Lisätoimenpide ja typpisalkku

Keskustelua maataloustuki- / veroasioista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

Ympäristötuki

Äänestys päättyi 04 Touko 2007, 17:54

Sitoudutko?
33
83%
En helvetissä?
7
18%
 
Ääniä yhteensä: 40

Sepe
Luokka: >500hv
Viestit: 937
Liittynyt: 12 Heinä 2005, 19:02

Lukematon viesti Kirjoittaja Sepe »

Paas lukien ympin sitoumusehdot uusiksi!
Jos teet lannoituksen v.2006 ehtojen mukaan saat soveltaa kohdan 11.3 lannoituksen siirtymäsäännöstä. Vaikka olisit valinnut typentarkennuksen lisätoimenpiteeksi.
Eli jos vuoden 2007 kevätlannoitus on suunniteltu ja toteutettu 2006 voimassa olleiden ymp.tukisitoumuksen lannoitusehtojen mukaisesti,katsotaan nämä lannoitukset uusien sitoumusehtojen mukaisiksi.
Radon
Luokka: >500hv
Viestit: 731
Liittynyt: 12 Huhti 2005, 22:39

Lukematon viesti Kirjoittaja Radon »

Sepe kirjoitti:Paas lukien ympin sitoumusehdot uusiksi!
Jos teet lannoituksen v.2006 ehtojen mukaan saat soveltaa kohdan 11.3 lannoituksen siirtymäsäännöstä. Vaikka olisit valinnut typentarkennuksen lisätoimenpiteeksi.
Eli jos vuoden 2007 kevätlannoitus on suunniteltu ja toteutettu 2006 voimassa olleiden ymp.tukisitoumuksen lannoitusehtojen mukaisesti,katsotaan nämä lannoitukset uusien sitoumusehtojen mukaisiksi.
Itsekkin tuli tarvikkeet hankittua mutta en kyllä aio ottaa näytteitä vielä tänävuonna kuin ehkä harjoittelun merkeissä.
Avatar
Carnivor
Luokka: >500hv
Viestit: 1502
Liittynyt: 28 Tammi 2005, 12:54
Paikkakunta: VS kv. 1B

Lukematon viesti Kirjoittaja Carnivor »

ATH kirjoitti:Minä kysäisin typen näytteenotoista paikalliselta viranomaiselta, ja hänen tulkintansa mukaan näytteet pitää ottaa jne.

Mutta.

Jos kuitenkin kylvää ennen 30.4.07, ei tarvitse ottaa lisätoimenpidettä huomioon.

Eli tämän tulkinnan mukaan, jos kylvöt ajoittuvat mainitun päivän kahta puolta, kylvöjä koskevat typen tarkentamisessa eri säännöt ennen ja jälkeen 30.4.07.

Näin ajattelin tämän asian uskoa, koska asiaa kerran kysyin suurimmalta paikalliselta auktoriteetiltä, eli maaseutusihteeriltä.
Olen saanut täsmälleen saman informaation omalta MSEKAM:lta. Eli vaikka peruslannoituksen saa tehdä 2006 taulukoiden mukaan niin valittuja lisätoimenpiteitä täytyy noudattaa 1.5.2007 alkaen. Tiedä tästä sitten mikä on totta ja mikä ei.
Sepe
Luokka: >500hv
Viestit: 937
Liittynyt: 12 Heinä 2005, 19:02

Lukematon viesti Kirjoittaja Sepe »

Carnivor kirjoitti:
ATH kirjoitti:Minä kysäisin typen näytteenotoista paikalliselta viranomaiselta, ja hänen tulkintansa mukaan näytteet pitää ottaa jne.

Mutta.

Jos kuitenkin kylvää ennen 30.4.07, ei tarvitse ottaa lisätoimenpidettä huomioon.

Eli tämän tulkinnan mukaan, jos kylvöt ajoittuvat mainitun päivän kahta puolta, kylvöjä koskevat typen tarkentamisessa eri säännöt ennen ja jälkeen 30.4.07.

Näin ajattelin tämän asian uskoa, koska asiaa kerran kysyin suurimmalta paikalliselta auktoriteetiltä, eli maaseutusihteeriltä.
Olen saanut täsmälleen saman informaation omalta MSEKAM:lta. Eli vaikka peruslannoituksen saa tehdä 2006 taulukoiden mukaan niin valittuja lisätoimenpiteitä täytyy noudattaa 1.5.2007 alkaen. Tiedä tästä sitten mikä on totta ja mikä ei.
Helpottaisko jos vaikka lukisi sitoumusehdot siellähän tuo on selvästi sanottu. Eli kohta 12.2 lopussa:"Toimenpiteeseen saa soveltaa kohdassa 11.3 kerrottuja lannoituksen siirtymäsääntöjä."
Lisäksi uusi sitoumus alkaa 1.6 koska vanha loppuu 31.5
Avatar
Kaupoi
Luokka: >500hv
Viestit: 980
Liittynyt: 26 Joulu 2004, 21:48
Paikkakunta: Nivala

Lukematon viesti Kirjoittaja Kaupoi »

Täälä paikallisen maaseutusihteerin näkemys asiasta oli seuraava: Analyysit on pakko ottaa/tehä, mutta jos analyysituloksen saaminen venyy yli kylvön, riittää, että analysoitavilla mailla lasketaan typpikattoa 20kg. Siirtymäsäännön mukaan tuo vähennys tehdään vuoden 2006 typpitasoista, mikäli siirtymäsääntöä haluaa käyttää.
Sitä ei mss:kään vielä tiennyt, saako syyslannan typen vähentää analyysituloksesta.
Avatar
-jk-
Luokka: yli 200 hv
Viestit: 298
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 23:29
Paikkakunta: Loimaa

Lukematon viesti Kirjoittaja -jk- »

Ei tuossa pitäisi olla tulkinnanvaraa, viimevuoden ehdoilla mennään. Ensi vuonna sitten mittaillaan typpiä.
Avatar
ATH
Luokka: >500hv
Viestit: 883
Liittynyt: 12 Tammi 2005, 22:54
Paikkakunta: Merikruunu

Lukematon viesti Kirjoittaja ATH »

Sepe kirjoitti:Paas lukien ympin sitoumusehdot uusiksi!
Jos teet lannoituksen v.2006 ehtojen mukaan saat soveltaa kohdan 11.3 lannoituksen siirtymäsäännöstä. Vaikka olisit valinnut typentarkennuksen lisätoimenpiteeksi.
Eli jos vuoden 2007 kevätlannoitus on suunniteltu ja toteutettu 2006 voimassa olleiden ymp.tukisitoumuksen lannoitusehtojen mukaisesti,katsotaan nämä lannoitukset uusien sitoumusehtojen mukaisiksi.
Kyllä se vähän huonoo on neuvojasi noudattaa, jos paikallinen viranomainen on eri mieltä kuin sinä.

Olen samaa mieltä kanssasi asiasta ja siksi väittelin asiasta aiemmin mainitun hallinnon edustajan kanssa. Hän pysyi mainitsemassani kannassaan 100 %.

Tämmöstä tää on. Ei ole minulla muuta vaihtoehtoa kuin noudattaa saamaani ohjeistusta, eli tehdä typpitarkennus 06 perustasoon.


Onkohan olemassa auktoriteetia joka tällaisen asian pystyisi sanomaan sitovasti. Maatalousministeri ehkä. Tiukoille vain vetää ajan puolesta.
Sepe
Luokka: >500hv
Viestit: 937
Liittynyt: 12 Heinä 2005, 19:02

Lukematon viesti Kirjoittaja Sepe »

ATH kirjoitti:
Sepe kirjoitti:Paas lukien ympin sitoumusehdot uusiksi!
Jos teet lannoituksen v.2006 ehtojen mukaan saat soveltaa kohdan 11.3 lannoituksen siirtymäsäännöstä. Vaikka olisit valinnut typentarkennuksen lisätoimenpiteeksi.
Eli jos vuoden 2007 kevätlannoitus on suunniteltu ja toteutettu 2006 voimassa olleiden ymp.tukisitoumuksen lannoitusehtojen mukaisesti,katsotaan nämä lannoitukset uusien sitoumusehtojen mukaisiksi.
Kyllä se vähän huonoo on neuvojasi noudattaa, jos paikallinen viranomainen on eri mieltä kuin sinä.

Olen samaa mieltä kanssasi asiasta ja siksi väittelin asiasta aiemmin mainitun hallinnon edustajan kanssa. Hän pysyi mainitsemassani kannassaan 100 %.

Tämmöstä tää on. Ei ole minulla muuta vaihtoehtoa kuin noudattaa saamaani ohjeistusta, eli tehdä typpitarkennus 06 perustasoon.


Onkohan olemassa auktoriteetia joka tällaisen asian pystyisi sanomaan sitovasti. Maatalousministeri ehkä. Tiukoille vain vetää ajan puolesta.
Kaiken lisäksihän on niin että tällä ymppi systeemillä ei ole vielä komission vahvistusta joten...Itse teen miten olen kirjoittanut...Muille en neuvoja anna, vaan tehkää miten parhaaksi näette. Mutta se on tosiasia että vanha sitoumus päättyy 31.5 ja uusi alkaa 1.6!!!
Avatar
Maalaispoika
Luokka: >500hv
Viestit: 637
Liittynyt: 12 Elo 2005, 18:14
Paikkakunta: Jalasjärvi

Lukematon viesti Kirjoittaja Maalaispoika »

Sepe kirjoitti:Kaiken lisäksihän on niin että tällä ymppi systeemillä ei ole vielä komission vahvistusta joten...Itse teen miten olen kirjoittanut...Muille en neuvoja anna, vaan tehkää miten parhaaksi näette. Mutta se on tosiasia että vanha sitoumus päättyy 31.5 ja uusi alkaa 1.6!!!
Kuitenkin sitoumusehtojen sivulla 2 lukee seuraavasti: "Vuonna 2007 annettavan perus- ja lisätoimenpiteitä koskevan ympäristötukisitoumuksen sitoumuskausi alkaa 1.5.2007 ja päättyy 30.4.2012."
Avatar
Jari
Luokka: >500hv
Viestit: 3510
Liittynyt: 05 Touko 2005, 10:05
Paikkakunta: K-Pohjanmaa

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

Maalaispoika kirjoitti:
Sepe kirjoitti:Kaiken lisäksihän on niin että tällä ymppi systeemillä ei ole vielä komission vahvistusta joten...Itse teen miten olen kirjoittanut...Muille en neuvoja anna, vaan tehkää miten parhaaksi näette. Mutta se on tosiasia että vanha sitoumus päättyy 31.5 ja uusi alkaa 1.6!!!
Kuitenkin sitoumusehtojen sivulla 2 lukee seuraavasti: "Vuonna 2007 annettavan perus- ja lisätoimenpiteitä koskevan ympäristötukisitoumuksen sitoumuskausi alkaa 1.5.2007 ja päättyy 30.4.2012."
Juuri näin on ohjeistettu täälläkin,selvästi lukee sitoumusehdoissa. Lannoituksen teen minäkin viimevuoden säännöillä mutta lisätoimenpiteet tarkentaa tilannetta,ei sen kummempaa.
Avatar
Cultor
Luokka: >500hv
Viestit: 615
Liittynyt: 08 Loka 2005, 19:20
Paikkakunta: Kahden kaupungin välissä

Lukematon viesti Kirjoittaja Cultor »

ATH kirjoitti:
Sepe kirjoitti:Paas lukien ympin sitoumusehdot uusiksi!
Jos teet lannoituksen v.2006 ehtojen mukaan saat soveltaa kohdan 11.3 lannoituksen siirtymäsäännöstä. Vaikka olisit valinnut typentarkennuksen lisätoimenpiteeksi.
Eli jos vuoden 2007 kevätlannoitus on suunniteltu ja toteutettu 2006 voimassa olleiden ymp.tukisitoumuksen lannoitusehtojen mukaisesti,katsotaan nämä lannoitukset uusien sitoumusehtojen mukaisiksi.
Kyllä se vähän huonoo on neuvojasi noudattaa, jos paikallinen viranomainen on eri mieltä kuin sinä.
Piti oikein ruveta sitoumusehtoja lukemaan. Kohdassa 11.3 seisoo jotta:

Jos maatilalla on vuoden 2007 kevätlannoitus
suunniteltu ja toteutettu vuonna 2006 voimassa
olleiden ympäristötukisitoumuksen lannoitusehto-
jen mukaisesti, katsotaan nämä lannoitukset uusien
sitoumusehtojen mukaisiksi. Näissä sitoumuseh-
doissa esitettyjä lannoitusehtoja on noudatettava
vuonna 2007 syysviljoja kylvettäessä, perustettaes-
sa nurmia 1.8.2007 jälkeen tai istutettaessa puutar-
hakasveja 1.8.2007 jälkeen.

Kohdassa 12.2. Typpilannoituksen tarkentaminen peltokasveilla sanotaan että:

Toimenpiteeseen saa soveltaa kohdassa 11.3 kerrot-
tuja lannoituksen siirtymäsääntöjä.

Tämähän on aivan selvää pässinlihaa, jos on ollut vuonna 2006 sitoutunut ympäristötukeen, saa noudattaa sen mukaisia lannoitusehtoja 1.8.2007 saakka. Jos joku paikallinen viranomainen muuta väittää, niin menköön kipin kapin luetunymmärtämiskurssille.
kuokka
Luokka: 50 hv., takaveto
Viestit: 65
Liittynyt: 01 Maalis 2005, 09:12
Paikkakunta: kaakkois-suomi

Lukematon viesti Kirjoittaja kuokka »

Cultor kirjoitti: Tämähän on aivan selvää pässinlihaa, jos on ollut vuonna 2006 sitoutunut ympäristötukeen, saa noudattaa sen mukaisia lannoitusehtoja 1.8.2007 saakka. Jos joku paikallinen viranomainen muuta väittää, niin menköön kipin kapin luetunymmärtämiskurssille.
kaakkois-suomen te-keskuksen lausunto:
typpimittaus on tehtävä jos ko lisätoimenpide valittu!
ei kuulemma tulkinnan varaa.
:?: :?:
Avatar
Cultor
Luokka: >500hv
Viestit: 615
Liittynyt: 08 Loka 2005, 19:20
Paikkakunta: Kahden kaupungin välissä

Lukematon viesti Kirjoittaja Cultor »

kuokka kirjoitti:
Cultor kirjoitti: Tämähän on aivan selvää pässinlihaa, jos on ollut vuonna 2006 sitoutunut ympäristötukeen, saa noudattaa sen mukaisia lannoitusehtoja 1.8.2007 saakka. Jos joku paikallinen viranomainen muuta väittää, niin menköön kipin kapin luetunymmärtämiskurssille.
kaakkois-suomen te-keskuksen lausunto:
typpimittaus on tehtävä jos ko lisätoimenpide valittu!
ei kuulemma tulkinnan varaa.
:?: :?:
Vuoden 2006 ympäristötuen sitoumusehdoissa ei ole mitään mainintaa pakollisesta typpimittauksesta peltokasveilla, ei myöskään lisätoimenpiteenä. Ja jos vuoden 2006 ehtojen mukaan on lannoitus suunniteltu ja toteutettu, katsotaan nämä lannoitukset uusien sitoumusehtojen mukaisiksi. Ei tuossa minustakaan ole tulkinnan varaa. Tänä keväänä voi toimia viime kevään sitoumusehtojen mukaan.

Kovasti on yleistä tuo luetunymmärtämättömyys muuallakin kuin verohallinnossa.
Avatar
-jk-
Luokka: yli 200 hv
Viestit: 298
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 23:29
Paikkakunta: Loimaa

Lukematon viesti Kirjoittaja -jk- »

Jos noi analyysit nyt kumminkin teettää, niin riittääkö Nitraattityppi määritys? Viljavuuspalvelussa 10€ halvempi/näyte, kuin "Liukoinen typpi (N) maasta 25,01€".
Radon
Luokka: >500hv
Viestit: 731
Liittynyt: 12 Huhti 2005, 22:39

Lukematon viesti Kirjoittaja Radon »

-jk- kirjoitti:Jos noi analyysit nyt kumminkin teettää, niin riittääkö Nitraattityppi määritys? Viljavuuspalvelussa 10€ halvempi/näyte, kuin "Liukoinen typpi (N) maasta 25,01€".
Kyllä se pitää olla tuo liukoinen typpitesti, mutta mielestäni sitä nyt kevät kylvöille vielä ainakaan tarvita.
Vastaa Viestiin