Traktorin suorituskyky

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

Reissumies
Luokka: yli 200 hv

Traktorin suorituskyky

Lukematon viesti Kirjoittaja Reissumies »

Näyttää olevan useampikin aihe keskustelupalstalla tämän aiheen tiimoilta, joten aattelinpa kertoa omia kokemuksiani aiheesta.

Ostimpa raattorin. Ajoin pihalla lenkin koneen saavuttua ja myyjän tiedustellessa tuntumia sanoin että vaikuttaa vaisulta koneelta. Myyjä sitten valistamaan että ovat nämä uudet moottorit vaan eri tyyppisiä ja tehon ilmoitustapakin on muuttunut. Mietin siinä sitte, että ei oo kaikki kehitys edistystä...

Ajelin pikkasen ja soitin myyjälle ja sanoi, ettei miellytä kulkupuoli. Neuvottelimme ja päätimme takuuna irroittaa ruiskutuspumpun ja kiikuttaa huoltoon ja säätää samalla hanat kaakkoon. Näin tehtiin ja kaiken piti oleman kunnossa. Homma teki mainikas korjaamo Varsinaisesta Suomesta. Ei auttanut...

Tarkistettiin ajoitukset, siis kaikki mahdolliset...
Sekä ahdin...
Ja polttoaineen syöttöpuolelle uusittiin ihan kaikki paitsi tankki...

Ei kule...

No, sitten heräs jo huoltopäällikkökin ja totes ettei konettaa oo ajettu penkissä, ja tommosia remotteja ei tehdä perstuntumalla. Mä olin sanonut myyjälle, että vaikka asiat ois paprilla kunnossa ei koneella voi sellaisenaan tehdä töitä, enkä voi kauppaa hyväksyä.

Vietiin maahantuontihuoltoon ja dynotettiin. Moottoritehosta oli noin 60 % tallella...

Laittoivat uuden ruiskutuspumpun ja rupes kulku paranemaan. Pöytäkirjan mukaan tehoa on nyt ulosottoakselissa se mikä on moottorille luvattu (siis näitä nykyajan valehepoja), joten enää ei kait moittia voi.

Hommat hoidettiin asiallisesti ja käytössä oli toinen kone näitten seikkailujen ajan ja sen takia en tässä välitä kauheesti mainostaa minkä merkin asioista oli kyse. Sattuuhan näitä kaikille.

Tiedoksi vaan traktoreitaan ihmetteleville, että tällaistakin voi sattua.
oltsik
Luokka: yli 150 hv

Re: Traktorin suorituskyky

Lukematon viesti Kirjoittaja oltsik »

Reissumies kirjoitti:"Tarkistettiin ajoitukset, siis kaikki mahdolliset...
Sekä ahdin...
Ja polttoaineen syöttöpuolelle uusittiin ihan kaikki paitsi tankki...

Ei kule..."
Onpas ollu huoleton myyjä kun on uskaltanut tehdä moisia remontteja ilman dynotusta. Ekanahan tuosta olis pitäny se tehdä.

Tätähän tämä nykyaikana on. Koneissa voi olla mitä uskomattomampia vikoja ihan uutuudeltaan. Ja jos ei ostaja ole aktiivinen niin voi saada ramman koneen loppuiäkseen.
koivumaki
Luokka: >500hv
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja koivumaki »

Noissa keskusteluissa olen monta kertaa ollu mieltä,että jokainen traktori pitäisi mitata Dynolla ennen luovutusta asiakkaalle.
Jäis monta spekulaatiota pois.

Ja tosiaan varsinkin ennen minkäänlaista remppaa ilman muuta tehomittaus.
Reissumies
Luokka: yli 200 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Reissumies »

Tämä myyntitaho on hankkinut myyjän puheiden mukaan pyörädynamometrin maahantuontihuoltoon ja kaikki koneet mitataan ennen luovutusta. Itse ihmettelin vain ettei tehdas tarkasta tavaraa lainkaan!

Eipä se dynotus ollu tässä tapauksessa ratkaiseva. Ihan perstuntumalla kyllä tiesi, ettei kaikki oo kohdallaan. Myyjä vaan ei mun kohteliaita palautteita alkuun ottanut ihan tosissaan, mutta kun sain sen houkuteltua ajamaan koneella, niin lamppu syttyi välittömästi. Totesimme molemmat, että tästä tapauksesta tuli opittua molemminpuolisesti. Ja ilmeisesti maahantuojakin oppi, jos tuo mittaus tuli kaikille valikoimassa oleville merkeille vakiotoimenpiteeksi.
koivumaki
Luokka: >500hv
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja koivumaki »

Niin,pyörätehomittaus on tietysti vielä parempi kuin pelkkä VOA mittaus.
Vastaa Viestiin