Todellinen kasvipeitteisyys?

Yleinen keskustelua kasviviljelystä. Viljalajikkeista, tuotannosta, laadusta, ym...

Valvoja: Farmari-ryhmä

Kuinka iso osa pelloistanne on OIKEASTI kasvipeitteistä talvella (ruis, nurmi, kerääjäkasvit, ym.)?

0 % Kuolevat talvella kumminkin, turha kylvää
6
19%
25 % Kesannot ja vähän ruista
14
45%
50 % Pitää sitä monivuotisiakin olla
6
19%
75 % Ei eroosiolle
5
16%
100 % Ei tuota kasvukautta ole hukattavaksi asti
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 31

TumppiW
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 360
Liittynyt: 07 Elo 2006, 11:03
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Todellinen kasvipeitteisyys?

Lukematon viesti Kirjoittaja TumppiW »

Mikäs on foorumilaisilla todellinen kasvipeitteisyys pelloilla tänä talvena. Eli jos hetkeksi unohdetaan "hallinnollinen kasvipeite" ja mietitään ihan oikeasti kasvavia kasveja. Eli nyt ei puhuta muokkaamattomuudesta vaan (viljely)kasvipeitteisyydestä.

Meillä oli tavoitteena täysi 100%, mutta rukiin kylvökelit olivat vähän heikot (l. jäi 90%).
Avatar
turkki
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 384
Liittynyt: 13 Heinä 2005, 12:27
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Todellinen kasvipeitteisyys?

Lukematon viesti Kirjoittaja turkki »

TumppiW kirjoitti:mietitään ihan oikeasti kasvavia kasveja.

Tarkoittaako muokkaamaton sänki tässä gallupissa oikeasti kasvavaa kasvia?
Avatar
Jari
Luokka: >500hv
Viestit: 3510
Liittynyt: 05 Touko 2005, 10:05
Paikkakunta: K-Pohjanmaa

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

Rukiilla noin 13ha,siinä kasvipeitteiset. Toki viherkesantoa toistakymmentä hehtaaria ja pysyykin,sängellä loput lukuunottamatta 36ha:n alaa rypsipeltoa joka huomenna kertaalleen lapiorullaäkeellä muokattu.
Avatar
Wilpo
Luokka: >500hv
Viestit: 1670
Liittynyt: 16 Joulu 2004, 20:09
Paikkakunta: Marttila www.maatalousfoorum.fi
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Wilpo »

30.1% (sis. ruis ja viherkesanto)
Avatar
JarJar
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 434
Liittynyt: 31 Maalis 2006, 22:06
Paikkakunta: Kouvola

Lukematon viesti Kirjoittaja JarJar »

30,5% nurmi ja viherkesanto

20,5% sängellä

49% kynnöksellä
Viimeksi muokannut JarJar, 18 Loka 2007, 18:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
TumppiW
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 360
Liittynyt: 07 Elo 2006, 11:03
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Todellinen kasvipeitteisyys?

Lukematon viesti Kirjoittaja TumppiW »

turkki kirjoitti: Tarkoittaako muokkaamaton sänki tässä gallupissa oikeasti kasvavaa kasvia?
Eipä kai, paitsi jos varisseet jyvät ovat muodostaneet kunnon kasvuston (ns. puimurikylvö).
Avatar
Kaupoi
Luokka: >500hv
Viestit: 980
Liittynyt: 26 Joulu 2004, 21:48
Paikkakunta: Nivala

Lukematon viesti Kirjoittaja Kaupoi »

Nurmet + viherkesanto 26%
Avatar
O.J.
Luokka: >500hv
Viestit: 1684
Liittynyt: 01 Syys 2005, 21:42
Paikkakunta: Koillis-Savo

Lukematon viesti Kirjoittaja O.J. »

Nurmet 74%, loput kynnöksellä.
Avatar
-jk-
Luokka: yli 200 hv
Viestit: 298
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 23:29
Paikkakunta: Loimaa

Lukematon viesti Kirjoittaja -jk- »

25% syysruis/vehnä, loput sängellä.
Avatar
Auts
Luokka: >500hv
Viestit: 800
Liittynyt: 16 Helmi 2007, 17:47
Paikkakunta: Etelä-Suomi-> Kanta-Häme-> Janakkala

Lukematon viesti Kirjoittaja Auts »

Kesanto on kasvipeitteisenä, eli 7,7%
Avatar
MB TRAC
Luokka: >500hv
Viestit: 764
Liittynyt: 10 Helmi 2005, 22:00
Paikkakunta: Anjalankoski

Lukematon viesti Kirjoittaja MB TRAC »

Kauransänkeä mahdollisesti rikotaan ilmojen salliessa10% ,ellei niin 100%
Avatar
Jorma
Luokka: >500hv
Viestit: 1479
Liittynyt: 26 Tammi 2005, 15:22
Paikkakunta: Pori

Lukematon viesti Kirjoittaja Jorma »

Kesantoa ja hoidettua viljelemätöntä peltoa yht 11.8%

Korjattu kaalipeltohan ei kelpaa kasvipeitteiseksi vaikka se kasvaa ja käyttää ravinteita välillä joulukuulle saakka :roll:
Sepe
Luokka: >500hv
Viestit: 937
Liittynyt: 12 Heinä 2005, 19:02

Lukematon viesti Kirjoittaja Sepe »

7,8% Virallisen mittauksen mukaan...
Sepe
Luokka: >500hv
Viestit: 937
Liittynyt: 12 Heinä 2005, 19:02

Lukematon viesti Kirjoittaja Sepe »

Jorma kirjoitti:Kesantoa ja hoidettua viljelemätöntä peltoa yht 11.8%

Korjattu kaalipeltohan ei kelpaa kasvipeitteiseksi vaikka se kasvaa ja käyttää ravinteita välillä joulukuulle saakka :roll:
Kantaosa jää maahan kasvamaan? Joskus oli joulukuun alussa tasainen "taimisto" juurikasmaalla kun juuren pätkät oli alkanu kasvamaan...
Avatar
Jorma
Luokka: >500hv
Viestit: 1479
Liittynyt: 26 Tammi 2005, 15:22
Paikkakunta: Pori

Lukematon viesti Kirjoittaja Jorma »

Sepe kirjoitti: Kantaosa jää maahan kasvamaan?
Jep, elo-syyskuussa korjatut ehtii kehittää jo vielä pienet kerätkin. Tosin koko on samaa luokkaa kuin ruusukaalissa, mutta kuitenkin.
Vastaa Viestiin