Kyllä se pH 6,5 on ihan riitävä.claas58 kirjoitti:Kyllä niille liejusaville saa paljon kalkkia lykätä ennekuin pH nousee yli 7.-Justus- kirjoitti:Niin ja eikös myrkyllinen alumiinin liukeneminenkin ala nopeasti kasvaa jossain pH 7 yläpuolella? Tietysti se on vain lyhytaikaista kun taas happamuus nousee.
Paljonko kerralla kalkkia peltoon?
Valvoja: Farmari-ryhmä
-
Murtola_Lasse
- Luokka: >500hv
- Viesti:
Riippuu siitä mitä viljellään pellolla.Murtola_Lasse kirjoitti:Kyllä se pH 6,5 on ihan riitävä.claas58 kirjoitti:Kyllä niille liejusaville saa paljon kalkkia lykätä ennekuin pH nousee yli 7.-Justus- kirjoitti:Niin ja eikös myrkyllinen alumiinin liukeneminenkin ala nopeasti kasvaa jossain pH 7 yläpuolella? Tietysti se on vain lyhytaikaista kun taas happamuus nousee.
Re: Paljonko kerralla kalkkia peltoon?
Nyt kun tuota jurtinviljelyä "joutuu jatkamaan"
niin tarttis varmaan taas kalkita... mikäli tänne etelään tulee edes sopivia kelejä
Missäs hinnassa Förbyn kalkki tms. on pellolle levitettynä tällä hetkellä?
Missäs hinnassa Förbyn kalkki tms. on pellolle levitettynä tällä hetkellä?
Förbyn silikaatti:
Kalkki+kuljetus 40 km 8,20 euro/tonni
Levitettynä 12,54 euroa/tonni
Hinnat alv 0%
Kalkki+kuljetus 40 km 8,20 euro/tonni
Levitettynä 12,54 euroa/tonni
Hinnat alv 0%
Tuohan on noin kolmannes Paraisten Kalsiitin hinnasta! Onkos tuo silikaatti noin paljon "huonompaa" tavaraa?
Kyllä pH sillä nousee. Mutta käyttömäärähän on suurempi. olen laittanut noin 12-14 tonnia/hehtaari mutta myöskin vielä enemmän kun on huono pH.
Tänne Kemiöön tuotiin Nordkalkin/Agrimarketin toimesta toista syksyä peräkkäin Mg pitoista kalkkia Virosta. Hinta pellolla samaa luokkaa kun Paraisten kalkki mutta Mg pitoisuus on korkea.
Eikö Saloonkin ole tuotu kalkkia virosta Erksaar Oy:n toimesta?
Tänne Kemiöön tuotiin Nordkalkin/Agrimarketin toimesta toista syksyä peräkkäin Mg pitoista kalkkia Virosta. Hinta pellolla samaa luokkaa kun Paraisten kalkki mutta Mg pitoisuus on korkea.
- Rubinjo
- Viesti:
On. Sitä täytyy levittää 2,5-3 kertanen määrä jotta päästään samaan lopputulokseen. Halikkoon rahdattuna kalsiitti ja silikaatti tulee loppujen lopuks yhtä kalliiks. Riippuu tosin hiukan levityskustannuksesta.TepaR kirjoitti:Tuohan on noin kolmannes Paraisten Kalsiitin hinnasta! Onkos tuo silikaatti noin paljon "huonompaa" tavaraa?
-
Murtola_Lasse
- Viesti:
Mikä pH taso ja maalaji sulla "claas58" on kun käyttömäärä on noinkin suuri ja mikä Calsium ja Mg tasot kun vaatii Mg pitoista kalkkia ?claas58 kirjoitti:Kyllä pH sillä nousee. Mutta käyttömäärähän on suurempi. olen laittanut noin 12-14 tonnia/hehtaari mutta myöskin vielä enemmän kun on huono pH.
Ok. Kun ajatuksena on "vallata" uusia juurikasmaita niin nopeammin pH:n saa siis nousemaan kalsiitilla.Rubinjo kirjoitti:On. Sitä täytyy levittää 2,5-3 kertanen määrä jotta päästään samaan lopputulokseen. Halikkoon rahdattuna kalsiitti ja silikaatti tulee loppujen lopuks yhtä kalliiks. Riippuu tosin hiukan levityskustannuksesta.TepaR kirjoitti:Tuohan on noin kolmannes Paraisten Kalsiitin hinnasta! Onkos tuo silikaatti noin paljon "huonompaa" tavaraa?
Tuo Erksaar Oy on mulle uusi tuttavuus, mutta tuoltahan siitä tietoa löytyi: http://www.erksaar.fi/claas58 kirjoitti:Kyllä pH sillä nousee. Mutta käyttömäärähän on suurempi. olen laittanut noin 12-14 tonnia/hehtaari mutta myöskin vielä enemmän kun on huono pH.
- Rubinjo
- Viesti:
Toi Erksaarin tavarahan on jotain "rouhetta" joka tehoaa hitaasti.TepaR kirjoitti:Ok. Kun ajatuksena on "vallata" uusia juurikasmaita niin nopeammin pH:n saa siis nousemaan kalsiitilla.Rubinjo kirjoitti:On. Sitä täytyy levittää 2,5-3 kertanen määrä jotta päästään samaan lopputulokseen. Halikkoon rahdattuna kalsiitti ja silikaatti tulee loppujen lopuks yhtä kalliiks. Riippuu tosin hiukan levityskustannuksesta.TepaR kirjoitti:Tuohan on noin kolmannes Paraisten Kalsiitin hinnasta! Onkos tuo silikaatti noin paljon "huonompaa" tavaraa?
Tuo Erksaar Oy on mulle uusi tuttavuus, mutta tuoltahan siitä tietoa löytyi: http://www.erksaar.fi/
Silikaatti on kai hiukan hienompaa kun kalsiitti. Sen mukaan se vois tehota nopeemmin?
Kato tuolta: http://www.kaytannonmaamies.fi/s/f/edit ... a_2007.pdf
Todella nopeaahan ois tämä:
"Hienojakoisen kalkin voi levittää nestemäisenä
Omya Oy:n valmistaman hienojakoisen kalkin voi levittää nestemäisenä kasvinsuojeluruiskulla tai lietevaunulla vaikka suoraan oraille. Se on noin sata kertaa hienompaa kuin tavallinen kalkki, ja se liukenee kokonaan parissa vuodessa. Käyttömäärät voidaan halutessa jättää hyvinkin alhaisiksi, esimerkiksi 200—500 kg/ha, mikä on riittävä määrä ylläpitämään pellon pH vuodesta toiseen ennallaan."
http://www.kaytannonmaamies.fi/haku/hae?q=kuonien
Silikaatti ei ilmeisesti oo aivan tasalaatuista. Joskus on Ph noussu reippaastikin ja toisinaan rauhallisemmin. Silikaattia on aikalailla tullut käytettyä. Joskus hain sitä itse traktorillakin. Muutamilla lohkoilla on ongelmana MG puute. MG luku on pahimmillaan alle 100. Niihin täytyy ajaa jotin MG pitoista. Gustafsson kauppaa nykyään silikaatin ja kuonan seostakin. Itse olen kuitenkin ajatellut parhaaksi käyttää niitä vuorotellen.
Siis silikaattia on laitettu 12-14 tonnia per hehtaari. Maalaji liejusavi ja pH kalkituksen alkaessa 5,1-5,5. Ennen sitä ei kalkittu aikoihin. Mg 131 mg/l ja kalsium 2420 mg/l kyseisellä lohkolla vuonna 2003 tehdyn tutkimuksen mukaan.Murtola_Lasse kirjoitti:Mikä pH taso ja maalaji sulla "claas58" on kun käyttömäärä on noinkin suuri ja mikä Calsium ja Mg tasot kun vaatii Mg pitoista kalkkia ?claas58 kirjoitti:Kyllä pH sillä nousee. Mutta käyttömäärähän on suurempi. olen laittanut noin 12-14 tonnia/hehtaari mutta myöskin vielä enemmän kun on huono pH.
Mä ymmärsin tuosta KM:n taulukosta, että 5 tonnia/ha Kalsiittia vastaavan saman nopean vaikutuksen saa 10,42 tonnilla/ha silikaattia? Tai sitten se vaihtelee kuten Make kertoi...Rubinjo kirjoitti: Silikaatti on kai hiukan hienompaa kun kalsiitti. Sen mukaan se vois tehota nopeemmin?
Kato tuolta: http://www.kaytannonmaamies.fi/s/f/edit ... a_2007.pdf
Joka tapauksessa kertakalkituksella tuota mun plänttiä ei saa hyväksi kun nyt pH on kuuden pinnassa, Mg on n. 200 mikä periaatteessa riittää jurtille.
Jos ei kelit kohta muutu on hankala saada kalkittua ennen toukoja.
Joo, kevät tulee vissiin tänä vuonna aikaisin kun talvea ei oikeastaan ole ollutkaan....
Pitänee kuitenkin kysyä tuosta Silikaatista tarjous josko se talvi vielä tulee. Agrimarketin hinta Kalsiitille levitettynä huitelee alvillisena vajaassa 45 eurossa per tonni.
Pitänee kuitenkin kysyä tuosta Silikaatista tarjous josko se talvi vielä tulee. Agrimarketin hinta Kalsiitille levitettynä huitelee alvillisena vajaassa 45 eurossa per tonni.