maatreij kirjoitti:Vaihdoin pilkekoneen ja uudessakin on moottorisahan ketjulla katkaisu. Toiset ketjut näkyy kestävän paremmin kuin toiset ja joitakin täytyy viilata useimmin kuin toisia. Toiset ovat pehmeäpiä ja toiset kovempia.

Jep itsellä ei moista pilkekonetta ole, mutta voisin ehkä kokeilla seuraavanlaista kombinaatiota:
Kovakromiketju
Eli tästä sen verran, että tiedän joittenkin palolaitosten käyttävän tällaista ketjua sahoissaan. Se ei tylsy ensimmäisestä naulasta eikä hiekanjyvästä!
Mutta huonona puolena on myös se, että sitä ei saa teroitettua kuin koneella jossa on timanttilaikka (tai ehkä timanttiviilalla, mutta suosituksena on kone teroitus) !
Olen itse nähnyt kun ketjulla sahattiin konesaumattuun peltikattoon aukko (rimput ja pelti poikki) aukon koko oli jotain 2m x 3m tosin tämän jälkeen terä oli sitten tylsä!
Tätä ketjua saa ainakin hugsvarnan valtuutetuilta myyjiltä ja kyllä rautakauppojenkin pitäisi pystyä tilaamaan kunhan tietävät mistä tilaavat!
Ketjua saa vain metri- tavarana eli se pitää itse jatkaa mukana tulevilla jatkopaloilla ja tietääkseni saa vain 1,5 mn laipan välykselle ( löytyy ainakin 325:na).
Sitten se kaikista huonoin asia
hinta on kolminkertainen tavalliseen ketjuun verrattuna
Mutta itse voisin kokeilla tätä jos se vaan laipan puolesta on mahdollista!