Minä kun luulin, ettei hullumpaa järjestelmää olekaan, mitä täällä EU:ssa
USA:n maataloustuista...
Valvoja: Farmari-ryhmä
USA:n maataloustuista...
taloussanomat.fi
Minä kun luulin, ettei hullumpaa järjestelmää olekaan, mitä täällä EU:ssa
Tuolla tuet ovat todella irrotettu tuotannosta.
Minä kun luulin, ettei hullumpaa järjestelmää olekaan, mitä täällä EU:ssa
- aurajokilaivuri
- Luokka: >500hv
- Viestit: 1133
- Liittynyt: 04 Loka 2005, 14:16
- Paikkakunta: Aurajokivarsi
Tulee kuitenkin halvemmaksi tuo USAn malli veronmaksajille, kuin jos olisi virheetön maksatus ja suomalainen byrokratia.
Euroopassa maatalouspotista, siis n. vajaa puolet kokonaisbudetista, kuluu kai noin puolet byrokratiaan ja valvontaan, eli karkeasti laskien neljäsosa, eli n. 25 miljardia EUn budjetista kuluu maatalouden kontrollointiin ja valvontaan. Summa on n 25 kertaa yhdysvalloissa maksettuja "turhia" tukia suurempi, jos huomioon otetaan myös yhdysvalloissa maatalousbyrokratiaan kulutettu minimoitu rahamäärä.
Karkeasti arvioiden yhdysvaltojen veronmaksajien etu on olla lisäämättä valvontabyrokratiaa. Näin on todettu monasti myös Euroopan kohdalla, mutta ilmeiseti byroon osuus on kuitenkin yhä Euroopassa kasvu-uralla.
Euroopassa maatalouspotista, siis n. vajaa puolet kokonaisbudetista, kuluu kai noin puolet byrokratiaan ja valvontaan, eli karkeasti laskien neljäsosa, eli n. 25 miljardia EUn budjetista kuluu maatalouden kontrollointiin ja valvontaan. Summa on n 25 kertaa yhdysvalloissa maksettuja "turhia" tukia suurempi, jos huomioon otetaan myös yhdysvalloissa maatalousbyrokratiaan kulutettu minimoitu rahamäärä.
Karkeasti arvioiden yhdysvaltojen veronmaksajien etu on olla lisäämättä valvontabyrokratiaa. Näin on todettu monasti myös Euroopan kohdalla, mutta ilmeiseti byroon osuus on kuitenkin yhä Euroopassa kasvu-uralla.