GPS ja salaojakartat

Keskustelua ATK laitteista ja ohjelmista. Lisäksi maatalouden kehittyvästä teknologiasta. Uusia idoita ja apuvälineitä.

Valvoja: Farmari-ryhmä

Avatar
ATH
Luokka: >500hv
Viestit: 883
Liittynyt: 12 Tammi 2005, 22:54
Paikkakunta: Merikruunu

Lukematon viesti Kirjoittaja ATH »

Nyt on GPS ja paikkatietoa talletettu. Käsipelillä ainakin saanen Visun karttaan niitä siirretyksi.

Miten Visun Topos karttaohjemasta pystyy tulostamaan karttoja paperille. Yritin taas kerran etsiä tulostusnappia mutta turhaan.

Jos totta puhutaan, en ole vuosien saatossa vielä tuon Visun karttaohjelman kanssa saanut aikaiseksi kuin hyvin paljon harmia.
Hippo
Luokka: yli 100 hv
Viestit: 101
Liittynyt: 03 Maalis 2006, 09:28

Lukematon viesti Kirjoittaja Hippo »

ATH kirjoitti:Nyt on GPS ja paikkatietoa talletettu. Käsipelillä ainakin saanen Visun karttaan niitä siirretyksi.

Miten Visun Topos karttaohjemasta pystyy tulostamaan karttoja paperille. Yritin taas kerran etsiä tulostusnappia mutta turhaan.

Jos totta puhutaan, en ole vuosien saatossa vielä tuon Visun karttaohjelman kanssa saanut aikaiseksi kuin hyvin paljon harmia.
Mulla ainakin löytyy KARTTA valikosta TULOSTA... kohta.
Samaa mieltä karttaliittymästä, mitään järkevää todella hankala saada aikaan.
Sepe
Luokka: >500hv
Viestit: 937
Liittynyt: 12 Heinä 2005, 19:02

Lukematon viesti Kirjoittaja Sepe »

ATH kirjoitti:Nyt on GPS ja paikkatietoa talletettu. Käsipelillä ainakin saanen Visun karttaan niitä siirretyksi.

Miten Visun Topos karttaohjemasta pystyy tulostamaan karttoja paperille. Yritin taas kerran etsiä tulostusnappia mutta turhaan.

Jos totta puhutaan, en ole vuosien saatossa vielä tuon Visun karttaohjelman kanssa saanut aikaiseksi kuin hyvin paljon harmia.
Oliko sulla paketissa Mapsource-ohjelma? Siihen saa siirrettyä kartan merkintöineen Gepsin muistista. Samoin saa piirreltyä erilaisia karttoja omiin tarpeisiin esim. metsäpalstoista, metsästys seuran rajoista yms.
Kätevä kun hiukan harjoittelee...
Avatar
ATH
Luokka: >500hv
Viestit: 883
Liittynyt: 12 Tammi 2005, 22:54
Paikkakunta: Merikruunu

Lukematon viesti Kirjoittaja ATH »

Kiitän Hippoa tiedosta. Löytyi ohjeistuksen mukaan tulostus. On tuota nappia haettu parikin rupeamaa.

Sepe

On mainitunlainen softa paketissa. Simppelin oloinen ja omaksuin käytön periaatteet muutamassa minuutissa. GPS:ssä on itsessään pinta-alalaskenta, mutta onkohan tuossa Mapsourcessa se, sitä en vielä ehtinyt tutkia.

Visu takavuosina antoi ihan ihme lukemia kasvulohkoille ja syltäkeppi ja taskulaskin oli ahkerassa käytössä. Onkohan tuo ominaisuus siitä fiksattu.

Tuossa Visussa olisi nämä lohkot valmiina, mutta kun se on niin saakelin hankala omaksua se Topos. Huonoimpia ohjelmia mihin olen koskaan törmännyt.
Avatar
Carnivor
Luokka: >500hv
Viestit: 1502
Liittynyt: 28 Tammi 2005, 12:54
Paikkakunta: VS kv. 1B

Lukematon viesti Kirjoittaja Carnivor »

Miltäs gepsi tuntuu käytössä? Tuohan on mukavan pienikokoinen laite ja pystyy käyttämään yhdellä kädellä. Mutta pienen laitteen huono puoli on, että näyttökin menee pieneksi.

Wisun karttaosio on nykyään Bittitiimin omaa tuotantoa. Topos oli hankittu jostain muualta. Valitettavasti tekivät tuon oman karttaosionsa suunnilleen yhtä huonosti kuin Topos oli tehty. Ajattelivat ilmeisesti että käyttäjien on se helpompi omaksua kun käyttöliittymä on samanlainen, mutta eipä kovin moni varmaan jaksa sen kanssa tapella.

Ja jossain määrin karttatoiminnot ovat vaan huonontuneet. Vielä viime vuonna pystyin laittamaan kartalle hukkakaurahavainnon kohdalle merkkilipun, mutta tänä vuonna en saa kartalle mitään merkintää?!? Eli ilmeisesti itsekin täytyy hankkia retkigepsi ja lopettaa WisuCE:n kanssa leikkiminen.
Avatar
ATH
Luokka: >500hv
Viestit: 883
Liittynyt: 12 Tammi 2005, 22:54
Paikkakunta: Merikruunu

Lukematon viesti Kirjoittaja ATH »

Hauska kuulla etten ole ainut joka ei saa tolkkua Visun kartasta.

PC.Visussa kerran päivitin hallinnon uudet pinta-alat, jotka nekin olivat väärät eli vanhat, vaikka päiväys oli uusi.

Painoin nappia "päivitä pinta-alat" ja Visuhan päivitti kaikkiin eri vuosiin ja pinta-aloihin. Oli monen päivän työ, että sain pinta-alat korjattua käsipeillä kun ei ollut tuolloin varmuskopioita. En ole muutaman muun työtä teettäneen katastrofin jälkeen uskaltanut käyttää Visun karttaa ollenkaan.

Koitan taas joskus omaksua tuota. Ehkä.

Tuo gepsi on kohtuullisen toimiva, mutta mielestäni liian paljon kilkettä joka sotkee käyttöä. Tänään merkkasin yhden rajalinjan kartalle maastosta sekä muutaman hukkakaurapesäkkeen. Karttana on Garminin vapaa-ajankartta joka on melko surkea odotuksiini nähden, mutta ajaa asiansa nippanappa. Jos saisi kartalle nuo hallinnon koordinaatit peruslohkoista niin olisi aikast hieno homma, mutta slangi jota asiaan perehtyneet käyttävät teksteissään puhuessaan digikartoista yms. ei aukene meikäläiselle, joten asia jää roikkumaan.

---

Löytyi tuollainen http://www.geotrim.fi/Tuote.asp?ID=1368
Avatar
cossu
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
Viestit: 32
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 19:34
Paikkakunta: Virolahti

Lukematon viesti Kirjoittaja cossu »

Aihetta sivuten,onko kellään tietoa,miten voisin muuttaa Peltotuen karttaohjelman tekemän gpx tiedoston sellaiseen muotoon,että oziexplorer sen ymmärtäisi?Elikkäs muuttaisi sen .map tiedostoksi.Saisi edes vähän hyötykäyttöön tuota kämmenmikroa...
Avatar
Carnivor
Luokka: >500hv
Viestit: 1502
Liittynyt: 28 Tammi 2005, 12:54
Paikkakunta: VS kv. 1B

Lukematon viesti Kirjoittaja Carnivor »

Wisun "Päivitä pinta-alat" on sentään kehittynyt, sillä nykyään sen painamisen jälkeen näyttöön ilmestyy lista, jossa on eroavaisuudet kartan ja lohkotietokannan välillä. Listalta poistetaan sitten rastit niiltä lohkoilta, joille ei halua siirtää kartalta digitoitua pinta-alaa. Olen käyttänyt tuota kasvulohkojen pinta-alojen laskentaan.
Sepe
Luokka: >500hv
Viestit: 937
Liittynyt: 12 Heinä 2005, 19:02

Lukematon viesti Kirjoittaja Sepe »

ATH kirjoitti:Hauska kuulla etten ole ainut joka ei saa tolkkua Visun kartasta.

PC.Visussa kerran päivitin hallinnon uudet pinta-alat, jotka nekin olivat väärät eli vanhat, vaikka päiväys oli uusi.

Painoin nappia "päivitä pinta-alat" ja Visuhan päivitti kaikkiin eri vuosiin ja pinta-aloihin. Oli monen päivän työ, että sain pinta-alat korjattua käsipeillä kun ei ollut tuolloin varmuskopioita. En ole muutaman muun työtä teettäneen katastrofin jälkeen uskaltanut käyttää Visun karttaa ollenkaan.

Koitan taas joskus omaksua tuota. Ehkä.

Tuo gepsi on kohtuullisen toimiva, mutta mielestäni liian paljon kilkettä joka sotkee käyttöä. Tänään merkkasin yhden rajalinjan kartalle maastosta sekä muutaman hukkakaurapesäkkeen. Karttana on Garminin vapaa-ajankartta joka on melko surkea odotuksiini nähden, mutta ajaa asiansa nippanappa. Jos saisi kartalle nuo hallinnon koordinaatit peruslohkoista niin olisi aikast hieno homma, mutta slangi jota asiaan perehtyneet käyttävät teksteissään puhuessaan digikartoista yms. ei aukene meikäläiselle, joten asia jää roikkumaan.

---

Löytyi tuollainen http://www.geotrim.fi/Tuote.asp?ID=1368
Sulla ei sitten ole tota Topo-Suomi karttaa? Siinä näkyy tilojen ja peltojen rajat hyvin. Perustuu Maanmittauslaitoksen peruskarttaan.
Avatar
ATH
Luokka: >500hv
Viestit: 883
Liittynyt: 12 Tammi 2005, 22:54
Paikkakunta: Merikruunu

Lukematon viesti Kirjoittaja ATH »

Ei ole topo-Suomea. Tuon nimisen hyödykkeeseen olen törmännyt jossain tilanteessa.

Pitääkin selvittää.

Nyt on Maanmittauslaitoksen vapaa-ajan kartta 1.

Näkyy alhaalla etelässä Pohjois-Viro, lännessä Tukholmanseutu ja neliön koilliskulma hipoo Jyväskylää josta alas Tallinnan seudulle.

Merimerkinnätkin pitäisi löytyä mainoksen mukaan, vaan ei ole vielä onnistunut.

Koneessa itsessään maailman kattava perus-maantiekartta.
Avatar
ATH
Luokka: >500hv
Viestit: 883
Liittynyt: 12 Tammi 2005, 22:54
Paikkakunta: Merikruunu

Lukematon viesti Kirjoittaja ATH »

Nyt ei löydy tietoa, että mitä map datumeja ja sijaintimuotoja Visun kartta käyttää. On ihan eri koordinaatit samassa pisteessä Garminin gepsillä ja pöytä-Visun kartalla.

Ei onnistu paikkatiedon siirto siis edes manuaalisesti, ennen kuin tämä arvoitus ratkeaa.

Pitäisi siis kaiketi gepsistä asettaa vastaavat koordinaatistot päälle kuin Visu käyttää, vaan minkäniminen se semmoinen mahtaisi olla.

Nyt on:

Sijaintimuoto : Finnish Grid
Map Datum : Finland hayfrd

On tää yhtä.....
Avatar
Carnivor
Luokka: >500hv
Viestit: 1502
Liittynyt: 28 Tammi 2005, 12:54
Paikkakunta: VS kv. 1B

Lukematon viesti Kirjoittaja Carnivor »

Sulla saattaa olla Wisussa eri koordinaatiston lisäksi olla eri karttakaista käytössä kuin GPS:ssä. Mutta kysy ohjeet sähköpostilla Proagrian atk.palvelut(a)proagria.fi osoitteesta tai soita sinne. Ainakin Pertti Savela tietää gepseistä ja lienee jo palannut kesälomilta. Esimerkiksi itse lähetin sinne viimevuonna tilan tiedot wisu-varmuuskopiotiedostona ja he tekivät sen karttakaistamuunnoksen. Sitten ei tarvinnut muuta kuin palauttaa varmuuskopio. Jotakin vastinettahan sille lisenssimaksulle kuuluu saada.

Wisun käyttöliittymähän ei ole kaikkein helpoin ja jatkuvan kehitystyön takia se muuttuu jatkuvasti. Esim. nyt selvisi että havainnot saa näkyviin "Sijoita Havainto" painikkeen takaa avautuvasta valikosta. Jos on talletellut hukkakaurahavaintoja, niin ne saa näkyviin valitsemalla tästä valikosta hukkakauran. Parempihan se on näin ettei kaikki ole kerralla näkyvissä, mutta ilman ohjeita en tajunnut, että saadakseen havainnot näkyviin pitää klikata "Sijoita Havainto".
Avatar
ATH
Luokka: >500hv
Viestit: 883
Liittynyt: 12 Tammi 2005, 22:54
Paikkakunta: Merikruunu

Lukematon viesti Kirjoittaja ATH »

Muutama päivä sitten pistin postia Proagrian suuntaan, mutta ei kuulu mitään. Taitavat olla kaikki lomilla, tai on tullut lomarästejä.

Wisu tuntuisi käyttävän KKj-peruskoordinaatistoa ja gepsi jotain muuta. Wisun Topos-ohjeessa mainitaan GPS-tuki mutta ohjeen mukaista nappia en valikosta kuitenkaan löydä.

Otsikon mukaisia salaojia tai havaintoja ei piirellä gepsin omilla ohjelmilla, vaan paikkatieto on saatava siirrettyä vaikka sitten manuaalisesti maatalousohjemistolle. Näin on näppylät.

Kun saan jotain tietoa Wisun karttojen systeemistä, taidan pistää uteluita myös gepsin maahantuojan suuntaan asiassa. Tai ehkäpä Proagrian väkeä voisi yrittää vaivata, kun sieltä löytynee alan taitajia.
Avatar
ATH
Luokka: >500hv
Viestit: 883
Liittynyt: 12 Tammi 2005, 22:54
Paikkakunta: Merikruunu

Lukematon viesti Kirjoittaja ATH »

PC-Wisussa ei karttaosiossa jäljellä GPS-ominaisuutta. Voidaan käyttää kuitenkin mobiili-Wisun tuella.

Ongelma koordinaateissa selkisi myös. GPS ja Wisun kartta olivat eri kaistoilla. Kaistat saa muutettua Wisussa Kartta/asetukset valikossa.

Uudella innolla määrittämään ojituksia yms kommervenkkejä.
Kuva

Kartan tulee olla avattuna jotta kaistanvaihto tulee aktiiviseksi,
Avatar
Kaupoi
Luokka: >500hv
Viestit: 980
Liittynyt: 26 Joulu 2004, 21:48
Paikkakunta: Nivala

Re: GPS ja salaojakartat

Lukematon viesti Kirjoittaja Kaupoi »

Wilpo kirjoitti:Onko kukaan tehnyt GPS:llä salaojan paikoista karttoja, samalla kun ojitus on tehty
Ajouralaitteilla sais kans samansuuntaisia salaojalinjauksia tehtyä.
Kokkeilimpa nyt tuota salaojien kartotusta, kun kerran laitteistokin tuli hankittua vähä niiku vahingossa. Gepsinä on Outback S ja softana läppärissä OziExplorer. Ojaa vetäessä reittiviiva piirtyy kartalle, ja ojan päässä "NMEA-kommunikointi" katkastaan, ja viivan piirto lakkaa. Seuraavan ojan alussa taas NMEA päälle, ja viivaa tulee. Reittiviivoja voi myös manuaalisesti muokkailla tarvittaessa. Tulostaminen pitäis myös onnistua. OziExplorer tallentaa reittiviivat .plt-tiedostona, ja ne voi ladata minkä vaan karttapohjan päälle. Vielä kun sais valmiiksi kalibroidut karttapohjat kaikista lohkoista...

Outpäkillä voi myös suorittaa etäisyyden mittauksia ja mm. "paalutuksen". A-B-ajolinjoja en oo käyttäny ojituksessa hyväksi, vielä...
Vastaa Viestiin