Hallatuhot 2008

Yleinen keskustelua kasviviljelystä. Viljalajikkeista, tuotannosta, laadusta, ym...

Valvoja: Farmari-ryhmä

Avatar
Jorma
Luokka: >500hv
Viestit: 1479
Liittynyt: 26 Tammi 2005, 15:22
Paikkakunta: Pori

Hallatuhot 2008

Lukematon viesti Kirjoittaja Jorma »

Tehdäänpä aiheesta oma ketju, kun ainakin täälläpäin on monella oraat paleltuneet.
Jorma kirjoitti:Järvimaissa oleva vehnä otti jonkin verran selkäänsä viime yön(13-14.5.) pakkasista, onneksi 90% iduista ei ole vielä pinnassa ja pakkasvaurion saaneet ei ole menneet maata myöten vaan on katkenneet ylempää.
Myös ohraa on kaatunut liki 8ha, poikki ~1cm:n korkeudelta. Ohra varmasti pensoo, mutta onko siitä enää maltaaksi? Kannattaako kylvää uusiksi vai odottaa ja katsoa mitä tulee?

Tietoa ei ole kuinka paljon pakkasta oli edellisyönä, mutta lähes historiallista oli tuo ohrien paleltuminen tässä "isolla" aukealla. Järvimaissa pakkanen käy ehkä kerran/20v
claas58 kirjoitti:Erkki ohraa on katkennut kolmen hehtaarin alalta niin että heti maanpinnan yläpuolella on noin yksi cm vihreää ennen katkeamiskohtaa. Myös Breamar ohra on paikoitellen kärsinyt kylmästä. Onneksi rapsi näyttää vielä hyvinvoivalta.
Avatar
SS
Luokka: >500hv
Viestit: 1617
Liittynyt: 25 Huhti 2005, 21:26
Paikkakunta: Lohja

Re: Hallatuhot 2008

Lukematon viesti Kirjoittaja SS »

Koivut ovat vielä sen verran nuorilla lehdillä, että vielä ei Uudellamaalla ole merkittävämpää ruskettumista havaittu. Pikkupoikana muistan monena vuonna otraa kylvetyn vasta toukokuun toisella viikolla tai myöhemmin, vanhatisännät varoittelivat, että saattaa halla käydä viemässä oraat.

Onneksi meikäläisen vehnät on vielä kuivana jyvänä rutikuivassa pellossa, orastuvat sitten kun ensimmäinen lämmin 200 mm ukkoskuuro tulee heinäkuun puolivälissä. (Ja sen jälkeen 700 mm parissa kuukaudessa)

:evil:

-SS-
Avatar
Joozeppi
Luokka: yli 200 hv
Viestit: 269
Liittynyt: 19 Huhti 2007, 18:48
Paikkakunta: Loimaa

Re: Hallatuhot 2008

Lukematon viesti Kirjoittaja Joozeppi »

kyllä halla viljaa korjaa nyt. viime yön oli pilvessä, taivas meinaan, mutta edellisenä annabell ja varsinkin braemar ottivat nokkiinsa paikoin. lykkää tyvestä uutta vihreää eli ilmeisesti tilanne ei ole vielä menetetty. lupasi vaan sääarvauksissa äsken lisää pakkasöitä. sataakin tarvis, yli kuukausi jo ilman. no tänään tuli 1,5 milliä mut se ei auttanu muuhun ku tiet ei pöllynneet niin h...tisti. millai muualla sateet osu tänään?

olikohan 2004 kun viimeksi ohrat meni poikki ja kasvustot olivat sinä vuonna tiheimmät minun lyhyen viljelijäurani aikana. joten vielä on luottoa, vai menisköhän jo varmuudeksi kyseleen rypsinsiemeniä tosta hankkijalta huomenissa..

turha hurskastella ettei ohraa sais laittaa liian aikaisin. täällä on syysmuokatut savet jo niin kuivia ettei idä mikään. pahin virhe oli pienenevän kuun aikana kylvää.. vanhaisäntä taitaa oikeasti uskoa noihin.
Avatar
claas58
Luokka: >500hv
Viestit: 575
Liittynyt: 28 Heinä 2006, 22:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Hallatuhot 2008

Lukematon viesti Kirjoittaja claas58 »

Täällä tuli 4,5 milliä vettä kahdessa erässä. Ensimmäiset 2 milliä haihtui auringon tullessa esiin tunnissa joten ei tästä sateesta paljon apua ollut. Kuivaa alkaa kyllä olemaan.
2004 halla kirpaisi vähän rapsia mutta silloin ei kyllä ollut niin kylmää kuin nyt.
Avatar
Jorma
Luokka: >500hv
Viestit: 1479
Liittynyt: 26 Tammi 2005, 15:22
Paikkakunta: Pori

Re: Hallatuhot 2008

Lukematon viesti Kirjoittaja Jorma »

Vanhempi Isäntä, 81v kaiveli viljelymuistiinpanojaan menneiltä vuosilta ja ainakaan hänen aikanaan ei halla ole viljaa korjannut tällä aukealla. No nyt on sekin nähty. Oikeastaan koskaan ei ole kylvöjä pantattu aikaisen ajankohdan takia, tänä vuonna olisi ilman muuta pitänyt odottaa pari päivää ja niin teinkin järvimaiden kanssa, mutta ei olisi uskonut pakkasen tulevan tänne suistoon. Kaikkiaan näyttää silti ihan hyvältä, vaikka todennäköistä on, ettei pakkasen puremista ohrista mallasta saa.

Jotenkin näyttäisi, että takapyöräkoneella kylvetyt oraat on säilyneet paremmin kuin perinteisellä. Pitääköhän pinnasta tiivistetty maa paremmin lämpönsä vai onko vaan kuvittelua?

Sadetta on täällä viimeksi saata kuukausi sitten ja silloinkin lumen muodossa. Pohjakosteutta tuntuisi vielä olevan, mutta pinta on todella kuivaa. Kevyttä sadetta kohtuudella, vaikka 15mm, kiitos.
Avatar
Jari
Luokka: >500hv
Viestit: 3510
Liittynyt: 05 Touko 2005, 10:05
Paikkakunta: K-Pohjanmaa

Re: Hallatuhot 2008

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

Ei hallatuhoja kun ei oraita missään,eka kylvöt maanantaina ja maksimissaan viiden asteen päivälämmöt ei kummosia saa aikaan. Tänään satoi lunta,just tulin muokkaamasta peltoa,piti muokata jo aamulla mutta lumisade jarrutti kummasti.
Avatar
Make
Luokka: >500hv
Viestit: 951
Liittynyt: 12 Touko 2005, 21:24

Re: Hallatuhot 2008

Lukematon viesti Kirjoittaja Make »

Hieman on ohrat vaalenneet urpamaalla. Ei niiden uusintakylvöjen kanssa kannata hätiköidä. Yleensä oras toipuu.
1975 tuli suoraan hellepäivän perään hallayö. iltapäivällä oli 25 lämmintä ja klo 21 meni pakkaselle. maanpinnasta mitattiin 14 astetta pakkasta. Ohranoraat meni kaikki, mutta ne toipivat. Juurikas harveni pahasti. Edellispäiväinen haraus vielä pahensi tuhoa. Juurikas uusintakylvettiin välivakoon. Uusintakylvö kuitenkin myöhemmin harattiin pois ja alkuperäinen kylvös jätettiin. Jurttisato on silloin jäänyt 25 tn/ha, osaksi johtui myös loppukesän kuivuudesta.
Onkos muualla aloitettu sadetusta? Kahdella naapurilla pyörii laitteet viljamaassa. Itse aloitin kunnostamaan vanhaa Tuikomattia. Josko huomenna alkaisi vesi lentämään.
Avatar
claas58
Luokka: >500hv
Viestit: 575
Liittynyt: 28 Heinä 2006, 22:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Hallatuhot 2008

Lukematon viesti Kirjoittaja claas58 »

Jorma kirjoitti:Vanhempi Isäntä, 81v kaiveli viljelymuistiinpanojaan menneiltä vuosilta ja ainakaan hänen aikanaan ei halla ole viljaa korjannut tällä aukealla. No nyt on sekin nähty. Oikeastaan koskaan ei ole kylvöjä pantattu aikaisen ajankohdan takia, tänä vuonna olisi ilman muuta pitänyt odottaa pari päivää ja niin teinkin järvimaiden kanssa, mutta ei olisi uskonut pakkasen tulevan tänne suistoon. Kaikkiaan näyttää silti ihan hyvältä, vaikka todennäköistä on, ettei pakkasen puremista ohrista mallasta saa.

Jotenkin näyttäisi, että takapyöräkoneella kylvetyt oraat on säilyneet paremmin kuin perinteisellä. Pitääköhän pinnasta tiivistetty maa paremmin lämpönsä vai onko vaan kuvittelua?

Sadetta on täällä viimeksi saata kuukausi sitten ja silloinkin lumen muodossa. Pohjakosteutta tuntuisi vielä olevan, mutta pinta on todella kuivaa. Kevyttä sadetta kohtuudella, vaikka 15mm, kiitos.
Minulle jäi sellainen mielikuva vuonna 2004 rapsilla että sivupyöräkoneella kylvetty jyrämätön kylvös säilyi paremmin kuin jyrätty kylvös. Tämä saattoi johtua siitä että vähän epätasaisemalla maalla osa taimista säästyi hallalta kun taas tasainen jyrätty kylvös ei tarjonnut suojaa.
Avatar
claas58
Luokka: >500hv
Viestit: 575
Liittynyt: 28 Heinä 2006, 22:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Hallatuhot 2008

Lukematon viesti Kirjoittaja claas58 »

Make kirjoitti:Hieman on ohrat vaalenneet urpamaalla. Ei niiden uusintakylvöjen kanssa kannata hätiköidä. Yleensä oras toipuu.
1975 tuli suoraan hellepäivän perään hallayö. iltapäivällä oli 25 lämmintä ja klo 21 meni pakkaselle. maanpinnasta mitattiin 14 astetta pakkasta. Ohranoraat meni kaikki, mutta ne toipivat. Juurikas harveni pahasti. Edellispäiväinen haraus vielä pahensi tuhoa. Juurikas uusintakylvettiin välivakoon. Uusintakylvö kuitenkin myöhemmin harattiin pois ja alkuperäinen kylvös jätettiin. Jurttisato on silloin jäänyt 25 tn/ha, osaksi johtui myös loppukesän kuivuudesta.
Onkos muualla aloitettu sadetusta? Kahdella naapurilla pyörii laitteet viljamaassa. Itse aloitin kunnostamaan vanhaa Tuikomattia. Josko huomenna alkaisi vesi lentämään.
Meinaatteko että viljan sadetus on kannattavaa näillä löpön hinnoilla? Tarkoitiko nyt kastelua kuivuutta vastaan vaiko hallaa vastaan?
Avatar
Make
Luokka: >500hv
Viestit: 951
Liittynyt: 12 Touko 2005, 21:24

Re: Hallatuhot 2008

Lukematon viesti Kirjoittaja Make »

Kuivuutta vastaan sadetetaan. Jos kuivuus jatkuu, ilmanmuuta kannattaa. löpöä palaa vajaa 50 l/ha ja sadonlisä on ollut parhaimmillaan 3500 kg/ha
Avatar
SS
Luokka: >500hv
Viestit: 1617
Liittynyt: 25 Huhti 2005, 21:26
Paikkakunta: Lohja

Re: Hallatuhot 2008

Lukematon viesti Kirjoittaja SS »

Siis sadetus auttanee hyvinkin ihan kuivuuteen, jos säät ovat normaaleja eteläisen Varsinais-Suomen tyyppisiä: Huhtikuussa lumi haihtuu paikalleen, seuraavat sateet heinäkuun puolivälissä.

Tämä KM satokilpailun perniöläisennätys Amaretto vehnästä, oliko se nyt yli kahdeksan tonnia, huomasitteko siinä viljelyselostuksessa, että oli pelto saanut pariviikkoa vettä sadettamalla. Sitä en tiedä, onko taloudellinen tulos parempi; kyllä jos 50 eurolla pumppaa ja saa 500 euroa takaisin kai se vielä kannattaa.

Nyt olisi itselläkin kastelumahdollisuutta, eli osuutta jokeen, olisi kastelupumppukin mut ei putkistoja.

-SS-
aurauskeppi

Re: Hallatuhot 2008

Lukematon viesti Kirjoittaja aurauskeppi »

Täällä on ollut toissayönä -0,5 ja viime yönä -2. Vehnän oraat kestäneet hyvin viettävillä pelloilla. Ohraa ei olekaan tänä vuonna. Rypsit edelleen paperisäkeissä, onneksi. Eilen sateli kahteen otteeseen lunta kunnolla pellot ihan valkoisiksi. Seurasi jännä näky kun aurinko paistoi perään ja näytti kun lumi olisi muuttunut suoraan höyryksi tummien peltojen pinnasta. peltojen kohdalla oli metri maasta sumua joka ei liikkunut minnekään.
Vetenä on tullut alle viikossa 16mm. Kosteuden puolesta olisi hyvä. Vielä kun lämpenisi.
claas58 kirjoitti:Minulle jäi sellainen mielikuva vuonna 2004 rapsilla että sivupyöräkoneella kylvetty jyrämätön kylvös säilyi paremmin kuin jyrätty kylvös. Tämä saattoi johtua siitä että vähän epätasaisemalla maalla osa taimista säästyi hallalta kun taas tasainen jyrätty kylvös ei tarjonnut suojaa.
Näin minäkin sen ajattelisin. Tiivistetyssä pinnassa on vähemmän ilmarakoja eristämässä. Sama toimii lumessakin kun mettään ajetaan jälkiä jäätymään.
Sepe
Luokka: >500hv
Viestit: 937
Liittynyt: 12 Heinä 2005, 19:02

Re: Hallatuhot 2008

Lukematon viesti Kirjoittaja Sepe »

Homma on just päinvastoin ainakin juurikkaalla jyräämätön paleltuu herkemmin kuin jyrätty.
Hippo
Luokka: yli 100 hv
Viestit: 101
Liittynyt: 03 Maalis 2006, 09:28

Re: Hallatuhot 2008

Lukematon viesti Kirjoittaja Hippo »

Sepe kirjoitti:Homma on just päinvastoin ainakin juurikkaalla jyräämätön paleltuu herkemmin kuin jyrätty.
Kosteampi maa lämmittää orasta enemmän kuin kuiva, joten jyrätty / takapyöräkoneella kylvetty voi sen takia kestää paremmin hallaa.
traktorikuski
Luokka: yli 200 hv
Viestit: 215
Liittynyt: 20 Joulu 2006, 14:54
Paikkakunta: Sipoo

Re: Hallatuhot 2008

Lukematon viesti Kirjoittaja traktorikuski »

Mun Juuso ruis oli saanu kylmää jo ennen maanantai(silloin kävin kattomassa ensimäistä kertaa) ja on ollu pakkasia joka aamu sen jälkeen. Olen huomanu myös et lähikylien kevät rukiit ovat kärsineen näköisiä. Onneks mun ohrat ei ole tullu pintaan vielä kun sekin on aika alavassa pellossa tänä vuonna. Vehnät näytää voivan suht koht hyvin.

Tosta sadetuksesta etelän savirinteillä missä ei vaan ole kosteutta keväällä saataa ola hyvinkin kannatavaa sadettaa. Muista kesä 06 kun oli hyvin kuiva kesä mutta tuli meille raekuuro joka kostutti sopivasti kylvöt ja sen jälkeen ne tärkeät päivät puolipilvistä et oras pääsi pinnalle. Sen jälkeen ei saanu sadetta vasta juhannusviikona ja ne pellot joka oli kylvetty rae kuuron jälkeen näytti surkilta, ja ne ennen kylvetyt , eteenki vehnät,näytti tosi hienoilta. Se hyvä alku merkitsee paljon, ei voi aina jäädä odottamaan niitä sateita joka jäävät kuitenkin tulematta. Miten nämä jatkuvat hallat tekee, sen aika näyttää.
Vastaa Viestiin