Auringon säteilyteho !
Valvoja: Farmari-ryhmä
Auringon säteilyteho !
Murtolan sääaseman tieto kertoo, että auringon säteilyteho "talvisena" pilvisenä päivänä 30 - 40 W/m2 . Jos keräin olisi 100 m2 ja hyötysuhde 100 % niin tuollahan lämmittelisi jo tavallisen talon mukavasti , ainakin lämpimät vedet. Olenko väärässä ? Ei taida aurinkokeräimet ihan huuhaata olla !
- Wilpo
- Luokka: >500hv
- Viestit: 1670
- Liittynyt: 16 Joulu 2004, 20:09
- Paikkakunta: Marttila www.maatalousfoorum.fi
- Viesti:
Re: Auringon säteilyteho !
Teoriassa näin se on. Mutta nyky tekniikalla taitaa toi aurinkopaneelien hyötysuhde olla korkeintaan 20% ja perus paneeleilla n. 10% paikkeilla. Nämäkin varmaan kehittyy huimasti tässä tulevaisuudessa. Kesällä noi lukemat on vähän toisenlaisia. 700-1000 W /m2
- Jussi T.
- Luokka: yli 300 hv
- Viestit: 372
- Liittynyt: 16 Maalis 2005, 22:58
- Paikkakunta: Veteli
- Viesti:
Re: Auringon säteilyteho !
Aurinkokeräimet kyllä kiinnostaa. Tulevan tuotantorakennuksen katossa neliöitä 5500......noista saisi jo jotain irti 
-
4 x 4
- Luokka: yli 100 hv
- Viestit: 117
- Liittynyt: 18 Joulu 2005, 14:40
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Re: Auringon säteilyteho !
Nuokun kehittyy ja hinnat romahtaa niin eihän muuta tarvi 
Re: Auringon säteilyteho !
Aurinkokennot ovat wattia päälle kallistuneet vuosikymmenien saatossa, siksi niitä ei juuri näe.
80-luvulla kun ne kokivat suuren tulemisensa kohtuukokoinen paneeli latausautomatiikalla johon sopi toinenkin paneeli, sekä akku ja johtimet kaikkineen maksoivat 1200 mk, eli 200 e. Puhuttiin että aurinkoenergia on tulevaisuus ja laitteet halpenevat murto-osaan kunhan valmistusmäärät lisääntyvät.
Vaan kuinkas kävikään, Myyntimäärät nousivat, ja sitämyöden myös laitteistojen hinnat moninkertaistuivat, jolloin myynnin kasvu pysähtyi. Juuri tästä nimenomaisesta syystä minulla ei ole missään vapaa-ajanhommassa käytössä aurinkopaneelin aurinkopaneelia, vaan rantasaunallakin hyrrää diesellaitos.
80-luvulla kun ne kokivat suuren tulemisensa kohtuukokoinen paneeli latausautomatiikalla johon sopi toinenkin paneeli, sekä akku ja johtimet kaikkineen maksoivat 1200 mk, eli 200 e. Puhuttiin että aurinkoenergia on tulevaisuus ja laitteet halpenevat murto-osaan kunhan valmistusmäärät lisääntyvät.
Vaan kuinkas kävikään, Myyntimäärät nousivat, ja sitämyöden myös laitteistojen hinnat moninkertaistuivat, jolloin myynnin kasvu pysähtyi. Juuri tästä nimenomaisesta syystä minulla ei ole missään vapaa-ajanhommassa käytössä aurinkopaneelin aurinkopaneelia, vaan rantasaunallakin hyrrää diesellaitos.
Re: Auringon säteilyteho !
Sisarellani on maatilallaan, tuolloin 80-luvulla hankkimansa laitteisto. Ihmeellisintä oli alkuun juuri tuo, että pukkaa virtaa täysin pilvisellä säälläkin!
Re: Auringon säteilyteho !
Tälle vuodelle tekeillä kuivuriin esilämmittimeksi aurinkokeräin. (Tai olihan se tekeillä jo viime vuonna, ei vaan saanut aikaan.) Kaksoiskatto konehalliin, tuloilma kattojen välistä ilmastointiputkea pitkin. Mahdollisesti pitää hankkia puhallin putkeen (esim. vanhasta kylmäilmakuivurista ), ettei tule liikaa alipainetta ja putket romahda.
Kustannusten ei pitäisi olla ihan älyttömiä, kierrätettyä ilmastointikanavaa ja kattopeltiä.
Kustannusten ei pitäisi olla ihan älyttömiä, kierrätettyä ilmastointikanavaa ja kattopeltiä.