Kasvinsuojeluaineiden kirjaus
Valvoja: Farmari-ryhmä
Kasvinsuojeluaineiden kirjaus
Tuli laajennettu velvollisuus pitää kirjaa kasvinsuojeluaineiden hankinnoista, käytöstä ja varastosta. Eli määrien pitäisi täsmätä.
Samoin kuin lannoitteilla.
Näin ainakin kurssitettiin taannoin.
Alkoiko mainittu velvoite v 2005 keväällä?
Pitäisi tehdä inventaariomäärän korjaus velvoitevuoden ja aiemman ajan väliin, etteivät vanhat sotke määriä. Ja muutenkin.
Samoin kuin lannoitteilla.
Näin ainakin kurssitettiin taannoin.
Alkoiko mainittu velvoite v 2005 keväällä?
Pitäisi tehdä inventaariomäärän korjaus velvoitevuoden ja aiemman ajan väliin, etteivät vanhat sotke määriä. Ja muutenkin.
- Rubinjo
- Luokka: >500hv
- Viestit: 2591
- Liittynyt: 17 Tammi 2005, 22:28
- Paikkakunta: Halikko www.toivontila.fi
- Viesti:
Re: Kasvinsuojeluaineiden kirjaus
Miksi olis tullu 2005 voimaan? Ks-aineilla tuo laajennettu velvoite tuli voimaan tämän vuoden alusta. Kasvinsuojeluainelain uudistuksen myötä.ATH kirjoitti:Tuli laajennettu velvollisuus pitää kirjaa kasvinsuojeluaineiden hankinnoista, käytöstä ja varastosta. Eli määrien pitäisi täsmätä.
Samoin kuin lannoitteilla.
Näin ainakin kurssitettiin taannoin.
Alkoiko mainittu velvoite v 2005 keväällä?
Pitäisi tehdä inventaariomäärän korjaus velvoitevuoden ja aiemman ajan väliin, etteivät vanhat sotke määriä. Ja muutenkin.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2006/20061259
No kun muistan tukikoulutuksessa mahd. viime- tai edellisvuonna tästä jo ohjeistetun.
Lisäksi muistan kouluttajan maininneen että "edellisen" vuoden ostot ja käytöt kannattaa myös laittaa, vaikka ei ollutkaan voimassa vielä, mutta tarkastaja voi silti hänen mielestään niitä kysellä.
Puheenvuoron piti paikallinen maataloushallinnon edustaja.
Laitoin tarkennetun kirjanpidon alkamaan 2005, koska olen melko saletti että se riittää. Lisäksi sitouduin 2 v lisäsitoumuksella 05, joten luultavasti asia oli silloin tapetilla.
Nuo hallinnon ohjevihkoset ovat kelvottomia ja niitä on jo ainakin 10 sentin pino. Lakitekstiä on jossain vaiheessa aikomus tulostaa asian tiimoilta. Siitä on saanut paljon paremmin selon kuin näistä "hallinnon tulkitsemista ohjeista".
Lisäksi muistan kouluttajan maininneen että "edellisen" vuoden ostot ja käytöt kannattaa myös laittaa, vaikka ei ollutkaan voimassa vielä, mutta tarkastaja voi silti hänen mielestään niitä kysellä.
Puheenvuoron piti paikallinen maataloushallinnon edustaja.
Laitoin tarkennetun kirjanpidon alkamaan 2005, koska olen melko saletti että se riittää. Lisäksi sitouduin 2 v lisäsitoumuksella 05, joten luultavasti asia oli silloin tapetilla.
Nuo hallinnon ohjevihkoset ovat kelvottomia ja niitä on jo ainakin 10 sentin pino. Lakitekstiä on jossain vaiheessa aikomus tulostaa asian tiimoilta. Siitä on saanut paljon paremmin selon kuin näistä "hallinnon tulkitsemista ohjeista".
22§ momentti joka koskisi normaalia peltoviljelyä alleviivattuna. Harvemmin pellolla erityisen vaarallisia aineita käytetään. Joten varastokirjanpitoa ei vaadita ainoastaan käyttökirjanpito.
22 §
Kirjanpito sekä myynti- ja tuontimääristä ilmoittaminen
Toiminnanharjoittajan, joka valmistaa, varastoi tai saattaa markkinoille kasvinsuojeluaineita, tulee pitää kasvinsuojeluaineista ajan tasalla olevaa valmistus-, varasto- ja myyntikirjanpitoa. Kirjanpitovelvollisuus ei kuitenkaan koske kasvinsuojeluaineiden vähittäiskauppaa.
Toiminnanharjoittajan, joka ammattitoiminnassaan käyttää kasvinsuojeluaineita, tulee pitää ajan tasalla olevaa käyttökirjanpitoa käytetyistä kasvinsuojeluaineista ja niiden määristä. Kirjanpitoa on säilytettävä viiden kalenterivuoden ajan sen vuoden päättymisestä, jota kirjanpito koskee.
Luvanhaltijan tulee ilmoittaa Elintarviketurvallisuusvirastolle vuosittain markkinoille saatettujen tai rinnakkaistuontivalmisteena tuotujen kasvinsuojeluaineiden määrät.
Tarkemmat säännökset 1 momentissa tarkoitetun kasvinsuojeluaineita koskevan kirjanpidon sisällöstä ja säilyttämisestä sekä 2 momentissa tarkoitetusta ilmoittamisesta annetaan maa- ja metsätalousministeriön asetuksella.
22 §
Kirjanpito sekä myynti- ja tuontimääristä ilmoittaminen
Toiminnanharjoittajan, joka valmistaa, varastoi tai saattaa markkinoille kasvinsuojeluaineita, tulee pitää kasvinsuojeluaineista ajan tasalla olevaa valmistus-, varasto- ja myyntikirjanpitoa. Kirjanpitovelvollisuus ei kuitenkaan koske kasvinsuojeluaineiden vähittäiskauppaa.
Toiminnanharjoittajan, joka ammattitoiminnassaan käyttää kasvinsuojeluaineita, tulee pitää ajan tasalla olevaa käyttökirjanpitoa käytetyistä kasvinsuojeluaineista ja niiden määristä. Kirjanpitoa on säilytettävä viiden kalenterivuoden ajan sen vuoden päättymisestä, jota kirjanpito koskee.
Luvanhaltijan tulee ilmoittaa Elintarviketurvallisuusvirastolle vuosittain markkinoille saatettujen tai rinnakkaistuontivalmisteena tuotujen kasvinsuojeluaineiden määrät.
Tarkemmat säännökset 1 momentissa tarkoitetun kasvinsuojeluaineita koskevan kirjanpidon sisällöstä ja säilyttämisestä sekä 2 momentissa tarkoitetusta ilmoittamisesta annetaan maa- ja metsätalousministeriön asetuksella.
Siinähän se näytti olevan. Muistan opastetun, että tarkastuksessa kuitit kasvinsuojeluaineista voidaan pyytää nähtäväksi, sekä varasto jossa säilytys.
Toisin sanoen pitänee täsmätä oleva varasto verrattuna ostoihin ja käyttökirjanpitoon. Eli nimittäisin tuota maalikkona jonkin asteiseksi varastokirjanpidoksi.
Visun varastokirjanpito toimii tätä osin kiitettävästi, joten ei ainakaan minulle ole tuosta muuta kuin kuittien kirjaamisen ja inventointikorjauksen tuoma ylimääräinen vaiva..
Toisin sanoen pitänee täsmätä oleva varasto verrattuna ostoihin ja käyttökirjanpitoon. Eli nimittäisin tuota maalikkona jonkin asteiseksi varastokirjanpidoksi.
Visun varastokirjanpito toimii tätä osin kiitettävästi, joten ei ainakaan minulle ole tuosta muuta kuin kuittien kirjaamisen ja inventointikorjauksen tuoma ylimääräinen vaiva..
Niinpä.
Mutta niiden ostojen ja käyttöjen, yms. pitää myös täsmätä ristiin, tai herää kysymys siitä, että onko käytetty/kirjattu vastoin säädäntöä, jolloin olisi rikottu tukisäännöksiä, jolloin on mahdollista joutua, ei likvidoiduksi, vaan sanktioiduksi.
Se varastokirjanpito omalla kohdallani on se pienimmän riesan tie. Em. asiathan voi jokainen hoitaa muistiinpanoissaan haluamallaan tavalla, sillä tällaista kirjanpitevelvollisuuttahan ei säännöissä mainita. Elikkä olin muotoillut/ajatellut asian tosiaankin harhaanjohtavasti.
_______________
Kasvinsuojeluaineisiin muuten kuuluvat myös peittausaineet joiden käyttö tulee lakiehtoisesti kirjata tyyliin; havainnointi käytön syystä, peittaustapa, aine, määrät, päiväys, vaikutusten arviointi, ostokuitti. Kuinkahan moni on mahtanut noudattaa sääntöjä tältäosin.
Mutta niiden ostojen ja käyttöjen, yms. pitää myös täsmätä ristiin, tai herää kysymys siitä, että onko käytetty/kirjattu vastoin säädäntöä, jolloin olisi rikottu tukisäännöksiä, jolloin on mahdollista joutua, ei likvidoiduksi, vaan sanktioiduksi.
Se varastokirjanpito omalla kohdallani on se pienimmän riesan tie. Em. asiathan voi jokainen hoitaa muistiinpanoissaan haluamallaan tavalla, sillä tällaista kirjanpitevelvollisuuttahan ei säännöissä mainita. Elikkä olin muotoillut/ajatellut asian tosiaankin harhaanjohtavasti.
_______________
Kasvinsuojeluaineisiin muuten kuuluvat myös peittausaineet joiden käyttö tulee lakiehtoisesti kirjata tyyliin; havainnointi käytön syystä, peittaustapa, aine, määrät, päiväys, vaikutusten arviointi, ostokuitti. Kuinkahan moni on mahtanut noudattaa sääntöjä tältäosin.