Jokaisen mielipiteille/ideoille avoin keskustelupalsta, maatalouden eri aiheista. Tule mukaan keskustelemaan. Jollet ole vielä rekisteröitynyt, paina rekisteröidy-tekstiä alapuolella.
Kyllä ilman muuta varpajyrät molemmissa päissä vie enemmän voimaa kuin etulata+hara takana -yhdistelmä.
Nykyaikasella crossboard-latalla saa tosi hyvin kokkareet rikki. Jälkeen vaikuttaa paljon myös jälkiäkeen säätö. Jos on hyvät olosuhteet eikä tukkea, niin pidän yleensä haraa melko alhaalla.
Joskus tein potilan sph:lla syksyl kevytmuokkaust ohran sänkee. Jälkiharan tukkeeminen hävis piikki kulmaa loiventamal. Muutoin äes tukkes kyl. Tais olla jopa oljet kerätty siitä. Ala oli tosin vaa kaks hehtaarii.
oliskohan mitää järkeä jos tekisin omiin äkeisiin jälkiharan sijasta varpajyrän?? äkeet on 5,5m leviät hinattavat. ajattelin jos kokkareet murentuisi paremmin semmosella, jos tekis siihen sitte viä jonku jousi mekanismin että jyrä painattaas maata koko ajan.
[[cummins]] kirjoitti:oliskohan mitää järkeä jos tekisin omiin äkeisiin jälkiharan sijasta varpajyrän?? äkeet on 5,5m leviät hinattavat. ajattelin jos kokkareet murentuisi paremmin semmosella, jos tekis siihen sitte viä jonku jousi mekanismin että jyrä painattaas maata koko ajan.
Mun mielestä suurin hyöty varpajyristä on se, että äes pysyy kevyillä mailla pinnalla toisin kuin raskas pyörä-äes. Mä ainakin joudun ne vähät kevyet maat äestämään vanhalla varpajyrä-äkeellä.
Kokkareita on hyvä vähän ollakkin. Estävät tehokkaasti hiesujen liettymistä. Oikealla muokkausajankohdalla tuloksesta tulee hyvä. Tiiviillä ei-savimailla (hiesut, hiedat) siemenen ympärillä 2-3cm syvyydessä on joka tapauksessa hienojakoista ja tiivistä maata, jolloin itäminen onnistuu. Kosteusolosuhteet on tietenkin otettava huomioon.
[[cummins]] kirjoitti:oliskohan mitää järkeä jos tekisin omiin äkeisiin jälkiharan sijasta varpajyrän?? äkeet on 5,5m leviät hinattavat. ajattelin jos kokkareet murentuisi paremmin semmosella, jos tekis siihen sitte viä jonku jousi mekanismin että jyrä painattaas maata koko ajan.
Pyörä-äkeessä ei mun mielestä varpajyrällä tee mitään. Ei sitä kuitenkaan niin pal saa painettuu maahan.
Toi pinnalla pysyminen on kyl kans mun mielestä varpajyrä äkeellä parempi ku pyörä-äkeellä, siis tämmösissä erittäin pehmeissä maissa.