Vehnän valkuainen
Valvoja: Farmari-ryhmä
Vehnän valkuainen
Kuka tietäisi konstit vehnän valkuaisen nostoon ? Tavanomainen 120 kg N/ha ei tunnu riittäneen parina vuonna, vaikka viime kesänä sateet jäi tosi vahiin ja sadot n. 3000 kg/ha. Valkuaiset 12-12,5 .
Auttaisiko pari vuotinen kunnon apilakesanto (typpiympeillä kuorrutettuna) ja sen jälkeen vehnä normaalein lannoituksin ?
Lietelantaa tai muutakaan eläinlantaa ei täällä ole saatavissa lähimainkaan !
Auttaisiko pari vuotinen kunnon apilakesanto (typpiympeillä kuorrutettuna) ja sen jälkeen vehnä normaalein lannoituksin ?
Lietelantaa tai muutakaan eläinlantaa ei täällä ole saatavissa lähimainkaan !
Pellon multavuuden nosto vaikkapa mainitsemallasi tavalla. Eli viljelykiertoon nurmea jne.
Vehnän valkuiaset olleet viime vuosina mitatuissa näytteissä 14-16% välillä. Typpeä 90-110kg/ha. Eli lähinnä maalajista kiinni,satotaso ollut mitatuissa korkeampi kuin mainitsemasi.
Karjanlantaa saa omasta navetasta,sikalasta,jo nousee valkuaiset ja mukavasti. Tosin työtä lisää melkoisesti
Vehnän valkuiaset olleet viime vuosina mitatuissa näytteissä 14-16% välillä. Typpeä 90-110kg/ha. Eli lähinnä maalajista kiinni,satotaso ollut mitatuissa korkeampi kuin mainitsemasi.
Karjanlantaa saa omasta navetasta,sikalasta,jo nousee valkuaiset ja mukavasti. Tosin työtä lisää melkoisesti
-
kuokka
- Luokka: 50 hv., takaveto
kasvukauden lannoitus on yksi konsti. eli salpietaria tai typpiliuosta kesällä kasvustoon.
kylvölannoitus sen verran pienemmällä N tasolla että varaa jää.
tsekkaa myös farmit:
http://www.farmit.net/farmit/fi/03_kasv ... /index.jsp
sekä aiempi keskustelu:
http://www.murtola.com/forum/viewtopic.php?t=2330
kylvölannoitus sen verran pienemmällä N tasolla että varaa jää.
tsekkaa myös farmit:
http://www.farmit.net/farmit/fi/03_kasv ... /index.jsp
sekä aiempi keskustelu:
http://www.murtola.com/forum/viewtopic.php?t=2330
-
aurauskeppi
Siis salpietari rakeina?
Toinen asia:
Mulle on tarjottu biokompostia joka on tehty ruuantähteistä ja puutarhajätteistä, ei siis sisällä lääkeaineita eikä kaameita raskasmetallipitoisuuksia. Onkohan kellään kokemusta tuollaisen pellolle levittämisestä, onko siinä järkeä humuspitoisuuden nostattajana (järki riippuu eniten tietysti hinnasta joka ei ole vielä varmistunut)?
Toinen asia:
Mulle on tarjottu biokompostia joka on tehty ruuantähteistä ja puutarhajätteistä, ei siis sisällä lääkeaineita eikä kaameita raskasmetallipitoisuuksia. Onkohan kellään kokemusta tuollaisen pellolle levittämisestä, onko siinä järkeä humuspitoisuuden nostattajana (järki riippuu eniten tietysti hinnasta joka ei ole vielä varmistunut)?
- Wilpo
- Luokka: >500hv
- Viesti:
Kasvukaudella ja silloinkin oikealla ajakohdalla. Tehokkain ajankohta on siinä vaiheessa, kun tähkä on tullut esille ja aina maitotuuleentumiseen asti.Jorma kirjoitti:Kasvukauden aikainen lisälannoitus taitaa olla paras ja vaivattomin tapa valkuaisen nostoon. Itse vaihdoin viime vuonna typpiliuoksen käytön salpietariin ja tuntuisi toimivan ihan ok. Aikaisempi käsittely mahdollistanee myös pienen sadonlisäyksen typpiliuokseen nähden.
Tuossa salpietarissa on myös se etu, että siinä on rikkiä, booria ja seleesiä. Ilman rikkiä ei typestäkään ole hyötyä.
Helmikuun 2007 Maatila Pellervossa oli artikkeli Myllyvehnän valkuainen hallintaan.
Jep, rakeina.-Justus- kirjoitti:Siis salpietari rakeina?
Ajoitus on salpietarin kanssa paljon vaikeampaa kuin typpiliuoksella, joka tehoa heti. Itse levitin salpietarit 20.6.(kylvöpäivä 10.5.) ja tuntui viime vuonna toimivan hyvin. Joka tapauksessa salpietarin levitys on vaivatonta, eikä ole kovin pahasti säiden armoilla. Oma ajatus olisi saada aineet peltoon niin, että ne ehtisivät vaikuttaa myös kasvuun eikä pelkästään valkuaisen määrään jyvissä.Wilpo kirjoitti:Kasvukaudella ja silloinkin oikealla ajakohdalla. Tehokkain ajankohta on siinä vaiheessa, kun tähkä on tullut esille ja aina maitotuuleentumiseen asti.
- Rubinjo
- Viesti:
- Agronautti
- Viesti:
Mä käytän jaettua lannoitusta kaikilla viljoilla tästä hajakylvösysteemistä johtuen..
Turha sitä on kaikkia lannoitteita laittaa kylvön yhteydessä, jos vaikka tulee kovia sateita jotka huuhtoo pois/ liian syvälle..
Vehnällä valkuaiset olleet 15-18% ja satoa lähtenyt 5000-6000kg/ha. Lajikkeina on ollut Tjalve, Kruunu ja Anniina
Turha sitä on kaikkia lannoitteita laittaa kylvön yhteydessä, jos vaikka tulee kovia sateita jotka huuhtoo pois/ liian syvälle..
Vehnällä valkuaiset olleet 15-18% ja satoa lähtenyt 5000-6000kg/ha. Lajikkeina on ollut Tjalve, Kruunu ja Anniina
Kokemusta ei ole, mutta itse kyllä kokeilisin mikäli hinta on kohtuullinen.-Justus- kirjoitti: Mulle on tarjottu biokompostia joka on tehty ruuantähteistä ja puutarhajätteistä, ei siis sisällä lääkeaineita eikä kaameita raskasmetallipitoisuuksia. Onkohan kellään kokemusta tuollaisen pellolle levittämisestä, onko siinä järkeä humuspitoisuuden nostattajana (järki riippuu eniten tietysti hinnasta joka ei ole vielä varmistunut)?
- Agronautti
- Viesti:
Tuohan on tilakohtaista ja alueellista.. Ei varmaankaan toimi etelän kuivimmilla savialueilla.. Täällä kukkamulta-Suomessa on toisin..Carnivor kirjoitti:Itse kysyisin ensimäiseksi, että onko levittäminen laillista.
Viimekesänä lannoitusta N120 kg/ha ja satoa 3000 kg/ha, jossa valkuaista 12% kertoo todennäköisesti kuivuudesta, enkä usko että pintaan tehdystä lisälannoituksesta olisi tässä tapauksessa ollut hyötyä. Ehkä sadetuksen kanssa.
Tuohon kovempaan lannoitukseen (4000+ sadolle) tulee ehto että (lainaus KM:n kalenterin lannoitussivut):
"lannoitusmäärän perusteena olevan sadon on oltava sellainen, että se on saatu lohkolta jonain 5 aiemmasta satovuodesta"
jatkossahan suurin lannoituksen satotaso on rajattu 5500kg/ha..
- Agronautti
- Viesti: