Kesanto?
Valvoja: Farmari-ryhmä
- aurajokilaivuri
- Luokka: >500hv
- Viestit: 1133
- Liittynyt: 04 Loka 2005, 14:16
- Paikkakunta: Aurajokivarsi
Kesanto?
Miten tuo kesannointi oikein on tarkoitus tänä vuonna toimia?
Jos kesantovelvollisuus on vaikka 3 hehtaaria, ja kesantoa on 7 hehtaaria, niin ilmoitetaanko koko 7 hehtaaria velvoitekesantona, vai pitääkö kolmen hehtaarin yli menevä osa ilmoittaa hoidettuna viljelemättömänä peltona? Ei ihan täydellä varmuudella selvinnyt täyttöohjeiden tai maaseudun tulevaisuuden jutun perusteella.
Jos kesantovelvollisuus on vaikka 3 hehtaaria, ja kesantoa on 7 hehtaaria, niin ilmoitetaanko koko 7 hehtaaria velvoitekesantona, vai pitääkö kolmen hehtaarin yli menevä osa ilmoittaa hoidettuna viljelemättömänä peltona? Ei ihan täydellä varmuudella selvinnyt täyttöohjeiden tai maaseudun tulevaisuuden jutun perusteella.
- Mullifarmari
- Luokka: >500hv
- Viestit: 561
- Liittynyt: 14 Loka 2005, 15:58
- Paikkakunta: P-P
Tenttasin samaa asiaa just maaseutuasiemieheltä vähän aikaa sitten ja koko kesantoalasta velvoitekesanto pitää olla velvoitekesannoksi merkittyä ja ylimenevä hoidetuksi viljelemättömäksi pelloksi.
Hoidettu viljelemätön pelto pitäis olla nurmelle kylvety (paitsi jos peltoa kunnostetaan kesannointiaikana), kun taas velvoitekesanto saa olla sänki- tai avokesantokin.
-Mf-
Hoidettu viljelemätön pelto pitäis olla nurmelle kylvety (paitsi jos peltoa kunnostetaan kesannointiaikana), kun taas velvoitekesanto saa olla sänki- tai avokesantokin.
-Mf-
Aihe: Komissio ehdottaa kesannointivelvoiteprosentin vahvistamista nollaksi
Vilja-ala: Komissio ehdottaa kesannointivelvoiteprosentin vahvistamista nollaksi syksyn 2007 ja kevään 2008 kylvöissä
Maataloudesta ja maaseudun kehittämisestä vastaava komissaari Mariann Fischer Boel ilmoitti 16.7., että hän aikoo viljamarkkinoiden yhä tiukentuvan tilanteen huomioon ottaen esittää komissiolle ehdotuksen, joka koskee kesannointivelvoiteprosentin vahvistamista nollaksi syksyn 2007 ja kevään 2008 kylvöissä. 27 jäsenvaltion EU:ssa saatiin vuonna 2006 odotettua pienempi sato (265,5 miljoonaa tonnia), joka johti markkinointivuoden 2006/2007 lopussa tarjonnan vähenemiseen ja nykyisiin historiallisen korkeisiin hintoihin. Lähinnä Unkarissa olevasta maissista koostuvat interventiovarastot ovat huvenneet merkittävästi markkinointivuoden 2006/2007 alun 14 miljoonasta tonnista nykyisiin 2,5 miljoonaan tonniin. Tämän vuoden ohra- ja vehnäsadoista näyttää Espanjaa lukuun ottamatta tulevan keskinkertaiset, ja sateinen sää tulee jatkossakin häiritsemään tai viivästyttämään sadonkorjuuta läntisissä jäsenvaltioissa.
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAct ... anguage=en
Vilja-ala: Komissio ehdottaa kesannointivelvoiteprosentin vahvistamista nollaksi syksyn 2007 ja kevään 2008 kylvöissä
Maataloudesta ja maaseudun kehittämisestä vastaava komissaari Mariann Fischer Boel ilmoitti 16.7., että hän aikoo viljamarkkinoiden yhä tiukentuvan tilanteen huomioon ottaen esittää komissiolle ehdotuksen, joka koskee kesannointivelvoiteprosentin vahvistamista nollaksi syksyn 2007 ja kevään 2008 kylvöissä. 27 jäsenvaltion EU:ssa saatiin vuonna 2006 odotettua pienempi sato (265,5 miljoonaa tonnia), joka johti markkinointivuoden 2006/2007 lopussa tarjonnan vähenemiseen ja nykyisiin historiallisen korkeisiin hintoihin. Lähinnä Unkarissa olevasta maissista koostuvat interventiovarastot ovat huvenneet merkittävästi markkinointivuoden 2006/2007 alun 14 miljoonasta tonnista nykyisiin 2,5 miljoonaan tonniin. Tämän vuoden ohra- ja vehnäsadoista näyttää Espanjaa lukuun ottamatta tulevan keskinkertaiset, ja sateinen sää tulee jatkossakin häiritsemään tai viivästyttämään sadonkorjuuta läntisissä jäsenvaltioissa.
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAct ... anguage=en
- Agronautti
- Luokka: >500hv
- Viestit: 516
- Liittynyt: 10 Helmi 2005, 09:39
- Paikkakunta: Kymenlaakso & P-Savo
- Viesti:
Joo tosi hyvä liike Eu sta pitkään aikaanAgronautti kirjoitti:Kerrankin jotain hyvää tuolta suunnaltarysler kirjoitti:Aihe: Komissio ehdottaa kesannointivelvoiteprosentin vahvistamista nollaksi
Viherkesantolohkossa hyvä nurmi, joten siitä ensikesänä sr./kuivaheinä..
Naapurin kanssa just mietittiin että nyt tulee takaisin kaikki metsänreunat yms unohtuneet lohkot,,,,
Hieman Perfekt murskausta , sitten rounduppia ellei ole luomussa,,,,
Siihen kevytmuokkaus jo tänä syksynä tai kyntö
Sitten vaan keväällä kylvämään , ei liene ylivoimaista ottaa viljelyyn takaisin ????
Minä ainakin jatkan kesannointia kuten tähänkin saakka,mikäli tuki pysyy samaana. Ei mitään järkeä viljellä tiettyjä metsänkainaloita joita tullut maakaupoissa. Kesannointia vartenhan ne on ostettukin
Eikä sovi unohtaa riistapeltoakaan.
Hölmön hommaa ottaa kaikki nurkat viljelyyn,kun luonnon monimuotoisuutta yritetään vaalia... Toisaalta kaurapelto metsässä käy riistapellosta,hirvet nassuttaa kaurat ainakin näillä nurkilla.
Eikä sovi unohtaa riistapeltoakaan.
Hölmön hommaa ottaa kaikki nurkat viljelyyn,kun luonnon monimuotoisuutta yritetään vaalia... Toisaalta kaurapelto metsässä käy riistapellosta,hirvet nassuttaa kaurat ainakin näillä nurkilla.
Mä vaan luulen että yhteiskunta ei sulata pitkään tuollaista myrkkyviljelijöiden takamaiden kesannointia, näennäisviljelyä kovin pitkään jatkossa,,,,,
Luomussa ymmärrän että tukea kesannolle pitää maksaa kun se on ainoa keino kestorikkakasvien torjunnassa ja tavallaan pakosta kuuluu viljelykiertoon.
Muuten nuot pitkään unohduksissa olleet lohkot kasvaa tosi hyvin ; seurailin länttejä jotka olleet unohduksissa yli kymmenen vuotta ja nyt työntää viljaa
Luomussa ymmärrän että tukea kesannolle pitää maksaa kun se on ainoa keino kestorikkakasvien torjunnassa ja tavallaan pakosta kuuluu viljelykiertoon.
Muuten nuot pitkään unohduksissa olleet lohkot kasvaa tosi hyvin ; seurailin länttejä jotka olleet unohduksissa yli kymmenen vuotta ja nyt työntää viljaa
- sirkussonni
- Luokka: >500hv
- Viestit: 741
- Liittynyt: 28 Helmi 2007, 16:46
- Paikkakunta: Varsinaisesti Suomesta
Ja yllätyksiä seuraa, 50 pros. kasvipeitteisyys tuli valittua, sillä seurauksella että nurmee pari hehtaaria ylimääräistä, kannatti ottaa, kun koko alalle saa korkeemman tuen. No nyt sitten kesannot vissiin poistuu ja sitä ylimääräistä nurmee onkii sitten jo liki kymmenen hehtaaria, no ei siinä muuta kuin suorakylvökonekaupoille.....nurmet ylös ja viljalle sänkikylvönä...
^Mielenkiintoinen pointti, eipä ole vielä asiaa tullut tuolta kantilta pohdittua. Mulla on 30% kasvipeitteissyys ja kesantojen jäädessä pois on keväällä kynnettävää jo jonkinmoinen ala. Pitänee hankkia isommat aurat tai keksiä jotain muuta millä ton hoitais.
No katsotaan nyt ensin millaista tukea kesannoille luvataan ensi vuonna.
No katsotaan nyt ensin millaista tukea kesannoille luvataan ensi vuonna.