Lämmin- vai kylmäpihatto lihakarjalle??

Yleinen keskustelua kotieläinten tuottamisesta. Kaikki eri kotieläinmuodot.

Valvoja: Farmari-ryhmä

Lämmin- vai kylmäpihatto lihakarjalle??

Lämmin
18
34%
Kylmä
35
66%
 
Ääniä yhteensä: 53

MK
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 402
Liittynyt: 22 Helmi 2005, 09:25
Paikkakunta: Seinäjoki

Lukematon viesti Kirjoittaja MK »

MK kirjoitti:Millä perusteella toi 15% lisäavustus myönnetään?
Eikös se tule ihan automaattisesti. Nuoret saa 10% ja vanhat 15% maksatus tapahtuu kolmenvuoden jaksolla kolmessa erässä rakennuksen valmistumsen jälkeen. Kyseessä on siis vähän niin kuin tuotannon käynnistämis avustus.[/quote]

Ai se on niin,mä sitä ihmettelinkin. Miettiny kans yhtenä vaihtoehtona emolehmiä, sillä täs kaikkia tyhmiä kyselen.Minkälaista nurmimäärää toi 160 emoa vaatii, syötätkö olkia emoille?
Avatar
mutajussi
Luokka: yli 100 hv
Viestit: 132
Liittynyt: 26 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Perä Vintturi
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja mutajussi »

MK kirjoitti:Ai se on niin,mä sitä ihmettelinkin. Miettiny kans yhtenä vaihtoehtona emolehmiä, sillä täs kaikkia tyhmiä kyselen.Minkälaista nurmimäärää toi 160 emoa vaatii, syötätkö olkia emoille?
Kaikkiaan pihattoon tulee mahtumaan 180 emoa. Nurmea on tällähetkellä n. 65ha joista laitumia n.14 ha. En laidunna kuin hyvin pienen osan elikoista. Syötän paljon olkea ja timotein sänkiheinää. Olen paalannut nekin "rehupaaliin".

Tällähetkellä emot saavat pelkkää olkea ja jonkin verran litistettyä viljaa. Säilörehu tulee takaisin ruokintaan vasta kun poikimiset alkaa joskun maaliskuussa.
MK
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 402
Liittynyt: 22 Helmi 2005, 09:25
Paikkakunta: Seinäjoki

Lukematon viesti Kirjoittaja MK »

Koetko kuinka hankalana tuon jatkuvan eläinten sisälläolon, lisääkö sun mielestä kuinka työtä? entä vaikutus vieroituspainoon, meillä olis kans aika huonot laidunnusmahdollisuudet joten jotain samantapaista ratkaisua haetaan jos jotain tehdään.
Avatar
Jari
Luokka: >500hv
Viestit: 3510
Liittynyt: 05 Touko 2005, 10:05
Paikkakunta: K-Pohjanmaa

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

MK kirjoitti:Koetko kuinka hankalana tuon jatkuvan eläinten sisälläolon, lisääkö sun mielestä kuinka työtä? entä vaikutus vieroituspainoon, meillä olis kans aika huonot laidunnusmahdollisuudet joten jotain samantapaista ratkaisua haetaan jos jotain tehdään.
Entäs nykyinen tuotanto? vai onko tavoitteena saada nurmea viljelykiertoon ja työllistää samalla lisää porukaa,toki omaa palkkaa unohtamatta?

Sillä kysyn että onko mulla jäänyt laskuista jotain oleellista pois,tuskin ihan pskaan hommaan alkaisit :D

Kaveri luopui aikoinaan emoista ja keskittyi possuihin kun emoista ei kuulemma jää kuin pska käteen...

Emot mielenkiintoinen ala,näin näen itse, tuskin samoja kompastuskiviä kuin lypsylehmillä eli terveyden kanssa ei niin tarkkaa kun emot ei "huippuunsa viritettyjä tehokoneita".

Ootko käyny orisbergin kartanossa,siellä ihan hienot systeemit ja erilaiset kuin muilla?
MK
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 402
Liittynyt: 22 Helmi 2005, 09:25
Paikkakunta: Seinäjoki

Lukematon viesti Kirjoittaja MK »

Entäs nykyinen tuotanto? vai onko tavoitteena saada nurmea viljelykiertoon ja työllistää samalla lisää porukaa,toki omaa palkkaa unohtamatta?

Nykyinen jatkais niinkuin nytkin, nurmen saanti kiertoon olis hyvä, samalla sais toisenkin tukijalan tähän hommaan ts. ei kaikki munat samas koris.

Sillä kysyn että onko mulla jäänyt laskuista jotain oleellista pois,tuskin ihan pskaan hommaan alkaisit :D

Kaveri luopui aikoinaan emoista ja keskittyi possuihin kun emoista ei kuulemma jää kuin pska käteen...

Emot mielenkiintoinen ala,näin näen itse, tuskin samoja kompastuskiviä kuin lypsylehmillä eli terveyden kanssa ei niin tarkkaa kun emot ei "huippuunsa viritettyjä tehokoneita".

Jotenkin kans samanlainen tuntuma, tuotannolle on oikiasti kysyntää eikä ylituotanto vaaraa aivan heti ole, hinnat sais tietty tuolakin nousta.

Ootko käyny orisbergin kartanossa,siellä ihan hienot systeemit ja erilaiset kuin muilla?[/quote]

Hyvä tietää, pitää käydä kattomas jos hommasta oikiasti tuloo jotakin.
Avatar
turkki
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 384
Liittynyt: 13 Heinä 2005, 12:27
Paikkakunta: Pohjanmaa

Lukematon viesti Kirjoittaja turkki »

Jari kirjoitti:Ootko käyny orisbergin kartanossa,siellä ihan hienot systeemit ja erilaiset kuin muilla?
Tuo kartano on kyllä varmaan yksi parhaista tutustumiskohteista Etelä-Pohjanmaan lähiseuduilla jos emolehmätuotanto kiinnostaa.
Avatar
Maalaispoika
Luokka: >500hv
Viestit: 637
Liittynyt: 12 Elo 2005, 18:14
Paikkakunta: Jalasjärvi

Lukematon viesti Kirjoittaja Maalaispoika »

mutajussi kirjoitti:Eikös se tule ihan automaattisesti. Nuoret saa 10% ja vanhat 15% maksatus tapahtuu kolmenvuoden jaksolla kolmessa erässä rakennuksen valmistumsen jälkeen. Kyseessä on siis vähän niin kuin tuotannon käynnistämis avustus.
Mun mielestä tuo lisäosa maksetaan viidessä erässä viiden vuoden aikana. Ainakin mulla se meni niin, kun kesällä tuli tehtyä viljasiilo. Tulee ihan sijoitusongelmia sen lisätuen kanssa, kun sitä tulee melkein 200 euroa vuosittain viiden vuoden ajan... :D
Avatar
Jari
Luokka: >500hv
Viestit: 3510
Liittynyt: 05 Touko 2005, 10:05
Paikkakunta: K-Pohjanmaa

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

Maalaispoika kirjoitti:
mutajussi kirjoitti:Eikös se tule ihan automaattisesti. Nuoret saa 10% ja vanhat 15% maksatus tapahtuu kolmenvuoden jaksolla kolmessa erässä rakennuksen valmistumsen jälkeen. Kyseessä on siis vähän niin kuin tuotannon käynnistämis avustus.
Mun mielestä tuo lisäosa maksetaan viidessä erässä viiden vuoden aikana. Ainakin mulla se meni niin, kun kesällä tuli tehtyä viljasiilo. Tulee ihan sijoitusongelmia sen lisätuen kanssa, kun sitä tulee melkein 200 euroa vuosittain viiden vuoden ajan... :D
Tähäh? Mä mistään lisäosista oo kuullutkaan,viljasiiloja ja kuljettimia värkättiin syksyksi...

Eli ois pitäny hakea investointiavustusta tuolle vai kuinka? Maksoikin huomattavasti enemmän kuin aiemmin pihalle tehty isompi pönttö.
Avatar
Maalaispoika
Luokka: >500hv
Viestit: 637
Liittynyt: 12 Elo 2005, 18:14
Paikkakunta: Jalasjärvi

Lukematon viesti Kirjoittaja Maalaispoika »

Jari kirjoitti:Tähäh? Mä mistään lisäosista oo kuullutkaan,viljasiiloja ja kuljettimia värkättiin syksyksi...

Eli ois pitäny hakea investointiavustusta tuolle vai kuinka? Maksoikin huomattavasti enemmän kuin aiemmin pihalle tehty isompi pönttö.
Niin rehuvarastot saavat tukea rakentamiseen, kt-lainaa + avustusta + lisätukea. Tuo munkin pönttö oli siis REHUviljasiilo, viljatilalla se on pelkkä viljasiilo, johon ei saa kuin kt-lainaa.
Avatar
O.J.
Luokka: >500hv
Viestit: 1684
Liittynyt: 01 Syys 2005, 21:42
Paikkakunta: Koillis-Savo

Lukematon viesti Kirjoittaja O.J. »

Maalaispoika kirjoitti:...Tuo munkin pönttö oli siis REHUviljasiilo, viljatilalla se on pelkkä viljasiilo, johon ei saa kuin kt-lainaa.
Ilmeisesti tänne hankittuun Triotecin rehusiiloon ei ois avustusta saanut? Vajaat 3.000€ +rahdit, spiraalit yms. Eihän...
Avatar
Jari
Luokka: >500hv
Viestit: 3510
Liittynyt: 05 Touko 2005, 10:05
Paikkakunta: K-Pohjanmaa

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

O.J. kirjoitti:
Maalaispoika kirjoitti:...Tuo munkin pönttö oli siis REHUviljasiilo, viljatilalla se on pelkkä viljasiilo, johon ei saa kuin kt-lainaa.
Ilmeisesti tänne hankittuun Triotecin rehusiiloon ei ois avustusta saanut? Vajaat 3.000€ +rahdit, spiraalit yms. Eihän...
Vajaa 15000€,eihän... :twisted:

Saakohan takautuvasti,tuskinpa. Ny harmittaa,tottakai ne rehuviljasiiloja on kun kysytään.

Just tällanen harmittaa,itte ees älyä mihin kaikkeen saa tukea.

Mm. rehukoneisiin saa tukea hyvin perustelemalla,yritystukea,mutta olisi vaatinut rehukoneiden laittamista porukalla ts. kaverin kanssa ois pitänyt perustaa OY.
Avatar
Maalaispoika
Luokka: >500hv
Viestit: 637
Liittynyt: 12 Elo 2005, 18:14
Paikkakunta: Jalasjärvi

Lukematon viesti Kirjoittaja Maalaispoika »

Jari kirjoitti:Vajaa 15000€,eihän... :twisted:

Saakohan takautuvasti,tuskinpa. Ny harmittaa,tottakai ne rehuviljasiiloja on kun kysytään.

Just tällanen harmittaa,itte ees älyä mihin kaikkeen saa tukea.

Mm. rehukoneisiin saa tukea hyvin perustelemalla,yritystukea,mutta olisi vaatinut rehukoneiden laittamista porukalla ts. kaverin kanssa ois pitänyt perustaa OY.
Joo ei niihin takautuvasti varmaan saa, tukihakemus pitää jättää ennen kauppojen tekemistä. Mä kyselin vielä letkulevittimenkin mahdollisuutta tukeen, mutta se on loppunut jo muutama vuosi sitten.

Kimppakäyttöön rehukoneisiin saa tukea helpostikin, joko se on yhteisomistuksessa, tai osuuskunnan omistuksessa niin kuin sanoitkin. Tai sitten koneen hankkii yksi viljelijä, jolla on kirjallinen sopimus yhden tai useamman viljelijän kanssa rehun teosta. Myös vaihtotyöjärjestely on mahdollista.

Yksinkertaista eikö? :roll:
Avatar
mutajussi
Luokka: yli 100 hv
Viestit: 132
Liittynyt: 26 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Perä Vintturi
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja mutajussi »

MK kirjoitti:Koetko kuinka hankalana tuon jatkuvan eläinten sisälläolon, lisääkö sun mielestä kuinka työtä? entä vaikutus vieroituspainoon, meillä olis kans aika huonot laidunnusmahdollisuudet joten jotain samantapaista ratkaisua haetaan jos jotain tehdään.
Ei se mielestäni hankalaa ole. Ei ainakaan tarvi stressata siitä onko elukat tallessa. :D

Useamman emolauman pyörittäminen laitumella kun ei ole ihan yksinkertaista...

Vieroitus painot on pysyneet ihan samoissa luvuissa 260-320kg missä laidun vasikoidenkin.

Nythän on sitten otettava huomioon sellainen seikka että on aika paljon isännästä\emännästä kiinni mikä on hankalaa ja mikä ei. Toinnen on tyytyväinen kun selviää kuuden tunnin talikko töillä ja toinen kiroaa kun on joutunut yleensä ostamaan talikon...

Meillä elukoiden laidunnusta rajoittaa sekin että, suurin osa emoista keinosiemennetään ja sehän on laitumella vähän hankalaa.

Jos meikäläisen systeemi kiinnostaa niin tervetuloa katsomaan.
Avatar
mutajussi
Luokka: yli 100 hv
Viestit: 132
Liittynyt: 26 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Perä Vintturi
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja mutajussi »

Maalaispoika kirjoitti:Mun mielestä tuo lisäosa maksetaan viidessä erässä viiden vuoden aikana. Ainakin mulla se meni niin, kun kesällä tuli tehtyä viljasiilo. Tulee ihan sijoitusongelmia sen lisätuen kanssa, kun sitä tulee melkein 200 euroa vuosittain viiden vuoden ajan... :D
Voit olla oikeassa... en oikein muista ulkoa noita ehtoja ja olen liian laiska tarkistaakseni papereista... :D
MK
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 402
Liittynyt: 22 Helmi 2005, 09:25
Paikkakunta: Seinäjoki

Lukematon viesti Kirjoittaja MK »

mutajussi kirjoitti: Jos meikäläisen systeemi kiinnostaa niin tervetuloa katsomaan.
Kiitoksia, tullaan varmasti jos hommasta tuloo jotakin.
Vastaa Viestiin