Traktorin etukuormaaja?
Valvoja: Farmari-ryhmä
Traktorin etukuormaaja?
Parista etukuormaajasta on kokemuksia ja ne eroavat yllättävän paljon toisistaan. Talvella tulee lumihommia aika paljon, joten pienetkin erot häiritsevät.
Ne kaksi ovat Isme 140 ja Quicke (Ålö ja onko vielä muita nimiä?). Isme oli paljon parempi ja jämymmän oloinen käytössä merkkitappia myöten, eikä kauha laskenut itsekseen niinkuin Quickessa. Muuten nämä kuormaajat lienevät samaa kaliiperia kooltaan ja käyttötarkoitukseltaan.
Mitä muita malleja on teillä ollut ja niistä kokemuksia?
Ne kaksi ovat Isme 140 ja Quicke (Ålö ja onko vielä muita nimiä?). Isme oli paljon parempi ja jämymmän oloinen käytössä merkkitappia myöten, eikä kauha laskenut itsekseen niinkuin Quickessa. Muuten nämä kuormaajat lienevät samaa kaliiperia kooltaan ja käyttötarkoitukseltaan.
Mitä muita malleja on teillä ollut ja niistä kokemuksia?
No kuikkaa on tietty myyty vuosikaudet myös valmetin kuormaimena. Omassa koneessa 640 kuikka, siitä on hitsattu ja vahvistettu runkosovitteet ja muutamia kohtia poikkijäykistepytken tietämiltä. Puslia ja muutama tappi tuli vaihdettua 5000 tunnin kohdalla, nyt on ajettu 9000 tuntia. Kauhasylinterin tiivisteet joutui vaihtamaan kun alkoivat laskea läpi.
Ihan kohtuukestävä kuormain tuo on ollut kun sai heikot paikat vahvistettua. Työkulmat ihan hyvät, mut vähä voimattomaltahan tuo välillä tuntuu ja ei liene jämäkintä tekoa tuo kuormain, hieman jo letkuaa soranmätössä ja kiviä kannellessa.
Minusta tuossa on parempi maalaus kuin jossain ismeissä mitä olen nähnyt. pikkujuttu, mut ikävä vanhemmiten jos kuormain kesii.
Ihan kohtuukestävä kuormain tuo on ollut kun sai heikot paikat vahvistettua. Työkulmat ihan hyvät, mut vähä voimattomaltahan tuo välillä tuntuu ja ei liene jämäkintä tekoa tuo kuormain, hieman jo letkuaa soranmätössä ja kiviä kannellessa.
Minusta tuossa on parempi maalaus kuin jossain ismeissä mitä olen nähnyt. pikkujuttu, mut ikävä vanhemmiten jos kuormain kesii.
- [[cummins]]
- Luokka: yli 200 hv
meillä on kases 660 kuikka ja ei voi muutaku kehua kestävyydes, ainoana miinus puolen on jotta se on vähä hidas, mutta voi tietenki johtua raktoristaki. mutta älä iki maailamas osta mp-liftiä!!! on semmonenki lipares jottei kyllä toista oo!Hervast kirjoitti:No kuikkaa on tietty myyty vuosikaudet myös valmetin kuormaimena. Omassa koneessa 640 kuikka, siitä on hitsattu ja vahvistettu runkosovitteet ja muutamia kohtia poikkijäykistepytken tietämiltä. Puslia ja muutama tappi tuli vaihdettua 5000 tunnin kohdalla, nyt on ajettu 9000 tuntia. Kauhasylinterin tiivisteet joutui vaihtamaan kun alkoivat laskea läpi.
- Maalaispoika
- Luokka: >500hv
Mikä malli noin heiveröinen on? Mulla on ollut reilun 2,5 vuotta 255 mallinen Lifti ja mitään moittimista siitä ei ole. Edellinen kuormaaja oli Isme 1600 ja parin vuoden jälkeen oli selvää, ettei toista sellaista tule. En tiedä, sattuiko mulle sitten vain huono yksilö.[[cummins]] kirjoitti: mutta älä iki maailamas osta mp-liftiä!!! on semmonenki lipares jottei kyllä toista oo!
Kankeuteen auttaa kun ottaa venttiililohkosta uivan asennon hilut pois.Timppuli kirjoitti:Itellä nyt kaks mp-liftiä ja eipä voi moittia kyl. Vanhempi on F14 ja uudempi 265. F14 hommasin uuden lohkon ku alko olla aika tehoton ja se kaapeliohjaus oli kankea ku mikä. Nyt toimii kuin uus.! Vielä ku vaihtaa kauhan sylintereihin uudet tiivisteet.
Myös kaapelit on vähän sellasta laatua että ottaavat helposti vettä sisäänsä
ja näin ollen ruostuu -> muuttuu kankeaksi ja talvella jäässä..
10 vuotta ollu f-14 eikä ole muita vikoja ollut kuin tuo vaijerivika. Vaijereista
johtuen joistikki sanoi sopimuksen irti (muovia)...
Renkinä olen käyttänny Ismen kuormainta, Valtran 6300:s. Sitä käytetään pääasiassa pyöröpaalien nosteluun ja paskan kuormaamiseen. Yhdistemällä tunteja noin 2500 takana. Tietääkseni kuormain toiminut hyvin. Maakauha on suht leveä. Ennen pakkasia tasoittelin karjapihaa pakittamalla kauhan kärki maassa. Ainakin tätä työtä kellunta-asento helpottaa paljon.
- [[cummins]]
no ainaki 265 ja 140 liftit, oon kuormannu 265 liftillä ja massikan 6475 paskaa. kuormaaja ei nosta tarpeeksi kovaan kulmaan kauhaa ja sen takia paskaa ripajaa ympäri markkia ja on muutenki ku ottaa kunnon satsia paskaa niin aisat rimpuuloo kuinka sattuu!! tuosta 140 liftistä ei oo oma kohtaasia kokemuksia mutta kaverilla on, oli nostanut isoa hakelootta aika korkealle sitten olikin yhtäkkiä kipin sylinterit antamaan periksi ja hakeloota tippunut melko korkealta!!Maalaispoika kirjoitti:Mikä malli noin heiveröinen on? Mulla on ollut reilun 2,5 vuotta 255 mallinen Lifti ja mitään moittimista siitä ei ole. Edellinen kuormaaja oli Isme 1600 ja parin vuoden jälkeen oli selvää, ettei toista sellaista tule. En tiedä, sattuiko mulle sitten vain huono yksilö.[[cummins]] kirjoitti: mutta älä iki maailamas osta mp-liftiä!!! on semmonenki lipares jottei kyllä toista oo!
- Maalaispoika
- Luokka: >500hv
Tuo on kyllä totta, vaikka paljon riippuu myös kauhan mallista. Mulla on vanha Lohimetin tekemä kauha, mikä on tarkoitettu Triman kuormaajalle, niin siinä on samaa ongelmaa. Kauhan takaseinä on suorassa kulmassa pohjaan nähden ja siksi ei MP-Liftin kauhan liike tahdo oikein riittää. Pitäisi hommata toisen mallinen kauha, tai sitten hitsata reilusti rautaa kiinnikkeen alareunaan. Kauhan pitäisi kumminkin saada sellaiseen asentoon, että huulilevy näkyy kuskin pukille.[[cummins]] kirjoitti: kuormaaja ei nosta tarpeeksi kovaan kulmaan kauhaa ja sen takia paskaa ripajaa ympäri markkia
isme 180b ollu nyt valtran nokalla vuoden, ja on se ..piip.. hyvä kuormaaja, kauha ottaa hyvin syliin, ja on pirun vahva kuormaaja vatrahan myy nykyään myös ismeä...verratkaapa kuikkaa ja ismeä, ismessä on paljon kestävempi aisojen alapää kun kuikas...jousitus toimii mahtavasti, ja hydr varustelukko on mahtava varuste!!! kuormaaja on tuettu alhaalta runkon ali, se on miinus, pienentää maavaraa, muuta huonoa sanottavaa ei oo, ja kukas nyt omaa haukkuus..... 
230 isme yli 4v talossa. hyvä kuormaaja. tehokas ja kestävä.
kauhankulmat paremmat kuin kuikassa, kuikkaa olen ajanu vain "vieraalla koneella" tai esittelykoneella. 600,900 ja 5 sarjan kuikat jää ismelle selvästi kauhan kulmissa ja rakenteen jäykkyydessä. kuikka on todella lötkön olonen ismen jälkeen!
--------
ps. saattas olla tuo ismen hydr.ohjattu lohko kaupan. uutta vastaava. ei ruosteessa ei vuoda tippaakan öljyä. sisältää kaiken tarvittavan kopista ek:n kylkeen.
myynnin syynä metsänosturin vivut, ajattelin laittaa ek:n ohjauksen oikeanpuoleiseen metsänosturin minivipuun. onnistuu helpolla koska nosturissa parker/iqan ohjaus (tietokoneella muistipaikkoja useille eritoiminnoille/vipu) ei tarvi kun tehdä rinnakkainen johtosarja ja hommata parkerin lohko etukuormaajalle (1050e)
lohkoa voi kysellä mika.posti(ät)suomi24.fi
kauhankulmat paremmat kuin kuikassa, kuikkaa olen ajanu vain "vieraalla koneella" tai esittelykoneella. 600,900 ja 5 sarjan kuikat jää ismelle selvästi kauhan kulmissa ja rakenteen jäykkyydessä. kuikka on todella lötkön olonen ismen jälkeen!
--------
ps. saattas olla tuo ismen hydr.ohjattu lohko kaupan. uutta vastaava. ei ruosteessa ei vuoda tippaakan öljyä. sisältää kaiken tarvittavan kopista ek:n kylkeen.
myynnin syynä metsänosturin vivut, ajattelin laittaa ek:n ohjauksen oikeanpuoleiseen metsänosturin minivipuun. onnistuu helpolla koska nosturissa parker/iqan ohjaus (tietokoneella muistipaikkoja useille eritoiminnoille/vipu) ei tarvi kun tehdä rinnakkainen johtosarja ja hommata parkerin lohko etukuormaajalle (1050e)
lohkoa voi kysellä mika.posti(ät)suomi24.fi
-
Valmettimies
- Luokka: yli 300 hv
- [[cummins]]
mp lifti taitaa olla omiaan lumen auraukses, mä luulen. eikö se oo aika nopea? mutta jos jotaki hietaa pitää ruveta kuormaamaan niin siihen se on jotenki "hento". yks kärrykuski kehuu nevalla vain tuosta, ku sillä ittellä on mp lifti.Valmettimies kirjoitti:Meillä on toi MP-Liftin 255 eikä kyllä sovi moittia! Kun on "oma" kauha niin kyllä sen kärkulevyn näkee kuskin pukille. Muista kuormaajista ei juuri kokemusta, mutta näkyvyys varustelevylle on mun mielestä parmpi ku kuikas.
-
Valmettimies
- Luokka: yli 300 hv