Tehopenkki
Valvoja: Farmari-ryhmä
Tehopenkki
ummeljoella klo 15.00 TÄNÄÄN.
tuloksia (koneet työ säädössä)
voa teho/vääntö
valtra 8950 253hv/2312nm
valtra 8550 225hv
valmet 8400 192hv (edit)
valmet 8400 168hv
nh 140 165hv
case 5150 152hv
valmet 8400 145hv
mf 6475 130hv
valmet 8150 120hv
valmet 6800 113hv
johndeere 6506 104hv
valtra x100 100hv
tuloksissa saattaa olla heppa tai pari pieles, mutta suurinpiirtein noin.
voa teho/vääntö
valtra 8950 253hv/2312nm
valtra 8550 225hv
valmet 8400 192hv (edit)
valmet 8400 168hv
nh 140 165hv
case 5150 152hv
valmet 8400 145hv
mf 6475 130hv
valmet 8150 120hv
valmet 6800 113hv
johndeere 6506 104hv
valtra x100 100hv
tuloksissa saattaa olla heppa tai pari pieles, mutta suurinpiirtein noin.
Viimeksi muokannut mika, 04 Heinä 2007, 21:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-ihan hyviä lukuja muttamika kirjoitti:tuloksia (koneet työ säädössä)
voa teho/vääntö
valtra 8950 253hv/2312nm
---Voisittekos sitten tulevaisuudessa muuntaa ton väännön kampiveiville käyttämällä suhdetta VOArpm/Mootkierrrpm.Tosta saa taas käsityksen,että Valtterin kampiveiviltä tulis toi 2312 Nm.todellisuudessa veivillä noin puolet tosta.
***lukee ihan selvästi että voa vääntö. mutta sun mieliksi saa joku sen laskea. olisko luokkaa 1100nm, ja moottorissa silloin kierroksia 1100r/min. eli kohtuullisesti vääntää vanha valmetti. vääntöreservi 29.9% mitenkäs tuo muutetaan koneelle?koivumaki kirjoitti:-ihan hyviä lukuja muttamika kirjoitti:tuloksia (koneet työ säädössä)
voa teho/vääntö
valtra 8950 253hv/2312nm
---Voisittekos sitten tulevaisuudessa muuntaa ton väännön kampiveiville käyttämällä suhdetta VOArpm/Mootkierrrpm.Tosta saa taas käsityksen,että Valtterin kampiveiviltä tulis toi 2312 Nm.todellisuudessa veivillä noin puolet tosta.
tuota käännän takasin päin. koko penkityksen tarkoitus oli saada selville teho, perstuntumalla niin vaikea saada kohilleen ex omistajan ruuvaamaa konetta.
Viimeksi muokannut mika, 04 Heinä 2007, 21:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
***joo, ja ryntäyttämällä penkkiä teho vielä eri, esim. 8400:ssa 222hv vs 192 hv.hogi kirjoitti:Toi koivumäen huomio on erittän tärkeä. Monet menevät retkuun noissa momentti / tehoasioissa. Itselläkin on täysi työ pysyä kärryillä vaikka olenkin saanut tekniset koulutuksen.
yllä ilmoitetut tehot siis miatttuja maximi din hevosvoimia tapista. 10-15% lisää niin saat konetehon.
Halusin vaan muistuttaa siitä tosiasiasta,että joku saatta kattoa tosta äkkiä taas,että onpas kova Vallu kun ääntökin on yli 2000 Nm.
Kuten Hogi mainitsi aika iloisesti menee nää teholaskennat sekaisin melko monella.Vain vääntöarvoa tuijotetaan.Tehokäyrä kokonaisuudessaan kertoo vasta totuuden.
Sinänä minusta tehomittauksessa on paljon järkeä,kuten itsekin totesit saa arvot semmoisiksi kuin haluaa.Ainakin voi välttää ylivirityksen jos haluaa häkkyränsä pysyvän kasassa.
Kuten Hogi mainitsi aika iloisesti menee nää teholaskennat sekaisin melko monella.Vain vääntöarvoa tuijotetaan.Tehokäyrä kokonaisuudessaan kertoo vasta totuuden.
Sinänä minusta tehomittauksessa on paljon järkeä,kuten itsekin totesit saa arvot semmoisiksi kuin haluaa.Ainakin voi välttää ylivirityksen jos haluaa häkkyränsä pysyvän kasassa.
8950:n teho ollu hakusessa. savua ei tule ja kone kulkee aika hyvin. ahtopaineetkin maltilliset 1.5bar. kierros tai puoli pois syöttöä niin ollaan ihan järkevissä tehoissa, liekkö tuntuu perstuntumalla missään...
---------
8550 on varustettu bossin jakajapumpulla. hp-dieselistä ostettu pumppu. työkulutukset tippunut alkup.stanadynestä n.10l/h ja tehoakin on kivasti. tuonkin tehot tippuu tod.näk, vaikka noukinvaunun vedossa tehoa menee pyöriltä sekä voasta=voimansiirto ei joudu niin koville.
----------
nh tm140 antoi ruuvattuna ensin 135hv tapista. kahden lisäruuvaksen jälkeen 155hv ja 165hv (kierros lisää)
-----------
case 5150 oli pikkusen piristetty, raskoneen cummins asiantuntijalla. tarkka omistaja kehui todella polttoainepihiksi.
---------
8550 on varustettu bossin jakajapumpulla. hp-dieselistä ostettu pumppu. työkulutukset tippunut alkup.stanadynestä n.10l/h ja tehoakin on kivasti. tuonkin tehot tippuu tod.näk, vaikka noukinvaunun vedossa tehoa menee pyöriltä sekä voasta=voimansiirto ei joudu niin koville.
----------
nh tm140 antoi ruuvattuna ensin 135hv tapista. kahden lisäruuvaksen jälkeen 155hv ja 165hv (kierros lisää)
-----------
case 5150 oli pikkusen piristetty, raskoneen cummins asiantuntijalla. tarkka omistaja kehui todella polttoainepihiksi.
nh tm140 antoi ruuvattuna ensin 135hv tapista. kahden lisäruuvaksen jälkeen 155hv ja 165hv (kierros lisää)
-----------
case 5150 oli pikkusen piristetty, raskoneen cummins asiantuntijalla. tarkka omistaja kehui todella polttoainepihiksi.[/quote]
EDIT..pääsälaskun korjausta...
---tossahan on aika hyvä ohje TMn ruuvaukseen,1/2 kierr=10-15 hp tappiin
---tiedä vaikka olis tarvetta joskus
---oman kokemuksen mukaan 5150 case on pirteä vehje.Paino ja tehon suhde kohdallaan.
-----------
case 5150 oli pikkusen piristetty, raskoneen cummins asiantuntijalla. tarkka omistaja kehui todella polttoainepihiksi.[/quote]
EDIT..pääsälaskun korjausta...
---tossahan on aika hyvä ohje TMn ruuvaukseen,1/2 kierr=10-15 hp tappiin
---tiedä vaikka olis tarvetta joskus
---oman kokemuksen mukaan 5150 case on pirteä vehje.Paino ja tehon suhde kohdallaan.
Viimeksi muokannut koivumaki, 09 Heinä 2007, 17:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
---tossahan on aika hyvä oje TMn ruuvaukseen,1 kierr=10 hp tappiinkoivumaki kirjoitti:nh tm140 antoi ruuvattuna ensin 135hv tapista. kahden lisäruuvaksen jälkeen 155hv ja 165hv (kierros lisää)
-----------
case 5150 oli pikkusen piristetty, raskoneen cummins asiantuntijalla. tarkka omistaja kehui todella polttoainepihiksi.
---tiedä vaikka olis tarvetta joskus
---oman kokemuksen mukaan 5150 case on pirteä vehje.Paino ja tehon suhde kohdallaan.[/quote]
***niin. siis ensin 135hv. puolkierrosta lisää ja 155hv puol kierrosta siihen 165hv. tm:ssä pitää säätää ajoituksia myös jos haluaa hyvän.
joo ihan ok laite se case. 145hv 8400 oli muutes vanha 140hv kone ja sinetit paikallaan, eli 160hv koneessa siinäkin.
***omistajan mukaan ei vastaa kaasuun oikeen mitenkään, laiskaliikkeinen moottori. kuulemma ajoituksien säätö auttaa asiaan. siis ainahan joka ruuvauksen jälkeen pitäs ajotukset kattoa, mutta nyykkärissä asia vieläkin tarkempi.koivumaki kirjoitti:Joo,Editoin tota väärinymmärryksen seurauksena tullutta TM ruuvauksen päässälaskua
Kyllä olis paras sittenkin varmaan penkkiä käyttä...sen verran herkkä toi säätö on.Mukäs taika tossa ajotuksessa on?Onko ton 7.5n ajotusta muutettu päästönormien takia jotenkin?
km
-----
nyt on 8950 säädetty uudestaan, penkki oli vielä huoltomiehellä lauantaina. n.220hv. on kyllä hieno moottori, savua ei tule yhtään, aivan pieni haiku kun moottorikierrokset laskee alle 900r/min. vääntö on julma ja käyrä tasainen. rivipumpun ansioksi pistettiin ominaisuudet. vanhat 8400:set toimi kanssa kun kello väännöt ei aivan yhtä julmia vääntöjä, mutta savua ei tule ja koneessa voimantuntua jo korvakuulolla.
8550 myös reilu 200hv:ssa. savua enemmän ja vääntöä ei aivan niin paljon. mutta hienosti sekin saatiin pelittämään. noukkarin edessä näemme sitten tulokset. odotettavissa jopa yli 10l/h säästöä löpön kulutukseen.
näissä on parasta se ettei konetta tarvi huudattaa 1300-2000r/min kierroksilla hoituu useat hommat. itse paalaan 1300r/min kierroksella 8950:llä ja pyöröpaalaimella. 1000 perällä siis.
tiellä ja tosihommissa puhtia löytyy huudattamatta 2000r/min ja kulutus pysyy kurissa eikä mäet ahista.