Jokaisen mielipiteille/ideoille avoin keskustelupalsta, maatalouden eri aiheista. Tule mukaan keskustelemaan. Jollet ole vielä rekisteröitynyt, paina rekisteröidy-tekstiä alapuolella.
956XL kirjoitti:No aikas karuja pelejä nuo ovat. Mutta, toinen tykkää tyttäreistä, toinen äiteestä
Kuinka niin karuja, on niihin ostaessa saanut tehdasasennuksena hyvin kattavat lisävarusteet, mitä ei niihin aikoihin muihin traktoreihin ollut tarjolla. Meillä esim. V 855 on sähkönostolaite, turbiinikytkin, pikavaihteet, täyssykronoituvaihteisto, sähkötoiminen lukko ja -voimanotto, kääntyväistuin, ilmapenkki, ratinsäätö, Agrodata ajotietokone, hydr.lohkoja 6 kpl, hydr.peräkärry jarruventtiili, takalasin pyyhin ja -pesulaitteet, pikakytkimet, hydr, työntövarsi ja -kallistus, suojattu etuvedonkartaani, tasainen pohja metsäajoon. Juu, jokainen kehuu omiaan...
Juu 152 tuntia taas tuli istuttua -83 605 hytissä viimesen parinviikon aikana. Tuli sitä monasti todettua että onpa osattu tehdä käteensopiva ohjaamo jo neljännesvuossata sitten. Ilmastointia olisi muutamana iltapäivänä kaivannu.
Hyviä koneitahan Valmetit on ja yllämainitusta sarjasta varsinkin viimeiset. Käyttöominaisuuksiltaan esim. 805 nelosturbo mielestäni parempi kuin 905 imukuutonen, siis puhuttaessa vakio koneista.
Varusteitakin on saanut kaikenlaisia, muttei silti taida pärjätä eräälle saksalais merkille
Valmettiin on saanut melko erikoisiakin lisävarusteita. Onkohan kellään elektronista ohjaamon ilmanpuhdistinta? Lainaus;"poistaa tehokkaasti homepölyn, siite-ja eläinpölyn sekä muut ärsyttävät hiukkaset" Millähän periaatteella toimii? Laite tuli katolle ja tilausnumero oli H25170060V
Mua ainakin miellyttää eniten 05 sarjan hytti, koska penkin ja ratin välissä on todella mukava olla ja tehdä pitkää päivää verrattuna saman vuosiajan caseihin, massikoihin ja jontikoihin.
Olen ollut tyytyväinen Stomilin renkaisiin, itellä koossa 14.9R24 ja tulivat goodyearin renkaiden tilalle. Ajettavuus ja kumiseos täysin vertailukelpoinen tuon GY ja entisten Nokian maatalousrenkaiden kanssa. Ja ovat myös pyöreitä, toisessa takarenkaassa enää vain n. 3 mm heitto kehällä. Ja stomilit tehdään Puolassa samassa tehtaassa, mistä Nokian maatalousrenkaat aiemmin tulivat.
Hervast kirjoitti:Olen ollut tyytyväinen Stomilin renkaisiin, itellä koossa 14.9R24 ja tulivat goodyearin renkaiden tilalle. Ajettavuus ja kumiseos täysin vertailukelpoinen tuon GY ja entisten Nokian maatalousrenkaiden kanssa. Ja ovat myös pyöreitä, toisessa takarenkaassa enää vain n. 3 mm heitto kehällä. Ja stomilit tehdään Puolassa samassa tehtaassa, mistä Nokian maatalousrenkaat aiemmin tulivat.
paljokos noille stomineille tuli hintaa?
ps. Oli isännälle joku päivä sitte soitellu valtran kauppias ja kauppas uutta 6550 HiTechiä ja tarjos vanhasta 705 15 000e. Eipä isäntä lämmennyt ajatukselle, ja tuumas että taitaa ne haluta kovasti erohon noista vanhoista 6xxx sarjalaisista.
Hintaa tuli kaikkinensa vianorilla 2600 € sisältäen uudet etukumit 14.9R24, uudet takakumit 16.9R38 + sisäkumit + 15"x 38 takavanteet 15 mm keskiölevyillä (kaivurivanne), hintaan sis. alv Renkaat ristikudos, eli näitä pehmeämpirunkoisia versioita jotka ovat himpun kalliimpia kuin teräsvyörenkaat. Etukumekset lienee olleet jotain 250-300 € kipale veroineen
Eräs kylänmies oli ostanut metsäajoon seurakunnan tarjouskilpailun perusteella vastikään rempatun 755 valmetin. Aika asiallisen oloinen kampe oli kun hieman tutkailin ja koetin. Turbiinikytkinkin toimi siinä kuin unelma, jännä vaan että oli hieman kolhomman tuntuinen kuin oma 6300.
Ostin myös Stomil -renkaat tänä syksynä ja olen niihin tosi tyytyväinen ollut. Ei ne mitään XeoBibejä ole , mutta vanhaan kun pitää sieltä hinnaston alapäästä ostaa. Ne on vyörenkaat koot 18,4-38 ja 14,9-28. Hintaa uusin sisärenkain asennettuna veroineen 2050 €.
Kaveri hankki noin 6 v. sitten stomilit ja ne on kyllä ihan erilaiset (huonommat).
Minä myös usein kehua retostan 805:stani, mutta ihan kuin make sanoi nyt puhutaan jo neljännesvuosisadan ikäisestä vehkeestä joka ei oiken missään ole enää kilpailukykyinen. (paitsi kustannustehokkuudessa, Valtran termein)
Samaa mieltä kuin Jorma: itsellä traktorin perässä oli vuosia sitten vielä 4-siipiset sarka-aurat, naapurin 905:ssa 3-siipiset paluuaurat ja jälkeen jäi kun jämsän äijä vierekkäisillä pelloilla kun toljotettiin toistemme kyntöä.
Noissa Stomil:n renkaissa taitaa olla sattumia joukossa. Itse ostin sellaiset 90-luvun lopulla ja sen jälkeen ei tasaista kyytiä maantiellä saanut. Vyörenkaat olivat ja kokeiltiin monilla eri rengaspaineilla. Muuten ei valittamista, taisin ajaa niillä 4-5v ja ei vielä tullut pykimiä.
Toinen tapaus, naapuri osti traktoriinsa Stomilin ristikudosrenkaat ja pykimiä tuli vuoden aikana niin paljon, että liike vaihtoi ne veloituksetta uusiin.