VM, Vama vai joku muu?
Valvoja: Farmari-ryhmä
- Maalaispoika
- Luokka: >500hv
VM, Vama vai joku muu?
Uutta perälevyä olen hiukan ajatellut hommata ja siksi kysynkin kokemuksia eri merkeistä. Hintoja en ole vielä tarkemmin kysellyt, mutta Vaman 3 metrinen terän hydraulisella käännöllä olisi vajaat 3 tonnia. Aisan kääntö nostaa hintaa vajaalla tonnilla.
250 senttinen terä olisi vain 250 euroa halvempi, joten sitä ei ainakaan hinnan takia kannattaisi ottaa. Samoin olen ajatellut pärjätä ilman hydraulista aisan kääntöä, kun nykyisessäkään sitä ei ole juuri koskaan tarvittu. Niin ja perälevy tulisi tavalliseen maatalouskäyttöön.
250 senttinen terä olisi vain 250 euroa halvempi, joten sitä ei ainakaan hinnan takia kannattaisi ottaa. Samoin olen ajatellut pärjätä ilman hydraulista aisan kääntöä, kun nykyisessäkään sitä ei ole juuri koskaan tarvittu. Niin ja perälevy tulisi tavalliseen maatalouskäyttöön.
Tuota leveyttä kannattaa miettiä siitä lähtökohdasta että miten paljon joutuu ajamaan levy vinossa. 3m ei ole paljon jos lanaa maantieltä loskaa pois, toki 3m levy vaatii vetokoneelta jo painoa jos loskaa on paljon.
Oma ittetehty perälevy 260 cm leveä, poikittain tasaillessa just passelin levyinen eikä ole liian kolho pihassa ja metsäpoluilla pyöritellessäkään.
Oma ittetehty perälevy 260 cm leveä, poikittain tasaillessa just passelin levyinen eikä ole liian kolho pihassa ja metsäpoluilla pyöritellessäkään.
Meillä Kipan 2,5m levy sillä vanhanmallisella käännollä eli sylinteri alla. Aluksi aattelin et eihän tolla tee mitään, mut viime kesäsis maansiirtohommis huomas et ei se maa ottanu sylinteriin kiinni. Siis nimenomaan maansiirrossa, jos ruvetaan soraa oikee lanailee ottaa se varmasti sylinteriin kiinne. Nykysissä sylinteri päällä. Ihan pätevä peli mun mielestä. Rungon kääntö on mekaaninen ja toimii hyvin. Ei ole viel mistään ratkennukkaan vaik talvella osu aika rajusti kiveen..
Ehdottomasti Vama. Ittellä ei oo mutta lähes kaikilla näillä nurkilla,eikä kukaan ole merkkiä vaihtamassa. Tosin ehkä hiukan vaikutusta kun vanha paja(siirtyi joku vuosi sitten toiselle paikkakunnalle) viiden kilometrin päässä
Itellä VM:n peltolana,porukan kone. Lähes kaikki siinä on hajonnut,mm. runko katkennut ja tutulla 380 perälevy kaikilla säädöillä. Se ollu uudesta saakka täys murhekryyni.
Kaverien Ärrää lainannut kerran,sellasta en suosittele
On turhan jämäkkä pienemmille traktoreille,ei johtajan puheiden mukaan ole tullut takaisin noita perinteisiä kolmimetrisiäkään. Toki yksittäisiä tapauksia muttei mitään kummosta,lähes sama rakenne ollut parikymmentä vuotta joten kertonee jotain mitoituksen onnistumisesta. Niilläkin lanan nurkan ottaessa kiveen/kantoon,sulakkeena on ollut traktorin peräreppu...
Niin,mun lana KARHU,paikkakunnan konepajan tuotteita 80-luvulta. Teränmalli ihanteellinen,tasaukseen ei parempaa olekaan. Muuten sitten vahvistettu ja mm. kääntöpöytä Vaman pajalta haettu ja itse kasattu.
Noista muista merkeistä vähemmän kokemusta,suurin osa taitaa olla virolaisten pajojen tuotteita ja ihan ok. kamppeita. Mutta sähän et halua ostaa kahta,ensin halpaa ja sitten...
Itellä VM:n peltolana,porukan kone. Lähes kaikki siinä on hajonnut,mm. runko katkennut ja tutulla 380 perälevy kaikilla säädöillä. Se ollu uudesta saakka täys murhekryyni.
Kaverien Ärrää lainannut kerran,sellasta en suosittele
Niin,mun lana KARHU,paikkakunnan konepajan tuotteita 80-luvulta. Teränmalli ihanteellinen,tasaukseen ei parempaa olekaan. Muuten sitten vahvistettu ja mm. kääntöpöytä Vaman pajalta haettu ja itse kasattu.
Noista muista merkeistä vähemmän kokemusta,suurin osa taitaa olla virolaisten pajojen tuotteita ja ihan ok. kamppeita. Mutta sähän et halua ostaa kahta,ensin halpaa ja sitten...
jykevä on hyvä
itse ajelen talvella muitten koneita lumihommissa ja niissä on yleensä vama joko 3800hj2 tai toisen koneen 3000R2 joskus myös 3800R3 ihan hyviä nuo vamat mutta nostokorkeutta ei oo ilman hydraulista työntövartta
joten omaan piharattoriin ostin jykevä H20 3m painoa päätylevyillä n.800kg pirun hyvä ja tuo kääntö akseli parempi kuin vaman ja VM kääntökehä kun akseli on paljon paremmassa suojassa eikä väljisty niinkuin kääntökehä 
- Maalaispoika
Munkin nykyinen lana on joku virolainen, merkistä ei hajuakaan. Terän ja rungon käännöt on molemmat hydrauliset ja tappilukitukset lisänä. Muuten ihan ok lana, mitä nyt hieman kevyt ja muutaman vuoden jälkeen rupiaa kaikki nivelet olemaan väljinä. Luultavasti kotimainen tuon ikäinen lana ei olisi vielä uutta kummempi, halpahan tuo oli...Jari kirjoitti:Noista muista merkeistä vähemmän kokemusta,suurin osa taitaa olla virolaisten pajojen tuotteita ja ihan ok. kamppeita. Mutta sähän et halua ostaa kahta,ensin halpaa ja sitten...
Itsellä kolme talvea ajettu Vama 300 jh1. Hyvin on kestänyt. Matalasta nostokorkeudesta olen samaa mieltä Zetor 8045 kanssa. Vaman levy on muotoiltu niin että se heittää hyvin lunta.
Minun mielestä kannattaa ilman muuta ottaa kolme metriä leveä malli. Kun on joskus joutunut ajamaan 2,5 metriä leveää niin eron huomaa.
Terän pulttijaon kannattaa ottaa leveämmällä jaolla niin saa verkkoterän kiinni. Mikäli ne siis vielä valmistaa myös kapeamalla pulttijaolla.
Minun mielestä kannattaa ilman muuta ottaa kolme metriä leveä malli. Kun on joskus joutunut ajamaan 2,5 metriä leveää niin eron huomaa.
Terän pulttijaon kannattaa ottaa leveämmällä jaolla niin saa verkkoterän kiinni. Mikäli ne siis vielä valmistaa myös kapeamalla pulttijaolla.
- Maalaispoika
Äsken kävin hakemassa Vaman JH1:sen, ihan asialliselta peliltä se näytti. Nostokorkeutta sai hiukan lisättyä, kun laittoi vetovarsien tapit alimpiin reikiin. Niitä kun näytti olevan kaksi vaihtoehtoa. Hinnat vain ovat pompanneet rajusti, kun kolme vuotta sitten samasta laitteesta sai maksaa tonnin vähemmän kuin mitä nyt on pyynti.
- Maalaispoika
Minä pidän aina tappeja alimmissa reissä. Maksoin lanasta lokakuussa 2004 1999 euroa alvilla.Maalaispoika kirjoitti:Äsken kävin hakemassa Vaman JH1:sen, ihan asialliselta peliltä se näytti. Nostokorkeutta sai hiukan lisättyä, kun laittoi vetovarsien tapit alimpiin reikiin. Niitä kun näytti olevan kaksi vaihtoehtoa. Hinnat vain ovat pompanneet rajusti, kun kolme vuotta sitten samasta laitteesta sai maksaa tonnin vähemmän kuin mitä nyt on pyynti.
- Maalaispoika
Kyllähän ne virolaiset lanat ihan toimivia ja saa hydrauliset käännöt
sekä tukipyörät samalla hintaa kun suomalaistekoisen karvalakkimallin..
Tosin kestävyys saattaa olla siinä ja siinä..tuo teko:n lana on kyllä ihan
toiminu jo neljättä vuotta. Lame ja Pomo on sama mitä myös tenkanen myy.
Eikös noista lanoista ollu koneviestissäkin tässä joku aika sitten taulukkoa..
sekä tukipyörät samalla hintaa kun suomalaistekoisen karvalakkimallin..
Tosin kestävyys saattaa olla siinä ja siinä..tuo teko:n lana on kyllä ihan
toiminu jo neljättä vuotta. Lame ja Pomo on sama mitä myös tenkanen myy.
Eikös noista lanoista ollu koneviestissäkin tässä joku aika sitten taulukkoa..