varpajyrä vs jälkihara

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

Tutti
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Tutti »

Kyllä ilman muuta varpajyrät molemmissa päissä vie enemmän voimaa kuin etulata+hara takana -yhdistelmä.

Nykyaikasella crossboard-latalla saa tosi hyvin kokkareet rikki. Jälkeen vaikuttaa paljon myös jälkiäkeen säätö. Jos on hyvät olosuhteet eikä tukkea, niin pidän yleensä haraa melko alhaalla.
rgsleo
Luokka: >500hv

Lukematon viesti Kirjoittaja rgsleo »

Joskus tein potilan sph:lla syksyl kevytmuokkaust ohran sänkee. Jälkiharan tukkeeminen hävis piikki kulmaa loiventamal. Muutoin äes tukkes kyl. Tais olla jopa oljet kerätty siitä. Ala oli tosin vaa kaks hehtaarii.
aksu

Lukematon viesti Kirjoittaja aksu »

Nykyisessä äkeessä on toi varustelu aika kattava, on etulata(palkki) ja sitte jälkihara, mitä tosin ei saa painatettuu ollenkaan.
[[cummins]]
Luokka: yli 200 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja [[cummins]] »

oliskohan mitää järkeä jos tekisin omiin äkeisiin jälkiharan sijasta varpajyrän?? äkeet on 5,5m leviät hinattavat. ajattelin jos kokkareet murentuisi paremmin semmosella, jos tekis siihen sitte viä jonku jousi mekanismin että jyrä painattaas maata koko ajan.
Tutti
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Tutti »

[[cummins]] kirjoitti:oliskohan mitää järkeä jos tekisin omiin äkeisiin jälkiharan sijasta varpajyrän?? äkeet on 5,5m leviät hinattavat. ajattelin jos kokkareet murentuisi paremmin semmosella, jos tekis siihen sitte viä jonku jousi mekanismin että jyrä painattaas maata koko ajan.
Mun mielestä suurin hyöty varpajyristä on se, että äes pysyy kevyillä mailla pinnalla toisin kuin raskas pyörä-äes. Mä ainakin joudun ne vähät kevyet maat äestämään vanhalla varpajyrä-äkeellä.

Kokkareita on hyvä vähän ollakkin. Estävät tehokkaasti hiesujen liettymistä. Oikealla muokkausajankohdalla tuloksesta tulee hyvä. Tiiviillä ei-savimailla (hiesut, hiedat) siemenen ympärillä 2-3cm syvyydessä on joka tapauksessa hienojakoista ja tiivistä maata, jolloin itäminen onnistuu. Kosteusolosuhteet on tietenkin otettava huomioon.
aksu

[[cummins]] kirjoitti:oliskohan mitää järkeä jos tekisin omiin äkeisiin jälkiharan sijasta varpajyrän?? äkeet on 5,5m leviät hinattavat. ajattelin jos kokkareet murentuisi paremmin semmosella, jos tekis siihen sitte viä jonku jousi mekanismin että jyrä painattaas maata koko ajan.
Pyörä-äkeessä ei mun mielestä varpajyrällä tee mitään. Ei sitä kuitenkaan niin pal saa painettuu maahan.

Toi pinnalla pysyminen on kyl kans mun mielestä varpajyrä äkeellä parempi ku pyörä-äkeellä, siis tämmösissä erittäin pehmeissä maissa.
Cultor

Lukematon viesti Kirjoittaja Cultor »

aksu kirjoitti:Toi pinnalla pysyminen on kyl kans mun mielestä varpajyrä äkeellä parempi ku pyörä-äkeellä, siis tämmösissä erittäin pehmeissä maissa.
Noinhan se voi olla, jos sen pyörä-äkeen pyörät ovat kottikärrykokoa á la 60-70-luvun Kongskilde ;-)
aksu

Cultor kirjoitti: Noinhan se voi olla, jos sen pyörä-äkeen pyörät ovat kottikärrykokoa á la 60-70-luvun Kongskilde ;-)
No myönnetään et pyörät oli kapeat. Kyse oli kuitenkin 90-luvun äkeestä.
Vastaa Viestiin