Vetävä metsäkärry, mistä osat?

Valvoja: Farmari-ryhmä

Keskustelu metsässä käytettävistä koneista ja laitteista/sahoista.

Vedon toteutus

Ka:n akesli ja automaattiloota.
4
13%
Teli mistä? ja automaattiloota.
6
20%
hydraulimootorit ja pumppu.
20
67%
 
Ääniä yhteensä : 30

Lukematon viestiKirjoittaja ATH » 24 Loka 2007, 00:03

Noin se menee.

Takaveto vetää paremmin ja etujarru jarruttaa paremmin.
Avatar
ATH
Luokka: >500hv
 
Viestit: 883
Liittynyt: 13 Tammi 2005, 00:54
Paikkakunta: Merikruunu

Lukematon viestiKirjoittaja Patu » 24 Loka 2007, 17:07

Meillä on ainakin hydraulisella rullavedolla päästy sinne mihin on haluttu. Omasta pumpusta on hyötyä myös kuormainta käytettäessä. Isoon kärryyn rullaveto ei ehkä ole paras.
Avatar
Patu
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
 
Viestit: 36
Liittynyt: 11 Elo 2007, 22:03
Paikkakunta: Keski-Suomi

Lukematon viestiKirjoittaja mika » 25 Loka 2007, 18:23

itse laittasin takapyöriin vedon. liekkö sillä oikeesti suurta väliä,mutta...

esim. pehmeällä alustalla luulis olevan hyvä, nostattaa vedossa eturengasta ylöspäin. ei ruovi niin helpolla ja jos ruopiii niin eipähän ole toista rengasta heti seuraamassa samaa jälkeä niinkun etuvetosessa.

telin keskipisteen paikallakin on väliä, sillä sitä painotusta saa pelattua.

takapyörissä on napaveto mulla. nousee kannon yli että heilahtaa ja vetää nätisti. tosin ei se paljo oo käytössä ollu.
----------

1 akselisella vetävällä kärryllä on pärjätty. risua ja puuta liikkuu tuhansia motteja vuodessa.

------------

alkuperäiseen aiheeseen palatakseni mikä on projektin budjetti? 5000,10000,20000e?

jos rahaa olis niin ei sitä kannata kronoksiin tuhlata kun sillä hinnalla saa kunnon vehkeitäkin ;-)
mika
Luokka: >500hv
 
Viestit: 620
Liittynyt: 27 Elo 2005, 14:25

Lukematon viestiKirjoittaja MB TRAC » 25 Loka 2007, 23:08

Aikoinaan muuten Valmet CK 870:ssä oli veto vain toisessa akselistossa,nimenomaan etummaisessa.
Kuva
Omistaja sanoi tuon"zombietelin" saavan olla pihassaan eikä myy. Kuorman kasvaessa painoa tulee taka-akselille lisää vipuvarsiston kautta.

Täytyy kokeilla hakin vetotehoa syksymmällä,kaveri sai sähkötykset kuntoon. Näyttää helpolta toteuttaa itsekin.
Kuva
Avatar
MB TRAC
Luokka: >500hv
 
Viestit: 764
Liittynyt: 11 Helmi 2005, 00:00
Paikkakunta: Anjalankoski

Re: Vetävä metsäkärry, mistä osat?

Lukematon viestiKirjoittaja forester400 » 07 Huhti 2008, 22:47

terve, tämä ei nyt ihan tähän aiheeseen kuulu mutta en kehannut tehdä uuttakaan viestiketjua...
mitäs mieltä olette että onnistuuko sellainen jutska kun tossa hallin taka pihalla on vanha volvo 462 ajokone, moottori alkaa olemaan jo loppu ja vuotaa joka paikasta, niin kannattaisiko siitä ottaa se kärri osa ja laittaa traktoriin kiini käyväksi? vetoa olen suunnitellut sillei että kun traktorissa ei ole ajovoimanottoa niin laittasin volvon perästä tulevan akselin päähän ison hydraulisen ajomoottorin ja se pyörittäisi sitten volvon perää josta voima välittyisi kärrin pyörille.

Onko tälläinen systeemi mahdollista toteuttaa? tuleeko toimimaan? kun mettäkoneissahan nykyään ei ole muuta kuin iso ajomoottori mikä pyörittää sitten etu sekä taka perää...
forester400
Luokka: Hevosaura
 
Viestit: 17
Liittynyt: 07 Huhti 2008, 22:37
Paikkakunta: Puumala

Re: Vetävä metsäkärry, mistä osat?

Lukematon viestiKirjoittaja Hervast » 07 Huhti 2008, 23:41

Kannattanee tutkia akselien kunto ja tehdä sitten päätöksiä että kannattaako siitä rakentaa metsävaunua. Automaattilaatikkoja kai myös käytetään tavallisen voimanoton ja vedon välissä, joissain köntyksen vaunuissa taitaa olla sellainen rakenne.

Tiedä sitten miten suuri ongelma tuollaisessa vanhemmassa metsäkoneen alustassa on pyörimisnopeudet maantievauhdeissa, alkujaan koneen huippunopeus ei liene juuri 25 ylittänyt.
Avatar
Hervast
Luokka: >500hv
 
Viestit: 671
Liittynyt: 01 Touko 2005, 16:45

Re: Vetävä metsäkärry, mistä osat?

Lukematon viestiKirjoittaja forester400 » 08 Huhti 2008, 17:09

kärri osa siinä on huippu kunnossa ikäisekseen, ja kärrin pyörissä on automaattilukko mikä toimii... no mites nuo automaatti laatikot niin minkälaista laatikkoa ehdottaisitte että kestäisi 100 heppasen traktorin pyörittää?
forester400
Luokka: Hevosaura
 
Viestit: 17
Liittynyt: 07 Huhti 2008, 22:37
Paikkakunta: Puumala

Re: Vetävä metsäkärry, mistä osat?

Lukematon viestiKirjoittaja SPH1 » 10 Huhti 2008, 17:24

forester400 kirjoitti:terve, tämä ei nyt ihan tähän aiheeseen kuulu mutta en kehannut tehdä uuttakaan viestiketjua...
mitäs mieltä olette että onnistuuko sellainen jutska kun tossa hallin taka pihalla on vanha volvo 462 ajokone, moottori alkaa olemaan jo loppu ja vuotaa joka paikasta, niin kannattaisiko siitä ottaa se kärri osa ja laittaa traktoriin kiini käyväksi? vetoa olen suunnitellut sillei että kun traktorissa ei ole ajovoimanottoa niin laittasin volvon perästä tulevan akselin päähän ison hydraulisen ajomoottorin ja se pyörittäisi sitten volvon perää josta voima välittyisi kärrin pyörille.

Onko tälläinen systeemi mahdollista toteuttaa? tuleeko toimimaan? kun mettäkoneissahan nykyään ei ole muuta kuin iso ajomoottori mikä pyörittää sitten etu sekä taka perää...


Onhan se mahdollista tehdä tuollakin tavalla, jos ei ajovoimanottoa ole. Muistaakseni siinä on vielä nivelen luona jonkinlainen vaihde, jolla saisi hydraulimoottorin vapautettua nopeammassa ajossa. Taisi olla niin että kun ajoi isolla perällä, niin peräveto kytkeytyi siitä pois. Aika jäykkä hinattava tuo Volvon takapää on kovemmassa vauhdissa ja melko leveäkin se on, mutta kyllä siitä pienempään ajon kärrin rakentaa. Sinällään se on kyllä kokonaisena ehkä kätevämpi, eli jos ei muuta ole vikana kuin moottori, niin halvemmaksi se tulee korjata tai vaihtaa. Minulla olisi muuten riihessä juuri kyseisen Volvon kone, eli 3-pyttyinen Perkins. Voisin luopuakin, kun ei taida tuolle olla enää käyttöä. Enemmän jos haluaa koneeseen puhtia, niin jotkut ovat vaihtaneet 165:sen fergun moottoreita noihin.
SPH1
Luokka: Hevosaura
 
Viestit: 18
Liittynyt: 01 Maalis 2008, 23:35

Re: Vetävä metsäkärry, mistä osat?

Lukematon viestiKirjoittaja TKH » 10 Huhti 2008, 21:29

Volvon 462 on kyllä melkoinen kone menemään pehmeällä jos on niillä leveämmillä renkailla...on yllättävän kevyt kone.
Ketteryyttä saa siirtämällä taka-akselia hiukan eteenpäin,alkujaan melkoisen takana tukinajon vuoksi.
TKH
Luokka: yli 150 hv
 
Viestit: 173
Liittynyt: 12 Tammi 2005, 18:17

Re: Vetävä metsäkärry, mistä osat?

Lukematon viestiKirjoittaja SPH1 » 10 Huhti 2008, 22:17

TKH kirjoitti:Volvon 462 on kyllä melkoinen kone menemään pehmeällä jos on niillä leveämmillä renkailla...on yllättävän kevyt kone.
Ketteryyttä saa siirtämällä taka-akselia hiukan eteenpäin,alkujaan melkoisen takana tukinajon vuoksi.


Omasta mielestäni oli myöskin ikäisekseen ihan kohtuullinen ergonomia. Ainakin Ponsse Pazin hyttiin verrattuna mukavampi. Ponsse tosin muuten tehokkaampi peli. Ösän nosturikaan ei ollut hullumpi, jatketta olisi vaan kaivannut. Leveämmät renkaat olivat tosiaan aika muhkeat koneen kokoon nähden.
SPH1
Luokka: Hevosaura
 
Viestit: 18
Liittynyt: 01 Maalis 2008, 23:35

Re: Vetävä metsäkärry, mistä osat?

Lukematon viestiKirjoittaja TKH » 11 Huhti 2008, 09:19

SPH1 kirjoitti:
TKH kirjoitti:Volvon 462 on kyllä melkoinen kone menemään pehmeällä jos on niillä leveämmillä renkailla...on yllättävän kevyt kone.
Ketteryyttä saa siirtämällä taka-akselia hiukan eteenpäin,alkujaan melkoisen takana tukinajon vuoksi.


Omasta mielestäni oli myöskin ikäisekseen ihan kohtuullinen ergonomia. Ainakin Ponsse Pazin hyttiin verrattuna mukavampi. Ponsse tosin muuten tehokkaampi peli. Ösän nosturikaan ei ollut hullumpi, jatketta olisi vaan kaivannut. Leveämmät renkaat olivat tosiaan aika muhkeat koneen kokoon nähden.


HEH:
Kun nyt puhutaan suohakkuiden tekemisen kalustosta tulee mieleen yksi kesä 80-luvun lopulla kun pari rämepalstaa 462:lla ajettiin keskellä kesää :)
Koomisinta oli kolmosperkkinssin "papatus" kun kone hiljaa vaan ryömi eteenpäin tiukassa paikassa :mrgreen:
TKH
Luokka: yli 150 hv
 
Viestit: 173
Liittynyt: 12 Tammi 2005, 18:17

Re: Vetävä metsäkärry, mistä osat?

Lukematon viestiKirjoittaja forester400 » 11 Huhti 2008, 11:46

Onhan se mahdollista tehdä tuollakin tavalla, jos ei ajovoimanottoa ole. Muistaakseni siinä on vielä nivelen luona jonkinlainen vaihde, jolla saisi hydraulimoottorin vapautettua nopeammassa ajossa. Taisi olla niin että kun ajoi isolla perällä, niin peräveto kytkeytyi siitä pois. Aika jäykkä hinattava tuo Volvon takapää on kovemmassa vauhdissa ja melko leveäkin se on, mutta kyllä siitä pienempään ajon kärrin rakentaa. Sinällään se on kyllä kokonaisena ehkä kätevämpi, eli jos ei muuta ole vikana kuin moottori, niin halvemmaksi se tulee korjata tai vaihtaa. Minulla olisi muuten riihessä juuri kyseisen Volvon kone, eli 3-pyttyinen Perkins. Voisin luopuakin, kun ei taida tuolle olla enää käyttöä. Enemmän jos haluaa koneeseen puhtia, niin jotkut ovat vaihtaneet 165:sen fergun moottoreita noihin.


juu siinä on se vaihde millä saisi sen moottorin kytkettyä pois päältä siirto ajoon... tohon on entinen omistaja vaihtanut aikoinaan koneen, se on joku 80 heppanen mf kone. tiedätkös että onko tossa ollut alun perin sellainen kytkin että sillä et voi moottori jarruttaa? toi on aika ilkee mehässä ala mäessä kun kone tulee vapaalla alas :D ja jarrut tossa on huonot kun entinen omistaja on ottanut kärri osasta jarrut pois...
forester400
Luokka: Hevosaura
 
Viestit: 17
Liittynyt: 07 Huhti 2008, 22:37
Paikkakunta: Puumala

Re: Vetävä metsäkärry, mistä osat?

Lukematon viestiKirjoittaja SPH1 » 12 Huhti 2008, 00:51

forester400 kirjoitti:[

juu siinä on se vaihde millä saisi sen moottorin kytkettyä pois päältä siirto ajoon... tohon on entinen omistaja vaihtanut aikoinaan koneen, se on joku 80 heppanen mf kone. tiedätkös että onko tossa ollut alun perin sellainen kytkin että sillä et voi moottori jarruttaa? toi on aika ilkee mehässä ala mäessä kun kone tulee vapaalla alas :D ja jarrut tossa on huonot kun entinen omistaja on ottanut kärri osasta jarrut pois...


Siinähän on pikavaihde, vähän samanlainen kuin multi-power. Pienemmällä puolella se menee vapaalla ja isommalla vaihdetta ei meinannut saada pois päältä koneen ollessa pysähdyksissä. Pikavaihteen vipu on kojelaudassa. Omassanikaan ei ollut jarruja takana, ihmeen hyvin etupään jarrut riittivät. Takana oli levyjarrut ja jarrusatuloille menevät putket näyttivät aika huonosti suojatuilta. Siinä varmaan syy´miksi takajarrut pois käytöstä. Joku oli kyllästynyt jatkuviin jarruputkien korjaukseen.

Vähän on harmittanut jälkeenpäin kun tuli pilkottua oma kone. Siitä hajosi etuperä ja käytettyä ei tuntunut löytyvän mistään. Tietenkin kun olin saanut soviteltua takapään traktorin perään, niin keltaisessa pörssissä oli perä myynnissä.

Voin kuvitella, että isommalla moottorilla ihan näppärä vehje. Ihmeen hyvin se pikku Perkinsikin jaksoi, mutta liian kiire ei saanut olla.
SPH1
Luokka: Hevosaura
 
Viestit: 18
Liittynyt: 01 Maalis 2008, 23:35

Re: Vetävä metsäkärry, mistä osat?

Lukematon viestiKirjoittaja forester400 » 12 Huhti 2008, 12:38

juu kyllä siinä se pikavaihde on, mutta sekin ilmeisesti vuotaa kun siihen lisää öljyä niin se toimii parin kuorman ajan ja sitten se rupee luistamaan, eli kun tulee mäki niin se vaihtaa automaattisesti pienemmälle ja sitten ku on mäki noustu niin taas isommalle itestään :lol: ja on tossakin takana ne levyt mutta jarru letkut poistettu, on ollut suunnitelma jos tekis siihen lisäks kardaanijarrun ni silloin varmaan kestäisi paikoillaan..
forester400
Luokka: Hevosaura
 
Viestit: 17
Liittynyt: 07 Huhti 2008, 22:37
Paikkakunta: Puumala

Re: Vetävä metsäkärry, mistä osat?

Lukematon viestiKirjoittaja Motor » 28 Maalis 2011, 22:35

Aihetta ikäänkuin sivuten.

Tuossa vaan surffaillessa tuli mieleen että mitä nämä käytännössä ovat nämä zileistä ym. maastoautoista rakennetut kärryt. Halpojahan nuo olisivat koko autot ja suhteellisen helppoja jatkojalostaa kärrynmuotoonkin, siis sellaiseen harrasteajoon sopivaan muotoon.
Mutta kestääkö voimansiirto sitten esim. Zilissä käytännössä mitään?

Kokemusta näihin sekaantuneilta, kannattaako samantein ajatus kuopata?

Tuossa yksi rakennelma:
http://www.mascus.fi/Maatalous/Kaytetyt ... njmag.html
Avatar
Motor
Luokka: 50 hv., takaveto
 
Viestit: 54
Liittynyt: 05 Touko 2005, 00:22

EdellinenSeuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa

MAINOSPAIKKA

cron