Vuokrapellot tilakaupassa
Valvoja: Farmari-ryhmä
-
Veikko
- Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
Vuokrapellot tilakaupassa
Miten vuokrapellot käyttäytyy tilakaupassa?
Myyjällä on n. 20ha vuokrattua peltoa. Miten vuokrasopimukset tukioikeuksineen saisi kivuttomimmin siirtymään ostajalle?
Myyjällä on n. 20ha vuokrattua peltoa. Miten vuokrasopimukset tukioikeuksineen saisi kivuttomimmin siirtymään ostajalle?
-
aurauskeppi
Jos vuokrasopimuksen siirto sopii kaikille osapuolille niin tehkää paperi jossa ostaja sitoutuu siihen että ostaja jatkaa (myyjän ja vuokranantajan suostumuksella) vuokrapeltojen viljelyä niillä samoilla ehdoilla jotka on sovittu alkuperäisen vuokralaisen ja vuokranantajan välillä.Veikko kirjoitti:Eli myyjä on vuokrannut itselleen, omaan viljelykseensä 20ha peltoa vuokranantajilta. Kysymykseni asettelu oli virheellinen.
Vuokrapellosta
Meillä tuo asia on tehty sillä tavalla, kun viime keväänä uusittiin vuokrasopimuksia. Niin sopimukseen tuli pykälä jonka mukaan sopimus siirtyy vuoden alusta tulevan jatkajan nimiin..
Tunnustaa ainakin että silloin pääsee vähemmällä paperi sodalla.
Re: Vuokrapellosta
mikko.v kirjoitti:Meillä tuo asia on tehty sillä tavalla, kun viime keväänä uusittiin vuokrasopimuksia. Niin sopimukseen tuli pykälä jonka mukaan sopimus siirtyy vuoden alusta tulevan jatkajan nimiin..![]()
Joudut kuitenkin käymään vuokralaisen puheilla tai lähettelemään papereita,tilatukioikeuden siirto tehtävänä ja se tehtävä jokaisen vuokralaisen kanssa keskenään...
Siis miksi? Kai sen tilatukioikeuden voi siirtä suoraan jatkajalle.Jari kirjoitti:mikko.v kirjoitti:Meillä tuo asia on tehty sillä tavalla, kun viime keväänä uusittiin vuokrasopimuksia. Niin sopimukseen tuli pykälä jonka mukaan sopimus siirtyy vuoden alusta tulevan jatkajan nimiin..![]()
Joudut kuitenkin käymään vuokralaisen puheilla tai lähettelemään papereita,tilatukioikeuden siirto tehtävänä ja se tehtävä jokaisen vuokralaisen kanssa keskenään...
Sekoitankohan johonkin muuhun? Niin helevatasti tullu lappuja pyöriteltyä alkuvuodesta. No,eilenkin lähti TE-keskukselle parit paperit...Sepe kirjoitti:Siis miksi? Kai sen tilatukioikeuden voi siirtä suoraan jatkajalle.Jari kirjoitti:mikko.v kirjoitti:Meillä tuo asia on tehty sillä tavalla, kun viime keväänä uusittiin vuokrasopimuksia. Niin sopimukseen tuli pykälä jonka mukaan sopimus siirtyy vuoden alusta tulevan jatkajan nimiin..![]()
Tukioikeudet siirrettiin könttänä,vuokramaatkin kun oli voimassa olevat sopparit. Toukokuussa sitten kylvöaikaan piti kiertää maakuntaa hakemassa nimiä ja perustaa tilatunnuksia vanhuksille...
Kyllä minä siinä uskossa olen, että tilatukioikeus voidaa siirtää "köntässä" Päätilan tukioikeuksien kanssa, Mutta voin olla kyllä väärässäkin. Mutta tulevalla viikolla tuo asia selvinnee, kun on hoidettava nämä muut paperiasiat kuntoon kunnan maataloussihteerin kanssa.
Informoi sitten kuinka tämä menee "oikeasti". Hittokun maataloustoimistoilla isoja eroja näissäkin asioissa,toiset vaatii pilkulleen ja toiset "lain hengessä". Kuten tilatukioikeuksien siirto kun vuokrasopimukset vuoden mittaisia,jokaikinen vuosi tehtävä siirtolaput vaikka vuokra jatkuu keskeytyksettä vuodesta toiseen. Tästäkin erilaisia käsityksiä eripuolilla maata,oma toimisto vaatii jokavuotisen siirtoruljanssin. Toivottavasti tähän tulee selkeytystä ennen tulevaa kevättä,mulla teettää melkoisesti työtä. Enemmän kuin viljelytoimetmikko.v kirjoitti:Kyllä minä siinä uskossa olen, että tilatukioikeus voidaa siirtää "köntässä" Päätilan tukioikeuksien kanssa, Mutta voin olla kyllä väärässäkin. Mutta tulevalla viikolla tuo asia selvinnee, kun on hoidettava nämä muut paperiasiat kuntoon kunnan maataloussihteerin kanssa.
Kyllä nyt joku koijaa... Eihän sitä tukioikeutta tarvitse siirrellä jos kerran vuokrasopimus jatkuu.Jari kirjoitti:Informoi sitten kuinka tämä menee "oikeasti". Hittokun maataloustoimistoilla isoja eroja näissäkin asioissa,toiset vaatii pilkulleen ja toiset "lain hengessä". Kuten tilatukioikeuksien siirto kun vuokrasopimukset vuoden mittaisia,jokaikinen vuosi tehtävä siirtolaput vaikka vuokra jatkuu keskeytyksettä vuodesta toiseen. Tästäkin erilaisia käsityksiä eripuolilla maata,oma toimisto vaatii jokavuotisen siirtoruljanssin. Toivottavasti tähän tulee selkeytystä ennen tulevaa kevättä,mulla teettää melkoisesti työtä. Enemmän kuin viljelytoimetmikko.v kirjoitti:Kyllä minä siinä uskossa olen, että tilatukioikeus voidaa siirtää "köntässä" Päätilan tukioikeuksien kanssa, Mutta voin olla kyllä väärässäkin. Mutta tulevalla viikolla tuo asia selvinnee, kun on hoidettava nämä muut paperiasiat kuntoon kunnan maataloussihteerin kanssa.
Kyllä nyt joku koijaa... Eihän sitä tukioikeutta tarvitse siirrellä jos kerran vuokrasopimus jatkuu.[/quote]Sepe kirjoitti:
Informoi sitten kuinka tämä menee "oikeasti". Hittokun maataloustoimistoilla isoja eroja näissäkin asioissa,toiset vaatii pilkulleen ja toiset "lain hengessä". Kuten tilatukioikeuksien siirto kun vuokrasopimukset vuoden mittaisia,jokaikinen vuosi tehtävä siirtolaput vaikka vuokra jatkuu keskeytyksettä vuodesta toiseen. Tästäkin erilaisia käsityksiä eripuolilla maata,oma toimisto vaatii jokavuotisen siirtoruljanssin. Toivottavasti tähän tulee selkeytystä ennen tulevaa kevättä,mulla teettää melkoisesti työtä. Enemmän kuin viljelytoimet
Juridisesti vuokrasopimus päättyy kun kirjattu aika täyttyy eli vuosi? Ja siten kaikki asiaan liittyvä sopiminen,kuten nämä tukioikeuksien siirrot. Eli tukioikeudet siirretään vuokranantajalle ja sitten takaisin vuokraajalle. Jokaikinen vuosi. Tällainen käytäntö täällä,kahdessakin eri maataloustoimistossa
Tosin vasta ensimmäinen vuosi takana,mutta pitipä siinäkin saikata kun tilakaupan mukana siirretyt tukioikeudet ja uudet,mun nimillä tehdyt vuokrasopimukset ei riittäneet. Siirto oli tehtävä monen mutkan kautta,jouduin "teettämään" tilatunnuksetkin kahdelle tilalle.
Juridisesti vuokrasopimus päättyy kun kirjattu aika täyttyy eli vuosi? Ja siten kaikki asiaan liittyvä sopiminen,kuten nämä tukioikeuksien siirrot. Eli tukioikeudet siirretään vuokranantajalle ja sitten takaisin vuokraajalle. Jokaikinen vuosi. Tällainen käytäntö täällä,kahdessakin eri maataloustoimistossaJari kirjoitti:Kyllä nyt joku koijaa... Eihän sitä tukioikeutta tarvitse siirrellä jos kerran vuokrasopimus jatkuu.Sepe kirjoitti:
Informoi sitten kuinka tämä menee "oikeasti". Hittokun maataloustoimistoilla isoja eroja näissäkin asioissa,toiset vaatii pilkulleen ja toiset "lain hengessä". Kuten tilatukioikeuksien siirto kun vuokrasopimukset vuoden mittaisia,jokaikinen vuosi tehtävä siirtolaput vaikka vuokra jatkuu keskeytyksettä vuodesta toiseen. Tästäkin erilaisia käsityksiä eripuolilla maata,oma toimisto vaatii jokavuotisen siirtoruljanssin. Toivottavasti tähän tulee selkeytystä ennen tulevaa kevättä,mulla teettää melkoisesti työtä. Enemmän kuin viljelytoimet
Tosin vasta ensimmäinen vuosi takana,mutta pitipä siinäkin saikata kun tilakaupan mukana siirretyt tukioikeudet ja uudet,mun nimillä tehdyt vuokrasopimukset ei riittäneet. Siirto oli tehtävä monen mutkan kautta,jouduin "teettämään" tilatunnuksetkin kahdelle tilalle.[/quote]
Kyllä mun mielestä oli turhaa juoksutusta. Tukioikeudethan ei ole peltoon kiinitettyjä. Toivottavasti jotain järkeä hommaan löytyy.