Kuivurin kippauskuilu

Keskustelua maatalouden tuotantorakennukista ja niihin liittyvistä koneista, asioista ja ratkaisuista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

ja-bond77
Luokka: 50 hv., takaveto

Lukematon viesti Kirjoittaja ja-bond77 »

Kiitos kaikille, luulen että rakennan kuilun sitten 47 asteen kaltevuudella.
Sisäkulmiin mielellään pyöristys.
- Näin olen itse miettinyt. Tässä on valmis kulmakaarreet. Tässä suppilossa ehkä se ei ole niin tarpeellista kuin perinteinen suppilossa mutta kun kerran tämä kuilurakentaminen tehdä, niin miksei... Kuva Tällä tulee pari kuvia pohjakuljettimesta. Ruuvi on SVEA RSU-225 Sveaverken tehdasta ruotsista.
ruotsinkielinen käyttöohje tästä
ruotsinkielinen esite tästä

Tämä malli suositeltiin minulle agrimarketin myyjästä. Kuva Minun täytyy modifioida sen aika paljon mm:
- Välilaakerin eliminoiminen vaati 2m ruuvin ja kaukalon jatkaaminen noin 2,5metriin, tämä ei olisi tarpeellista mutta luulen että vilja kulkee paremmmin näin.
- Pohjaluukkut, en tiedä jos tämä tulee käytettämään mutta jos tarvii niin siinä ne luukkut ovat...
- harjapelti(vielä tekemättä) ja sen heiluriakseli.
- kulmaraudasta tehty kinnitysrunko suppilon ja kuljettimen väli. Suppilo hitsataan kinni runkoon ja itse kuljettimen kinnitetään runkoon ruuveilla. Kuva Kuva Kuva
ja-bond77

Nyt kuiluprojekti on lähes valmis. Kaikki tukiraudat on paikassa, pellit on kiinnitetty, kulmeihin on hitsattu kaarret, kaikki hitsaussaumat on hiottu, ritilä on hitsattu paikallaan ja perävaunun pysähdyspidäkkeet on asennettu.
Kuva Kuva
Se alin lattiaan ei tule mitään tolpeja, koko kuilu seisoo keskitasolla. Rakennusvaihessa pari tolpat piti kuljettimen paikkaan.
Kuva Kuva Kuva Kuva Vaihdemoottori on paikassa valmis jotta harjapelti saa heilumaan. Kuva Kuva Kuva Saa nähdä kuinka se tomii kun puinti nyt pikkuhiljaa alkaa...
Murtola_Lasse
Luokka: >500hv
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Murtola_Lasse »

Asiallisen näköinen, ehkä tuoretta viljaa ei pidä seisottaa pitkiä aikoja tässä kaatokuilussa :?: , mutta onhan näitä tällaisia käytössä näkynyt etenkin ulkomailla.
forssu
Luokka: yli 300 hv
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja forssu »

kuinka korkeat noi "kärrynstopparit" on? Näyttä yhtäkkiä vähän pieniltä :?
Jorma

Lukematon viesti Kirjoittaja Jorma »

Erittäin asiallisen näköinen projekti.
ja-bond77

forssu kirjoitti:kuinka korkeat noi "kärrynstopparit" on? Näyttä yhtäkkiä vähän pieniltä :?
Pyörätankojen ylökantti on 12,5cm korkeudella U-palkista. Kyllä traktori voi työntää telillä varustettu vaunu sen yli jos on epävarovainen, toivottavasti näin ei käy... :oops:
Murtola_Lasse kirjoitti:Asiallisen näköinen, ehkä tuoretta viljaa ei pidä seisottaa pitkiä aikoja tässä kaatokuilussa :?:
Näin olen miettinyt myös itse, saa nähdä kuinka se toimii.
Radon

Lukematon viesti Kirjoittaja Radon »

ja-bond77 kirjoitti:
Murtola_Lasse kirjoitti:Asiallisen näköinen, ehkä tuoretta viljaa ei pidä seisottaa pitkiä aikoja tässä kaatokuilussa :?:
Näin olen miettinyt myös itse, saa nähdä kuinka se toimii.
Tämä riippuu viljan kosteudesta.. jos alle 20 niin eipä juurikaan ongelmaa vaikka vähän pitempäänkin olisi montussa, eikä paljoa kosteampaa ole mielekästä edes kuivata.
Turjanen
Luokka: Polkutraktori

Lukematon viesti Kirjoittaja Turjanen »

Hienosti toteutettu kippitasku.

Tuon kynnyksen olisin tehnyt korkeamman, ettei lyhytperäisillä(tehdasvalmisteisilla) kärryillä oksenna viljaa pihanpuolelle. Eli sellainen noin 40 cm kynnys on mielestäni hyvä.

En usko että tulee ongelmia viljan juoksevuuden suhteen. Tosin kuilun seinämät olisi ehkä syytä maalata jollain täyskiiltävällä alkydimaalilla, niin sitten ainakin olisi liukas.
ja-bond77

Turjanen kirjoitti:Tuon kynnyksen olisin tehnyt korkeamman, ettei lyhytperäisillä(tehdasvalmisteisilla) kärryillä oksenna viljaa pihanpuolelle. Eli sellainen noin 40 cm kynnys on mielestäni hyvä.
- En halua niin korkea kynnys koska pelkän että uusvalettu kivijalkaosa särkyy kun perävaunu työnnetään sen kohti.. Lisäksi saan kuorma kipattu taempi kuin jos kynnys oli puolimetrin korkeudella. Kuva Kuva Kuva
En usko että tulee ongelmia viljan juoksevuuden suhteen. Tosin kuilun seinämät olisi ehkä syytä maalata jollain täyskiiltävällä alkydimaalilla, niin sitten ainakin olisi liukas.
Kyllä kuilu tule maalattu, vaan ei tällä hetkellä, vähä muuta tekemistä nyt... :wink:
maamies
Luokka: yli 200 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja maamies »

Hieno monttu! Mukava lukea tämmösiä projekti juttuja kun on hyviä kuvia ja selitetty tarkasti. Lisää vaan
ja-bond77

Hauskaa kuulla/lukea :D

Täytyy päivittää kuiluprojektini nyt kun puintikausi on ohi…

Suurin piirtein kuilu on tominut ihan moitteetonta. Kuilussa mahtuu 17m^3 laittan tasalla ja jos kuilu täytetään kukkuralleen siihen mahtuu kaks täynnä belarusvaunuja (13-14m^3/lava) ilman että vilja valuu niin paljon ulkona(ehkä puoli kuutio).
DSCN1637 (Medium).JPG

Ohra sekä kaura on tyhjentänyt kokonaan itsestään ilman mitä apua heiluva harjapellistä tai muuta apuvälineestä. Oliko se yks tai kaks kertaa kun tarvitsin vähä tuupata puurimalla, mutta se oli vaan pieniä määriä vilja(suruusluokka ehkä pari ämpärillä) loppuvaihessa tyhjentämisestä. Molemmat kerrat vilja oli tosi märkä, paljon yli 30% kosteus, ja oljenpätkät oli jonkin verran myös viljassa. Joskus märkä vilja seisoi lähes vuorokausi kuilussa ja pienen epäröinnin jälkeen(pari minuutin) se alkoi myös tyhjentyä kuilusta. Vanhasta kuilusta verraten minun mielestäni uus kuilu toimi ihan samanlaisesti viljan holvaantumista ajattelemista kuin vanha.

Kuva otettu kuivurin täyttämisvaiheessa, vasempaan puoli on kuivuritalon ulkopuoli ja oikealla on elevaattori. Kuvassa näy vasemmalla hämärässä pari kouraa jyviä joka jäi jostain syistä pudottelematta. Ne pienet viistot siellä pohjassa on n 43 asteen kaltevuudella ja tietysti kulmat ovat pyöreitä.
DSCN2659a.jpg

Suurin ongelma oli mottori. Vakioruuvin 2,2kW:in mottori pyörii paljon liian kova, n 3000rpm. Kulmavaihden välityssuhde oli 7:1 ja ruuvin pyörimysnopeus oli sitten vähän yli 400 rpm ja se täytyy aja erittäin hiljaa että elevattori mm pysyy mukana . Oliko se noin 10Hz:in nopeudella tajuusmuntajalla. Tämä aiheuttui mottorin kova lämpenemiseen koska tavalliset sähkömoottorit ei ole tarkoitettu ajaa niin hilja. Tämä oli kyllä odotettavissa koska mainittu ruuvi ei oli tarkoitettu tämän hommaan. Jos kuilu rakentaisi uudestaan niin sitten olisin ostanut erikoisruuvi.
Mottori sekä kulmavaihde vaihdettiin hiljempaan. Uusi moottori 2,2kW/1500 rpm, välitysuhde 15:1 ja ruuvin nimellispyörimisnopeus tuli sitten 100 rpm. Koko puintiaikana olen ajanut tällä moottorilla 30-40 Hz:in nopeudella. Olisin luultavasti voinut ajaa kovempaan mutta ruuvin toisella päässä oleva tukilaakeri jarrutti niin paljon että ruuvin päällä oleva huoltoluukku painoi ylös viljasta. Se tarvitsi painaa paikalleen lankunpätkällä. Tämä tuki laakeri otetaan luultavasti pois uuteen kauteen.
DSCN2650a.jpg
Koko syksyn aikana elevaattorin ja kuilun väliin oleva sulkupelti on ollut täys ylösnostettu. Kuivauksen aikana se näy tällaista. Vasemmalla oleva kulmarauta(entinen kuva) täytyy vielä pudota alas ehkä viisi cm niin että vilja varmasti ei pääse valumaan ruuvin ohi elevaattoriin kuivauksen aikana.
DSCN2684a.jpg
Taajuusmuuttaja
DSCN2689a.jpg
Kuivauksen aikana, sisään menevä lämpötila ei vielä täys...
Kuva

Kuivurin täyttämisvaiheesta, pohjaruuvin pyörii 30 Hz nopeudella.
Kuva

Ei muuta tule mieleen nyt tällä kerralla....:wink:

Kommentit?

Kun kippauskuilut täällä nyt keskustellaan niin onko joku tietoa/kuvia kuilun pölynpoistosysteemi perävaunun kippauksen aikana?

Kuvaosoitteet katkennut, liitin uusia kuvia mukaan. Vain 5 kpl mahtui...
Viimeksi muokannut ja-bond77, 05 Loka 2009, 21:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Murtola_Lasse
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Murtola_Lasse »

Kuvagallerian viljankuivurikuvista löytyy muutama kuva omasta kippauskuilun pölynpoistosta v.2002, pölynpoistoputki ja valovirta potkuripuhallin ovat halkaisijaltaan 500 mm. Teho ihan hyvä 2 m3/sek.

http://www.murtola.com/galleria/display ... p?pos=-945
http://www.murtola.com/galleria/display ... =44&pos=25

Kuivaamolla kuivattu 42 vuoden viljat eli > 10 milj.kiloa.
Viimeksi muokannut Murtola_Lasse, 16 Syys 2007, 23:10. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Jari

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

LOISTAVASTI kuvitettu projekti ja myös itse projekti toimivan oloinen paketti!

Pölynpoisto potkuripuhaltimella,imu kotelointiin joka suppilon taka- ja sivuosissa,niistä mistä pöly nousee ylös. Kotelo joka kiertää suppiloa, noin puolimetriä leveä laatikko että pölyt osuu koteloon sekä riittävästi tilavuutta ettei jarruta pölyn liikettä,puhallin riittävän iso että ehtii vetämään paineella tulevan pölyn ulos saakka. Vanhasta kylmäilma kuivurista?
Kuinkahan tuossa,tuleeko pölyä myös etunurkista johtue suppilon muodosta?
Patu
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Patu »

maamies kirjoitti:Hieno monttu! Mukava lukea tämmösiä projekti juttuja kun on hyviä kuvia ja selitetty tarkasti. Lisää vaan
Näin on :!: :D Hieno systeemi.
ja-bond77

Kiitos, kiitos!

Lasse: Olet hukannut puolitoista tunteja elämästäni!!! :lol: Paljon, paljon kiinnostavaa kuvia. :D

Jari: Onko nuo imukotelot ritilän alle vai päälle?
Jari kirjoitti: Kuinkahan tuossa,tuleeko pölyä myös etunurkista johtue suppilon muodosta?
Jo, mielestäni pöly tulee kaikeista suunnista :? Istuin pahin aikana traktorissa ja on vähän vaikea arvioida mutta näin luulen. Kun kuorma on kipattu kuiluun, se tulee vähän ritilän päälle elevaattorin viereen mutta kuilun ulkoreunassa vilja on ehkä n 1,5m syvyydellä ritilän alle. Eli siellä on paljon ilmatila = pöly syntyy.
Vastaa Viestiin