Maatalouden ohjelmat Linuxiin?

Keskustelua ATK laitteista ja ohjelmista. Lisäksi maatalouden kehittyvästä teknologiasta. Uusia idoita ja apuvälineitä.

Valvoja: Farmari-ryhmä

JohtajaKoivisto
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Maatalouden ohjelmat Linuxiin?

Lukematon viesti Kirjoittaja JohtajaKoivisto »

Välillä otta päähän tämä ainainen windowsin epävakaisuus, kaatuilu, aukollisuus, uudelleenasennus jne. ja mielessä käy aina windowsin vaihtaminen ilmaiseen ja suomalaiset juuret omaavaan Linuxiin. Ainoa ongelma on saada tarvittavat ohjelmat Linuxiin. Tavalliseen kotikäyttöön kyllä on ohjelmia Linuxillekin.

Eli seuraavia kysymyksiä olen pohtinut:
Onko Linuxiin saatavilla maataloudessa ja muussa yritystoiminnassa tarvittavia ohjelmia?
Onko teillä muilla käynyt mielessä/ilmennyt tarvetta tai halua päästä eroon windows-käyttöjärjestelmästä ja käyttää esim. Linuxia?
Onko em. ohjelmia saatavana avoimena koodina ja onnistuisiko kääntäminen Linuxissa toimivaksi?

Emulaattoreillahan saa windowsiin suunniteltuja ohjelmia toimimaan Linuxissa, mutta tarvittaisiin nimenomaan suoraan Linuxissa toimivia ohjelmia.

Jos näitä em. ohjelmia on saatavilla Linuxiin, niin kertokaa ihmeessä!

Agronetissä keskustelua samasta aiheesta: http://www.agronet.fi/dcforum/Agronet/D ... 7/257.html
Carnivor
Luokka: >500hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Carnivor »

Agronetissäkin oli jo mainittu WebWisu ( http://www.bitcomp.fi/WebWisu/ ), joka toimii millä tahansa www-selaimella. Se pitäisi tulla viralliseen julkaisuun lokakuun loppupuolella, jos ProAgrian lupauksiin on luottaminen. Kokeiluversio on ainakin tuntunut aika valmiilta ja käyttöliittymä on mielestäni ollut selkeä ja aika helposti omaksuttava.
ATH
Luokka: >500hv

Lukematon viesti Kirjoittaja ATH »

Tuo linkki tekee ihan hassuja

klo 9.42
21.10.2006
aurauskeppi

Lukematon viesti Kirjoittaja aurauskeppi »

Kyllä. Samat asiat pyörii mielessä ihan päivittäin kun tämän vekottimen käynnistää ja toivoo että se toimisi tänään edes niinkuin silloin kerran kun mikään ei rassannut...
Ajatus katkeaa aina siihen kun tietämys/kokemus ei riitä ja pelko kaiken tärkeän ryssimisestä pääsee valloilleen.
Cartel
Luokka: yli 200 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Cartel »

Kyllä se winukka ihan hyvin toimii jos sitä ei päivitä yhtään :)
Mulla on lähes päivittämätön Win XP professional eikä kaatuile ollenkaan.

Siihen vakauteen voi itse vaikuttaa. Monet asentaa täysin turhaa paskaa joka sitten hidastaa konetta ja kovalevytilaa ihan turhaan.

Konettaki kannatas siivota aika ajoin, esim. Easycleanerilla.
Poistaa kaikki turhat tiedostot ym. ja katsoa mitkä ohjelmat käynnistyy kun koneen laittaa päälle. Niitä on ihmisillä aivan liikaa. Kone nopeutuu huomattavasti kun karsii turhat pois.

http://www.toniarts.com/ecleans.htm

Kannataa katsoa.
MikaKo
Luokka: Puutarhatraktori

Lukematon viesti Kirjoittaja MikaKo »

Jakezu kirjoitti:Kyllä se winukka ihan hyvin toimii jos sitä ei päivitä yhtään :)
Mulla on lähes päivittämätön Win XP professional eikä kaatuile ollenkaan.
tuommone kone on vaan aika herkkä kaikenmaailman viruksille sun muijlle.
Cartel
Luokka: yli 200 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Cartel »

Niin sitä minäki oon luullu ja voi ollakki mutta ei täältä löydy mitään. eikä varmasti ole. tunnen sen verran hyvin tän koneen. Panda on kyllä pirun hyvä virus/palomuuriohjelma. Kevyt ja tehokas.
Vastaa Viestiin