisia tuotoksia sitä pajoista on tullu ulos porukalla?

Itse sai just koekäyttö valmiiks ketjumurskaimen :D

[attachment=0]20141008_165900.jpg[/attachment
Auts
Luokka: >500hv

Re: Itse rakennetut koneet

Lukematon viesti Kirjoittaja Auts »

Peukalo sen verran keskellä kämmentä, ettei riitä kyky tehdä itse koneita.

Pieniä käyttöä helpottavia/ parantavia rakenteluja tulee tehtyä.
kehveli
Luokka: 50 hv., takaveto

Lukematon viesti Kirjoittaja kehveli »

Mikä tuossa on varsinaisena murskapäänä? Vai onko sekin kasattu itse?
Nivelakseli aika kovassa vinkkelissa traktorin päästä. Vai näyttääkö vaan kuvassa todellisuutta enemmän.
TumppiW
Luokka: yli 300 hv
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja TumppiW »

Vihannesviljelyyn tein vanhasta kultivaattorista + pyöränvälijyrästä + tasauslautasista penkintekokoneen ja romuraudasta on tullut tehtyä kahden käden talikoita (broadfork).

Ensi kevääksi olisi edessä tähän mennessä isoin projekti, eli kultivaattorin muunto pneumaattiseksi suorakylvökoneeksi. Bourgaultilta osat, Accordin kylvöyksikkö ja väliin hiukan rautaa. Ei siinäkään mitään mullistavaa ole, paitsi jos se toimii.

Vesakkomurskain oli hieno!
kuski80

Ketjut siellä pyörii :D Murskainpään kasailin ite,kaivurilla "pokkasin" tuon kotelon 4mm jostai kulutuspellistä. Tuo kulmavaihde löyty tutun romukasasta,Nokkakonee vanha niittokone. Nivelakseli on vähä jyrkässä kun just se hihnakoko puuttu mikä ois sopiva ollu..mutta toimii noinkin. meinasin kohan löytyy kaks kulmavaihdetta nii teen niistä vähä jämäkämmän ketjuleikkurin vielä. Tuohon keltaseen puomiin on toinen leikkuupää,190cm levee kelamurskain :D
Liitteet
WP_000945.jpg
WP_000945.jpg (44.32 KiB) Katsottu 12356 kertaa
Jukujuku
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Jukujuku »

kuski80 kirjoitti:Ketjut siellä pyörii :D Murskainpään kasailin ite,kaivurilla "pokkasin" tuon kotelon 4mm jostai kulutuspellistä. Tuo kulmavaihde löyty tutun romukasasta,Nokkakonee vanha niittokone. Nivelakseli on vähä jyrkässä kun just se hihnakoko puuttu mikä ois sopiva ollu..mutta toimii noinkin. meinasin kohan löytyy kaks kulmavaihdetta nii teen niistä vähä jämäkämmän ketjuleikkurin vielä. Tuohon keltaseen puomiin on toinen leikkuupää,190cm levee kelamurskain :D
joko ovat solmus ? :mrgreen:
kuski80

Heh..ei oo solmussa :D vähän järeemmän ja ulottuvamman jos tekis ;)
nuffieldmaster
Luokka: yli 300 hv
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja nuffieldmaster »

Nuo on hyviä joskus nuo itserakennetut koneet, kunhan vain käyttää omissa nurkissa.

Julkisiin ja yleisiin paikkoihin jos vahinko sattuu, vaikka ei koneen rakenteellisesta ongelmasta syy johtuisikaan, esim. kiven lentäminen lapsen päälle, vastuu on rakentelijan, jos taas kivi lentää tehdastekoisesta koneesta, ce-merkitystä niin vastuu ei ole omassa piirissä, eikä tehtaan paappaakaan siitä kurmuuteta. Vahinko mikä vahinko...
kuski80

Omissa nurkissaha näillä häärätään...eihän näillä suuremmi urakoimaa viiti lähtee.Itellee on mukavampi rakennella :D Vaikka kyllä tääläpäin muutama urakoi täysin ite tehdyillä koneilla Destialle ym :)
jupe
Luokka: yli 150 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja jupe »

Itsellä ite rakennettuja on rehunjakovaunu, ollut käytössä melkain 15 v. ketjumurskain puutavarakuormaimen nokkaan, sähkökäyttöinen käytetty joka 2. vuosi ulottuvuutta noin 6m. ruuvipurkukärry vanhasta lietekärryn alustasta, n. 13 m3. Suunnittelen tekeväni joskus isomman jostain 3 akselisesta konttialustasta tai vastaavasta.
kuski80

Millä tavalla on toteutettu tuo sähkö leikkuri? Tuolla varastossa köhöttää kaks kuorma-auton kärrin runkoo..jos heistä pari kärriä tekis kun saa kerättyy osia :) Tielana on kans maalia vaille valmis,35cm teräkorkeus,hydrauli siipi reunapaltee poistoo ,hydr. nosto ja kallistus ja säädettävä karheelevitin :)
kallioj82
Luokka: yli 100 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja kallioj82 »

kuski80 kirjoitti:Millä tavalla on toteutettu tuo sähkö leikkuri? Tuolla varastossa köhöttää kaks kuorma-auton kärrin runkoo..jos heistä pari kärriä tekis kun saa kerättyy osia :) Tielana on kans maalia vaille valmis,35cm teräkorkeus,hydrauli siipi reunapaltee poistoo ,hydr. nosto ja kallistus ja säädettävä karheelevitin :)
paljonko tuli lanaan painoa? meillä kans itse tehty lana ja tehtiin tuolla samaisella 35cm teräkorkeudella, mut tuntuu että tahtoo tullayhtenään tavara yli. seuraavaa paranneltua mallia tässä suunnitellaan ja siihen olis tarkoitus lisätä tuota terän korkeutta sellaiseen 55-60cm. millaisesta värkistä teit rungon?
kuski80

Rungon tein vanhasta kuorma-auton rungosta(mersu). Jäykiste palkkeja tuli muutama ja teräpalkit on tiehöylän karheenlevittimistä,semmoset vähän kaarevat,noin 35cm. Sitten ennen renkaita on veivi säädettävä karheenlevitin jonkatein kulmaraudasta ja korotin vanhasta polttoainesäiliöstä leikatulla siivulla,noin 30cm on korkeutta.En ole vaakalla käyttäny vielä..lisäpainot pitää viellä laitella..tuli vähän liian kevyt. Ihan romuraudoista se on kasattu mutta tuli edullinen ja toimii. jos joskus teen toisen ni teen kunnon palkista ja vetokoukkuun kiinni. Nyt on projekti pajassa puomimurskain rakentumassa hiljalleen ;)
jupe
Luokka: yli 150 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja jupe »

kuski80 kirjoitti:Millä tavalla on toteutettu tuo sähkö leikkuri? Tuolla varastossa köhöttää kaks kuorma-auton kärrin runkoo..jos heistä pari kärriä tekis kun saa kerättyy osia :) Tielana on kans maalia vaille valmis,35cm teräkorkeus,hydrauli siipi reunapaltee poistoo ,hydr. nosto ja kallistus ja säädettävä karheelevitin :)
Varavoima agrekaatti traktorin perässä. puutavarakuormaimessa omatekoinen murskain. yksinkertaisesti sähkömoottori ja siitä puoleen nopeuden hidastava hihnavälitys 50 mm paksun akselin päähän ja 2 pukkilaakeria. akselin päässä 20 cm halkaisijaltaan oleva lautanen jossa kovalla pultilla kiinni kolme 10 mm nostoketjun pätkää. työleveys 150 cm. koko komeus on tottakai koteloitu peltiin.
kallioj82
Luokka: yli 100 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja kallioj82 »

kuski80 kirjoitti:Rungon tein vanhasta kuorma-auton rungosta(mersu). Jäykiste palkkeja tuli muutama ja teräpalkit on tiehöylän karheenlevittimistä,semmoset vähän kaarevat,noin 35cm. Sitten ennen renkaita on veivi säädettävä karheenlevitin jonkatein kulmaraudasta ja korotin vanhasta polttoainesäiliöstä leikatulla siivulla,noin 30cm on korkeutta.En ole vaakalla käyttäny vielä..lisäpainot pitää viellä laitella..tuli vähän liian kevyt. Ihan romuraudoista se on kasattu mutta tuli edullinen ja toimii. jos joskus teen toisen ni teen kunnon palkista ja vetokoukkuun kiinni. Nyt on projekti pajassa puomimurskain rakentumassa hiljalleen ;)
Kannattaa tehdä nostolaite sovitteinen nii on helpompi käännellä ja ei vie traktorilla painoa jos saa tarpeeksi lana llä painoa
Vastaa Viestiin