Kannettava

Keskustelua ATK laitteista ja ohjelmista. Lisäksi maatalouden kehittyvästä teknologiasta. Uusia idoita ja apuvälineitä.

Valvoja: Farmari-ryhmä

Avatar
Rubinjo
Luokka: >500hv
Viestit: 2591
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 22:28
Paikkakunta: Halikko www.toivontila.fi
Viesti:

Kannettava

Lukematon viesti Kirjoittaja Rubinjo »

Tarvittisin apuja läppärin hankintaan. Käyttö ois työkäyttöä kodin ulkopuolella esim. muilla tiloilla tehtäviä suunnitelmia yms. Mahdollisesti myös traktorin koppiin soveltuva pölyltä ja tärinältä suojattu malli (näissä on kai joku luokitus?) vois tulla kyseeseen, jos hinta pysyy alle kahden tonnin. Kotona käyttö ois toimiston ulkopuolista käyttöä eli netti, digikuvien katselu yms. Hyvillä peliominaisuuksilla en tee juuri mitään. Löytyskö joltain perusteltuja suosituksia jämäkästä kannettavasta. Tässä vaiheessa merkiks oon aatellu Aceria. Käyttöön jää kannettavan rinnalle pöytäkone.
JohtajaKoivisto
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
Viestit: 29
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 23:15
Paikkakunta: Ylitornio

Lukematon viesti Kirjoittaja JohtajaKoivisto »

Panasonic Toughbook ( http://www.panasonic.fi/servlet/PB/menu ... index.html ) taitaa olla paras jos haluaa todellista iskun, veden ja pölyn kestävyyttä, mutta hinnat taitaa pyöriä 5000 eurossa suunnilleen. Iskulta, vedeltä ja pölyltä suojattuja on toki muitakin mutta nyt ei muistu mieleen merkkejä tai hintoja (varmasti halvempiakin, kuin tuo Toughbook, löytyy).

Itse ostin syksyllä HP nc6400 ns. yrityskannettavan, hinta 2050 euroa lisämuistin ja auto/lentokone virtalähteen kanssa. Näyttö tässä on vain 14,1'' mutta kun on laajakuvanäyttö niin kyllä tässä riittävästi tilaa on. Muuta maininnan arvoista: Langattomat yhteydet (3G, Wlan, BlueTooth, IrDA), akun kesto vakioakulla max 6 tuntia (tehoakulla max 16 tuntia 15 minuuttia), ja on varmaan muutakin hyvää mutta nyt ei tule mieleen. Nykyään näyttää pystyvän osiakin vaihtamaan näihin aika hyvin. HP ainakin hyvä, voin suositella, muista ei ole itsellä kokemusta.
Avatar
Wilpo
Luokka: >500hv
Viestit: 1670
Liittynyt: 16 Joulu 2004, 20:09
Paikkakunta: Marttila www.maatalousfoorum.fi
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Wilpo »

Traktori/ulkoilmakäytössä ajatellen Panasonic:in Toughbook CF-W5 ja CF-T5 mallit sopisivat hyvin. Koska niissä ei ole tuulettimia lainkaan ja näin kone pysyy puhtaampana pölysissä olosuhteissa. Runko ja näytön taka osa on magneesiumseosta, joten kestävyys on parempi kolhuja ja painetta vastaan. Muuta plussaa saa akunkestävyydeksi lupaa 11-14 tuntia ja 1,5kg painosta. Miinusta taas pienestä näytöstä.

Kaikissa uusissa kannettavissa on melkein kiiltäväpintainen näyttöä, nää on huonoja ulkoilmassa. Tekee näytöstä vaikeasti luettavan, kun peilaa niin paljon. Sisätiloissa normaalissa valossa tekee taas paljon terävemmän tuntuisen kuvan.
Avatar
Rubinjo
Luokka: >500hv
Viestit: 2591
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 22:28
Paikkakunta: Halikko www.toivontila.fi
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Rubinjo »

Nää ei oo mitään varsinaisesti ruggeroituja mut hinta ois aika sopiva: http://www.compusat.fi/tuotehaku.asp?la ... &tk=471857

Onko kellään kokemusta?
Radon
Luokka: >500hv
Viestit: 731
Liittynyt: 12 Huhti 2005, 22:39

Lukematon viesti Kirjoittaja Radon »

Rubinjo kirjoitti:Nää ei oo mitään varsinaisesti ruggeroituja mut hinta ois aika sopiva: http://www.compusat.fi/tuotehaku.asp?la ... &tk=471857

Onko kellään kokemusta?
Tarvitsetko todella siellä traktorin hytissä tuota?, mielestäni kannattaa tarkkaan miettiä. Tuollainen 15" kannettava ei ihan kätevimmästä päästä siellä hytissä ole. Lisäksi nuo "iskunkestävät" usein ovat markkina puhetta jos vähän kovemmin tipahtaa niin rikki menee. Siis tulisiko jokin käsitietokone tai kommunikaattori/kännykkä tmv. kysymykseen ja sitten perus kannettava kaveriksi?
Avatar
Rubinjo
Luokka: >500hv
Viestit: 2591
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 22:28
Paikkakunta: Halikko www.toivontila.fi
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Rubinjo »

Se traktorin hytti oli vaan esimerkki.
Tarkoitin että samalla kun joka tapauksessa ostan läppärin, niin siihen vois panostaa hiukan enemmän, jotta sais vankan ja pitkäikäsen koneen. Kanettava on kuiteski yks halvimpia maatilan koneista.
Jos tarkastellaan peruskanettavia niin niistäkin löytyy varmaan eroja mekaanisen kestävyyden suhteen? Magnesium-runko vois olla yks valintakriteeri? Ja aivan varmasti siihen näppäimistön päälle läikkyy enemmin tai myöhemmin jotain nestemmäistä jos kone majailee jossain muualla kun toimiston pöydällä. Täytys varmaan lähtee Tietoasemalle "vääntelemään" et sais jonku käsityksen noista. Noi Wilpon ehdottamat Panasonicit ois kyllä helppo valinta jos hinnan sais tingittyä alemmas.
Avatar
Jari
Luokka: >500hv
Viestit: 3510
Liittynyt: 05 Touko 2005, 10:05
Paikkakunta: K-Pohjanmaa

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

Rubinjo kirjoitti:Täytys varmaan lähtee Tietoasemalle "vääntelemään" et sais jonku käsityksen noista. Noi Wilpon ehdottamat Panasonicit ois kyllä helppo valinta jos hinnan sais tingittyä alemmas.
Huoltomiehellä tais olla juurikin panasonic,hinta vain aivan hirveä,useamman tonnin. Oli kyllä vakuuttavan oloinen kone kun sitä käytin,kosketusnäytöllä eli pystyi tahmakäpälänäkin räpeltämään samalla kun purki traktorin hydr.lohkoa.
Kosketusnäyttö vähäisenkin käytön jälkeen harkinnan arvoinen juttu.
Avatar
ATH
Luokka: >500hv
Viestit: 883
Liittynyt: 12 Tammi 2005, 22:54
Paikkakunta: Merikruunu

Lukematon viesti Kirjoittaja ATH »

Omalla kohdalla.

Käytän alle 500 e Acereita ja vaihdan kun hajoaa. Varteenotettava vaihtoehto. Tämä tässä on nyt palvellut 13 kk ja vielä pelaa, vaikka onkin jo ulkokuosiltaan melko raihnaisen näköinen.

Jos korkkaa, ei voi vahingoksi lukea?

Acereissa ollut levykuvan poltto kunnollinen, eli lähtee tyhjälle levyllekin palauttamaan kloonia. Tietysti mallin vaihtuessa pitää olla palautustallenne jossa ei ajeta masiinan ajureita yms. Jos hankki vaikka tonnilla 2 läppäriä ja jättää varmuuskopiolaitteen hankkimatta, tulee "jälkeläinen" varmuuskopioiden yhteydessä "kasvamaan" valmiiksi, siihen kun kone no 1 korkkaa. Tällöin ottaa käyttöön kakkosen ja käy ostamassa kolmosen jne.

XP ollut näissä varuksena ilman tukilevyä, jolloin tuo onnistuu. Uuden bittipitoisemman vers. kanssa tulee eteen kai tilanne että pitää jyrätä kova ja asentaa 32 bittinen.

64:sessa taitaa kuitenkin WLAN pelata paremmin. Ehkä.

Jos jollakulla tiedossa kunnollinen kovon levykuvan siirto/palautussofta voisi olla ystävällinen ja laittaa ketjun jatkeeksi tai yksityisviestinä. Laitan sen vaikka sitten muokkauksena tähän samaan yhteyteen (Enkä nyt sitten tarkoita esim xp:n varuksena toimitettavaa ym. kökköä.) Lisäarvoksi lasketaan kovolta kovolle tuki.

Tämä siksi että mainitsemani vaihtoehto ei oikein ole luonikas ilman mainitunlaista warea.

Em. monimutkainen kuvio syystä että suurin murhe on ollut minulla laite ja ohjelmistosukupolvien vaihdossa suuri kertaluonteinen työrupeama. Menee puolisen vuotta ilman mainitunlaista kuviota, ennen kuin koneen tunnistaa omakseen, ja sitten se pahimmassa tapauksesa onkin jo päätyssä. Peräseinä kun näissä pilipalivehkeissä ei ole kovin kaukana.

Windowsiin rakennetut rajoitukset tekevät tosin em. melko haastavan eikä kaikilta osin toimivan. Linuxin kehittäjät ovat siitä syystä lähellä sydäntäni, sillä olisi aika autuasta jos kompuutteri voisi "kasvaa" käyttäjänsä mukana ilman että vanhaa järjestelmä pitää tappaa jokaisen raudan vaihdon yhteydessä.

Tuli hiukan pitkä vuodatus, mutta olkoon.
Avatar
JarJar
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 434
Liittynyt: 31 Maalis 2006, 22:06
Paikkakunta: Kouvola

Lukematon viesti Kirjoittaja JarJar »

ATH kirjoitti:Omalla kohdalla.
Jos jollakulla tiedossa kunnollinen kovon levykuvan siirto/palautussofta voisi olla ystävällinen ja laittaa ketjun jatkeeksi tai yksityisviestinä. Laitan sen vaikka sitten muokkauksena tähän samaan yhteyteen (Enkä nyt sitten tarkoita esim xp:n varuksena toimitettavaa ym. kökköä.) Lisäarvoksi lasketaan kovolta kovolle tuki.

Tämä siksi että mainitsemani vaihtoehto ei oikein ole luonikas ilman mainitunlaista warea.

Em. monimutkainen kuvio syystä että suurin murhe on ollut minulla laite ja ohjelmistosukupolvien vaihdossa suuri kertaluonteinen työrupeama. Menee puolisen vuotta ilman mainitunlaista kuviota, ennen kuin koneen tunnistaa omakseen, ja sitten se pahimmassa tapauksesa onkin jo päätyssä. Peräseinä kun näissä pilipalivehkeissä ei ole kovin kaukana.
Kannattaa tutustua Symantecin valmistamaan Norton Ghost 10.0 softaan. Pitäisi luonnistua imagen luonti ja palautus sekä paljon muitakin käteviä varmuuskopionti ominaisuuksia.
Radon
Luokka: >500hv
Viestit: 731
Liittynyt: 12 Huhti 2005, 22:39

Lukematon viesti Kirjoittaja Radon »

JarJar kirjoitti: Kannattaa tutustua Symantecin valmistamaan Norton Ghost 10.0 softaan. Pitäisi luonnistua imagen luonti ja palautus sekä paljon muitakin käteviä varmuuskopionti ominaisuuksia.
Myös powerquest driveimage ja acronis trueimage (oma suosikki) ovat kokeilemisen arvoisia.
Avatar
Rubinjo
Luokka: >500hv
Viestit: 2591
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 22:28
Paikkakunta: Halikko www.toivontila.fi
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Rubinjo »

JohtajaKoivisto kirjoitti:Itse ostin syksyllä HP nc6400 ns. yrityskannettavan, hinta 2050 euroa lisämuistin ja auto/lentokone virtalähteen kanssa. Näyttö tässä on vain 14,1'' mutta kun on laajakuvanäyttö niin kyllä tässä riittävästi tilaa on. Muuta maininnan arvoista: Langattomat yhteydet (3G, Wlan, BlueTooth, IrDA), akun kesto vakioakulla max 6 tuntia (tehoakulla max 16 tuntia 15 minuuttia), ja on varmaan muutakin hyvää mutta nyt ei tule mieleen. Nykyään näyttää pystyvän osiakin vaihtamaan näihin aika hyvin. HP ainakin hyvä, voin suositella, muista ei ole itsellä kokemusta.
Onko tossa magnesiumrunko?

Lenovon Thinkpadin T tai X-sarjalaista oon nyt tarkastellu. Niistä löytyy magnesiumrunko ja ainakin esitteiden mukaan vähän muutakin mekaanista suojausta. Onko noista jollain kokemuksia?
Radon
Luokka: >500hv
Viestit: 731
Liittynyt: 12 Huhti 2005, 22:39

Lukematon viesti Kirjoittaja Radon »

Rubinjo kirjoitti:
JohtajaKoivisto kirjoitti:Itse ostin syksyllä HP nc6400 ns. yrityskannettavan, hinta 2050 euroa lisämuistin ja auto/lentokone virtalähteen kanssa. Näyttö tässä on vain 14,1'' mutta kun on laajakuvanäyttö niin kyllä tässä riittävästi tilaa on. Muuta maininnan arvoista: Langattomat yhteydet (3G, Wlan, BlueTooth, IrDA), akun kesto vakioakulla max 6 tuntia (tehoakulla max 16 tuntia 15 minuuttia), ja on varmaan muutakin hyvää mutta nyt ei tule mieleen. Nykyään näyttää pystyvän osiakin vaihtamaan näihin aika hyvin. HP ainakin hyvä, voin suositella, muista ei ole itsellä kokemusta.
Onko tossa magnesiumrunko?

Lenovon Thinkpadin T tai X-sarjalaista oon nyt tarkastellu. Niistä löytyy magnesiumrunko ja ainakin esitteiden mukaan vähän muutakin mekaanista suojausta. Onko noista jollain kokemuksia?
Kyllä ibm:ät on noista "perus" kannettavista niitä parhaita, varsin tukevia ainakin noin käsituntumalla, ja itse tykkään sitä nänniä ennemmin käyttää kun näitä paneeleja makuasia tosin sekin.
JohtajaKoivisto
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
Viestit: 29
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 23:15
Paikkakunta: Ylitornio

Lukematon viesti Kirjoittaja JohtajaKoivisto »

Rubinjo kirjoitti:
JohtajaKoivisto kirjoitti:Itse ostin syksyllä HP nc6400 ns. yrityskannettavan, hinta 2050 euroa lisämuistin ja auto/lentokone virtalähteen kanssa. Näyttö tässä on vain 14,1'' mutta kun on laajakuvanäyttö niin kyllä tässä riittävästi tilaa on. Muuta maininnan arvoista: Langattomat yhteydet (3G, Wlan, BlueTooth, IrDA), akun kesto vakioakulla max 6 tuntia (tehoakulla max 16 tuntia 15 minuuttia), ja on varmaan muutakin hyvää mutta nyt ei tule mieleen. Nykyään näyttää pystyvän osiakin vaihtamaan näihin aika hyvin. HP ainakin hyvä, voin suositella, muista ei ole itsellä kokemusta.
Onko tossa magnesiumrunko?
Ei. Ihan tavallinen HP:n Compaq nc6400, ei mitään erityistä iskunkestävyyttä tms. Tämänhetkinen hinta verkkokauppa.com:ssa oli 1445,90 e. Tässä on muuten myös molemmat osoitinlaitteet.

Itse näen asian niin, että jos/kun sitten joskus tulee todellinen tarve pitää tietokonetta traktorissa, maastossa tms. mukana, niin silloin ei haittaa vaikka 5k e laittaakin tietokoneeseen, joka kuitenkin kestää "mitä tahansa".
Vastaa Viestiin