masto kirjoitti:kuinka moni on muuttanut äkeensä hanhenjalkaan? itseäni alkanut nyt myös kiinnostaa tämäkin vaihtoehto.
Minä olen vaihtanut Potilan SPH 540 äkeeseen hanhenjalat. Laitoin Väderstadin 135 mm kärjet. Piikkijakoa harvensin, jotta läpäisevyys paranee. Nyt n.10 cm. Hyvin toimii omiin tarkoituksiin.
Huomioitavaa:
- Kovalla maalla tunkeutuvuus maahan on hieman huonompi.
- Kärkien tulee olla, piikkien ollessa levossa, maanpinnan suuntaisia. Muutoin piikin ollessa vedossa, voi sen asento muuttua liian pystyksi, jolloin työjäljen epätasaisuus lisääntyy ja piikki ei ehkä toimi liian raskaassa vetoasennossa.
- Muokkausteho muuttuu. Muokkauspohja on kyllä hyvin tasainen, ja piikit katkovat rikkojen juuria varsin hyvin. Kuitenkin hanhenjalka ei värisytä piikkiä yhtä hyvin, jolloin kokkareiden hajottamisteho jää hieman heikommaksi.
- Kevyempi vetää. Hanhenjalka leikkaa maan, normaali äkeen kärki kulkee pystyssä ja murtaa maan. Leikkaaminen on ainakin omilla maillani selvästi kevyempää.
- Äkeen piikkijakoa voi joutua muuttamaan myös siksi, että leveämmät hanhenjalat ottaisivat muutoin kiinni kannatuspyöriin. Ainakin minulla olisi ollut niin. Hanhenjalka olisi saattanut repiä kannatinpyörän kyljen.
- Rikkatorjunta on syy, miksi itse laitoin. Muokkausteho niillä ei parane, päinvastoin. Siis ainakaan tuolla kärkimallilla, joka minulla on.
- Potilassa tuo SPH- piikki on vahempia piikkimalleja jäykempi ja tuntuu toimivan tuon kärjen kanssa hyvin. En osaa sanoa, miten kapeampi piikki toimisi.
Itse olen luomussa, jolloin hanhenjalat ovat yksi hyvä keino torjua monivuotisia oheiskasveja. Juuret tosiaan katkeavat kohtalaisen hyvin. Toki aina löytyy taitavia kasveja, jotko jotenkin osaavat kiertää nuokin terät. Pidän kärkiä luomussa tosi hyvinä, varsinkin jos kyntöä pyrkii vähentämään. Kemiallisen viljelyn rikkatorjunta hoituu helposti ruiskulla, jolloin hanhenjalka ei minusta ole tarpeellinen. Myös maan muokkautuvuus on suuresti merkitsevä tekijä. Kynnettyä äestettäessä teho hanhenjaloilla vaikuttaisi hieman heikolta. Johtunee siitä, että kyntö nostaa usein pintaan "raaempaa" ja huonommin muokkautuvaa maata. Siksi itse etsinkin keinoja vähentää kyntöä ja pitää maan pinnassa "parempaa" maata.