DTR:ää myös ohrassa
Valvoja: Farmari-ryhmä
- Rubinjo
- Luokka: >500hv
- Viesti:
DTR:ää myös ohrassa
Uusi kasvitauti-ilmiö on että DTR (vehnänlehtilaikku) voi tarttua vehnän kasvinjätteestä myös ohraan. Ilmeiseti lajikkeellisia eroja löytyy herkkyydessä. Tässä kuva Tipple kasvustosta jossa em. tavalla on käynyt:

Rubinjon kuva on mun pellolta.. Sertifioitua Tipple-ohraa, saanu Zenittiä 0,4 l/ha ja tauti vaan petraa.. Tosin uusissa lehdissä taudinkuva muuttunut, ei ruskeita laikkuja vaan valkoisia syömäjälkien näköisiä laikkuja, ei kuitenkaan härmää. Kultivoitu/lautsattu Zebra esikasvina, äestetty kertaalleen ennen kylvöä.
Päisteissä ei tilanne ole noin paha, olki survottu muokkauksen yhteydessä paremmin.
Viereisellä lohkolla suoraan siilosta otettu Scarlett täysin puhdas. Taitaa Tipple vaatia kynnön...
Oppina nyt ainakin se et hyvän sadon jälkeen heti lautasmuokkaus et oljen hajoaminen alkais välittömästi puinnin jälkeen ja sit uusinta myöhemmin syksyllä..
Päisteissä ei tilanne ole noin paha, olki survottu muokkauksen yhteydessä paremmin.
Viereisellä lohkolla suoraan siilosta otettu Scarlett täysin puhdas. Taitaa Tipple vaatia kynnön...
Oppina nyt ainakin se et hyvän sadon jälkeen heti lautasmuokkaus et oljen hajoaminen alkais välittömästi puinnin jälkeen ja sit uusinta myöhemmin syksyllä..
-
zetor25a
- Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
Muillakin näyttää olevan samanlaisia ohran lehtiä. Mulla ei ole ollut ikinä vehnää sillä lohkolla. Esikasvina rypsi, joka oli kultivoitu. Ohra peitattu Beitaanilla. Mulla oli kyllä Kirppoja aika pirun paljon sillä lohkolla. Vähän Kestakkia niskaan ja parin päivän päästä väri muutui taas vihreämmäksi lehdissä.
Oisko kirpan syöntijälkiä? Mulla täällä pohjosemmassa oli poikkeuksetta ohrilla kirppoja. Syöntijälkiä saa kuitenkin olla paljon, eikä mulla ainakaan edellyttäny torjuntaa. Kirvat sitten edellyttikin...khd kirjoitti: ei ruskeita laikkuja vaan valkoisia syömäjälkien näköisiä laikkuja, ei kuitenkaan härmää.
Mulla esikasvina vehnä,suorakylvö reiluun olkeen kun satoa vajaa viistonnia. Ohra Tofta,kaura vaasaa eli sekulia,ohra peitattu Baytanilla. Lohkolla mangaanin sekä kalin puutosta,kasvustossa luteita.
Oireet ei noin pahat kuin kuvassa,tosin kasvukin jäljessä.
Mitään en oo tehnyt kun liian pientä ruiskutettavaksi,tarkoitus ajaa luraus tautiainetta rikka-aineiden sekä superlehtiravinteen seassa. Lannoitteena tilan oma-Y mangaanin puutteen vuoksi...
Mangaanin puute näkynyt rajuna tänä vuonna,samoin luteita paljon.
Olisikohan vain sattumaa nämä oireet,paljon painetta sekä ötököiltä,taudeilta (DTR) sekä hivenpuutteita. Nämä vain räjähtäneet käsiin useilla,erilaisina kombinaatioina.
Oireet ei noin pahat kuin kuvassa,tosin kasvukin jäljessä.
Mitään en oo tehnyt kun liian pientä ruiskutettavaksi,tarkoitus ajaa luraus tautiainetta rikka-aineiden sekä superlehtiravinteen seassa. Lannoitteena tilan oma-Y mangaanin puutteen vuoksi...
Mangaanin puute näkynyt rajuna tänä vuonna,samoin luteita paljon.
Olisikohan vain sattumaa nämä oireet,paljon painetta sekä ötököiltä,taudeilta (DTR) sekä hivenpuutteita. Nämä vain räjähtäneet käsiin useilla,erilaisina kombinaatioina.
Jos pelkän kuvan perusteella pitäisi sanoa mikä on vikana, niin kyllä ensimmäiseksi tulisi mieleen juuri tuo mangaanin puutos. Tuli joskus levittyä pellon reunaan vanhan pienen kanalan lantala ja siellä olleet kanankalkki säkit. PH lohkolla 6,5 ja lisäksi nuo kanankalkit pienelle alalle. Kasvusto sillä kohtaa juuri tuon näköistä, mutta tuo on kyllä mennyt itsestään ohi korrenkasvun alettua.
- Rubinjo
- Viesti:
Yllä olevasta kasvustosta on Mtt:n koeviljelyssä määritetty DTR. Nyt viikko tautitorjunnan jälkeen kasvusto näyttää huonommissa kohdissa tältä:Kilpi kirjoitti:Jos pelkän kuvan perusteella pitäisi sanoa mikä on vikana, niin kyllä ensimmäiseksi tulisi mieleen juuri tuo mangaanin puutos.
Dtr näyttäis topanneen mutta nyt vaivana on jokin muu (puutos/elukka) joka aiheuttaa valkoisia läikkiä lehtiin. (Ei ole härmää.)- Rubinjo
- Viesti:
Valkoiset laikut ovat kuulemma ohrakirpan höyläämää lehtipintaa. Kirppa ei syö sitä läpi, vaan alaosan vahakerros jää syömättä, jolloin syntyy ikkunakuvio.Kaupoi kirjoitti:Mullon ohorissa just samallaista vaivaa. Valakosia täpliä, jopa reikiä.Rubinjo kirjoitti:Dtr näyttäis topanneen mutta nyt vaivana on jokin muu (puutos/elukka) joka aiheuttaa valkoisia läikkiä lehtiin. (Ei ole härmää.)