Lämmin- vai kylmäpihatto lihakarjalle??
Valvoja: Farmari-ryhmä
-
phsalo
- Luokka: 75 hv., takaveto
Lämmin- vai kylmäpihatto lihakarjalle??
Elikkäs mitä mieltä foorumilaiset on asiasta
Kylmäpihatto on varmaankin halvempi investointi, mutta vuotuiset kuivikemenot aika kovat.. Hyvä laatuisen oljen saaminen ei joka vuosi ole helppoa.. Lämpimässä rakennuksessa olisi taas helpompi pitää yllä hyvää hygieniaa ja sitä kautta torjua myös erilaisia sairauksia, mutta edellyttää toimivaa ilmanvaihtoa ja lisälämpöä. Rakennuskustannukset tuskin ratkaisevat tuotannon kannattavuutta. Sen sijaan kannattaa investoida ratkaisuihin, jotka nostavat työn tuottoa. Lyhyesti ja ytimekkäästi sanottuna navetan täytyy olla vähätöinen, sillä ihminen ei ole kone
. Rehukustannukset ovat kanssa merkittävät. Molemmissa on luonnollisesti hyvät ja huonot puolensa. Omat kokemukset/perustelut/mielipiteet ovat tervetulleita...
- mutajussi
- Luokka: yli 100 hv
- Viesti:
Jep itse tehtailin tuossa vuosi sitten kylmän makuuparsi pihaton Emolehmille. Kuivike kustannukset lähellä nollaa. Joskus olen heittänyt oikein märillä keleillä lantakäytäville turvetta.
Elukat on viihtyneet hyvin ja työ määrä on varsin inhimmillinen. Emäntä käy vielä muualla töissä, vanhukset eivät enään pahemmin tilanpitoon osallistu vaikka ikänsä puolesta vosisivatkin ja elukoita on tällä hetkellä rapiat 200 päätä. Omin voimin pärjäillään ihan mukavasti.
Elukat on viihtyneet hyvin ja työ määrä on varsin inhimmillinen. Emäntä käy vielä muualla töissä, vanhukset eivät enään pahemmin tilanpitoon osallistu vaikka ikänsä puolesta vosisivatkin ja elukoita on tällä hetkellä rapiat 200 päätä. Omin voimin pärjäillään ihan mukavasti.
- mutajussi
- Viesti:
Agronicilla olen puhaltanut mutta todella harvoin. Periaatteessa en käytä minkään laista kuiviketta. Lantakäytävät pusken tyhjäksi parin viikon välein. Talvella venähti joskus pitemmäksikin. Elukat on puhtaita ja viihtyvät parsissa ihan hyvin.phsalo kirjoitti:Miten kuivitus teillä hoituuOlisiko muuten kuivituksen helppoon suorittamiseen muita järkeviä laitteita/työtapoja kuin tavallinen puhallustorvella varustettu paalisilppuri (agronic tms.)?? Entä mihin rehut teillä säilötään?
Rehut tehdään paaliin.
Ei kyllä hirveästi viitsisi pöllyyttää jollakin paalisilppurilla, on ainakin hetken aikaa mukavat pölyt ilmassa oli sitten pahna hyvää tai huonoa.
Huonon pahnan mukana tietenkin homeitiöitä..
Minun mielestäni epäterveellistä sekä isännälle että elukoillekin.
Kourakuormaaja tms. paalien hajoitteluun olisi kätevämpi..
Huonon pahnan mukana tietenkin homeitiöitä..
- mutajussi
- Viesti:
Jep mutta olenkin ajanut turvetta. Pöllyäähän sekin mutta kun ajelee varovasti oikeastaan tyhjäkäynnillä niin pölyn määrä pysyy inhimillisenä.956XL kirjoitti:Ei kyllä hirveästi viitsisi pöllyyttää jollakin paalisilppurilla, on ainakin hetken aikaa mukavat pölyt ilmassa oli sitten pahna hyvää tai huonoa.
Huonon pahnan mukana tietenkin homeitiöitä..![]()
Re: Lämmin- vai kylmäpihatto lihakarjalle??
Mä olen kuullut monelta lihakarjatilalta, että kylmäpihatossa elukat olisivat terveempiä. Kylmähän pitää monet pöpöt kurissa!phsalo kirjoitti:Lämpimässä rakennuksessa olisi taas helpompi pitää yllä hyvää hygieniaa ja sitä kautta torjua myös erilaisia sairauksia
Re: Lämmin- vai kylmäpihatto lihakarjalle??
Tiedä sitten kummin päin mutta työnkäytöltä lämmin paras,tosin tuo mutajussin rakenne kiinnostaa eli onko parret ihan kuivittamatta olevia betoniparsia vai kuinka??Tähkä kirjoitti:Mä olen kuullut monelta lihakarjatilalta, että kylmäpihatossa elukat olisivat terveempiä. Kylmähän pitää monet pöpöt kurissa!phsalo kirjoitti:Lämpimässä rakennuksessa olisi taas helpompi pitää yllä hyvää hygieniaa ja sitä kautta torjua myös erilaisia sairauksia
Kaverilla "muutama" mulli ja kylmäpihatto purkutuomiota odottamassa,työnkäytöltään sekä kuivikkeiden kulutukseltaan paljon työläämpi ja siten käyttökuluiltaan kalliimpi kuin tilalla olevat lämpimät pihatot. Kylmässä pihatossa vinokuivike, karsinoita 6 kappaletta ja jokaisessa 50 elukkaa.
- mutajussi
- Viesti:
Parsien pohjat on valettu ihan normaalisti ja etureunaan on pultattu 5" lankku. Näin suntuvä "kaukalo" on täytetty hakkeen ja turpeen seoksella.
En ole ollut ihat täysin tyytyväinen tähän ratkaisuun. Toimii lämpimillä keleillä ihan hyvin mutta, talvella jos petiin pääsee paskaa niin siihen jämähtää.
Nyt on tulossa kokeiluun on tulossa erilaisia parsimattoja jos niistä löytyisi sopiva ratkaisu.
Tällä hetkellä pihatossa on n.160 charolais emoa ja työ menekki normi rutiineissa on n. 2-3h päivä.
Kuva on näköjään mennyt vähän mustaksi
Tarvii kaivella joskus parempia.
En ole ollut ihat täysin tyytyväinen tähän ratkaisuun. Toimii lämpimillä keleillä ihan hyvin mutta, talvella jos petiin pääsee paskaa niin siihen jämähtää.
Nyt on tulossa kokeiluun on tulossa erilaisia parsimattoja jos niistä löytyisi sopiva ratkaisu.
Tällä hetkellä pihatossa on n.160 charolais emoa ja työ menekki normi rutiineissa on n. 2-3h päivä.
Kuva on näköjään mennyt vähän mustaksiTarvii kaivella joskus parempia.
-
phsalo
- Luokka: 75 hv., takaveto
Kyllä se riski on.. Ihmeen terveillä jaloilla meillä on päästy, mutta melkeen aina on joku "pattipolvi" joukossa. Liukkaus on aikamoinen ongelma kun toistensa selkään hyppelevät. Joskus ollaan hiekoitettukkinhaitula kirjoitti:Joo lähinnä tarkotin lämpimän pihaton omistavien kokemuksia. Onko kovalla pohjalla ollut vaikutusta jalkaterveyteen?