Ylö LN-185, remmin asennusOlisko kenelläkään antaa neuvoa/ohjeita miten remmi niittokoneeseen asennetaan? Onkohan tähän hommaan olemassa käyttöohjekirjasta?
Jos tarkoitat teräpalkin hihnaa. Muistaakseni toinen lautanen hihnapyörineen traktorista päin laskettuna ja viimeinen lautanen hihnapyörineen, pitää irrottaa. Itse irrotin kaikki kun vaihdoin kyseisen hihnan.
Re: Ylö LN-185, remmin asennus
Käyttöohjekirjasta löytyy hihnan asennusohjeet, joka meidän meni koneen mukana ja itse en muista kuinka se hihna vaihdettiin, ehkä pari yksikköä irrotettiin. Kotelo hyvä putsata samalla sisältä, jos ajettu paljon tienvieriä on hyvä laittaa tyveen alapuolelle rautalevyä.
Pätee varmaan vastaavat ohjeet, mitä Nokkaan?
Hihna löysimmilleen, toinen ja ulommainen lautanen irti, entinen hihna pois, uus tilalle, niin ettei jää kierteelle, ulommainen lautanen paikoilleen ja hihna uralleen. Toinen lautanen koetetaan saada kiroillen paikoilleen, kun alkaa olla jo tiukkaa. Muistaakseni pultin rei'istä sai kiskottua hihna enemmän eteenpäin rautalangan avulla. Kun hihna on irti, niin silloin kannattaa tunnustella kaikkien laakerin kuntoa ja vaihtaa tarvittaessa. Pultit eivät yleensä irtoa, kuin kuumentamalla. Muuten suositellaan tekemään tämmöisellä kelillä varjossa ![]()
Mulla ois sama remmin vaihto edessä. Just sain nuo lautaset irrotettua ja olivat muuten pultit hyvin kiinni. Sai tehdä muuteman tunnin töitä.
Niin ja löytyyköhän tuohon tuo remmi ihan jokaisesta kone liikkeestä vai mistä kannattas kysellä? Ja paljonkohan mahtaa olla hintaa?
Joskus Kuopiosta ohikulkiessani kyselin tuota teräpalkin hihnaa TKA-yhtymästä eli entinen eharikohan se oli. Hinta oli jotain sitäluokkaa että K-maataloudesta sai teräpalkin hihnan ja 2 voimansiirron hihnaa sillä rahalla. Ja k:sta sai tavaran ihan hyllystä mukaansa.
Viime suvena oikaisin Nokan teräpalkin ja uusin palkin hihnan, tänä vuonna rakensin uudelleen sen ylikuormitussuojatun vetokartun ja oikaisin runkopalkkia. Vähän alkaa olla mielenkiinto vähissä tuota värkkiä kohtaan...
Nuo nokan lautaskoneet on ainakin vähän sellasia vehkeitä että ei ainakaan
mitään suurta niittourakkaa voi niiden hoiviin antaa sillä suunnittelu ja toteutus on onnistunut vähän niin ja näin.. ![]() Teräpalkkikin on niin hyvin suljettu ettei sinne saa ruiskutettua minkäänlaista suojarasvaa tms etteivät hihnapyörät ruostuisi talven aikana koska tämän takiahan remmi kuluu ennen aikojaan.. Ja taas remmin vaihto on ihan "mukava" operaatio jos varsinkaan ei remmin kiristyspulttiin ole tehnyt sopivanlaista lukkoa sillä ajossa pultti pyörii itsestään auki ja laittaa remmin luistamaan..Tästä johtuen taas kun ![]() Tuo kuulostaa melko oudolta että k-kiskurikauppiaalla olisi muka edullisia varaosia, nimimerkki jf:n niittomurskaimen teräpalkin voimansiirtonivel vain 850 € ![]() Prkl..ja mikä parasta, tuli sitten jälkikäteen katseltua tätä uutta ja köh, "edullista" niveltä, oli walterscheidiä ja otin osien numerot ylös ja kävin rehunteon jälkeen varaosareisulla katsomassa mitä kys. osat irtona maksaisivat..eipä ollut sitten kuin vähän päälle toista sataa euroa.. ![]()
Kuittaan tämän... Pomon versio(=sama tehdas) taitaa olla vielä heppasemmin tehty. Jos itellä ois tuolle vähänkään muuta käyttöä, mitä nykyiset laidunten hylkylaikkujen niitot ja pientareiden ajo, niin ois vaihto johonkin ratasvetoiseen. Mut tuolla käytöllä koetan kituuttaa jotenkin ![]()
Sama täällä, nykyisellään nokalle on käyttöä 13 km tien reunan niittoa ja maksimissaan puolisen hehtaaria heinikon kaatoa. Jos käyttö lisääntyy, niin täytyy tosissaan ostaa vaikka ryssäläinen tai joku taaruppi tai kuhni jotta ei tarvi koko sesonkia pelata tuon värkin kanssa.
Oliskohan nuo remmit olleet siellä k-maataloudessa jotain vajaat 50 se ensimmäinen voimansiirtoremmi ja jotain 70 tsp se teräpalkin hihna. Hinnat voi tosin heittää kun ei ole ulkoamuistaminen vahvinta aluetta.
Pomo/Nokka niittokoneet eivät todellakaan ole suunniteltu suurempien pinta-alojen niittoon. Kaikilla tuntuu olevan tai olleen samoja ongelmia. Meillä kone purettiin palasiksi muutaman käyttövuoden jälkeen ja teräpalkki hiekkapuhallettiin ja maalattiin sekä sisältä että ulkoa mutta taas kohta olivat samat ongelmat edessä. Myös kiristinsysteemi tehtiin paremmaksi mutta ei kun ei. Susi koko kampe
![]() ![]()
Mitat ja numerot kannattaa katsoa remmistä ja vaikka TKA:sta tai vastaavasta kumikaupasta käy tavoittamassa, ei nyt luulisi että hinta nousisi ihan kamalaksi, tosin voi olla että menee tilaukseen sillä kyseessähän on kaksipuoleinen kiilahihna.
Re: Ylö LN-185, remmin asennus
Harvoin jos on etenkin käytetystä koneesta kyse, ei pahemmin minkäänlaisia käyttöohjekirjoja tule koneen mukana.
TKA:sta just itte kysyin tuota teräpalkin remmiä, hintaa oli jotain 150 luokkaa, tilaustavaraa kaiken lisäksi. Ja sen muistan tuosta hinnasta, että K-maataloudesta kysyessäni hinta yllätti niin positiivisesti että muistan sottailleeni että yhdellä TKA:n remmin hinnalla saan useamman remmin k-maataloudesta. Ostinkin molemmat hihnat koneeseen ja pyöritysremmi on vielä käyttämättä.
PaikallaolijatKäyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa |
|