käärijä

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

jaa-a
Luokka: Polkutraktori

käärijä

Lukematon viesti Kirjoittaja jaa-a »

mitä hinattavaa käärijää suosittelisitte, pystyyn kääntäjä pitäis olla.
jos jollain ois myynnissä käärijä ni ilmotelkaa 8)
O.J.
Luokka: >500hv

Lukematon viesti Kirjoittaja O.J. »

Älä osta 1010 Elhoa, mulla on semmonen... Jos traktorissa ei etukuormaajaa, niin sopivasti pellon nurkasta on joskus aika hankalaa saada paali kyytiin ja jos heinäkoneeseen on laitettu betonipaino + vaatii vielä lisäpainoa, niin suunnittelussa on ehkä jotain outoa... Hyvää siinä on kahden paalin kuljetus, telipyörät ja suht yksinkertainen rakenne.

Naapurin 1520 Elho näyttää pätevältä, mutta ei käännä pystyyn, eikä ole telipyöriä. Kvernelandia ole kuullut kehuttavan, mut omaa kokemusta ei ole.
Timppuli
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Timppuli »

Mulla oli elho 1520 sideliner pystyynkääntäjällä. varmatoiminen kone.! ainut miinus oli yksi käärintävarsi, eli hidastaa vähän tahtia. helppo ottaa paalit kyytiin.. ja saa myös kaksi paalia kuljetettua kerralla.
sirkussonni

Lukematon viesti Kirjoittaja sirkussonni »

Kvernelandeja on tullut "kokeiltua", kolmas malli menossa. Ei ole tarvis ollut merkkiä vaihtaa, ominaisuuksien vuoksi on kerran kymmenessä vuodessa uuteen vaihdettu. Edelliseen piti kymmenentenä vuonna vaihtaa se muovinpidikerauta, jota vasten muovi jää kun katkastaan, kului perhana niin paljon että ei enää muovi pysynyt siinä! Ei siihen mitään muuta tarvinnutkaan, paitsi käyttäjän mokan vuoksi, remonttia tehdä!
Ei siis voi ainakaan moittia. Se, että jos ei koneen ominaisuudet muuten jollekin kelpaa, on tietysti hänen oma asiansa, töitä tällä ainakin pystyy tekemään.
Nyt on käytössä malli muistaakseni 7517, no ainakin se kaapeleilla toimiva puoliautomaattimalli, olen todella tyytyväinen ollut, tosin vasta kolmetuhatta paalia teipattu.
Tällä ja etukuormaintraktorilla kulkee mukavasti kolme paalia päisteelle samaa tahtia mitä paalauskone ehtii ulos sylkeä. Jos joku haluaa välttämättä paalit riviin valmiiksi käärijälle kantaa, tunnissa saa helposti käärittyä 45-50 paalia. Tuli sekin tuossa testattua. Enempää ei oikeastaan voi, koska kierrosnopeus oli aivan sallittuihin rajoihin säädetty.
oltsik
Luokka: yli 150 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja oltsik »

Elhon 1620 automaattikäärimellä oon pyöritelly ja tyytyväinen olen ollut. Saa kulkemaan 3 paalia pellon reunaan etukuormaimen kanssa joten kestää hyvin paalaimen perässä (25-30 paalia) tunnissa. Jos joku kuskaa pellon reunaan valmiiksi niin 60 paalia tunnissa ei ole mahdottomuus, käärintäsyklin läpivientiaika on noin 40 sekuntia. Sykliä voi itse optimoida muuttamalla liikkeiden nopeuksia ja kestoja, lisäksi käärintävarsia voi vielä omasta nopeudesta nopauttaa huomattavasti.
Koneessa on telipyörät ja pystyynkääntäjä, kestää hyvin pinnalla ja paali kääntyy pääsääntöisesti pystyyn.

Jos jotain negatiivista pitää sanoa niin pystyynkääntä ei välttämättä saa ylämäkeen puotettuna paalia pystyyn, voi joutua itse avittamaan. Tosin ilmeisesti uudessa ohjelmisto päivityksessä pöydän liikettä pudotuksessa on nopeutettu. En koe tätä ongelmaksi, ehkä joka 100 paali jää kääntymättä. Lisäksi käärintävarsien tuenta yhdellä paksulla putkellä on huonompi rakenne kun agronickin vastaavassa kahdella putkella.

Itse pitäisin ehdottomuutena sellaista konetta, missä paali otetaan samassa linjassa kyytiin mitä paalain sen ulos sylkäisee. Tietysti jos salaojitettuja peltoja keräilee niin ero mitätöityy mutta jos avo-ojissa niin voi olla tuskaa käännellä kaikki paalit. Lisäksi ei ole kokemusta muta jos kuljetat kahta paalia koneella, mikä nostaa sivusta, niin painaako herkkään nostohaarukan puoleinen akseli peltoon jälkeä?
Jorma Samuli
Luokka: yli 150 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Jorma Samuli »

oltsik kirjoitti:Elhon 1620 automaattikäärimellä oon pyöritelly ja tyytyväinen olen ollut. Saa kulkemaan 3 paalia pellon reunaan etukuormaimen kanssa joten kestää hyvin paalaimen perässä (25-30 paalia) tunnissa. Jos joku kuskaa pellon reunaan valmiiksi niin 60 paalia tunnissa ei ole mahdottomuus, käärintäsyklin läpivientiaika on noin 40 sekuntia. Sykliä voi itse optimoida muuttamalla liikkeiden nopeuksia ja kestoja, lisäksi käärintävarsia voi vielä omasta nopeudesta nopauttaa huomattavasti.
Koneessa on telipyörät ja pystyynkääntäjä, kestää hyvin pinnalla ja paali kääntyy pääsääntöisesti pystyyn.

Jos jotain negatiivista pitää sanoa niin pystyynkääntä ei välttämättä saa ylämäkeen puotettuna paalia pystyyn, voi joutua itse avittamaan. Tosin ilmeisesti uudessa ohjelmisto päivityksessä pöydän liikettä pudotuksessa on nopeutettu. En koe tätä ongelmaksi, ehkä joka 100 paali jää kääntymättä. Lisäksi käärintävarsien tuenta yhdellä paksulla putkellä on huonompi rakenne kun agronickin vastaavassa kahdella putkella.

Itse pitäisin ehdottomuutena sellaista konetta, missä paali otetaan samassa linjassa kyytiin mitä paalain sen ulos sylkäisee. Tietysti jos salaojitettuja peltoja keräilee niin ero mitätöityy mutta jos avo-ojissa niin voi olla tuskaa käännellä kaikki paalit. Lisäksi ei ole kokemusta muta jos kuljetat kahta paalia koneella, mikä nostaa sivusta, niin painaako herkkään nostohaarukan puoleinen akseli peltoon jälkeä?
Painaa ilman muuta. Varsinkin tämä Kvernelandin vanhempi versio pienillä renkaillaan,kovalla pellolla ei niinkään.
O.J.

Lukematon viesti Kirjoittaja O.J. »

oltsik kirjoitti:...Lisäksi ei ole kokemusta muta jos kuljetat kahta paalia koneella, mikä nostaa sivusta, niin painaako herkkään nostohaarukan puoleinen akseli peltoon jälkeä?
Tänä, eikä viime vuonna ollut 1010:llä mitään ongelmia, paalit 150cm:n NH 648:lla tehtyjä. Riippuu jonkin verran, että missä asennossa nostohaarukassa oleva paali on. Jos sitä roikottaa vaan sen verran, että kulkee ilmassa ja samalla mahtuu käärimään, niin jättää herkemmin jälkeä. Mut jos toisen paalin nostaa niin ylös, kuin mahdollista, niin paino jakaantuu silloin tasaisemmin. Tosin silloin ei pysty käärimään sitä ensimmäistä.
sirkussonni

Lukematon viesti Kirjoittaja sirkussonni »

Aivan samoin on kvernelandin kanssa, nehän ovat käytännössä samanlaisia koneita.
TDK
Luokka: 75 hv., takaveto

Lukematon viesti Kirjoittaja TDK »

Mulla ollut 3 vuotta elhon 1520 sideliner eikä voi kyllä muutako kehua. Kääntää paalin pystyyn, voi kantaa kahta paalia tosin kääriä ei voi samalla. Pehmeällä jättää jälkeä tämäkin peltoon, teliä ei ole. Tietysti hitaaksi voi moittia kun on yhdellä käärintävarrella mutta kyllä pikkuveli on 250 claasin perässä tällä pysyny. Vaikka kantaa paalit yhteen paikkaan.
vulcan
Luokka: Hevosaura

Lukematon viesti Kirjoittaja vulcan »

1010 elho käytössä, ihan ok käärijä. Kohtuu nopeakin, pysyy ainakin rp220 welgerin perässä helposti. Vähän ehkä hepposta rautaa, jouduttu tinaileen sieltä sun täältä. Lisäpainoa joutu laittaan heti, ei saanut welgerin paalia kyytille vaikka oli kuivaakin heinää. Ei jätä raitetta, kun hangon puolelta löytyy kolme rengasta.
Vastaa Viestiin