kyntöaurat käyttöön

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

traktorikuski
Luokka: yli 200 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja traktorikuski »

Mulla on peltoja joka ovat olleet kevytmuokattuja +10vuotta ja niitten kyky sietää kovia sateita ja kuivuutta ovat ihan eri luokaa verratuna naapurin kynnetyihin pelltoihin. En ihan heti ryhdy kyntämään mun savimaita, multa/muta maat kynnän koska mulla on laahavannaskylvin ja ne ovat suorakulmia ja nopeita kyntää 5siipisellä sarkaauroilla.
Jussi T.
Luokka: yli 300 hv
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Jussi T. »

JarJar kirjoitti:
ATH kirjoitti: Satotaso oli tänä vuonna kultivoiduilla savisilla kevätvehnälohkoilla 1,5-2,5 tonnia ha pienempi kuin syyskynnetyillä. Alkaa harmittaa ympäristötuen 30% vapaehtoinen pakollinen kasvipeitteisyysruksi ihan tosissaan. Kaikki kynnetään nyt ja toistaiseksi, mitä EU-pelleily sallii.
Itsellä kokemukset täysin toisin päin. Harmittaa kun joutuu kyntämään märkyyden takia. Isolla hanhenjalalla riittävän syvään kun kevytmuokkaa, niin ei minkäänlaista eroa kynnettyjen lohkojen välillä ainakaan meidän tapauksessa.
Mikään muokkaus tai kokonaan muokkaamatta jättäminen ei sovi yleistyksenä kaikille maalajeille. Märkänä vuonna tiivistynyt hiesu/hienohieta on mun kokemuksen mukaan kynnettävä, jos meinaa sieltä jotain satoa saada jatkossa. Kevytmuokaten tai suorakylväen voi mennä vuosikymmen, ennenkuin asia korjaantuu, jos korjaantuu. Kasvien juurilla on vain rajallinen kyky tunkeutua tiiviisiin maihin....toisaalta näitä vuosia on harvoin.

Reissumiehenkin suorakylvöopit on tuotu pääsääntöisesti jenkkilän keskilännestä, jossa sadannan ja haihdunnan suhde on jotain muuta kuin täällä. Maalajikin on aivan muuta, kun ei podsolimaannoksen tapaista tiivistä huuhtoutumiskerrosta löydy muokkauskerroksen alapuolelta.
Reissumies

Lukematon viesti Kirjoittaja Reissumies »

Jussi T. kirjoitti:
JarJar kirjoitti:
ATH kirjoitti: Satotaso oli tänä vuonna kultivoiduilla savisilla kevätvehnälohkoilla 1,5-2,5 tonnia ha pienempi kuin syyskynnetyillä. Alkaa harmittaa ympäristötuen 30% vapaehtoinen pakollinen kasvipeitteisyysruksi ihan tosissaan. Kaikki kynnetään nyt ja toistaiseksi, mitä EU-pelleily sallii.
Itsellä kokemukset täysin toisin päin. Harmittaa kun joutuu kyntämään märkyyden takia. Isolla hanhenjalalla riittävän syvään kun kevytmuokkaa, niin ei minkäänlaista eroa kynnettyjen lohkojen välillä ainakaan meidän tapauksessa.
Mikään muokkaus tai kokonaan muokkaamatta jättäminen ei sovi yleistyksenä kaikille maalajeille. Märkänä vuonna tiivistynyt hiesu/hienohieta on mun kokemuksen mukaan kynnettävä, jos meinaa sieltä jotain satoa saada jatkossa. Kevytmuokaten tai suorakylväen voi mennä vuosikymmen, ennenkuin asia korjaantuu, jos korjaantuu. Kasvien juurilla on vain rajallinen kyky tunkeutua tiiviisiin maihin....toisaalta näitä vuosia on harvoin.

Reissumiehenkin suorakylvöopit on tuotu pääsääntöisesti jenkkilän keskilännestä, jossa sadannan ja haihdunnan suhde on jotain muuta kuin täällä. Maalajikin on aivan muuta, kun ei podsolimaannoksen tapaista tiivistä huuhtoutumiskerrosta löydy muokkauskerroksen alapuolelta.
Ei kait Säkylä, Loimaa ja Nummi-Pusula mitään keskilänttä oo?

Mä nyt vaan aattelin tätä tapausta aatellen, että jos on kymmenen vuotta ollut tyytyväinen kultivointiin, niin onko kyntäminen hyvä vaihtoehto?

Niin tai näin, mä lähden nyt sinne Amerikan keskilänteen imemään lisää hapatusta muokkaamattomuuden puolesta. Mä tykkään siitä enemmän kun kyntämisestä ja sitähän pitää tehdä mistä tykkää. Silloin yleensä syntyy tulostakin :lol:
ATH
Luokka: >500hv

Lukematon viesti Kirjoittaja ATH »

Käännytystyö sopii paremmin puolueille ja kirkoille, kuin maankäännytystyöhön.
Valmettimies
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Valmettimies »

Mä oon niin hullu että tykkään kyntämisestä, ja meillä kyllä kynnetään osa ja osa ajetaan lautasmuokkaimella. Tarkotus on saada kylvettyä laahavannas koneella kaikki.
perfekt
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja perfekt »

Mää itte olen pannut merkille;

Eniten tukia vähiten tuotteesta saatavaa tuloa järjestys on:

Luomu

Suoraankylväjät

Kevytmuokkaajat

Kyntäjät ym kunnostajat

Satokilpailujen voittajat
Murtola_Lasse
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Murtola_Lasse »

perfekt kirjoitti:Mää itte olen pannut merkille;
Luomu
Suoraankylväjät
Kevytmuokkaajat
Kyntäjät ym kunnostajat
Näin se varmaankin on.
aksu

Lukematon viesti Kirjoittaja aksu »

http://www.pellervo.fi/maatila/3_02/kevytmuok.htm

Tuolla alareunassa on selitetty vaikutuksia kun siirrytään pitkä-aikaisesta kevytmuokkauksesta kyntöön, varsinkin jos on märkää.
Reissumies

Lukematon viesti Kirjoittaja Reissumies »

Murtola_Lasse kirjoitti:
perfekt kirjoitti:Mää itte olen pannut merkille;
Luomu
Suoraankylväjät
Kevytmuokkaajat
Kyntäjät ym kunnostajat
Näin se varmaankin on.
Niinhän sen on pakko olla? Eihän se voi mitenkään muutenkaan olla... Ei mitenkään...
Vastaa Viestiin