Maatalousyrittäjien pahoinvointi
Valvoja: Farmari-ryhmä
Maatalousyrittäjien pahoinvointi
Tänään 31.07.07 Ylen tekstiteeveessä oli uutinen tutkimuksesta jonka mukaan maatalousyrittäjät, poiketen kaikista muista itsellisistä, voivat pahoin kaikilla tutkimuksen mittareilla mitattuna.
Tämä ei tosin ollut uusi asia minulle, sillä tunnen alan reaaliteetit jo aika pitkältä aikaväliltä, mutta valtaosalle suomalaisista vaikuttajista ja äänestäjistä tämä on varmasti yllätys.
Toivoa sopii, että tätäkin tutkimusta osataan käyttää julkisuudessa ja politiikassa hyödyksi, kun alkutuottajan asemaa koskevia säädöksiä vastaisuudessa suunitellaan.
Tämä ei tosin ollut uusi asia minulle, sillä tunnen alan reaaliteetit jo aika pitkältä aikaväliltä, mutta valtaosalle suomalaisista vaikuttajista ja äänestäjistä tämä on varmasti yllätys.
Toivoa sopii, että tätäkin tutkimusta osataan käyttää julkisuudessa ja politiikassa hyödyksi, kun alkutuottajan asemaa koskevia säädöksiä vastaisuudessa suunitellaan.
- Mullifarmari
- Luokka: >500hv
daytrader kirjoitti:Tuo eläkeasia on kyllä ihan oma vika. Jos jollakin Mela:n työtulo vielä alle 30000e, niin äkkiä nostamaan, tällä hetkelllä kaikista halvinta eläkesäästämistä.
Tuskin tilastoiduilla keskimääräisillä maatalouden tulolla maksellaan keskimääräisesti minimissään 30000€ tulojen mukaan eläkemksua.
https://portal.mtt.fi/portal/page/porta ... kirjanpito
Itekkin tullut siihen tulokseen että ei noista eläkkeistä paljoa kostu, jos niitä edes joskus 30 vuoden kuluttua pääsee nauttimaan. Toivottavasti puulle on vielä menekkiä silloin, siinä lähinnä eläketurva...Sepe kirjoitti:Saakeli kun mä koitan koko ajan pienentää tota maksua... Eläke suunnitelma on varmaan ehkä joku muu...daytrader kirjoitti:Tuo eläkeasia on kyllä ihan oma vika. Jos jollakin Mela:n työtulo vielä alle 30000e, niin äkkiä nostamaan, tällä hetkelllä kaikista halvinta eläkesäästämistä.
MiaK kirjoitti:Kokemukseni perustella osa pahasta olosta riippuu työn määrästä ja mahdollisuuksista irrottautua siitä. (oli ala mikä hyvänsä)
Aika paljon tiedän surullisia tapauksia myös työmäärän toisesta ääripäästä, eli pieniltä päätoimisilta viljatiloilta. Jos koko elämä pyörii viidentoista kaurahehtaarin ympärillä niin virikkeet on todella vähissä.
-
Murtola_Lasse
- Viesti:
Kun olet eläkeiässä ne metsäsi puut pitää säästää seuraavalle sukupolvelle.Hervast kirjoitti:Itekkin tullut siihen tulokseen että ei noista eläkkeistä paljoa kostu, jos niitä edes joskus 30 vuoden kuluttua pääsee nauttimaan. Toivottavasti puulle on vielä menekkiä silloin, siinä lähinnä eläketurva...Sepe kirjoitti:Saakeli kun mä koitan koko ajan pienentää tota maksua... Eläke suunnitelma on varmaan ehkä joku muu...daytrader kirjoitti:Tuo eläkeasia on kyllä ihan oma vika. Jos jollakin Mela:n työtulo vielä alle 30000e, niin äkkiä nostamaan, tällä hetkelllä kaikista halvinta eläkesäästämistä.
No mitäs jos tekisit eläkevakuutuksen, jota voi nostaa jo ennen eläkeikää? Maksu nyt vähennyskelpoinen ja vastaavasti eläketulo verotettavaa tuloa. Vakuutusyhtiöt tekevät noita tietysti tienatakseen, mutta jospa noista jäis asiakkallekin jotain. Itte oon semmosta maksanut kuukausittain muistaakseni 26-vuotiaasta lähtien ja nyt siellä on viisnumeroinen säästösumma, tuottoa on yli 30%.Hervast kirjoitti:Itekkin tullut siihen tulokseen että ei noista eläkkeistä paljoa kostu, jos niitä edes joskus 30 vuoden kuluttua pääsee nauttimaan. Toivottavasti puulle on vielä menekkiä silloin, siinä lähinnä eläketurva...
Melan eläkettä on kanssa tarkistettu, mutta ei vielä kuitenkaan tuonne daytraderin mainitsemaan summaan saakka. Jos näitä ei pääse itse nauttimaan, niin kyllä niistä joku hyödyn korjaa
- aurajokilaivuri
Nuo eläkevakuutukset on kyllä paskin systeemi mitä voi olla, yhtiöt vetää törkeästi välistä ja lopulta valtio voi varastaa säästöt - jotkut talousasioista perillä olevat pitävät noita suunnilleen menetettynä jo nyt.
Monissa eläkesäästöissä oli vielä sellainen ansa että jos jostain syystä lopettaa tai joutuu lopettamaan lisää maksamisen, niin yhtiön kulut syövät isommankin säästetyn pääomat pois kokonaan ennen eläkkeelle pääsemistä.
http://www.talouselama.fi/doc.te?f_id=380318
Parempi kun laittaa vaaan suoraan johonkin indeksirahastoon, kulut on pienemmät, tuotto on ollut viime vuosina samat 30% ja rahat saa ulos jos tarve yllättää tai elämäntilanne muuttuu, maanviljelijänä ei oikein voi edes hankkiutua työttömäksi että saisi rahansa ulos.
Monissa eläkesäästöissä oli vielä sellainen ansa että jos jostain syystä lopettaa tai joutuu lopettamaan lisää maksamisen, niin yhtiön kulut syövät isommankin säästetyn pääomat pois kokonaan ennen eläkkeelle pääsemistä.
http://www.talouselama.fi/doc.te?f_id=380318
Parempi kun laittaa vaaan suoraan johonkin indeksirahastoon, kulut on pienemmät, tuotto on ollut viime vuosina samat 30% ja rahat saa ulos jos tarve yllättää tai elämäntilanne muuttuu, maanviljelijänä ei oikein voi edes hankkiutua työttömäksi että saisi rahansa ulos.
Juu jotenkin kun on tarkemmin tutustunut noitten eläkevakuutussäästöjen ehtoihin, niin loppuu mielenkiinto. Turhan hankalaa ja toisaalta saman rahallisen hyödyn saa sijoittamalla joihinkin rahastoihin tai vastaaviin ja jos eteen sattuu tulemaan vaikkapa tarjolla oleva houkutteleva metsäpalsta, niin tiukan paikan tullen sieltä saa irrotettua rahaa suht vaivatta.
Metsänomistaminen on kuitenkin pitkällä aikavälillä ollut hyvinkin vakaa sijoitusmuoto ja en ole niin vanhanaikainen etteikö jostain plänttilöistä voisi "tiukan paikan" tullen luopuakin jos saa loistavan tarjouksen.
Ja tulevat sukupolvet kasvattakoot ja hoitakoot omat metsänsä, minä pidän vaan siitä huolen että sen minkä hakkaan, niin uudistan parhaan taitoni mukaan. Hyvällä omallatunnolla myyn kun sen 25 vuotta olen jo niitä hoidellutkin.
Metsänomistaminen on kuitenkin pitkällä aikavälillä ollut hyvinkin vakaa sijoitusmuoto ja en ole niin vanhanaikainen etteikö jostain plänttilöistä voisi "tiukan paikan" tullen luopuakin jos saa loistavan tarjouksen.
Ja tulevat sukupolvet kasvattakoot ja hoitakoot omat metsänsä, minä pidän vaan siitä huolen että sen minkä hakkaan, niin uudistan parhaan taitoni mukaan. Hyvällä omallatunnolla myyn kun sen 25 vuotta olen jo niitä hoidellutkin.
Pieni summa on laitettu myös rahastoon, mutta tuotto on ainakin tähän saakka ollut vain muutamia prosentteja. Se etu siinä on, että rahansa saa sieltä kahden arkipäivän sisällä pois ja tuotto on kuitenkin käyttötiliä suurempi.aurajokilaivuri kirjoitti:...Parempi kun laittaa vaaan suoraan johonkin indeksirahastoon, kulut on pienemmät, tuotto on ollut viime vuosina samat 30% ja rahat saa ulos jos tarve yllättää tai elämäntilanne muuttuu...
Puhumattakaan maatalouteen sijoittamisesta