Pellon vuokraaminen
Valvoja: Farmari-ryhmä
-
pellon vuokraaja
- Viestit: 0
- Liittynyt: 25 Tammi 2007, 17:35
- Paikkakunta: Pirkanmaa
Pellon vuokraaminen
Moi !
Onko mitään enää tehtävissä?
Vanha (10 vuotta sitten tehty) vuokrasopimus umpeutuu toukokuussa 2007. Nykyisen vuokralaisen kanssa en halua jatkaa vuokrasopimusta, koska kaikki sovitut asiat ovat aina olleet hoitamatta.
Eli taitaa tuet jäädä saamatta tulevalle (2007) vuodelle, koska nykyinen vuokralainen ei aio purkaa sopimusta.
Onko mitään mahdollisuutta maataloustukia, vaikka uuden vuokralaisen kanssa tehtäisiin sopimus vaikkapa kesäkuun alussa 2007?
Vuoden 2007 alussa alkoi uusi ympäristötukikausi. Onko haittaa jos maat jäävätkin yhdeksi vuodeksi tukien ulkopuolelle ????
Onko mitään enää tehtävissä?
Vanha (10 vuotta sitten tehty) vuokrasopimus umpeutuu toukokuussa 2007. Nykyisen vuokralaisen kanssa en halua jatkaa vuokrasopimusta, koska kaikki sovitut asiat ovat aina olleet hoitamatta.
Eli taitaa tuet jäädä saamatta tulevalle (2007) vuodelle, koska nykyinen vuokralainen ei aio purkaa sopimusta.
Onko mitään mahdollisuutta maataloustukia, vaikka uuden vuokralaisen kanssa tehtäisiin sopimus vaikkapa kesäkuun alussa 2007?
Vuoden 2007 alussa alkoi uusi ympäristötukikausi. Onko haittaa jos maat jäävätkin yhdeksi vuodeksi tukien ulkopuolelle ????
Re: Pellon vuokraaminen
Eiköhän ymp:n saa, jos tuleva vuokraaja siihen aikoo sitoutua. 15.6 astihan on pystynyt muutoksia hakemukseen tekemään. CAP:ssa tulee ongelmat tuossa tapauksessa, koska 10kk:n hallinta-aika ei -07 täyty.pellon vuokraaja kirjoitti:Moi !
Onko mitään enää tehtävissä?
Vanha (10 vuotta sitten tehty) vuokrasopimus umpeutuu toukokuussa 2007. Nykyisen vuokralaisen kanssa en halua jatkaa vuokrasopimusta, koska kaikki sovitut asiat ovat aina olleet hoitamatta.
Eli taitaa tuet jäädä saamatta tulevalle (2007) vuodelle, koska nykyinen vuokralainen ei aio purkaa sopimusta.
Onko mitään mahdollisuutta maataloustukia, vaikka uuden vuokralaisen kanssa tehtäisiin sopimus vaikkapa kesäkuun alussa 2007?
Vuoden 2007 alussa alkoi uusi ympäristötukikausi. Onko haittaa jos maat jäävätkin yhdeksi vuodeksi tukien ulkopuolelle ????
Jos lohkot on jonkun tukihakemuksessa ilmoitettu tukihaun päättymiseen mennessä, niin ne on mahdollisuus siirtää toisen viljelijän hallintaan viimeiseen muutospäivään asti joka on joskus kesäkuun puolivälissä. Tämän uuden tilatukisysteemin myötä ilmeisesti tilatuki jää silloin siirtovuodelta saamatta, mutta LFA- ymp- ja kansalliset tuet saa normaalisti. Seuraavina vuosina myös saa myös tilatuen.
Eli tuossa tapauksessa kannattaisi mielestäni vuokranantajan ja uuden vuokralaisen ottaa ensimmäisen vuoden tilatuesta tuleva n. 200 euron vahinko puoliksi ja tulevina vuosina jatkaa vuokrasopimusta ihan normaalisti ja kaikki tuet saaden.
Kannatta kuitenkin vielä tarkistaa kunnan maaseutuviranomaiselta että edellä kirjoittamani pitää tarkasti paikkansa...
Eli tuossa tapauksessa kannattaisi mielestäni vuokranantajan ja uuden vuokralaisen ottaa ensimmäisen vuoden tilatuesta tuleva n. 200 euron vahinko puoliksi ja tulevina vuosina jatkaa vuokrasopimusta ihan normaalisti ja kaikki tuet saaden.
Kannatta kuitenkin vielä tarkistaa kunnan maaseutuviranomaiselta että edellä kirjoittamani pitää tarkasti paikkansa...
- Rubinjo
- Luokka: >500hv
- Viestit: 2591
- Liittynyt: 17 Tammi 2005, 22:28
- Paikkakunta: Halikko www.toivontila.fi
- Viesti:
- Rubinjo
- Luokka: >500hv
- Viestit: 2591
- Liittynyt: 17 Tammi 2005, 22:28
- Paikkakunta: Halikko www.toivontila.fi
- Viesti:
Tässä uusinta tietoa aiheesta.
http://www.mmm.fi/fi/index/ministerio/t ... atuki.html
"Tilatukijärjestelmän toimeenpanosta annetun lain 20 §:ssä säädetään menettelystä, jolla tukioikeudet voidaan tietyissä tapauksissa siirtää vuokrakauden päätyttyä vuokranantajalle. Edellä mainittujen kohtien toimeenpanosta ei voida tässä vaiheessa säätää tarkemmin, koska asian käsittely on komission kanssa kesken. 20 §:ssä säädetty menettely ei ole komission mukaan voimassa olevien yhteisön sääntöjen mukainen. Lisäksi toimeenpanon tarkempi säätäminen edellyttää lainmuutosta.
Tällä hetkellä näyttää todennäköiseltä, että tarkempia sääntöjä asiasta ei voida antaa tämän kevään aikana. Maa- ja metsätalousministeriö pitää edelleen tärkeänä, että vuokralainen ja vuokranantaja sopisivat keskenään tukioikeuksista."
http://www.mmm.fi/fi/index/ministerio/t ... atuki.html
"Tilatukijärjestelmän toimeenpanosta annetun lain 20 §:ssä säädetään menettelystä, jolla tukioikeudet voidaan tietyissä tapauksissa siirtää vuokrakauden päätyttyä vuokranantajalle. Edellä mainittujen kohtien toimeenpanosta ei voida tässä vaiheessa säätää tarkemmin, koska asian käsittely on komission kanssa kesken. 20 §:ssä säädetty menettely ei ole komission mukaan voimassa olevien yhteisön sääntöjen mukainen. Lisäksi toimeenpanon tarkempi säätäminen edellyttää lainmuutosta.
Tällä hetkellä näyttää todennäköiseltä, että tarkempia sääntöjä asiasta ei voida antaa tämän kevään aikana. Maa- ja metsätalousministeriö pitää edelleen tärkeänä, että vuokralainen ja vuokranantaja sopisivat keskenään tukioikeuksista."
- Wilpo
- Luokka: >500hv
- Viestit: 1670
- Liittynyt: 16 Joulu 2004, 20:09
- Paikkakunta: Marttila www.maatalousfoorum.fi
- Viesti:
Tässähän oli kyse 10 vuotta sitten tehdystä vuokrasopimuksesta.
Eikö nämä tukioikeudet siirry maanomistajalle vuokrasopimuksen päättytyä ilman vuoranottajan mutinoita, kun vuorasopimus on tehty ennen 1.8.2005. Eriasia, jos tämän päivämäärän jälkeen on sovittu jotain tukien siirrosta paperilla tai suullisesti.
Eikö nämä tukioikeudet siirry maanomistajalle vuokrasopimuksen päättytyä ilman vuoranottajan mutinoita, kun vuorasopimus on tehty ennen 1.8.2005. Eriasia, jos tämän päivämäärän jälkeen on sovittu jotain tukien siirrosta paperilla tai suullisesti.
- Rubinjo
- Luokka: >500hv
- Viestit: 2591
- Liittynyt: 17 Tammi 2005, 22:28
- Paikkakunta: Halikko www.toivontila.fi
- Viesti:
Yllä olevan linkin ("... ei ole komission mukaan voimassa olevien yhteisön sääntöjen mukainen."). ja eilen Salossa verotilaisuudessa saadun tiedon mukaan homma ei kuitenkaan menekkään noin kun Wilpo kirjotti. Melkosta sotkua.Wilpo kirjoitti:Tässähän oli kyse 10 vuotta sitten tehdystä vuokrasopimuksesta.
Eikö nämä tukioikeudet siirry maanomistajalle vuokrasopimuksen päättytyä ilman vuoranottajan mutinoita, kun vuorasopimus on tehty ennen 1.8.2005. Eriasia, jos tämän päivämäärän jälkeen on sovittu jotain tukien siirrosta paperilla tai suullisesti.
Luulen että tällä hetkellä ei kukaan maailmassa tiedä varmasti tai uskalla ottaa kantaa miten tämä lopulta menee lainopillisesti oikein.
-
Hemmo Raunio
- Luokka: yli 100 hv
- Viestit: 108
- Liittynyt: 06 Joulu 2006, 20:33
- Paikkakunta: Suur-Salo
No komission tarkoituksena on jakaa tukioikeudet yleensä pellon vuokraajalle, kun muualla Euroopassa vuokrasopimukset on pitkäaikaisempia kuin Suomessa. Täällä taas isännät (sis. mmm ja mtk) yrittää sopia oikeuksista keskenään. Nämä sopimiset ei mitenkään sido komissiota, koska se voi antaa rahat sille, jonka katsoo ne tarvitsevan. Jos täällä sovitaan tukioikeuksien siirtyvän maanomistajalle, komissio ei välttämättä maksa tukia kenellekään. Omistajan ei katsota olevan oikeutettu ja vuokraaja ei ole hakenut, koska ei ole enää vuokraaja. Näin olen tykönäni sekavasti fundeerannut.
-
Murtola_Lasse
- Luokka: >500hv
- Viestit: 1049
- Liittynyt: 17 Joulu 2004, 15:27
- Paikkakunta: Marttila
- Viesti:
Tämän tilatuen piti kyllä olla selvä juttu. Eli Tilatuki määräytyy viitekauden Cap-tuen mukaan tilalle, tasatuki taas määräytyisi -05 vuoden tai Suomessa -06 vuoden tilanteen mukaan (tasatukeen olisi sisällytetty kaikki Cap-tuet myös maito) ja sitten tämä suomalaisten puupää virkamiesten yhdistelmä tuki, jonka säädöksetkin on tehty vastoin EU:direktiivejä. Kuka kärsii? Ei ainakaan virkamiehet!!!Hemmo Raunio kirjoitti:No komission tarkoituksena on jakaa tukioikeudet yleensä pellon vuokraajalle, kun muualla Euroopassa vuokrasopimukset on pitkäaikaisempia kuin Suomessa. Täällä taas isännät (sis. mmm ja mtk) yrittää sopia oikeuksista keskenään. Nämä sopimiset ei mitenkään sido komissiota, koska se voi antaa rahat sille, jonka katsoo ne tarvitsevan. Jos täällä sovitaan tukioikeuksien siirtyvän maanomistajalle, komissio ei välttämättä maksa tukia kenellekään. Omistajan ei katsota olevan oikeutettu ja vuokraaja ei ole hakenut, koska ei ole enää vuokraaja. Näin olen tykönäni sekavasti fundeerannut.
Jos noin kävisi, niin niillä alueilla, joilla vuokrataso on korkeampi kuin tilatuen määrä, ei tilatuen maksamatta jääminen periaatteessa haittaisi aktiiviviljelijää ollenkaan. Tilatuettomien peltojen vuokrahintataso putoaisi puuttuvan tuen verran.Hemmo Raunio kirjoitti:komissio ei välttämättä maksa tukia kenellekään. Omistajan ei katsota olevan oikeutettu ja vuokraaja ei ole hakenut, koska ei ole enää vuokraaja. Näin olen tykönäni sekavasti fundeerannut.
Suurin osa länsirannikosta ja Etelä-Suomesta taitaa olla aluetta jolla vuokraa maksetaan yleisesti yli tilatuen.
Näin yhteiskunta säästäisi tukimenoja ja aktiiviviljelijän tulotaso pysyisi ennallaan. Maatakin saattaisi tulla enemmän myyntiin ja entistä halvemmalla hinnalla. Olisiko sittenkään pelkästään huono juttu?