Vetävä metsäkärry, mistä osat?

Valvoja: Farmari-ryhmä

Keskustelu metsässä käytettävistä koneista ja laitteista/sahoista.

Vedon toteutus

Ka:n akesli ja automaattiloota.
4
13%
Teli mistä? ja automaattiloota.
6
20%
hydraulimootorit ja pumppu.
20
67%
 
Ääniä yhteensä : 30

Vetävä metsäkärry, mistä osat?

Lukematon viestiKirjoittaja Valmettimies » 16 Loka 2007, 20:59

Rupesin suunitteleen jonkillaista vetävää metsäkärryä, jos olis joskus aikaa rakentaa. Mistä osat ja millä periaatteella sen kannattas rakentaa.

Ps. pienet perustelut ja toteutusmalli+osat. Niin ja älyttömästi ei oo rahaa, jos ei olis rahasta kii niin mulla olis uus N Valtra ja Kronoksen kärry.
Valmettimies
Luokka: yli 300 hv
 
Viestit: 369
Liittynyt: 02 Heinä 2005, 20:44
Paikkakunta: Karvia

Lukematon viestiKirjoittaja Hervast » 16 Loka 2007, 21:18

Itte olen tuon miettinyt siten että jos vaunu alkaa olla järedeltään ja hinnaltaan Patun MD vaunun tai köntyksen luokkaa, niin sitten mekaaninen veto ajovoimanotosta vedonvapautuksella olisi asiaa.

Sitten näissä 10t ja alle harrasteluvaunuissa riittää hydraulimoottoreilla toteutettu rullaveto apuvedoksi. Vaativimmissa paikoissa loppuu näistä vaunuista maavara ja hyötykuorma on senverta pienempi että mehukäyttöinen apuveto on kustannustehokkain ratkaisu.
Avatar
Hervast
Luokka: >500hv
 
Viestit: 671
Liittynyt: 01 Touko 2005, 16:45

Lukematon viestiKirjoittaja sunnuntaifarmari » 21 Loka 2007, 15:38

Mullakin kärrynrakennus menossa. Tai oikeammin, ajan puutteen vuoksi ei ole vielä alkanutkaan, mutta tärkeimmät rakennusmateriaalit on hankittu. Alusta lähtien ajatuksena on ollut napamoottorivetoinen versio. Telikärry ja kahteen pyörään veto, siis takapyöriin. Napamoottorit hankittu käytettynä. Tuurillaan voi löytää hyvät ja sopivat käytetyt, aika harvoin kuitenkin kaupan. Vastaavat uudet, mitä itsellä on, oli muistaakseni hinnaltaan 5000-6000€. Muistaakseni kappalehinta, ei parin ellen väärin muista. Renkaita on tullut hankittua parikin sarjaa, kun on sopivia kohdalle sattunut, toki vain toiset tulee käyttöön. 400-22.5 ja 500-22.5, saa nähdä kummat tulee käyttöön ja toiset sitten muualle tai myyntiin. Teli ja runko ym. vielä 6 ja 12 metrisinä salkoina pihamaalla. Aluksi katselin vanhoja kuorma-auton runkoja pohjaksi, olis ollut kaksipalkkirunko jo valmiina. Ei sattunut sopivaa kohdalle ja osaavat sitä paitsi olla aika arvokkaita nekin, siis sellaiset joista on oikeasti johonkin käyttöön. Päädyin ostamaan uutta terästä suoraan Ruukilta (entinen Asva), kun tilikin oli jo ennestään. Eivät siis myy kuin tiliasiakkaille. Rautakaupasta ostettuna maksaisi en tiedä kuinka paljon enemmän! Otin teräkset pohjamaalattuna, ei tartte ruosteisia rautoja työstää, hinnanero maalaamattoman kanssa aivan olematon! Kuormain tulee aisalle ja aisanohjaus luonnollisesti kahdella sylinterillä. Hintaahan tälle paketille tulee, mutta uskon saavani ihan hyvän tekopalkan verrattuna vastaavin ominaisuuksin varustettuun tehdastekoiseen. Koko hankinnan kannattavuutta ajatellen minkäänlaisia perusteita tehdastekoisen hankkimiseen ei kohdallani ole. Ei oikeastaan tämän itse tehtävänkään. Sitä nyt vaan pitää joutoajalla -jos sellaista on- jotain värkätä.

Mielestäni halvin ja helpoin tapa hankkia vetävä metsävaunu on käytetty rullavetoinen Tempo. Niitä on tainnut olla myynnissä neljällä viidellä tonnilla. (suurin piirtein sama kuin tarpeiden hinta omassa projektissani) Ei se napavetoisen veroinen ole, mutta auttava veto siinä on. Rullien kanssa saattaa kuulemma olla pieniä ongelmia lumen kanssa tietyllä kelillä, siihen ainakin hetkellisen avun tarjoaa rullien puhdistus. En tiedä sitten kuinka renkaiden kuluminen vaikuttaa rullien otteeseen renkaasta. Ketjuja rullavetoiseen ei ainakaan saa, se on miinus. Ei tosin välttämättä kovin suuri miinus, jos ei ihan ammattikäytöstä puhuta.

Joten jos haluaa oikeasti hyvän kärryn, suosittelen ammattitaidon ym. niin salliessa (mikä itsellänikin kyseenalaista!) rakentamaan itse putkipalkkirunkoisen kärryn. Riittävän järeästi tehtynä päihittää tehdastekoiset isännänlinjan koneet. Parempi vertailukohta tehdastekoiset (puoli)ammattikäyttöön suunnitellut vaunut. Niissä taas jo hinta ihan toista luokkaa! Kannattaa katsella erilaisia vaunuja “sillä silmällä” ja poimia parhaat puolet niistä omaan tekeleeseen.

Rahamiehet ostelee siten valmiina parhaita markkinoilta löytyviä vaunuja, joiden kuolettaminen normaalikäytössä ja normaalitaksoilla vie ikuisuuden!
sunnuntaifarmari
Luokka: yli 100 hv
 
Viestit: 149
Liittynyt: 28 Helmi 2007, 01:43
Paikkakunta: Keski-Savo

Lukematon viestiKirjoittaja Radon » 21 Loka 2007, 16:35

sunnuntaifarmari kirjoitti:Telikärry ja kahteen pyörään veto, siis takapyöriin. Napamoottorit hankittu käytettynä.


Minkä vuoksi tulee veto takimmaisiin pyöriin? rullia et ole ajatellut laittavasi ollenkaan ilmeisesti?
Radon
Luokka: >500hv
 
Viestit: 731
Liittynyt: 12 Huhti 2005, 23:39

Lukematon viestiKirjoittaja Kaupoi » 21 Loka 2007, 16:58

sunnuntaifarmari kirjoitti:Rullien kanssa saattaa kuulemma olla pieniä ongelmia lumen kanssa tietyllä kelillä, siihen ainakin hetkellisen avun tarjoaa rullien puhdistus. En tiedä sitten kuinka renkaiden kuluminen vaikuttaa rullien otteeseen renkaasta. Ketjuja rullavetoiseen ei ainakaan saa, se on miinus. Ei tosin välttämättä kovin suuri miinus, jos ei ihan ammattikäytöstä puhuta.


Ittellä on RKP:n mekaanisella rullaveolla varustettu mehtäkärry vm.-85. Rullat on "umpinaiset" ja tuppaa menemään tukkoon pakkaskelillä, jos on lunta ja loskaa/vettä maastossa. Kuonavasaralla puhistelen tarvittaessa. Miten lienee uuemman mallisilla avorullilla puhistuvuus?
Uusilla renkailla rullissa riittää kyllä pito niin, että pito loppuu ensin renkaan ja maan välistä. Eikä nykyäänkään sileillä renkailla ole rullien pito heikentyny verrattuna renkaiden pitoon maata vasten.
Ketjuja rullavetoseen ei saa, mutta telat kyllä.
Avatar
Kaupoi
Luokka: >500hv
 
Viestit: 980
Liittynyt: 26 Joulu 2004, 23:48
Paikkakunta: Nivala

Lukematon viestiKirjoittaja sunnuntaifarmari » 21 Loka 2007, 18:45

Radon kirjoitti:
sunnuntaifarmari kirjoitti:Telikärry ja kahteen pyörään veto, siis takapyöriin. Napamoottorit hankittu käytettynä.


Minkä vuoksi tulee veto takimmaisiin pyöriin? rullia et ole ajatellut laittavasi ollenkaan ilmeisesti?


Maallikkona olisin laittanut vetävät pyörät eteen, mutta onneksi "isot pojat" kertoi, että parempi takana. Vetävä pyörä ikäänkuin painautuu maata vasten ja esteiden ylitys sujuu paremmin, kun telin etupyörä vetämättömänä ja "kevyempänä" kiipeää esteen yli. Vetävä takapyörä antaa vauhtia. Tätä vielä korostaa se, että telirakenteesta tehdään ns. hiipivä. Eli telit yhdistävä akseli on hieman telipalkin tai keinun keskipisteen takapuolella, toisin sanoen varsi etupyörälle on pitempi kuin takapyörälle. Suurempi massa saadaan näin vetävälle pyörälle.

Aivan, rullia ei tule lainkaan. Napamoottori korvaa takimmaisen pyörännavan ja vanne pultataan siihen kiinni. Voima välittyy sinne minne pitääkin. Vaatii hydrauliikalta enemmän ja on kalliimpi systeemi kuin rullaveto, mutta myös tehokkaampi.
sunnuntaifarmari
Luokka: yli 100 hv
 
Viestit: 149
Liittynyt: 28 Helmi 2007, 01:43
Paikkakunta: Keski-Savo

Lukematon viestiKirjoittaja Valmettimies » 21 Loka 2007, 21:05

Millasta pumppua oot ajatellut, vai onko nokkapumppu.
Valmettimies
Luokka: yli 300 hv
 
Viestit: 369
Liittynyt: 02 Heinä 2005, 20:44
Paikkakunta: Karvia

Lukematon viestiKirjoittaja Radon » 22 Loka 2007, 01:37

sunnuntaifarmari kirjoitti:Maallikkona olisin laittanut vetävät pyörät eteen, mutta onneksi "isot pojat" kertoi, että parempi takana. Vetävä pyörä ikäänkuin painautuu maata vasten ja esteiden ylitys sujuu paremmin, kun telin etupyörä vetämättömänä ja "kevyempänä" kiipeää esteen yli. Vetävä takapyörä antaa vauhtia. Tätä vielä korostaa se, että telirakenteesta tehdään ns. hiipivä. Eli telit yhdistävä akseli on hieman telipalkin tai keinun keskipisteen takapuolella, toisin sanoen varsi etupyörälle on pitempi kuin takapyörälle. Suurempi massa saadaan näin vetävälle pyörälle.

Aivan, rullia ei tule lainkaan. Napamoottori korvaa takimmaisen pyörännavan ja vanne pultataan siihen kiinni. Voima välittyy sinne minne pitääkin. Vaatii hydrauliikalta enemmän ja on kalliimpi systeemi kuin rullaveto, mutta myös tehokkaampi.


Tuo kuulostaa ihan järkevältä perustelulta normaaleissa ja keskipahoissa olosuhteissa mutta miten lienee tilanne kun ylitettävänä esim. korkea kivi tai kanto kyseiset tilanteet mielestäni juuri niitä kun vedosta hyötyä kun kärry kiipeää helposti yli eikä pienet pyörät tökkää kuin seinään.

Mielestäni olen sellaisen rullavetosysteemin nähnyt jossakin metsäkärryssä jossa rulla oli vaan vedon välittäjänä kuten jossain kuormureissa, kaiketi voisi olla ihan hyvä systeemi saada kaikki pyörät vetäviksi melko helposti tuollaisessa napaveto systeemissä.
Radon
Luokka: >500hv
 
Viestit: 731
Liittynyt: 12 Huhti 2005, 23:39

Lukematon viestiKirjoittaja koivumaki » 22 Loka 2007, 09:51

Mulla ei vetävästä metsäkärrystä ole kokemusta..mutta:

Meilläpäin yks kaveri osti aikanaan valmiin vetävän kärryn.Mekaanisella vedolla.Veto oli telin taaemmassa akselistossa.Kommentti oli,että sillä ei päässy mihinkään,käsittääkseni teli nousi pystyyn.Veijari vaihtoi akselistojen paikat..

Mä laittaisin vetävän akseliston etummaiseksi ilman muuta.Jo siitäkin syystä,että vaunusta tulee ketterämpi jos vaikka ketjut/paremmat renkaat vetävällä akselistolla.Aikoinaan muuten Valmet CK 870:ssä oli veto vain toisessa akselistossa,nimenomaan etummaisessa.

Asia tietysti riippuu monesta tekijästä...
Avatar
koivumaki
Luokka: >500hv
 
Viestit: 921
Liittynyt: 16 Maalis 2005, 16:02

Lukematon viestiKirjoittaja sunnuntaifarmari » 22 Loka 2007, 21:47

Pumppu tuli tuon käytettynä ostamani kuormaimen, joka on ollut tuppisovitteinen, mukana. Siellä se on jossakin kuormaimen alla ja on saanut voimansa nivelakselin välityksellä. Ei ole tullut tarkemmin perehdyttyä. Meinasin irrottaa pumpun ja laittaa sen suoraan kiinnitettäväksi traktorin ulosottoon ilman nivelakselia. Tuotto pitäis olla jossakin 90-100 litran luokkaa. Sit pitää asentaa joku venttiili, jonka avulla käskytetään öljy joko liikuttamaan kuormainta tai kärryn pyörää. Taisin jo aiemmin mainita, että kuormain tulee aisalle.

Radon kirjoitti:
Tuo kuulostaa ihan järkevältä perustelulta normaaleissa ja keskipahoissa olosuhteissa mutta miten lienee tilanne kun ylitettävänä esim. korkea kivi tai kanto kyseiset tilanteet mielestäni juuri niitä kun vedosta hyötyä kun kärry kiipeää helposti yli eikä pienet pyörät tökkää kuin seinään.

Mielestäni olen sellaisen rullavetosysteemin nähnyt jossakin metsäkärryssä jossa rulla oli vaan vedon välittäjänä kuten jossain kuormureissa, kaiketi voisi olla ihan hyvä systeemi saada kaikki pyörät vetäviksi melko helposti tuollaisessa napaveto systeemissä.


Miksei se toimis saman periaatteen mukaisesti pahemmissakin olosuhteissa kuin keskimääräisissä oloissa? Jos n. 120 senttinen kärrynrengas tökkää esteeseen kuin seinään, saattaa vetotraktorinkin maavaran suhteen ruveta ilmenemään ongelmia. Tällöin lähestytään sellaisia olosuhteita, jotka osaltaan antavat vastauksen siihen, miksi metsätraktori on keksitty. Toki tuo eturenkaan tökkääminen on hyvinkin mahdollista. Ja mitä pienempi rengas, sen useammin tapahtuu. En tiedä, onko seuraava esimerkki täysin verrannollinen teliin, mielestäni jossain määrin on: Jos olet ajanut takapotkutraktorin takapyörän monttuun, suohon tai esteen taakse ja nostat kytkintä ykkönen silmässä, traktorin etupää pyrkii kevenemään. Helpoiten sen huomaa, jos takana on sen verran painoa, että liikkeelle lähdettäessä etutassut hyppää ilmaan. Takatuupparilla etupyörän saaminen esteen yli ei vielä tarkoita, että takapyörä seuraa varmasti. Telin kanssa ei ole vielä koskaan käynyt niin, että takapyörä jäisi tulematta esteestä, mistä etupyörä on mennyt.

Kai se on mahdollista rulla laittaa vielä lisäksi, saa nelivedon. Omalla kohdalla tuskin on sellaiseen tarvetta. Traktorin nelivedon kanssa kaksivetokärrylläkin etenemiskyky on jo valtava. Märät olosuhteet on sitten asia erikseen. Vetokaan ei auta, jos tarpeeksi syvällä uidaan. Sitten telat käyttöön, jos on enemmälti sellaista ajoa.


Koivumäen kommentteja kaverinsa edesottamuksista en sinänsä epäile, mutta edelleen olisin laittamassa vedon takapyöriin. Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta kaikki vaunut, joita olen nähnyt ja kuullut ovat takapyörävetoisia. Ja eikös tuo, että teli nousi pystyyn kerro juuri siitä, että eturengas nousee helpommin esteen päälle. Kun eturengas ei tökkää, niin yli menee niin että heilahtaa.
sunnuntaifarmari
Luokka: yli 100 hv
 
Viestit: 149
Liittynyt: 28 Helmi 2007, 01:43
Paikkakunta: Keski-Savo

Lukematon viestiKirjoittaja koivumaki » 23 Loka 2007, 09:41

Mä en tiedä yhtäkään vetävää kärryä jossa olis veto taaemmissa pyörissä.Muut kuin mainitsemani on alunperin tehty niin,että etuakseli vetää.

Tee ihan kuten tykkäät...täällä erityisen pahoissa maastoissa vaan ajetaan veto etuakselissa.Käsittääkseni ongelma ei ole telin etupyörän nousu esteen yli vaan sen jälkeinen tilanne kun takapyörä alkaa kiipeämään.Siinä tilanteessa jos teli nousee pystyyn takapyörä joutuu kantamaan koko kuorman ja samalla hoitamaan vedon.Jos ote lipeää koko yhdistelmä pysähtyy.

Jos teet hydevetoisen missä vetovoima on rajallinen on varmaan ihan sama missä veto on.Erot tulee ääritilanteissa..
Avatar
koivumaki
Luokka: >500hv
 
Viestit: 921
Liittynyt: 16 Maalis 2005, 16:02

Lukematon viestiKirjoittaja sunnuntaifarmari » 23 Loka 2007, 14:41

koivumaki kirjoitti:Käsittääkseni ongelma ei ole telin etupyörän nousu esteen yli vaan sen jälkeinen tilanne kun takapyörä alkaa kiipeämään.Siinä tilanteessa jos teli nousee pystyyn takapyörä joutuu kantamaan koko kuorman ja samalla hoitamaan vedon.Jos ote lipeää koko yhdistelmä pysähtyy.



Ootko nyt tosissas? Että suurempi ongelma on saada takapyörä yli?? Vetävällä vaunulla en ole vielä koskaan ajanut, kokemus perustuu tavallisella telimetsävaunulla ajoon. Joskus on käynyt niin, että tarpeeksi korkean jotakuinkin pystysuoran esteen kohdatessaan vaunun eturengas (400/60-15.5) tökkää, traktori kuopii tyhjää ja meno pysähtyy. Jonkun kerran on käynyt niin, että tyhjällä kärryllä telin eturenkaan ollessa “jumissa” estettä vasten traktorin vetäessä telin takarengas nousee ilmaan, teli melkein pystyyn. Ellei telin keinussa ole rajoitinta eikä yläpuolella pankkorakenteita, melko varmasti takarengas pyörähtäisi yläkautta eteen! Omassa vaunussa pankot estävät tämän. Joskus tilanne laukeaa aisaohjausta käyttäen, vaunu kallistuu nopeasti vastakkaiselle sivulle, kuin missä este on pyörän edessä; takarengas putoaa lähes pystyasennosta maahan ja eturengas hyppää esteen päälle. Sen jälkeen, vaunun huojunnan puolelta toiselle pysähdyttyä, matkanteko jatkuu. Ja huom! tämä siis tyhjällä vaunulla, eikä aina onnistu silläkään. Kuorman kanssa joutuu peruuttamaan ja miettimään reittivalinnan uusiksi. Mutta oli kuormaa tai ei, ihan joka ikinen kerta kun etupyörä on noussut esteen päälle, takapyörä nousee ongelmitta. En käsitä, miksi ongelma ei olisi juuri etupyörän nousu esteen yli.

Lainaus:
”Siinä tilanteessa jos teli nousee pystyyn takapyörä joutuu kantamaan koko kuorman ja samalla hoitamaan vedon. Jos ote lipeää koko yhdistelmä pysähtyy.”

-Totta koko homma. Otteen livetessä koko yhdistelmä pysähtyy. Pysähtyy myös vedon ollessa etupyörässä ja sen livetessä. Jos takapyörä joutuu kantamaan suuremman kuorman ja hoitamaan vedon, niin pito takarenkaan ja maan välissä on suurempi kuin kevyemmän eturenkaan ja maan välissä. Eikö ole päivänselvää, että veto kannattaa olla siellä missä pito eli massa on suurin? Senhän takia sitä vetoa sinne kärryyn kaivataan, kun sen massa kuormineen on niin suuri, että tietyissä tilanteissa traktorin massa ja sitä kautta pito ei riitä liikuttamaan vaunua, vaikka voimaa olisi.

Hydrovetoisenkin voima on toki rajallinen. Olen kuitenkin nähnyt tilanteen, joka riittää vakuuttamaan minut sen voiman olevan riittävä: Traktorin ollessa jarrut päällä kytkettäessä vaunun napamoottoriveto päälle, vaunun ketjulliset (taka)pyörät kaapii tyhjää täydellä kuitupuukuormalla. Ja tähän ei varmaankaan vaikuta se, missä vaunun pyörissä veto on! :D

Joo, kukin saa ajella ihan miten vaan, joko etu- tai takavetoisella. Ei siinä mitään. Auttaa se veto joka tapauksessa! 8)
sunnuntaifarmari
Luokka: yli 100 hv
 
Viestit: 149
Liittynyt: 28 Helmi 2007, 01:43
Paikkakunta: Keski-Savo

Lukematon viestiKirjoittaja Radon » 23 Loka 2007, 14:42

sunnuntaifarmari kirjoitti:Miksei se toimis saman periaatteen mukaisesti pahemmissakin olosuhteissa kuin keskimääräisissä oloissa? Jos n. 120 senttinen kärrynrengas tökkää esteeseen kuin seinään, saattaa vetotraktorinkin maavaran suhteen ruveta ilmenemään ongelmia. Tällöin lähestytään sellaisia olosuhteita, jotka osaltaan antavat vastauksen siihen, miksi metsätraktori on keksitty. Toki tuo eturenkaan tökkääminen on hyvinkin mahdollista. Ja mitä pienempi rengas, sen useammin tapahtuu. En tiedä, onko seuraava esimerkki täysin verrannollinen teliin, mielestäni jossain määrin on: Jos olet ajanut takapotkutraktorin takapyörän monttuun, suohon tai esteen taakse ja nostat kytkintä ykkönen silmässä, traktorin etupää pyrkii kevenemään. Helpoiten sen huomaa, jos takana on sen verran painoa, että liikkeelle lähdettäessä etutassut hyppää ilmaan. Takatuupparilla etupyörän saaminen esteen yli ei vielä tarkoita, että takapyörä seuraa varmasti. Telin kanssa ei ole vielä koskaan käynyt niin, että takapyörä jäisi tulematta esteestä, mistä etupyörä on mennyt.


Vähän huonosti selitin, mutta siis omasta mielestä vedosta suurin hyöty on siis nimenomaan esteiden ylityksessä jne. vaikka toki on apua muutenkin heikoissa oloissa kun vetokyky paranee.

Mielestäni tuo vertaus takapotkuun ei oikein toimi, koska takapotkussa keulan kevenemisen aiheuttaa nimenomaan takaakselin takana oleva paino, telissä taas paino on takimaisen(veto) pyörän etupuolella.
Radon
Luokka: >500hv
 
Viestit: 731
Liittynyt: 12 Huhti 2005, 23:39

Lukematon viestiKirjoittaja koivumaki » 23 Loka 2007, 15:57

En missään tapauksessa halua väittää että telin takimmaisessa pöyrässä sijaitseva veto olisi hyödytön.Tottakai veto aina auttaa

Mutta taitaa nyt jäädä se näkökulma kokonaan huomaamatta,että tilanne missä telin etupyörä siis vetävänä on vasten estettä niin nouseehan se kiltisti esteen päälle.Sitten kun etupyörä on esteen päällä niin sillä aika hyvä olosuhde ruveta vetämään takapyörää perässään.

Toi painosiirtohan takavetotelissä toimii kyllä niin kuin on selitetty,eli momentti siirtää akselikuormaa taaemmalle pyörälle.Tästä on käsittääkseni kuitenkin harvemmin hyötyä,siitä voi tulla pehmeällä jopa ongelma.

Laita nyt hyvä mies veto ja takapyöriin siinä telissä,ei tämmöiseen asiaan kannata juuttua.

Mä ajan edelleen vetämättömällä kärryllä.
Avatar
koivumaki
Luokka: >500hv
 
Viestit: 921
Liittynyt: 16 Maalis 2005, 16:02

Lukematon viestiKirjoittaja sunnuntaifarmari » 23 Loka 2007, 21:02

koivumaki kirjoitti:Mutta taitaa nyt jäädä se näkökulma kokonaan huomaamatta,että tilanne missä telin etupyörä siis vetävänä on vasten estettä niin nouseehan se kiltisti esteen päälle.Sitten kun etupyörä on esteen päällä niin sillä aika hyvä olosuhde ruveta vetämään takapyörää perässään.



Juuri noin ajattelin alkuun, kun viime talvena ryhdyin miettimään hydraulivetoa. Perehdyttyäni asiaan ja kuunneltuani heitä, joilla on kokemusta asiasta siirryin "takapyöräveto-koulukuntaan". Perustelut on tullutkin jo mainittua.

Vetämättömällä kärryllä ajellaan täälläkin, ainakin niin kauan kuin kuski(=minä) on niin vetämätön, ettei saa vetävää kärryä rakennetuksi.

Jokos Valmettimiehen ajatukset ovat muotoutuneet suunnitelmaksi? Eli minkätyyppistä kärryä kenties lähdet rakentelemaan?
sunnuntaifarmari
Luokka: yli 100 hv
 
Viestit: 149
Liittynyt: 28 Helmi 2007, 01:43
Paikkakunta: Keski-Savo

Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

MAINOSPAIKKA

cron