Jokaisen mielipiteille/ideoille avoin keskustelupalsta, maatalouden eri aiheista. Tule mukaan keskustelemaan. Jollet ole vielä rekisteröitynyt, paina rekisteröidy-tekstiä alapuolella.
Tuo NH:n mainitsema suutin on juuri tälläinen matalapaine suutin, varmaan hyva kompromissi kun joutuu heikommilla keleillä ajelemaan.
Matalapainesuutin ei ota ilmaa mukaan mistään raosta kuten tuo driftbeta... Eli driftbeta kuuluu ns injektoreihin toisinkuin esim. LD!
itse ajan LD:llä ja olen tyytyväinen. Peitto ei ole radikaalisti huonompi kuin normi viuhkalla, mutta se kaikkein hienoin sumu jää pois. Optimi oloissa tavallisen viuhkan voittanutta ei ole eikä luultavasti tule...
Jorma kirjoitti:Mikä olisi sopiva vesimäärä ja paine vehnän tautiaine ruiskutukseen? Tavoitteena olisi hyvä tunkeuma suht tiheään ja härmälle herkkään Tjalveen.
Oma suunnitelma on 2,5bar ja 6,5km/h jolla menis 200l/ha. Miltä kuulostaa?
---kuulostaa ihan kurssi ohjeen mukaiselta,tiheään kasvustoon vähän kovemmalla paineella,vähän hitaammin eteenpäin ja enempi vettä.Saavuttaa alalehdet paremmin.
-muuten,tossa kun keskustelttin ruiskutusajankohdasta,niin kirputhan pitäisi ruiskuttaa illalla mielluummin kun ne nousevat lehdille.Tästähän tulee mielenkiintoinen yhtälö kun siihen yhdistää esim.hukkakaura-aineen,milloin silloin sitten pitäisi homma tehdä.
-Mulla taisi muuten ruiskutukset loppua,täällä on nyt satanut melkein 70 mm ja rypsi kukkii(se mitä sitä nyt on) ja muutenkin tähkät tulossa esiin.Tautiaineruiskutusta haaveilin mutta taitaa olla liian kurainen homma ellei keili nyt kuivu.
koivumaki kirjoitti:
-muuten,tossa kun keskustelttin ruiskutusajankohdasta,niin kirputhan pitäisi ruiskuttaa illalla mielluummin kun ne nousevat lehdille.Tästähän tulee mielenkiintoinen yhtälö kun siihen yhdistää esim.hukkakaura-aineen,milloin silloin sitten pitäisi homma tehdä.
-Mulla taisi muuten ruiskutukset loppua,täällä on nyt satanut melkein 70 mm ja rypsi kukkii(se mitä sitä nyt on) ja muutenkin tähkät tulossa esiin.Tautiaineruiskutusta haaveilin mutta taitaa olla liian kurainen homma ellei keili nyt kuivu.
km
Kyllä mun mielestä tuossa pelataan tuon hukkakaura aineen ehdoilla, eli mielestäni paras aika on illalla.
Tuokin on kaksipiippuinen juttu, periaatteessa juuri tuollaisessa tilanteessa pitäisi tautiaineet ruiskuttaa kun olosuhteet kosteat ja jos vielä lämpöä niin taudeille oikein hyvät olosuhteet.
Onko kellään kokemusta rukkiille tälläisesta seoksesta, eli puma extra + 1.5l ccc + 2-3 tab. ratiota noiden sekoitus talukkojen mukaan pitäisi voida sekoittaa mutta miten lienee käytännössä. Entä mitä mieltä ylipäätään hukkakauran torjunnasta rukkiista onnistuuko miten hyvin? itsellä ei ole kokemusta ainakaan vielä.
koivumaki kirjoitti:
km
Itse kyllä suosittelisin tuohon ruiskutukseen aamua. Rypsin valikoivat aineet itse ruiskutan mahdollisuuksien mukaan aamun kostealla kelillä. Tällöin kasvi imaisee aineen herätessään itseensä "aamupalaksi" Tuskin kirpatkaan tuolloin ovat kovin kauas kadonneet? Ja ötökkäaineissa on pitkävaikutteisuus joka tapauksessa, joka antaa aineelle "ruiskutusikkunaa".
koivumaki kirjoitti:
km
Itse kyllä suosittelisin tuohon ruiskutukseen aamua. Rypsin valikoivat aineet itse ruiskutan mahdollisuuksien mukaan aamun kostealla kelillä. Tällöin kasvi imaisee aineen herätessään itseensä "aamupalaksi" Tuskin kirpatkaan tuolloin ovat kovin kauas kadonneet? Ja ötökkäaineissa on pitkävaikutteisuus joka tapauksessa, joka antaa aineelle "ruiskutusikkunaa".
Pelkän ötökkäaineen ajan taas pääosin illasta.
-Kari
Taitaa aamu olla melko heikko ajankohta ainakin kuoriaisia ruiskutella. Tossa oli joku aamulla ruiskutellu ja illalla oli saanut ajaa jo toisen satsin, kun kuoriaiset olivat palanneet. En sitten tiedä oliko aamulla tehty muitakin virheitä.
Karkotusvaikutus tietysti tulee tolleenkin. Tänä vuonna se piti mulla kuoriaiset pois 5 päivää illalla ruiskutettuna.
Kirpat pitäis ilmeisesti ruiskutella päiväsaikaan. Ei ole kyllä koskaan vielä tarvinnut.
Kari kirjoitti:
-Kari
Menee tosiaan hukkaan jos aamulla ajelee ötökkäaineita, siis oma ehdotukseni oli lähinnä kompromissi molempien ehdoilla. Hukkakaura aineilla paras teho saadaan aamulla jos yksinään ajetaan. Optimi taitaisi olla pilvipouta päivä ja ilmankosteus riittävä eikä liian kuuma, täällä vaan ei käytännössä koskaan ole päivällä ruiskutuskelejä.
Kari kirjoitti:
-Kari
Menee tosiaan hukkaan jos aamulla ajelee ötökkäaineita, siis oma ehdotukseni oli lähinnä kompromissi molempien ehdoilla. Hukkakaura aineilla paras teho saadaan aamulla jos yksinään ajetaan. Optimi taitaisi olla pilvipouta päivä ja ilmankosteus riittävä eikä liian kuuma, täällä vaan ei käytännössä koskaan ole päivällä ruiskutuskelejä.
--mä ajoin kompromissinä vähän viileämpänä iltana ton Focuksen+ötökkäaineen.Tehosi kyllä ihan hyvin ainakin hukkakauraan.
Ruiskutin alkuviikosta mcpa:lla ohrapellon joka oli jo lippulehtivaiheessa.
Pellossa oli Saunakukkaa, Valvattia, Mataraa, Ohdaketta, Savikkaa, Voikukkaa ja yms. Ruiskutin ainetta noin 3l hehtaarille, joten oli melko tuhti annos. Tänään kun kävin katsomassa lohkoa niin kaikki em. rikkakasvit oli menneet veteliksi. Ilmeisesti Mcpa:kin tehoaa vaikeimpiin rikkoihin kun ainetta pistää riittävästi? Onkos muilla kokemuksia?
kait sillä Mcpalla saa kuoleen viljankin kun laittaa reilusti...
Kyllähän ainemäärällä voi vaikuttaa..ainakin Ratiolla vaikutus aika isokin joihinkin rikkoihin.En tosin juurikaan ole kokeillu muutakuin hiukan alle suosituksen joitain..
Mites muuten tähkälle tulleen viljan ruiskutus grammaaineella.Onko sallittua?
Onhan noita tuulella ruiskuttajia jatkuvasti mutta nyt tuli ensimmäinen kerta kun menin sanomaan rajanaapurille että etköhän poistuisi omalta pelloltasi ja tulisit ruiskuttamaan sitten illalla kun tuuli on tyyntynyt. Kello oli tänään jotain 13 paikkella ja iltapäivätuuli kovimmillaan. Sekä isäntä että urakoitsija olivat vähän ihmeissään että pitäisikö tuota alatuulen puolella parin metrin päässä olevaa rypsiä (minun lohkoni) muka jotenkin varoa. Viljan rikkaruiskutuksia olivat tekemässä. Suostuivat kuitenkin menemään muille lohkoille ja palaamaan tälle illemmalla.
Ja mainittakoon että tällä urakoitsijalla ei varmasti ollut mitään uutta tekniikkaa tuulikulkeutuman estämiseksi Ehkä kuitenkin pyörrekammiosuuttimet oli 80-luvun ruiskusta jo vaihdettu viuhkasuuttimiin...
turkki kirjoitti: Sekä isäntä että urakoitsija olivat vähän ihmeissään että pitäisikö tuota alatuulen puolella parin metrin päässä olevaa rypsiä (minun lohkoni) muka jotenkin varoa. Viljan rikkaruiskutuksia olivat tekemässä.
Tarkotat varmaan "urakoitsija". Ei noin tyhmä nyt kukaan oikeesti ruiskutustöitä tekevä voi olla.