Yksityistie asiaa

Kaikkea mikä liittyy yleisesti maatalouteen. Uutisista, kehityksestä, tulevasta, maatalouskaupoista, lehdistä ja järjestöistä. ym..

Valvoja: Farmari-ryhmä

Kiikkumaki
Luokka: Polkutraktori

Yksityistie asiaa

Lukematon viesti Kirjoittaja Kiikkumaki »

Minkälaisilla pelisäännöillä hoidatte yksityisteiden asioita? onko hoitokunta, toimitsijamies vaiko mitä. Entä pidättekö kokousta vuosittain vaiko harvemmin? olen ymmärtänyt että sen voisi pitää esim joka kolmas vuosi. jos löytyy jotain muita vinkkejä miten asiota voisi lain sallimissa puitteissa hoitaa ilman turhia mutkia olen kiinnostunut kuulemaan!
claas58
Luokka: >500hv

Lukematon viesti Kirjoittaja claas58 »

Itse olen noin 2,4 kilometriä pitkän yksityistiekunnan puheenjohtaja. Minun lisäksi on 2 toimitsijamiestä. Kokous pidetään kerran vuodessa. Osaakkaat haluavat kokouksen kerran vuodessa. Aikaisemman puheenjohtajan aikana kokoukset olivat harvemmin.
O.J.

Lukematon viesti Kirjoittaja O.J. »

Olen osakkaana tiessä, jossa yleinen kokous nykyään kahden vuoden välein. Tiehoitokunnassa pj ja kaksi muuta jäsentä. Lisäksi sihteeri ja kaksi tilintarkistajaa, tilit katsotaan lävitse kerran vuodessa.
hogi

Lukematon viesti Kirjoittaja hogi »

Pääosakkaana 2,6km pitkässä yksityistiessä. Hallinto on pyritty pitämään mahdollisimman yksinkertaisena ja panostaa tien kuntoon sitäkin enemmän. Kokoukset neljän vuoden välein.

Tiedän muutaman tien, jossa hallinto on viimeisen päälle virkamiesmäisesti tehty, kokoukset vähintään kerran vuodessa, mutta tien kunto on suoraan sanottuna hanurista.
Sepe

Lukematon viesti Kirjoittaja Sepe »

Meillä on sitten toi Hogin mainitsema virkamieshallinto käytössä. Kokous kerran vuodessa ja jos tarvii niin HK kutsuu koolle. Tosin osakkaita on yli 60 ja osakastiloja yli 110 lisän silta joka aiheuttaa omat toimensa kun kaikilla ei osuutta siihen. HK:ssa kolme jäsentä ja kaks varalla, tilintarkastajia 2+2. Onneks pääsin Evp:ksi hoitokunnan pj:n virasta 10 vuotta riitti yhteen putkeen.
Kiikkumaki
Luokka: Polkutraktori

Lukematon viesti Kirjoittaja Kiikkumaki »

Minä olen 2,5 km pituisen yks.tien hoitokunnan pj. Lisäksi hoitokunnassa 2 jäsentä + varamiehet. 2 tilintarkastajaa. osakkaita n.40.
Me olemme pitäneet kokouksen joka vuosi, mutta nyt aion ehdottaa joka kolmatta. Mitenkäs hoidatte yksikkömaksujen keruun? Ne on kaiketi selkeintä kerätä vuosittain. Ite olen tehnyt laskut omalla kirjanpitoohjelmalla ja lisännyt pari euroa laskutuskuluja. joku kerää jopa 5 egeä laskutuslisää, mutta se on melko yläkanttiin?
claas58

Lukematon viesti Kirjoittaja claas58 »

Kiikkumaki kirjoitti:Minä olen 2,5 km pituisen yks.tien hoitokunnan pj. Lisäksi hoitokunnassa 2 jäsentä + varamiehet. 2 tilintarkastajaa. osakkaita n.40.
Me olemme pitäneet kokouksen joka vuosi, mutta nyt aion ehdottaa joka kolmatta. Mitenkäs hoidatte yksikkömaksujen keruun? Ne on kaiketi selkeintä kerätä vuosittain. Ite olen tehnyt laskut omalla kirjanpitoohjelmalla ja lisännyt pari euroa laskutuskuluja. joku kerää jopa 5 egeä laskutuslisää, mutta se on melko yläkanttiin?
Vuosittain kerätään.
koivumaki
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja koivumaki »

Meilläkin on toi tän keskustelun 'standardin' mittainen tie.2,5 km.Olen toimitsijamiehenä,osakkaita taitaa olla parikymmentä.Teen kaikki hommat,osittain talkoilla(hallinto,osa lanauksista,aurausviitat ym),osittain tappiolla(auraukset).Kokous kerran vuodessa.Ei mainittavia ongelmia.Tien kunto ei ole hyvä,mutta ei katastrofikaan.

Säästää koetetaan,LipposPuavo kun veti valtionavut pois.Meillä kootaan yksikkömaksut kerran vuoteen,pieni perusmaksu ollut nyt käytössä vuoden.
aurauskeppi

Lukematon viesti Kirjoittaja aurauskeppi »

Olen n. 10 km pitkän yksityistien hoitokunnan pj. Osakkaita on nelisenkymmentä kaikenlaisia: perusmaatiloista käyttömaksullisiin läpikulkijoihin. Taivahan kiitos ettei ole siltoja! Kylällä esimerkki siitä kuinka sillan uusiminen lähtee maksamaan äkkiä kymmeniä tuhansia.

Itse tein yksikkölaskelman uusiksi ja jo siinä kävi ilmi että maksuperusteita laskettaessa puolet osaa lentää ja toinen puoli ei koskaan käy missään. Puukuljetukset hoidetaan helikopterilla. :D
No hyvässä hengessä meni kuitenkin.

Yksikkömaksujen keruu ja kokous kerran vuodessa. Ne ja vähän muutakin vaaditaan kunnan puolesta avustuksia jaettaessa. Avustusten jaossa on käytössä pisteytys tiekunnan aktiivisuuden mukaan mikä on hyvä koska on myös teitä joita ei hoideta mutta rahahakemus täytetään joka vuosi. Käytettävissä olevasta rahasta n. ½ tulee yksikkömaksuista ja ½ avustuksista. Perusmaksua ei kerätä koska se suosii isoja ja sorsii pieniä maksajia. Vuosimaksut vaihtelee 80 sentistä lähes 450 euroon.

Teen hallinnon talkootyönä, tietöistä sitten maksu. Taksat eri hommista päätetään kokouksessa. Kirjanpitäjä-rahastonhoitaja saa nimellisen korvauksen. Hoitotyöt urakkatarjouksilla.

Porukan vähentyessä on koko ajan vaikeampaa löytää vapaaehtoisia näihin hommiin vaikka kyseessä on yhteinen asia. Ihmiset kokevat hyvän tien ehdottomasti oikeudekseen eikä missään tapauksessa velvollisuudekseen. Tuo hyvä henki ja sen säilyttäminen on yksi avainasia.
Ihan vieressä 4 tiekuntaa yhdistyivät yhdeksi 18 km:n tieksi ja kokonaisuutta hoitaa tieisännöitsijä. Näyttää siltä että homma toimii.
viljanviljelijä
Luokka: yli 200 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja viljanviljelijä »

Olen n.6km ja 20 osakkaan tiekunnan pj ja kirjanpitäjä. Meillä on talkoot unohdettu, koska nehän kuormittavat vain muutamia muutoinkin tunnollisia.
Meillä peritään yksikkömaksun (6snt/yks) lisäksi 10 euron perusmaksu, joilla katetaan mm. ilmoitus- ja laskutuskulut ja pj-kirjanpitäjänpalkkiot. Kymppi saattaa äkkiseltään tuntua isolta summalta pienosakkaan laskussa, mutta täytyy muistaa että sillä hoidetaan tiekunnan velvoitteet ja jokaisesta osakkaastahan tulee luonnollisesti lisää kustannuksia hallintoon.
Hervast

Lukematon viesti Kirjoittaja Hervast »

Itse toimin n. 6.5 km ja 50 osakkaan tiellä toimitsijamiehenä. Kokous ja yksikkömaksunperintä joka toinen vuosi ja perusmaksu nyt 5/vuosi joten jokaiselta peritään vähintään se 10 per maksatuskerta. Tuo summa on sikäli noinkin suuri kun kaikista osakkaista on periaatteessa sama vaiva pitää tiedot ajantasalla yms. joten kaikki saavat maksulapun.

Joka 3 vuosi voisi toimia jollain metsätientyyppisellä tiellä, 2 vuoden välein pidettävässä kokouksessa tulee normitiellä aina esiin jotain pientä remonttia vaativia juttuja jotka on paras pohjustaa kokouksen yhteydessä niille osakkaille jotka ovat kiinnostuneet osallistumaan kokoukseen.

Palkkiota saan 200€ vuosi mut se ensisijaisesti hyvitetään yksikkömaksuista jotka ovat minulla suurimmat.
O.J.

Re: Yksityistie asiaa

Lukematon viesti Kirjoittaja O.J. »

Jahas, pitkäänhän tässä kerkesi mennä, ettei mitään tiekiistaa ei ollutkaan...

Maani halki kulkee lyhyellä matkaa tie, jota ei ole yksiköity. Tienpohja on aikoinaan annettu ilmaiseksi ja sitä vastaan siinä pitäisi olla ilmainen tienkäyttöoikeus. Tien päässä yksi talo, joka nykyään vain kesäasuntokäytössä ja lisäksi muutama metsätila, joilla ymmärtääkseni myös ilmainen tienkäyttöoikeus. Tien kunnossapidosta on aiemmin vastannut tuon nykyisin kesäasuntona olevan talon omistajat. Moneen vuoteen mitään käytännön kunnossapitoa ei ole juuri ollut, parissa kohden vesi juoksee tien yli, koska ei ole rumpuja, ei raviojia jne. Omasta mielestä tien kunto on todella surkea, mutta henkilöautolla siitä on sopivasti kierrättelemällä päässyt ajamaan.

Nyt oli tullut kiukkuinen puhelu talon yhdeltä omistajalta, olen kuulemma särkenyt tien lietevaunun kanssa ja lasku tulee perässä. Omasta mielestä en ole tietä sen kummemmin särkenyt, mutta onhan sinne jotain jälkiä väkisinkin jäänyt.

Onko tuon talon omistajilla oikeutta laskuttaa minua tien särkemisestä? Mielestäni ei ole. En haluaisi alkaa riitelemään, mutta vastapuoli saattaa olla päinvastaista mieltä. Lanallakin voisin tuon pätkän vetäistä, tosin se ei siitä kovin paljoa korjaantuisi, kivet ovat niin pinnassa ja siihen aikoinaan ajettu hiekka on minusta aivan liian ohutta tiekäyttöön.

Jos haluaisin tuon tien yksiköintiä, niin miten se käytännössä tapahtuisi? Oma osuuteni jäisi väkisinkin aika pieneksi ja mielelläni kulkisin paremmassa kunnossa olevaa tietä.
Sepe

Lukematon viesti Kirjoittaja Sepe »

Maanmittaustoimistosta löytyy apua kyllä. Toimituksen kuluthan maksetaan sitten yksiköiden mukaan vaikka aluksi joutuisit jotain itse maksamaan. 8)
Saahan sen tietysti itsekin yksiköityä jos vaan on pinta-alat tiedossa ja sopuisat osakkaat.
gorky
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja gorky »

Täältä löytyy (valitettavasti) kanssa yksi hoitokunnan pj,"pääsin" virkaan juuri kun valtion kunnossapitoavustus loppui 90-luvulla. Rahaa on kerätty senverran,että tien kunto on pysynyt kohtuullisella tasolla ja kunnan avustus saatu täysmääräisenä.
Tulevaisuudessa on kuitenkin pakko peruskunnostaa tie ja tieyksiköinti ajanmukaistaa samantien. Siihen hommaan otan suosiolla tieisännöitsijän avustajaksi,täälläkin on ihan tarpeeksi kokemusta metsäpalstanomistajista,joiden puut kerran kymmenessä vuodessa kulkee helikopterilla maantienvarteen.

Talkoilla olen pj-hommat 12-v hoitanut,rumpuja sulannut ja lanannut. Lumitöistä sentään olen kohtuullisen korvauksen ottanut. Voi siinä osakasten hymy hyytyä,kun meikäläisen talkoohenki aikanaan loppuu ja luultavimmin tieisännöitsijä ottaa tien vastuulleen. Ei varmasti maksut pienene,kun ammattilainen ottaa hallinnon haltuunsa. Kokoukset on pidetty 1-2-v välein
Vastaa Viestiin