4 x 4 kirjoitti:Onko kukaan mitannut hakkeen kosteutta? Sain oman läjän kosteudeksi 41% hake on tehty karsitusta sekarangasta, puut ovat yhden talven olleet pressun alla. Puut on haketettu joskus elokuun lopulla. Yllättävän märkää tuo hake jos suositus on 20-25%

Vastaan tuohon ylempään ensin eli risuterää ei ole,ainoastaan ne pari kampaa. Vai onko se juuri se risuterä,ei ainakaan toimi riittävän hyvin että kannattaa hakettaa pienempään stokeriin kokopuuna. Ja hakkuri käytössä,enhän mä toimivaa konetta pura,tällä tai tulevalla viikolla pakko käydä hakettamassa
Hakkeen kosteutta en ole mitannut mutta yhden talven varastoinnilla riippuen kasan sijainnista,ei päässe paljoakaan kuivempaan tulokseen yleisesti ottaen. Mulla kasat tuulisella ja avoimella paikalla,tyvet etelään päin,"lippa" päällä korkeassa kasassa,alla reilut aluspuut että ilma kiertää sekä puut karsiessa aisattuja. Kaks talvea säilyttäen,eka kesä ilman peitettä syyssateisiin saakka. Noilla eväillä hake kuivaa,mutta tietoa ei millaista. Kaveri kun ajaa haketta ammatikseen,arvioi että kosteus 15-20%.
Toiselle kaverille olen hakettanut yhden talven varastoituja,peitettyjä rankoja ts. vuoden vanhoja. Eivät olleet aisattuja,kasa kuitenkin hyvällä paikalla. Kosteus ihan muuta kuin omassa hakkeessa,ehkä 30-40%.