Lannoitevalikoima supistuu Kemiralla

Yleinen keskustelua kasviviljelystä. Viljalajikkeista, tuotannosta, laadusta, ym...

Valvoja: Farmari-ryhmä

Radon
Luokka: >500hv
Viestit: 731
Liittynyt: 12 Huhti 2005, 22:39

Re: Lannoitevalikoima supistuu Kemiralla

Lukematon viesti Kirjoittaja Radon »

Sepe kirjoitti:Voi littu!!! :twisted:
Vaatimattomat 27.6% lissää hintaa...
http://www.farmit.net/farmit/fi/03_kasv ... _hinta.jsp

On kyllä viljan hinnan korotukset aika tehokaasti syöty kun kattelee näiden hintojen nousua joka rintamalla lannoteiden ja polttoaineiden ja siemenien jne. hintaa, ja miten on sellainen kutina että ei viljan hinnat kuitenkaan ole juurikaan nousemassa jos vaan tarjontaa on edes kohtuullisesti siinpä sitä sitten taas ollaan.
Avatar
Tormala
Luokka: yli 100 hv
Viestit: 146
Liittynyt: 21 Joulu 2006, 17:21

Re: Lannoitevalikoima supistuu Kemiralla

Lukematon viesti Kirjoittaja Tormala »

Tähän on jo totuttu/alistuttu, että kaiken hinta nousee paitsi tuottajahinta. Eli taas pitää omasta palkasta joku prosentti nipistää kun pankille menevästä osuudesta tätä ei voi tehdä.
Avatar
O.J.
Luokka: >500hv
Viestit: 1684
Liittynyt: 01 Syys 2005, 21:42
Paikkakunta: Koillis-Savo

Re: Lannoitevalikoima supistuu Kemiralla

Lukematon viesti Kirjoittaja O.J. »

Sepe kirjoitti:Voi littu!!! :twisted:
Vaatimattomat 27.6% lissää hintaa...
http://www.farmit.net/farmit/fi/03_kasv ... _hinta.jsp
Viitsiikö joku laskea, että kuinka monta prosenttia hinta on noussut viime heinäkuusta? Karkea arvio jotain yli 65%.

Kohtahan lietelantaa voi alkaa myymään jollekin laskutaitoiselle :roll:
Avatar
junttieinari
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 380
Liittynyt: 09 Maalis 2008, 18:27
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Lannoitevalikoima supistuu Kemiralla

Lukematon viesti Kirjoittaja junttieinari »

O.J. kirjoitti: Viitsiikö joku laskea, että kuinka monta prosenttia hinta on noussut viime heinäkuusta? Karkea arvio jotain yli 65%.
Heinäkuussa 07 Suomen salpietari 187 eur/tn alv. 0. Maastullin hintapalsta eilen 278,46 eur/tn alv. 0 + tämän päivän korotus 27,6%. tekee 355,3 eur/tn alv.0. Heinäkuun hinta kaupan hinta. Tämän päivän hinta siis listahinta johon lisätty keskimääräinen korotus-%, ei välttämättä eurolleen oikein, mutta kertoo kyllä missä mennään.Prosentteja en uskalla edes laskea, Nurmen NK 2 näyttää vielä pahemmalle...
Avatar
Jari
Luokka: >500hv
Viestit: 3510
Liittynyt: 05 Touko 2005, 10:05
Paikkakunta: K-Pohjanmaa

Re: Lannoitevalikoima supistuu Kemiralla

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

junttieinari kirjoitti:
O.J. kirjoitti: Viitsiikö joku laskea, että kuinka monta prosenttia hinta on noussut viime heinäkuusta? Karkea arvio jotain yli 65%.
Heinäkuussa 07 Suomen salpietari 187 eur/tn alv. 0. Maastullin hintapalsta eilen 278,46 eur/tn alv. 0 + tämän päivän korotus 27,6%. tekee 355,3 eur/tn alv.0. Heinäkuun hinta kaupan hinta. Tämän päivän hinta siis listahinta johon lisätty keskimääräinen korotus-%, ei välttämättä eurolleen oikein, mutta kertoo kyllä missä mennään.Prosentteja en uskalla edes laskea, Nurmen NK 2 näyttää vielä pahemmalle...
Tuo salpietari taitaa olla vieläpä "halvinta",korotukset olleet sillä pienempiä verrattuna paljon fosforia sisältäviin lannoitteisiin. Nyt sopimuspskaa 500-600m3,jatkossa ehkä 1500-2000m3. Onneksi,alkaa olemaan pska pian arvossaan...
Avatar
marklain
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 383
Liittynyt: 17 Kesä 2005, 11:48
Paikkakunta: Salon Seutu

Re: Lannoitevalikoima supistuu Kemiralla

Lukematon viesti Kirjoittaja marklain »

Milloinkohan tuotakin kannattaa alkaa tuomaan muualta??
Koneitahan jo saa ulkomailta halvemmalla, koska apulannat??? :twisted:
Avatar
jk
Luokka: >500hv
Viestit: 805
Liittynyt: 18 Loka 2006, 17:13
Paikkakunta: Lapua

Re: Lannoitevalikoima supistuu Kemiralla

Lukematon viesti Kirjoittaja jk »

Suomessa apulannat ovat olleet koko vuoden muuta eurooppaa halvempia!
lihasimeoni
Luokka: Polkutraktori
Viestit: 1
Liittynyt: 25 Huhti 2008, 09:49

Re: Lannoitevalikoima supistuu Kemiralla

Lukematon viesti Kirjoittaja lihasimeoni »

Sepe kirjoitti:Voi littu!!! :twisted:
Vaatimattomat 27.6% lissää hintaa...
http://www.farmit.net/farmit/fi/03_kasv ... _hinta.jsp
Kohta paukkuu lisää, sillä ölkän hinta nousee ja kaasun hinta seuraa öljyä.
Tässäpä meille hyvä uutinen: http://www.taloussanomat.fi/oma-talous/ ... 811335/139

Kaasua palaa typenteossa, kuten koulussa opetettiin. Paha kun Yaralla on monopoli. Sitä ei saada edes nurin eikä ole yritetty: http://www.boy.fi/stu/uutiskommentti13.php

"Maa- ja metsätalousministeriö voisi kääntää kelkkansa ja väljentää tuontirajoituksia. Samalla se joutuisi kuitenkin tunnustamaan EU:lle, että rajoitusten perusteiksi annetut selvitykset olivat huonoja tai jopa tarkoitushakuisia. Silloin kaikki muutkin annetut ja annettavat selvitykset esimerkiksi kansallisten maataloustukien perustelemiseksi joutuisivat kyseenalaisiksi. Se vahingoittaisi maatalouttamme vielä lisää.

Muun muassa kilpailun vapautta valvova EU-komissio hyväksyi Yara-kaupan Suomen monopoleineen kaikkineen. Niin olisi tehnyt myös Suomen oma kilpailuvirasto, sillä sen monopoliosastossa ei ole tiedetty, että meillä on lannoitekilpailua rajoittavia säädöksiä, muun muassa tiukka lannoiteasetus ja että sitä on jopa tiukennettu lisää kaupan alla."

Mitä nämä meidän viranomaiset oikein puuhaavat?
:(
hogi
Luokka: >500hv
Viestit: 947
Liittynyt: 12 Tammi 2005, 15:23

Re: Lannoitevalikoima supistuu Kemiralla

Lukematon viesti Kirjoittaja hogi »

Tänään tuli tiedote, että Tigoteamin lannoitemyynti loppuu. Samoin käynee Kiviexperteille. Yara on päättänyt pistää viipurin tehtaan pussiin.

On se ihme kun ei kilpailuviranomaiset puutu tähän.

Saas nähdä mitä on ensi syksyn lannoitehinnat. Maastullissa oli tänään loistava tekstari: Yara teki yhdessä yössä sen mitä ympäristöministeriö on yrittänyt 15 vuotta, lopettaa lannoitteiden käytön Suomessa.
Avatar
Vesa
Luokka: >500hv
Viestit: 624
Liittynyt: 25 Touko 2006, 08:44
Paikkakunta: Kokkola

Re: Lannoitevalikoima supistuu Kemiralla

Lukematon viesti Kirjoittaja Vesa »

S******, vielä saanu muruakaan lannoitteita. Myymälän varastoerästä piti saada mutta kuulemma ei tiedä milloin sinnekkään tulee. Onneksi tässä ollaan sellaisilla leveysasteilla että kunhan parin viikon sisällä tulevat niin ehtii vielä hyvin kylvöille.

Valinnanvaraakaan ei lannoitteissa ollut vaan piti ottaa mitä sattui saamaan. Mulla on 2 vaihtoehtoa fosforien kanssa nyt jotka on luokissa tyydyttävä-korkea. joko vetää ihan luomuna tai laittaa jonkin verran lanoitetta jolloin fosforit silloinkin reilusti plussalla.No onneksi on tuo tasaussysteemi eli sitten tulevina vuosina ei fosforia ja ennenkaikkea aikaisemmin lannoiteostoille jotta saa mitä haluaa.
pets
Luokka: yli 100 hv
Viestit: 141
Liittynyt: 31 Touko 2006, 01:59
Paikkakunta: häme

Re: Lannoitevalikoima supistuu Kemiralla

Lukematon viesti Kirjoittaja pets »

Tilasin viime heinäkuussa jo lannoitteet. NK:oota pitää laittaa parille lohkolle.
Avatar
Vesa
Luokka: >500hv
Viestit: 624
Liittynyt: 25 Touko 2006, 08:44
Paikkakunta: Kokkola

Re: Lannoitevalikoima supistuu Kemiralla

Lukematon viesti Kirjoittaja Vesa »

Vesa kirjoitti:S******, vielä saanu muruakaan lannoitteita. Myymälän varastoerästä piti saada mutta kuulemma ei tiedä milloin sinnekkään tulee.
Eilen soittelin ja Yaran mukaan 23.5 toimituspäivä helmikuun puolivälissä kun tilasin. Ei, s******, sanoin minä ja soittelin maakunnan maatalouskaupat läpä ja onneksi YHDESTÄ myymälästä löytyi lannoitetta varastosta. Sieltä vaan sitten sutena hain kuorman. Ja helmikuun tilauksen myyjälle soittelin että saavat pyyhkiä....tilauspaperilla. No ei vaiskaan, ymmärsivät kyllä asian ja eihän se ole myyjien vika jos ei tehdas pysty toimittamaan lannoitteita.
Vastaa Viestiin