koneenkorjaus taidot?

Kaikkea mikä liittyy yleisesti maatalouteen. Uutisista, kehityksestä, tulevasta, maatalouskaupoista, lehdistä ja järjestöistä. ym..

Valvoja: Farmari-ryhmä

landepaukku
Luokka: Hevosaura

koneenkorjaus taidot?

Lukematon viesti Kirjoittaja landepaukku »

Minulla on sellainen tilanne, että traktoria osaan ajaa ja maatalouskoneita käyttää. Mutta sitten kun tulee puhe tekniikasta tai moottoreista minä menen hiljaiseksi. Eli moottorin toimintaperiaatteen tiedän hätäisesti, mutta mitään käytännön osaamista ei ole. Ammattikoulussa maatalouspuolella sen oppisi, mutta olen tällä hetkellä lukiossa ja jatko-opinto suunnitelmat ovat maatalous-metsätieteellisessä. Yliopistossahan käytännöntaitoja ei opita. Ammattikoulu veisi kaksi vuotta ja karjapuolen ja viljelyn osaan jo sen verta, että käytännön harjoittelulla hallitsisin ammatin. Elättelen toivoa, että minustakin vielä joskus voisi tulla maanviljelijä. Tällöin olisi hyvä osata konneet. Ja toisihan tietämys uskottavuutta ravattiherranakin :wink:

Jotta mitenkä sitä oppisi sen konepuolenkin?
Rubinjo
Luokka: >500hv
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Rubinjo »

Tää on mielenkiintonen aihe vähän laajemminkin ottaen. Pitääkö maanviljelijän osata kaikki mahdollinen maatilalla tapahtuva toiminta? Mulla toi korjaustaito ja etenkin rakentaminen ei oo lainkaan verissä ja sitä kautta intokin melko vähissä. Mielestäni maatilalla kannattaa keskittää osaaminen niihin toimintoihn mitkä omakseen parhaiten kokee ja ne hommat mitkä tuntuu luonnikkaalta ulkoistaa, antaa ammattilaisten tehdä. Oon kantapään kautta oppinu et lopputulos on rahallisesti usein sama tai parempi ku ulkoistaa hommia ja ennen kaikkea hermot säästyy. Käsittääkseni monet "oikeat" pienyrittäjätkin vievät koneensa korjaamoon ja ostavat palveluita kun aika tai taito ei riitä.

Tärkeempää kun jonkun yksittäisen homman osaaminen, on se et osaa hankkia tietoa miten joku asia kannattaa tehdä ja mistä siihen saa pätevän tekijän, jos se ei ole jostain syystä itse mahdollista tehä.
turkki
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja turkki »

Rubinjo kirjoitti:Tää on mielenkiintonen aihe vähän laajemminkin ottaen. Pitääkö maanviljelijän osata kaikki mahdollinen maatilalla tapahtuva toiminta?
Koneet teknistyy koko ajan enemmän, ja perustiedoilla ei enää pitkälle pötkitä. Vaikka hallitsisi täysin harmaa-fergun tai Dextan korjaukset, voi sormi mennä suuhun nykytraktorien kanssa.

Itse en ainakaan jaksa yrittääkään mitään perushuoltoja suurempia korjauksia. Vaikka joku homma saattaisi onnistuakin niin aikaa menee tuhottomasti jos joka työvaihetta täytyy ihmetellä ja tuumia. Erikoistyökalujakin tarvittaisiin. Myös mahdolliset mokat saattavat tulla paljon kalliimmiksi kuin vanhojen karvalakkikoneiden kanssa.
pontus
Luokka: yli 100 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja pontus »

Meikäläisellä taas koko homman juoni on siinä että kun vanhoilla koneilla pelaa niin niitä osaa myös korjata. En myöskään juuri osta uusia koneita vaan vanhoja ja itse "korjailen" niistä toimivia...Niin ja ennakoiva huolto varsinkin vanhoilla koneilla on tärkeää!
6265
Luokka: yli 200 hv
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja 6265 »

eikös se ole ihan riittävää että pystyy tekemään koneelle kun koneelle kaikkea pientä huoltoa ja korjausta :roll: eikä sitä kyllä paljoa tarvi osata kun on olemasaa ne kaikki tietävät huoltomiehet :wink:
Jari
Luokka: >500hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

Minä taas käsitän että koneilla tarkoitetaan nimenomaan työkoneita,itse traktoreille ei nykyään kannata lie kenenkään tehä muuta kuin vaihtaa öljyt ja perushuollot,jos niitäkään?
Vika,minkä "korjauksella" saa aikaan,menee työn tehneen korjaamon piikkiin kun omana työnä tehtynä kustannuksena ainakin vakuutuksen omavastuu. Ja niihin kämmeihin ,tietämättään,liian suuri riski vaikka tekee kuten Turkki sanoi,tavaa asiaa tarkasti jostakin opuksesta :?

Työkoneet sitten toinen juttu,tänä keväänä tuli vaihettua lietekärryyn laakeri keulaan,hitsattua jyrään sylinterin korvakko ja ennen toukotöitä rempattua lietepumppu.

Erittäin yksinkertaisia hommia joilla saa hyvän palkan itselleen eikä mene AIKAA jota korjaamolle,lähelläkin olevalle,vieminen ja ehkä sepän odottaminen vie.
Toisaalta hakkurin nivelakselin putken lyhentäminen oli pajahommia jonka mieluusti annoin toisen tehtäväksi että tulee kerralla suora. Markan seppä jne... :) Nämä työt mielestäni jokaisen maatilan tulisi osata tehdä,työkalujakaan ei montaa tartte ja niillä työkaluilla piiiiitkä käyttöikä sekä paljon käyttökohteita.

Nyt työn alla silppurin happopullotelineet ja seuraavana kärryyn rehulaidat. Nämä hiukan vaativimpia töitä mutta tuntipalkka kyllä vähintäänkin kohdallaan,samaa luokkaa kuin koneilla ja nyt työkaluna kädet pajan työkalujen lisäksi 8) Tosin työmäärä melkoinen kuten arvata saattaa.

Niin,tämä teksti syntyi näin karjatilallisen kannalta katsottuna,korjattavaa ja laitettavaa on jatkuvasti ja jokainen tietää mitä esim. putkimiehen kutsuminen maksaa vaikka vika pienikin,helposti korjattavissa.

Joten lopuksi,älä yritäkään perehtyä koneen korjaamiseen vaan siihen kuinka koneet toimii ja pysyy ehjänä oikealla huollolla. Pääset kaikista vähimmällä eikä pe****stä ressiä tekemättömistä töistä,ei korjaamoja saati rikkinäisiä/vääränlaisia työkaluja!
Jukz
Luokka: yli 100 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Jukz »

Jokin aikuiskoulutuskeskus vaan ja koneasentaja-linja :) Tietty kun menis kysymään joltain paikalliselta pellepelottomalta ni kai nekin neuvois ja opastais.
Vastaa Viestiin