LUEL-pellon tuet
Valvoja: Farmari-ryhmä
LUEL-pellon tuet
Heippa!
Voisikohan joku asioista perillä oleva selventää seuraavia asioita:
Vanhempani ovat luopumiseläkkeellä (LUEL), entisiä maidontuottajia. Heillä on peltoa n. 18 ha ja ko. pellot ovat olleet pakettipeltoja viimeiset 12 vuotta. Nyt heillä olisi tarkoitus vuokrata em. pellot ja he ovat pyytäneet minua selvittämään vuokraukseen liittyviä asioita.
Olen selvittänyt että he pystyvät vuokraamaan pellot menettämättä LUEL-eläkettään. Olen myös ymmärtänyt että mahdollinen vuokralainen saisi pelloille CAP-tuen. Muitten tukien yhteydessä olen törmännyt käsitteeseen että pellon on oltava ns. tukikelpoinen . Ovatko nämä pellot tukikelpoisia?
Jos eivät, , niin miten ne saisi tukikelpoisiksi? Sekä, pystyykö mahdollinen vuokralainen (siirtämään)/kiinnittämään hallussaan olevia tukioikeuksia näihin peltoihin? Ja miten on mahdollista että viljelijällä on tukioikeuksia joita ei ole kiinnitetty peltoon?
Vastauksista etukäteen kiittäen,
Musher
Voisikohan joku asioista perillä oleva selventää seuraavia asioita:
Vanhempani ovat luopumiseläkkeellä (LUEL), entisiä maidontuottajia. Heillä on peltoa n. 18 ha ja ko. pellot ovat olleet pakettipeltoja viimeiset 12 vuotta. Nyt heillä olisi tarkoitus vuokrata em. pellot ja he ovat pyytäneet minua selvittämään vuokraukseen liittyviä asioita.
Olen selvittänyt että he pystyvät vuokraamaan pellot menettämättä LUEL-eläkettään. Olen myös ymmärtänyt että mahdollinen vuokralainen saisi pelloille CAP-tuen. Muitten tukien yhteydessä olen törmännyt käsitteeseen että pellon on oltava ns. tukikelpoinen . Ovatko nämä pellot tukikelpoisia?
Jos eivät, , niin miten ne saisi tukikelpoisiksi? Sekä, pystyykö mahdollinen vuokralainen (siirtämään)/kiinnittämään hallussaan olevia tukioikeuksia näihin peltoihin? Ja miten on mahdollista että viljelijällä on tukioikeuksia joita ei ole kiinnitetty peltoon?
Vastauksista etukäteen kiittäen,
Musher
- Rubinjo
- Luokka: >500hv
- Viestit: 2591
- Liittynyt: 17 Tammi 2005, 22:28
- Paikkakunta: Halikko www.toivontila.fi
- Viesti:
Re: LUEL-pellon tuet
Kuten Rubinjo jo neuvoi niin yhteyttä kunnan maaseutuelinkeinoasiamieheen. Ainakin meidän kunnassa tuolla hepulla on kevyt työtaakka ja tuntuu olevan ihan mielissään kun pääsee välillä tekemään työtä. Viranomaiset tuskin kommentoivat tälle palstalle täällä on vain mutu tietoa. Tällä hetkellä luopumistukieläkkeen voi käsittääkseni saada jos on tarpeeksi ikää ja vuokraa pellot pois alle 40 vuotiaalle viljelijälle vähintään kymmeneksi vuodeksi. MYEL-viranomaiset tietävät eläkeasiat parhaiten mutta ilmeisesti olet jo sen selvittänyt.
Tuskin kukaan vielä tuntee sääntöjä kunnolla, koska ne ovat vielä. muokkauksessa. Mutta toistaiseksi kenelläkään ei siis ole tukioikeuksia. Tulevaisuudessa viljelijällä voi olla tukioikeus ilman peltoa, jos hänellä on ollut peltoa hallussaan vuonna 2006, mutta vuokrasopimuksen päätyttyä tukioikeutta ei ole palautettu pellon omistajalle.
Tukioikeudella ei kuitenkaan tee mitään ilman peltoa. Eli pelkällä tukioikeudella ei saa tukea ellei ole osoittaa sille peltoa. Mahdollisesti pohjanmaalaiset pellon raivaajat ostelevat tulevaisuudessa tukioikeuksia Itä-Suomesta ja siirtävät niitä raivioilleen saadakseen ne tukikelpoisiksi. Tämä on sitä valtiontalouden suurta viisautta eli tuetaan ylituotannon takia viljelystä luopumista mutta saman aikaisesti annetaan tukea uuden pellon raivaukseen.
Ja kaikki edellä kirjoittamani oli siis asiantuntematonta mutu tietoa.
Tällä hetkellä voimassa olevien sääntöjen mukaan tukikelpoiseksi katsotaan pelto, joka on ollut viljelyksessä vuosina 1989-2001. Eli jos vanhempiensi pellot ovat olleet viljelyssä silloin niin ne ovat tukikelpoisia.Musheri kirjoitti:
Muitten tukien yhteydessä olen törmännyt käsitteeseen että pellon on oltava ns. tukikelpoinen . Ovatko nämä pellot tukikelpoisia?
Tukioikeuksia ei vielä käytetä. Ne tulevat käyttöön vuodesta 2006 eteenpäin. Tänä vuonna eli 2005 tuet saa se joka niitä tänä keväänä hakee. Ensi vuoden ja sitä seuraavien vuosien tukioikeus myönnetään sille, jolla on tukikelpoinen pelto viljelyksessä vuonna 2006. Siksi vuokra sopimuksiin pitää laittaa ehto että vuokraviljelijä palauttaa tukioikeuden pellon omistajalle vuokrasopimuksen päätyttyä.Musheri kirjoitti: Sekä, pystyykö mahdollinen vuokralainen (siirtämään)/kiinnittämään hallussaan olevia tukioikeuksia näihin peltoihin? Ja miten on mahdollista että viljelijällä on tukioikeuksia joita ei ole kiinnitetty peltoon?
Tuskin kukaan vielä tuntee sääntöjä kunnolla, koska ne ovat vielä. muokkauksessa. Mutta toistaiseksi kenelläkään ei siis ole tukioikeuksia. Tulevaisuudessa viljelijällä voi olla tukioikeus ilman peltoa, jos hänellä on ollut peltoa hallussaan vuonna 2006, mutta vuokrasopimuksen päätyttyä tukioikeutta ei ole palautettu pellon omistajalle.
Tukioikeudella ei kuitenkaan tee mitään ilman peltoa. Eli pelkällä tukioikeudella ei saa tukea ellei ole osoittaa sille peltoa. Mahdollisesti pohjanmaalaiset pellon raivaajat ostelevat tulevaisuudessa tukioikeuksia Itä-Suomesta ja siirtävät niitä raivioilleen saadakseen ne tukikelpoisiksi. Tämä on sitä valtiontalouden suurta viisautta eli tuetaan ylituotannon takia viljelystä luopumista mutta saman aikaisesti annetaan tukea uuden pellon raivaukseen.
Ja kaikki edellä kirjoittamani oli siis asiantuntematonta mutu tietoa.
Re: LUEL-pellon tuet
Tänään posti toi uuden hakuoppaan. Tukikelpoisuusperusteet ovat hieman muuttuneet. Nyt vertailuvuosi on 2003 ja tukikelpoiseksi katsotaan mm. pelto, joka on ollut LUEL-tuella vuonna 2003.Carnivor kirjoitti:
Tällä hetkellä voimassa olevien sääntöjen mukaan tukikelpoiseksi katsotaan pelto, joka on ollut viljelyksessä vuosina 1989-2001. Eli jos vanhempiensi pellot ovat olleet viljelyssä silloin niin ne ovat tukikelpoisia.