Jokaisen mielipiteille/ideoille avoin keskustelupalsta, maatalouden eri aiheista. Tule mukaan keskustelemaan. Jollet ole vielä rekisteröitynyt, paina rekisteröidy-tekstiä alapuolella.
tiko78 kirjoitti:Omaa 13 ha ja vuokramaita 24ha. Kituliasta puuhastelua tämän päivän suurviljelijöihin nähden.
Eipä niinkään, vaan keskikokoa isompi tila sulla.
Tää tilojen koko pääsee unohtumaan aika usein keskusteluissa. Yli sadan peltohehtaarin tiloja on vieläkin minimaalisen vähän. Oisko lukumääräsesti 3-4 % luokkaa.
"Keskipeltoala kasvussa, myös vuokrapeltoa enemmän
Viljelyksessä olevaa peltoa oli suomalaisilla maatiloilla vuonna 2005 noin 2,3 miljoonaa hehtaaria, mikä on hieman yli 33 hehtaaria tilaa kohden. Keskipeltoala kasvoi lähes kaksi hehtaaria vuodesta 2004, kun se aivan viime vuosina on kasvanut alle hehtaarin vuosivauhtia. Viljellystä peltoalasta vuokrapeltoa oli noin kolmannes, eli vajaat 0,8 miljoonaa hehtaaria. Vuokrapeltoa viljelevillä tiloilla vuokrapeltoa oli keskimäärin 18,2 hehtaaria, eli lähes hehtaari enemmän kuin edellisvuonna."
Pellot linnunsiemenellä, mansikalla, pimeällä piensiemenellä ja pikkusen ohraa joka vaihdetaan puuksi talvella. Sitte vielä kaupustellaan puuteollisuuden sivutuotetta. Tuossa yhelle miehelle hommaa. Vaimo elättää sitte palkkatyöllä perheen...
kyllä käy vesaa kateeks.
Mikähän kohta noista käy kateeks?
Vähän päivitystä tietoihin. Yhä alkaa ykkösellä, mansikkaa, pimeä piensiemen jäämässä pois, kaikki vilja kauraa. Polttopuun myyntiä. Myös puuteollisuuden sivutuote jäämässä pois älyttömän hankintahinnan takia.
Yksi ei ole muuttunut. Vaimo elättää yhä perheen palkkatyöllä
40 ha peltoa + 2ha vuokralla, 160 ha metsää, josta n. 130 kasvullista metsää. Lisäksi 42 lehmää ja nuorikarja päälle. Emäntä käy ulkopuolella töissä, jotta mulla harrastelu onnistuisi