Kylvökoneiden esimuokkaimet
Valvoja: Farmari-ryhmä
Kylvökoneiden esimuokkaimet
Aika monessa kylvökoneessa saatavana ainakin lisävarusteena jokin esimuokkain, aika usein näkyy noita kiekkoja esim. rapideissa. Mitenkäs, vähentääkö paljon muuta muokkausta tuo esim. äestystä? Ainakin rapideilla näkynyt suorakylvöä tehtävän noitten esimuokkaimien avulla. Onko kukaan tehnyt itse esimuokkaimia koneisiin? Onko minkälaisia vaikutuksia satoon jos esimerkiksi kynnetylle/kultivoidulle maalle kylväisi suoraan esimuokkaimen avulla tasausäestyksen jäljiltä, verrattuna siihen että olisi perinteisesti äestänyt, onko kukaan tehnyt mitään havaintoja sen suhteen? Onko minkälaisia vinkkejä mitenkä kannattaisi tuo esimuokkain toteuttaa, mistä kiekkoja kysellä, millaiset kiekot, säädettävä kiekkojen suunta, syvyyssäätö, yms yms..? Koneena on Simulta ST. Kertokaa kokemuksia, mielipiteitä ja vinkkejä asian suhteen!
Joo selvittelin tuossa niin ei nuo siemenvantaat oikein helpolla ilman esimuokkausta maahan mene, eli kyllä siinä jotain tarvii ainakin tehdä. eli kaks vaihtoehtoo eli kiekot tai s-piikit. kyllä varmaan kovat s-piikit menis jollekin rypsimaalle jos olis hieman pehmeempää niin suoraan. onko toteutus-ideoita eli kannattaa varmaankin pari rivinen muokkain tuohon etulanan eteen väsätä, piikki vai 2 piikkiä/siemenvannas? ja joku hydraulinen säätö systeemi varmaankin olisi hyvä?
tasojyrsin vai kelajyrsin? suoraan sänkeen vai mitenkä muokattuun peltoon? Kyllä perusjyrsimellä ainakin tasausäestettyyn saa mukavia satoja, mutta miten oot muokannut? Ja mikä kylvökone?pietj-2e kirjoitti:Monet vuodet olen ajellut sellaisella koneella, jonka edessä on sellainen Maschio, menee kyllä sen jäljiltä kylvövannas maahan ja satotaso on ollut jatkuvasti, naapurin samanlaista kylvökonetta ilman tätä maschiota verraten, parempi.
-
teräsmies24E
- Luokka: >500hv
-
Murtola_Lasse
- Luokka: >500hv
- Viesti:
Onko sulla valokuvaa yhdistelmästä?MK kirjoitti:Joo, mulla etunostolaittees järiä Dowdesvellin pakkeri ja takana Lemken Quartz esimuokkari jossa ensin lata, sitten hydr.säädettävät vetopiikit ja lopuksi järiä putkipakkeri.Kylvökone on tuon muokkarin päällä, siinä on kaksoiskiekkovantaat.kylvö onnistuu hyvin vaikka suoraan kynnökseen.