Takatyövalojen käyttö maantiellä
Valvoja: Farmari-ryhmä
-
Viikonloppu viljelijä
- Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
Takatyövalojen käyttö maantiellä
Minua ihmetyyttää ja hirvittää työvalojen käyttö maantiellä. Nyt kun on tullu pimeät ja märät kelit, maanteilä on paljon traktoreita joissa palaa takatyövalot.
Onko kyseessä huolimattomuus vai mikä? Omassa traktorissa huomaan aivan varmasti, jos työvalot on päällä. Itse en kyllä uskaltais ajaa tiellä, niin että on työvalot häikäisemässä takaatulijoita.
Kirkas valo hytin ylälaidassa, estää hitaan ajoneuvon kolmion ja huomiovalojen näkymisen.
Kerran säikäytti aika hyvin, kun se vastaantuleva auto, olikin omalla kaistalla oleva kaivinkone. Hokasin sen kaivuriksi, vasta kun oman auton lyhyet valot näytti puomin. Onneksi ei ollu kun 60:n alue, mut oli se silti häijy tunne.
Onko kyseessä huolimattomuus vai mikä? Omassa traktorissa huomaan aivan varmasti, jos työvalot on päällä. Itse en kyllä uskaltais ajaa tiellä, niin että on työvalot häikäisemässä takaatulijoita.
Kirkas valo hytin ylälaidassa, estää hitaan ajoneuvon kolmion ja huomiovalojen näkymisen.
Kerran säikäytti aika hyvin, kun se vastaantuleva auto, olikin omalla kaistalla oleva kaivinkone. Hokasin sen kaivuriksi, vasta kun oman auton lyhyet valot näytti puomin. Onneksi ei ollu kun 60:n alue, mut oli se silti häijy tunne.
Naapurin poika mursi kallonsa traktorin valuosiin, kun täräytti prätkällä yksityövaloisen traktorin perään tuossa kylillä. Kuolemantuottamushan se oli, mutta ei se pieni jälkikäteen syylliselle tuomittu rangaistus omaisia tai morsianta paljoa lohduttanut.
Joskus näkee näitä myös, kun ajoneuvosta on keskiviivan puoleinen ajovalo, sekä seisontavalo molemmat pimeenä syyskeleillä.
Joskus näkee näitä myös, kun ajoneuvosta on keskiviivan puoleinen ajovalo, sekä seisontavalo molemmat pimeenä syyskeleillä.
Tänään VT 11:lla klo 18 jälkeen viidentoista kilometrin matkalla seitsemän puolipimeetä tuli vastaan...ATH kirjoitti:Naapurin poika mursi kallonsa traktorin valuosiin, kun täräytti prätkällä yksityövaloisen traktorin perään tuossa kylillä. Kuolemantuottamushan se oli, mutta ei se pieni jälkikäteen syylliselle tuomittu rangaistus omaisia tai morsianta paljoa lohduttanut.
Lingon kanssa tiellä hiukan liikkuessa on tullut mieleen laittaa toiset täydelliset takavalot hytin yläkulmaan,sieltä näkyisivät varsin hyvin myös lumipöllyssä.
Kattovilkku on päällä tiellä liikkuessa kun linko on perässä,sehän on virallisesti ainoa tapa ilmoittaa itsestään.
-soisi sen olevan vakiovaruste kaikissa suomessa myytävissä traktoreissa
Kattovilkku on päällä tiellä liikkuessa kun linko on perässä,sehän on virallisesti ainoa tapa ilmoittaa itsestään.
TKH kirjoitti:
[/quote]
Hyvä varuste, mut paljon sitä käytetään myös turhaan. Ite oon huomannu ettei autoilijat yleensä paljoa välitä oranssista vilkusta. Monta vaaratilannetta ollu itellä ton takia.
Hyvä varuste, mut paljon sitä käytetään myös turhaan. Ite oon huomannu ettei autoilijat yleensä paljoa välitä oranssista vilkusta. Monta vaaratilannetta ollu itellä ton takia.
Olen kanssa monesti suunnitellu asentavani tuplavilkut ja -takavalot sinne hytinyläkulmiin. Ei haittais ketään ja varmasti näkyis. Aika moni vekotin kun ne traktorin lokkareissa olevat tuikut peittää, esim. aurat, ruisku, pintalevitin, kylvökone..no oikeastaan kaikki muut paitti trukkihaarukka.TKH kirjoitti:Lingon kanssa tiellä hiukan liikkuessa on tullut mieleen laittaa toiset täydelliset takavalot hytin yläkulmaan,sieltä näkyisivät varsin hyvin myös lumipöllyssä.
Kärryjen valotkaan ei aina luotettavimmasta ja näkyvimmästä päästä ole niin olis "vakuutus" silloinkin. Ja huomioarvoltaankin perässätulijalle paremmat nuo ylävilkut olis.
Eiks tässä ollut juuri se hulluus, että majakkaa saa käyttää vain jos olet tienparannustöissä? Eli majakan pyörittely taitaa olla valtaosassa tapauksia laitonta (vaikkakin monasti järkevää)Jorma kirjoitti:Mun mielipide on, ettei majakkaa voi koskaan käyttää turhaan/liikaa liikenteessä. Jollei muut tiellä liikkujat sitä huomaa niin ei pitäis sitten olla ajokorttiakaan.
- forssu
- Luokka: yli 300 hv
- Viesti:
ittellä oli tapana tuos syksyllä kääntää ne taka työ valot näyttämään alas kun lähti tielle. Jotenki vain tuntu paremmalle niin kun oli muutama kilometri valotonta suht vilkas liikenteistä tietä ajettavana. Peräs oli siis aurat joten raktorin taka valot ei näkyny kovinkaan hyvin takana tulijoille. Sitten kun katuvalot alkoi niin otin työvalot pois.
Voi se hyvinkin olla noinkin, pakko myöntää etten ole tutkinut sääntöjä. Kai siinä jokin juttu on koska majakan käyttö on aika vastahakoista. Järki hoi taas päättäjät...hogi kirjoitti:Eiks tässä ollut juuri se hulluus, että majakkaa saa käyttää vain jos olet tienparannustöissä? Eli majakan pyörittely taitaa olla valtaosassa tapauksia laitonta (vaikkakin monasti järkevää)Jorma kirjoitti:Mun mielipide on, ettei majakkaa voi koskaan käyttää turhaan/liikaa liikenteessä. Jollei muut tiellä liikkujat sitä huomaa niin ei pitäis sitten olla ajokorttiakaan.