Polanteen poisto?

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

TL-100
Luokka: 75 hv., takaveto
Viestit: 89
Liittynyt: 25 Tammi 2006, 18:28
Paikkakunta: Vilppula/Kolho

Polanteen poisto?

Lukematon viesti Kirjoittaja TL-100 »

Mikä olis hyvä peli polanteen poistoon? Lähinnä traktoriin olevia koneita esim.Hese 10-28, Raspi,Polanneterä.
Avatar
Hervast
Luokka: >500hv
Viestit: 671
Liittynyt: 01 Touko 2005, 15:45

Lukematon viesti Kirjoittaja Hervast »

Mieli tekisi sanoa että ainoa oikea vaihtoehto on tiehöylä, mut traktoripeleistä mahdollisimman painava vetokone ketjuilla tai palarenkailla ja nastoilla ja siihen joko alusterä tai polannelevy. Irrotustehossa ei liene loppupeleissä suurta eroa.
TL-100
Luokka: 75 hv., takaveto
Viestit: 89
Liittynyt: 25 Tammi 2006, 18:28
Paikkakunta: Vilppula/Kolho

Lukematon viesti Kirjoittaja TL-100 »

Kyllä tiehöyläkin on käytössä,mutta lähinnä olis tarkoitus vähäistä polannetta poistaa aurauksen yhteydessä.Vahvempaa polannetta poistetaan kylläkin tiehöylällä missä on tappiterät :)
Avatar
Hervast
Luokka: >500hv
Viestit: 671
Liittynyt: 01 Touko 2005, 15:45

Lukematon viesti Kirjoittaja Hervast »

Koneviestissähän tais olla kevättalvella noista polanneteristä juttua, kannattaa lukea ne ensiksi.
maamies
Luokka: yli 200 hv
Viestit: 228
Liittynyt: 14 Loka 2005, 17:35

Lukematon viesti Kirjoittaja maamies »

Herätelläämpä vanha topic. Onko jollain tai onko kukaan nähny tätä konetta toiminnassa http://www.polannetera.fi . Mun päähäni ei kerta kaikkiaan mahdu miten toi painatushomma voi toimia. Ei olis vaikea apinoida ja tehdä tollanen itelle mutta kun ei tajua tota systeemiä. Että kertoisitteko viisaammat :oops: :oops:
Avatar
6265
Luokka: yli 200 hv
Viestit: 287
Liittynyt: 26 Marras 2005, 19:02
Paikkakunta: miehikkälä
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja 6265 »

tuskin saat selvää mutta jos se on ensinnäkin kiinni nostovarsissa ja "hytraulinentyöntövarsi" sisässä niin ne terän hampaat sojottaa taaksepäin. jos vartta työnntetään ulos päin, levy liikku niin että hampaat (´tai siis koko levy) kääntyy eteen päin.. alla kuva mutta ei siitäkään selvää ota :P
Kuva
maamies
Luokka: yli 200 hv
Viestit: 228
Liittynyt: 14 Loka 2005, 17:35

Lukematon viesti Kirjoittaja maamies »

Eihän se taaksepäin käänny kun siellä on se vetokoukkuun menevä varsi, eli se pysyy suht samassa asennossa (pystysuorassa). Mun järjellä tosta ei tuu mitään painatusta kun tota sylkkyä pidentää http://www.tutka.net/~volkkari/takater__007.jpg Nostolaitteethan on ainakin koko ajan ala-asennossa eli käytännossä uivassa asennossa. (Ei kettu oonko mä näin tyhmä :lol: :lol:)
Avatar
SS
Luokka: >500hv
Viestit: 1617
Liittynyt: 25 Huhti 2005, 21:26
Paikkakunta: Lohja

Lukematon viesti Kirjoittaja SS »

No se vetokoukkun kiinnitetty työntövarsi ei enää pidäkään vetovarsia uivassa asennossa, vaan estää vetovarsien nousun kun (ylä) työntövartta pidennetään.

Siinä se ratkaisu on. Takapyöriltä siirtyy painoa terän päälle, mutta takavedossa tuo ei toimi.

Belaruksissa jo 60-luvulla saattoi tehdä saman vain painattamalla kaksitoimisella nostolaitteella alaspäin.

-SS-
mv
Luokka: Polkutraktori
Viestit: 2
Liittynyt: 07 Loka 2006, 12:14

Lukematon viesti Kirjoittaja mv »

Ei se painatus homma aivan noin mene mitä arvoitte! Mutta sinnepäin kummiskin! Kolmipiste kiinitys on käännetty ylösalaisin joten hydraali työntövarsi on vapautunut painatus-nosto hommiin! Omassa yksikössäni terälle saa noin 3000kg työstötehon(500+2500) ja voin sanoa että tavaraa rupeaa liikkumaan tarvittaessa!
maamies
Luokka: yli 200 hv
Viestit: 228
Liittynyt: 14 Loka 2005, 17:35

Lukematon viesti Kirjoittaja maamies »

mv kirjoitti:Ei se painatus homma aivan noin mene mitä arvoitte! Mutta sinnepäin kummiskin! Kolmipiste kiinitys on käännetty ylösalaisin joten hydraali työntövarsi on vapautunut painatus-nosto hommiin! Omassa yksikössäni terälle saa noin 3000kg työstötehon(500+2500) ja voin sanoa että tavaraa rupeaa liikkumaan tarvittaessa!
Non niin! Kerroppa kaikki kokemukset siitä. Ootko koittanu kesälanausta sillä?
nixu
Luokka: 75 hv., takaveto
Viestit: 78
Liittynyt: 28 Heinä 2006, 20:22
Paikkakunta: pohjois-savo

Re: Polanteen poisto?

Lukematon viesti Kirjoittaja nixu »

TL-100 kirjoitti:Mikä olis hyvä peli polanteen poistoon?
Nostolaitteisiinkin tuleva polanneterä varmaan hyvä peli jos painava vetokone.
Tuli vaan mieleen kun oli tarjolla moottorivikainen alusterällä varustettu sora-auto, että siitä kun tekisi vetävän kärryn raktorin perään, niin lähtisi polanne pienemmälläkin traktorikalustolla. Ainakin kun lataa sopivan sorakuorman lavalle ja akseli väliin.

-Vaatii ajovoimanotollisen vetokoneen, mikä nimimerkin perusteella kysyjältä löytyy.

-kärryn kanssa ei välttämättä niin kätevä pujotella kuin nostolaiteterän kanssa, mutta eipä se polanneterän vaatima ylisuuri konekkaan ole kätevä kiinteistöpainotteisissa auraushommissa!?

Onhan se jo keksitty aiemminkin laittaa alusterä kärryn alle, mutta miten kulkene jäisellä alustalla jos kärry ei vedä?
maamies
Luokka: yli 200 hv
Viestit: 228
Liittynyt: 14 Loka 2005, 17:35

Re: Polanteen poisto?

Lukematon viesti Kirjoittaja maamies »

nixu kirjoitti:
TL-100 kirjoitti:Mikä olis hyvä peli polanteen poistoon?
Nostolaitteisiinkin tuleva polanneterä varmaan hyvä peli jos painava vetokone.
Tuli vaan mieleen kun oli tarjolla moottorivikainen alusterällä varustettu sora-auto, että siitä kun tekisi vetävän kärryn raktorin perään, niin lähtisi polanne pienemmälläkin traktorikalustolla. Ainakin kun lataa sopivan sorakuorman lavalle ja akseli väliin.

-Vaatii ajovoimanotollisen vetokoneen, mikä nimimerkin perusteella kysyjältä löytyy.

-kärryn kanssa ei välttämättä niin kätevä pujotella kuin nostolaiteterän kanssa, mutta eipä se polanneterän vaatima ylisuuri konekkaan ole kätevä kiinteistöpainotteisissa auraushommissa!?

Onhan se jo keksitty aiemminkin laittaa alusterä kärryn alle, mutta miten kulkene jäisellä alustalla jos kärry ei vedä?
Sillä hinnalla millä ostaa alusterällisen kuormurin ja tekee siitä kärryn, niin saa oikeankin alusterän traktoriin. Ei toki pienimpiin vetokoneisiin mutta ei ne kyllä sitä alusteräkärryäkään jaksa vetää kunnolla. :roll: ja polanneterä maksaa neljänneksen alusterään verrattuna, eli hinta monasti ratkaisee. Ja polanneterällä voi karhentaa tietä samalla kun kierroksella käy pihat ja tiet vetämässä. Vois olla paha peräkärry perässä aurailla keskustan huoltsikoiden pihoja :lol: Tämäkin asia riippuu käyttäjästä, kukin tekee tyylillään
mv
Luokka: Polkutraktori
Viestit: 2
Liittynyt: 07 Loka 2006, 12:14

Lukematon viesti Kirjoittaja mv »

Non niin! Kerroppa kaikki kokemukset siitä. Ootko koittanu kesälanausta sillä?
-Toimiva kampe!
-kesäkäyttö kokemus vähäistä! Kolosarjojen paikkausta (siinä hyvä) ja yksityisteitä jossain määrin(toimii, mutta karheenlevitin olisi hyvä mikäli ajoa enemmälti).
- Metkossa on ollut esitteillä tiekarhun rungosta tehty vetävillä pyörillä oleva laite! Tosi tehokas, mutta turha sitäkään on pikku koneen jälkeen edes tarjotakkaan! Kuulemani mukaan oikean tehoisella vetokoneella samat irti kuin höylällä!
rgsleo
Luokka: >500hv
Viestit: 676
Liittynyt: 17 Kesä 2006, 16:57
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Lukematon viesti Kirjoittaja rgsleo »

Ehkä kuva auttaa asiassa (kuva laitettu omalla luvalla tähän).Kuva
Avatar
Cartel
Luokka: yli 200 hv
Viestit: 237
Liittynyt: 22 Helmi 2006, 11:26
Paikkakunta: Pohjoinen Pirkanmaa

Lukematon viesti Kirjoittaja Cartel »

Kaveri on ollu kehittämässä ja myymässä polanneterää, ja sano että sillä saa polanteen liikeeseen, varsinkin jos kunnon traktori eessä. Olivat kopassu 7920 JD:llä ja sano että teho oli ollu varsin huima.
Vastaa Viestiin