Samoin ruista, yllättävän kuivaa, alta kahdenkymmenen oli kosteus.tuulen kirjoitti:Syysvehnää puidaan Halikossa, polyää kovasti.
Puinnit 2007
Valvoja: Farmari-ryhmä
- Rubinjo
- Luokka: >500hv
- Viesti:
Eikö ole vähän turhan kosteaa vielä?SS kirjoitti:Riihi-ruista puitu 4.8.2007. Kosteus 21. Lako 80%, CCC 2 ltr Terpal 1.5 ltr. N 100 kg/ha. Alkuviikon 60 mm sade kaatoi siihen saakka melko hyvin pystyssä pysyneen Riihen.
Sato näyttäisi nousevan normaaliin nähden kaksinkertaiseksi, eli noin viiteen tonniin.
-SS-
Joo olihan se hiukan aikaista, mutta puolitoista metriä pitkän maata pitkin olevan rukiin sakoluku laskee nopeasti näissä lähes kahdenkymmenen asteen sumuisissa öissä, kun jyvä on valmis. Rehuruista saa Puolasta riittämiin. Oma ruis menee näkkileiväksi.
Anna, Riihi ja Elvi ovat kaikki nopeasti itäviä, ja olen siksi ollut aikaisessa. Täälläkin on ihailtu joka vuosi tuota minun pientä ruishalmetta ja innostus on muillakin virinnyt; sitten viidenkymmenen hehtaarin kaunilla oraalla olevan lakoontuneen ruismaan katselu on sen innon taas vienyt useaksi vuodeksi.
Monet puimuristit taitavat pelätä lakoruista, kun muut viljalajit nykyään ovat teräksenlujia korreltaan ja 40 cm korkeita. Valitettavasti vaan joka talvi hyvin talvehtivaa lyhyttä ruista ei oikein vielä löydy. Jos ei lumihome vie, vie rouste loput. Pitää olla pitkä ja vahva juuri, että kestää sen kevätpakkasien möyhinnän.
Omaan piikkiin olen ruista viljellyt joka vuosi - ainakin vähän - vuodesta 1993. Alin sakoluku on ollut 140. Viimesyksyn ruis oli varmaan kaikilla hyvää, sako oli 340 (!)
Amilo olisi juuri myöhästetyn puinnin menetelmässä hyvä, mutta ei menesty näillä mailla. (Vaikka olisi peittaus ja talvituhoruiskutus rutiinissa)
-SS-
ps. Sunnuntaina puidessa oli jo kosteus alle 17.
Anna, Riihi ja Elvi ovat kaikki nopeasti itäviä, ja olen siksi ollut aikaisessa. Täälläkin on ihailtu joka vuosi tuota minun pientä ruishalmetta ja innostus on muillakin virinnyt; sitten viidenkymmenen hehtaarin kaunilla oraalla olevan lakoontuneen ruismaan katselu on sen innon taas vienyt useaksi vuodeksi.
Monet puimuristit taitavat pelätä lakoruista, kun muut viljalajit nykyään ovat teräksenlujia korreltaan ja 40 cm korkeita. Valitettavasti vaan joka talvi hyvin talvehtivaa lyhyttä ruista ei oikein vielä löydy. Jos ei lumihome vie, vie rouste loput. Pitää olla pitkä ja vahva juuri, että kestää sen kevätpakkasien möyhinnän.
Omaan piikkiin olen ruista viljellyt joka vuosi - ainakin vähän - vuodesta 1993. Alin sakoluku on ollut 140. Viimesyksyn ruis oli varmaan kaikilla hyvää, sako oli 340 (!)
Amilo olisi juuri myöhästetyn puinnin menetelmässä hyvä, mutta ei menesty näillä mailla. (Vaikka olisi peittaus ja talvituhoruiskutus rutiinissa)
-SS-
ps. Sunnuntaina puidessa oli jo kosteus alle 17.
Miten pitkäksi kasvoi vaikka noinkin ronskisti on korrensääteitä annettu?SS kirjoitti:Riihi-ruista puitu 4.8.2007. Kosteus 21. Lako 80%, CCC 2 ltr Terpal 1.5 ltr. N 100 kg/ha. Alkuviikon 60 mm sade kaatoi siihen saakka melko hyvin pystyssä pysyneen Riihen.
Sato näyttäisi nousevan normaaliin nähden kaksinkertaiseksi, eli noin viiteen tonniin.
-SS-
Noin 165-180 cm. Uskon, että rutikuivassa rinteessä varastoitunut voima aiheutti tuon järjettömän venymisen. Pohjavesistä päätellen maa on kärsinyt useana vuotena vedenpuutteesta. Nyt taas kaivoistakin tulee ihan normaalisti vettä.Radon kirjoitti:Miten pitkäksi kasvoi vaikka noinkin ronskisti on korrensääteitä annettu?SS kirjoitti:Riihi-ruista puitu 4.8.2007. Kosteus 21. Lako 80%, CCC 2 ltr Terpal 1.5 ltr. N 100 kg/ha. Alkuviikon 60 mm sade kaatoi siihen saakka melko hyvin pystyssä pysyneen Riihen.
-SS-
Elvi jäi lyhyemmäksi ja lako olikin vain noin 60%. Kuitenkin kummassakin lajikkeessa oli jo jyvä täynnä, eli lähes puintikypsää oli, lako vain haittasi puintia jonkin verran.
-SS-
- Rubinjo
- Viesti:
Kuivaa viljaa puidaan ja hinnat nousussa. Tässähän alkaa työ tuntumaan jo mielekkäältä...
http://192.49.187.88/maatalousryhma/lue ... isItem=224
http://192.49.187.88/maatalousryhma/lue ... isItem=224
- Wilpo
- Viesti:
Juu on.Make kirjoitti:Sulla oli leikkuupöytä pihalla, jos olen tilan oikein tunnistanut?
Niin, Riihi-rukiin sakoluku oli 94. Hl-paino 77.
Elvin sakoluku lienee vieläkin huonompi, ei ole tulos vielä tullut. Eli ihan sama, onko kuivaa hellettä, yökaste riittää kypsän rukiin sakoluvun laskemiseen. Itse asiassa Piiikkiössä MTT sakolukupalvelussa sakoluvut kulkevat aika samalla tavalla kuin nyt omatkin:
ELVI
30.07.2007/01.08. 178/36
06.08.2007 98/17
08.08.2007 87/
08.08.2007 87/18,1
RIIHI
30.07.2007 144/30
01.08.2007 139/33
06.08.2007 90/18
08.08.2007 104/
08.08.2007 104/14,6
08.08.2007 104/13,6
Silloin joskus, kun rukiista sai kolmejapuoli markkaa kilo, isännät silloinkin voivottelivat sitä sakolukua, että "pitää ihan raakana puida ja öljyä polttaa, muuten ei sako pysy"
Vuoden -93 jälkeen ensimmäinen kerta alle 140.
Olen yleensä mennyt puimaan, kun kosteus on painunut alle 27. Nyt kävi vaan sen sateen kanssa hullusti.
Nyt käyn ottamassa viikonloppuna Magnifikin pois vihreänä, on jo juuri ja juuri puitavissa, jos ja kun hellettä ja kuuroja on tiedossa ensi viikolla. (Magnifikin sakolukuominaisuudet kuuluvat olevan heikoimmasta päästä) Olivin oli kuivaa, alle 20. Jätin peltoon siivun siemeneksi, sen kanssa ei ole niin hätä.
-SS-
- Rubinjo
- Viesti:
Papereiden mukaan Magnifikilla sako-ominaisuudet suunnilleen samat kun Tryggvellä eli ihan kohtuulliset. Saitko siementä viime vuonna ihan normaalireittiä K:sta vai onko erikoistapaus? Kerrotko käytännön kokemuksia Magnifikista. Näyttäs olevan ruutukokeiden (Västankvarn) perusteella ainut lajike Urhon lisäks joka säilyy talven yli lumettomallakin seudulla.