Uusi Ympäristötuki

Keskustelua maataloustuki- / veroasioista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

Radon
Luokka: >500hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Radon »

kuulapää kirjoitti: Riittäkö pelkkä sato t/ha vai pitääkö tietää myös sadon sisältämät valkuainen yms. jotta saataisiin kunnolla tietää kasviin jääneet ravinteet. Vai mennäänkö keskiarvoilla?
Ainakin oli uusimmassa viljanmyyntilapussa kaurasta mitattu valkuainen ja laskettu lappuun valmiiksi sadossa poistunut typpi ja fosfori. Mutta tämä on aika hankalaa tilojenvälisessä kaupankäynnissä kun tuskin aina mitään virallisia näytteitä edes otetaan.
timhe
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

voihan perk****

Lukematon viesti Kirjoittaja timhe »

Ravinnetaseet Toimenpidettä ei
voi valita viljelijä, joka on valinnut lisätoimenpiteeksi typpilannoituksen
tarkentamisen peltokasveille!!

Voi v minkä tekivät, nyt kalliimpi salkku on jo ostettuna, ja tosiaan teettää työtä paljon enemmän kuin taseet, jotka tulisivat suoraan koneelta ohjelmasta! Eihän tässä jää kuin 2 jaljelle, kasvipeitteisyys ja joko typpi tai tase, ja tosiaan salkku jäis sit tappioksi!
Paljonkohan Kemira niistä ehti tahkota rahaa, ja kai EU nyt lunastaa salkun takaisin!!

Kuin tälläin voidaan menetellä, muutetaan toimenpiteiden ehtoja radikaalisti ilman mitään vastaväitteitä?
marklain
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja marklain »

Jahas jahas, Lisäinfoa MaVi:sta Ravinnetaseeseen.
http://www.mavi.fi/fi/index/tietoaviras ... minen.html
aurajokilaivuri

Lukematon viesti Kirjoittaja aurajokilaivuri »

Tarkoittikohan tuo nyt sitten sitä että jos vaikka laittaa vuosittain fosforia 5 kg/ha, ja ekana vuonna tule alijäämää 1 eli ylijäämää -1 = -20% ja tokana vuonna menee nollille, niin sen vuoksi pitää sitten vähentää fosforilannoitusta 2 kg/ha kolmantena vuonna, kun "ylijäämän" suhde on kasvanut sen vähintään 20 prosenttiyksikköä?

No toisaalta tuon kai saa kuitattua sillä että fosforintasaus on menossa koko 5 vuoden ajan..
Mullifarmari

Lukematon viesti Kirjoittaja Mullifarmari »

Niin siinä kävi,että mä jätän lisätoimenpiteet valitsematta. Pitäkää tunkkinne, prkl! :evil:
Kuopankaivu ja ravinnetase oli valittuna, mutta toi taseen mukainen lannoitus voi vielä koitua niin loputtomaksi suoksi, että mä heivaan sen suosiolla. Mut tähänähän ne pyrkiikin, säästyy rahaa valtiolta, ku lisätoimenpiteitä jätetään valitsematta... :evil: :!:

-Mf-
Jorma

Lukematon viesti Kirjoittaja Jorma »

Mullifarmari kirjoitti:Niin siinä kävi,että mä jätän lisätoimenpiteet valitsematta. Pitäkää tunkkinne, prkl! :evil:

-Mf-
Kunpa joskus vielä olisi varaa heittää koko hakupaperit saunanpesään :evil: :evil:
Jari

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

Jorma kirjoitti:
Mullifarmari kirjoitti:Niin siinä kävi,että mä jätän lisätoimenpiteet valitsematta. Pitäkää tunkkinne, prkl! :evil:

-Mf-
Kunpa joskus vielä olisi varaa heittää koko hakupaperit saunanpesään :evil: :evil:
Täyttämättä vielä nää paperit,tiedä vieläkään mitä valittis! Kotieläintilana sama valinta kuin mullifarmarilla mutta kasvitilaksi muuttamalla vielä vaihtoehtoja eli voi valita yhden itsestään selvän kasvipeitteisyyden lisäksi.

MUTTA,tää päivä repiny hermoja kun kiire muutenkin. Tuli soitto toimistolta,vuodenvaiheessa tehty SPV poikii ongelmia. Tukipapereita täyttäessä siirrettiin omien sekä vuokramaiden tukioikeuksien hallinta suoraan mulle,onnistui kun asia kyseltiin monelta taholta.
Nyt,kun toimistolla kirjaavat näitä siirtoja,ehdot terävöityneet :evil:

Ei onnistu tällä tavoin,tukioikeudet pitää siirtää yhtymän nimistä peltojen omistajille,he siirtävät tukioikeuksien siirron minulle. Neljältä taholta vuokrapeltoa,ja vain yhdellä tilatunnus. Eli joudun tekemään kolmen kunnan alueella asuville henkilöille tilatunnuksetkin,eihän vanhat ihmiset osaa tällaisia kun itellekin tekee tiukkaa ymmärtää byrokratian tarkoituksenmukaisuutta. Ilman tilatunnusta he eivät voi vastaanottaa tilatukiominaisuutta vaikkeivat sitä tarvikaan! :evil:

Kuuteen paperiin nimi per vuokralainen,sisältää lomakkeet 103A,103B,101A ja 101D. Tarttee jälleen kopiot vuokrapapereistakin.

Yhden vuokranantajan sain kiinni päivän aikana,asuu noin 200km:n päässä. Muut vielä tavoittamatta ja viimeinen takaraja 15.6,tänään varmistunut toimistolle että näin on todella tehtävä. Enkä ole ainoa.

"Jännin" juttu että vuoden vuokrasopimukset tarkoittaa lähes samaa ruljanssia,vuokrasopimus katkeaa vaikka uusi alkaakin samantien. Eli tukioikeudet siirrettävä jälleen minulle ennen seuraavaa tukihakua,onneks niitei tartte palauttaa vaan ne palautuu automaattisesti kun vuokrasopimus päättyy :twisted: Eli nää vuosi kerrallaan jatkuvat "ikuiset" vuokrasopimukset melkoisia työnsarkoja.

Tää oli samaa vuodastu kuin -justus- aiemmin ihmetteli,tuli ny toistoa mutta tarpeellista. Ei taida kasikymppiset mummelit ymmärtää,parempi kun tekee kaiken oikeen ja pyytää vaan nimen alle...

Jotain tarttis tehrä.
Make

Lukematon viesti Kirjoittaja Make »

Mulle tuli tänään nää paperit lisätomenpiteiden muutoksista ym.
Rubinjo
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Rubinjo »

Jarin kirjotukseen viitaten: Tohon 15.6. takarajaan on PAKKO saada jatkoaikaa, koska ainakaan meillä ei maatalousasiamies oo omien sanojensa mukaan, tähän mennessä tehnyt siirtojen(i) hyväksi mitään. Ja uus tuloste rekisteristä on allekirjotutettava kaikilla... (Maataloussihteerikö ne juoksuttaa ympäri Suomea asianosaisille.)
Ei voi mitenkään ehtiä ens viikon aikana postitse, päivät loppuu kesken, ja vika ei oo mun myöhästelyssä, niinku yleensä.
Jussi T.
Luokka: yli 300 hv
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Jussi T. »

Kuopankaivu ja ravinnetase oli valittuna, mutta toi taseen mukainen lannoitus voi vielä koitua niin loputtomaksi suoksi, että mä heivaan sen suosiolla. Mut tähänähän ne pyrkiikin, säästyy rahaa valtiolta, ku lisätoimenpiteitä jätetään valitsematta... :evil: :!:

-Mf-
Ota typenmittaus. Ihan oikeaa hyötyä saa, tein nurmilohkoilta jo viime vuonnakin :)
Sepe

Lukematon viesti Kirjoittaja Sepe »

Jari kirjoitti:
Jorma kirjoitti:

-Mf-

"Jännin" juttu että vuoden vuokrasopimukset tarkoittaa lähes samaa ruljanssia,vuokrasopimus katkeaa vaikka uusi alkaakin samantien. Eli tukioikeudet siirrettävä jälleen minulle ennen seuraavaa tukihakua,onneks niitei tartte palauttaa vaan ne palautuu automaattisesti kun vuokrasopimus päättyy :twisted: Eli nää vuosi kerrallaan jatkuvat "ikuiset" vuokrasopimukset melkoisia työnsarkoja.

Jotain tarttis tehrä.
Ei sitä siirtoa tarvi tehdä jos vuokrasopimus jatkuu vuosittain katkottomasti. Ainoastaan viljelijän vaihtuessa siis jos luovuttaa tukioikeuden pois.
Jari

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

Rubinjo kirjoitti:Jarin kirjotukseen viitaten: Tohon 15.6. takarajaan on PAKKO saada jatkoaikaa, koska ainakaan meillä ei maatalousasiamies oo omien sanojensa mukaan, tähän mennessä tehnyt siirtojen(i) hyväksi mitään. Ja uus tuloste rekisteristä on allekirjotutettava kaikilla... (Maataloussihteerikö ne juoksuttaa ympäri Suomea asianosaisille.)
Ei voi mitenkään ehtiä ens viikon aikana postitse, päivät loppuu kesken, ja vika ei oo mun myöhästelyssä, niinku yleensä.
Pakko tosiaan,omassa kunnassa alkoivat käsittelemään ko. siirtoja vastikään eivätkä millään ehdi omien sanojensa mukaan. Tärkeyslistalla ollut ensimmäisenä "perinteiset" tukipaperit.
Kukaan tainnut arvata kuinka paljon sotkua näistäkin syntyy.
Lisänä vielä uudet lisätoimenpide sitoumukset sekä valtava määrä kylvöala muutoksia myöhästyneistä kylvöistä johtuen. Osa nimittäin kylvää edelleen....

Melkoinen urakka maataloustoimistoilla. Omassa kunnassa 3 henkilöä hoitaa tukipapereita,ei meinaa riittää.
O.J.

Lukematon viesti Kirjoittaja O.J. »

Sepe kirjoitti:Ei sitä siirtoa tarvi tehdä jos vuokrasopimus jatkuu vuosittain katkottomasti. Ainoastaan viljelijän vaihtuessa siis jos luovuttaa tukioikeuden pois.
Kyllä minun piti tuo tehdä. Edelliset vuokrasopimukset olleet voimassa kahdessa 5v:n pätkässä katkeamatta ja vuodenvaihteessa alkoi uus -15 loppuun oleva sopimus. Siitä huolimatta 103A ja 103B piti täyttää. Nyt noista tuli jo päätöskin.

Uudet hakemukset tulivat joku päivä sitten ja niitä ei tarvii palauttaa, koska samat nolla lisätoimenpidettä, mitä alkuperäisellä hakukerrallakin.
Sepe

Lukematon viesti Kirjoittaja Sepe »

O.J. kirjoitti:
Sepe kirjoitti:Ei sitä siirtoa tarvi tehdä jos vuokrasopimus jatkuu vuosittain katkottomasti. Ainoastaan viljelijän vaihtuessa siis jos luovuttaa tukioikeuden pois.
Kyllä minun piti tuo tehdä. Edelliset vuokrasopimukset olleet voimassa kahdessa 5v:n pätkässä katkeamatta ja vuodenvaihteessa alkoi uus -15 loppuun oleva sopimus. Siitä huolimatta 103A ja 103B piti täyttää. Nyt noista tuli jo päätöskin.

Uudet hakemukset tulivat joku päivä sitten ja niitä ei tarvii palauttaa, koska samat nolla lisätoimenpidettä, mitä alkuperäisellä hakukerrallakin.
Jos tukioikeuksia ei siirretä niin lomakkeita 103A ja 103B ei tarvitse palauttaa. Näin lukee tukioikeuksien siirtoohjekirjasen kannessa.
Mullifarmari

Lukematon viesti Kirjoittaja Mullifarmari »

MMM kirjoitti:
Maa- ja metsätalousministeriö tiedottaa

Helsinki, 12.6.2007

Komissio vaati yllättäen viime hetken muutoksen maatalouden ympäristötukeen

Euroopan komissio ilmoitti tiistaina 12.6.2007, ettei se voi hyväksyä Manner-Suomen
maaseudun kehittämisohjelmaan lannan käytön tehostamista koskevaa erityistukea.
Vastaava toimenpide on jouduttu komission vaatimuksesta poistamaan myös muiden
maiden ohjelmista. Komission mielestä toimenpide ei noudata "saastuttaja maksaa"
-periaatetta.

Lannan käytön tehostamissopimus on kuulunut ympäristötukijärjestelmään vuodesta 1995
lähtien. Sen perusteella on voitu maksaa tukea viljelijälle, joka on ottanut vastaan
ja levittänyt pelloille lannoitteeksi toiselta maatilalta peräisin olevaa lantaa.
Sopimustyyppi on viljelijöiden keskuudessa toiseksi suosituin ympäristötuen
erityistoimenpide luomusopimusten jälkeen. Viime vuoden lopussa sopimuksia oli
voimassa yli 5100 kappaletta ja niiden perusteella maksettiin tukea yli 90 000
hehtaarille. Tänä keväänä viljelijät hakivat yhteensä 3 000 uutta sopimusta.

Toimenpide joudutaan nyt poistamaan Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmasta,
jotta ohjelma voidaan käsitellä ja hyväksyä 20.6. EU:n maaseudun
kehittämiskomiteassa. Mikäli toimenpidettä ei poistettaisi, ohjelman hyväksyminen
viivästyisi merkittävästi. Tämä voisi uhata ympäristötukien maksatuksia tänä vuonna.

Komission nyt tekemä päätös ei vaikuta aiemmin (2000-2006) tehtyjen sopimusten
voimassaoloon ja maksamiseen. Tänä keväänä haettuja uusia sopimuksia ei kuitenkaan
voida hyväksyä eikä niiden perusteella maksaa tukea viljelijöille.

Ministeriö selvittää kiireellisesti, miten lannan käytön tehostamistoimenpidettä on
muutettava, jotta se voitaisiin myöhemmin hyväksyä osaksi ohjelmaa. Mikäli
toimenpide saadaan hyväksytyksi, järjestetään siitä välittömästi uusi haku.

Lisätietoja maa- ja metsätalousministeriöstä:

apulaisosastopäällikkö Heimo Hanhilahti, p. (09) 160 54255

jaostopäällikkö Tiina Malm, p. (09) 160 54220

ylitarkastaja Sini Wallenius, p. (09) 160 54234
Et silleen...

-Mf-
Vastaa Viestiin