Pakkasen paneman ohran kasvu

Yleinen keskustelua kasviviljelystä. Viljalajikkeista, tuotannosta, laadusta, ym...

Valvoja: Farmari-ryhmä

Avatar
Kari
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 428
Liittynyt: 12 Huhti 2005, 20:30
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Pakkasen paneman ohran kasvu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kari »

Laitan tässä pari kuvaa kevään pahimmasta pakkastuhostani ja kasvuston ihmeellisestä toipumisesta. Itse en olisi uskonut näkeväni kakkoskuvan mukaista laihoa. Nyt vaan haasteena, että miten tästä eteenpäin kasvusto jaksaa pysytellä pystyssä. "Kaikkeni" olen kuitenkin sen eteen pyrkinyt tekemään ;-)

Tälläinen kaato tuli vappuna kylvetylle Minttu-lohkolle.
Kuva otettu 16.5 pakkasten jälkeen.
Kuva otettu 16.5 pakkasten jälkeen.
Ja tässä on viime viikon tilanne.
Kuva otettu lohkosta 27.6.
Kuva otettu lohkosta 27.6.
Koko tarina (päivittyy kesän kuluessa) lisäkuvineen löytyy täältä:
http://picasaweb.google.com/Alasaari/PakkasenPanemaa

Mites teidän muiden kasvustot ovat pakkasista toipuneet? Onko tilanne yhtä "mahdoton" kasvuston tiheyden suhteen?
Avatar
jk
Luokka: >500hv
Viestit: 805
Liittynyt: 18 Loka 2006, 17:13
Paikkakunta: Lapua

Re: Pakkasen paneman ohran kasvu

Lukematon viesti Kirjoittaja jk »

Ohi ajellessa olen seurannut kyseistä lohkoa ( Eikös tämä oo siitä vt 16 varrelta kiviniemen paikkeilta? )ja aika uskomattomasti se on kyllä toipunu. Tosin en vielä aivan varmana pitäisi omiin kokemuksiin pohjautuen että tekee huppusatoa vaikka hurjannäköinen onkin.
Avatar
Rubinjo
Luokka: >500hv
Viestit: 2591
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 22:28
Paikkakunta: Halikko www.toivontila.fi
Viesti:

Re: Pakkasen paneman ohran kasvu

Lukematon viesti Kirjoittaja Rubinjo »

Kari kirjoitti:Laitan tässä pari kuvaa kevään pahimmasta pakkastuhostani ja kasvuston ihmeellisestä toipumisesta. Itse en olisi uskonut näkeväni kakkoskuvan mukaista laihoa. Nyt vaan haasteena, että miten tästä eteenpäin kasvusto jaksaa pysytellä pystyssä. "Kaikkeni" olen kuitenkin sen eteen pyrkinyt tekemään ;-)
Miksei se Modduksen voimalla pystyssä pysy?

2x0,3 l ja kirkkaassa auringonpaisteessa pienellä vesimäärällä molemmilla kerroilla jos ajaa.
Ja tautiaineet tietenkin mukaan, ettei pääse korsi "hapertumaan".
Sadosta en sano sitte mitään.
keke66
Luokka: yli 150 hv
Viestit: 191
Liittynyt: 15 Marras 2007, 13:57
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Re: Pakkasen paneman ohran kasvu

Lukematon viesti Kirjoittaja keke66 »

Kävi kans samalla tavalle osalle ohra-alasta, kuin tuo 1. kuva. Nyt ei juurikaan erota kaukaa katsoen pakkastuhoilta säilyneistä paikoista. Lähemmin tarkasteltuna pakkasen panemat paikat tiheämpiä kuin muuten, eli pensonut jonkin verran enemmän.
Avatar
Kari
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 428
Liittynyt: 12 Huhti 2005, 20:30
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Pakkasen paneman ohran kasvu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kari »

jk kirjoitti:Ohi ajellessa olen seurannut kyseistä lohkoa ( Eikös tämä oo siitä vt 16 varrelta kiviniemen paikkeilta? )ja aika uskomattomasti se on kyllä toipunu. Tosin en vielä aivan varmana pitäisi omiin kokemuksiin pohjautuen että tekee huppusatoa vaikka hurjannäköinen onkin.
Siinähän se just on. Kylvö oli onneksi sen verran syvään, ettei ihan "jyviin asti jäätynyt" ja maa oli pinnasta kuivaa ja suojasi kylmältä. Lopputulos on kyllä (mielenkiintoinen) arvoitus, itse pahasti pelkään, ettei noin tiheään kasvustoon riitä paukut pellossa. Joka tapauksessa ihan mielenkiintoinen "koepala" se on. Samaan aikaan kylvetyt muut Mintut ovat nyt tulleet tähkälle, tuo näyttäisi olevan muutaman päivän myöhässä kasvurytmissään.

Tuossa vielä yksi kuva kasvuston tiheydestä, samat kuvat tuolla webissäkin.
Tarvisi melkein harvennushakkuun?
Tarvisi melkein harvennushakkuun?
Avatar
Kari
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 428
Liittynyt: 12 Huhti 2005, 20:30
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Pakkasen paneman ohran kasvu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kari »

Rubinjo kirjoitti:
Miksei se Modduksen voimalla pystyssä pysy?

2x0,3 l ja kirkkaassa auringonpaisteessa pienellä vesimäärällä molemmilla kerroilla jos ajaa.
Ja tautiaineet tietenkin mukaan, ettei pääse korsi "hapertumaan".
Sadosta en sano sitte mitään.
Toivon mukaan pysyisi :)

Saanut kolme kierrosta tälle kesää
1.) Rikka-aine + 0,15 Moddusta
2.) Tautiaine + 0,2 Moddusta
3.) ½ tautiainetta + 0,15 Moddusta

JA kyseessä pitäisi olla yksi lajikkeiston lyhyimpiä ohria + kohtuu hyvin pystyssä pysyviä.

Tuo sato on sitten täysi arvoitus - parin kuukauden sisään sekin selvinnee :)
Avatar
Jorma
Luokka: >500hv
Viestit: 1479
Liittynyt: 26 Tammi 2005, 15:22
Paikkakunta: Pori

Re: Pakkasen paneman ohran kasvu

Lukematon viesti Kirjoittaja Jorma »

Kerrankin jollain on kunnon kasvustokin! Minkälainen lannoitus on alla, oletko mitannut liukoista typpeä lähiaikoina?
Murtola_Lasse
Luokka: >500hv
Viestit: 1049
Liittynyt: 17 Joulu 2004, 15:27
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Re: Pakkasen paneman ohran kasvu

Lukematon viesti Kirjoittaja Murtola_Lasse »

Jorma kirjoitti:Kerrankin jollain on kunnon kasvustokin! Minkälainen lannoitus on alla, oletko mitannut liukoista typpeä lähiaikoina?
Huippusatoa tavoitellessa lisä typpi ehkä paikallaan
Avatar
Kaupoi
Luokka: >500hv
Viestit: 980
Liittynyt: 26 Joulu 2004, 21:48
Paikkakunta: Nivala

Re: Pakkasen paneman ohran kasvu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kaupoi »

Vuonna 2004 pani pakkanen Kunnari-ohoran. Kasvu viivästy noin viikolla ja sato oli normaali. Kylyvöpäivä oli 30.4. Maalaji multava KHt.
Liitteet
Kuva otettu 15.5.2004
Kuva otettu 15.5.2004
Kuva otettu 16.6.2004
Kuva otettu 16.6.2004
Avatar
Joozeppi
Luokka: yli 200 hv
Viestit: 269
Liittynyt: 19 Huhti 2007, 18:48
Paikkakunta: Loimaa

Re: Pakkasen paneman ohran kasvu

Lukematon viesti Kirjoittaja Joozeppi »

ite kanssa odottelin tollasia kasvustoja vuoden 2004 kokemuksien perusteella. kuitenkin jossain paikoissa pakkanen on mennyt ilmeisesti vähän "yli" ja kasvustot kärsineet. semmosta lyhyttä ja jotenkin kärsineen oloista. pakkasta oli ehkä liian monena yönä peräkkäin, optimi olisi vain yksi noin viiden asteen pakkaskäsittely ja sitten vettä päälle.

samoilla lohkoilla paikoitellen myös samaista huippupensoamista havaittavissa. kylvin ensimmäiset braemarit 4 päivää ennen vappua, jatkoin pari päivää tästä annabellillä. lohkot ei mitään kovin alavia onneksi. parhaimpia ovat kuitenkin 3.5 kylvetyt ja baytanilla peitatut (eli hitaasti päälle tulleet) annabellit. oliskohan pakkaset osuneet jotenkin paremmin. perässä olevia sivuversoja on jonkin verran ja varmaan kovin isoa tavaraa ei tule. lohkoilla toki eroja myös mutta mulla tällänen ohratilanne. braemar tuli tänään tähkälle (pääversot) mutta noille viimisille sais vielä korrensäädettä ajaa jos olis hetken poutaa. vehnät ovat muuten ennätystiheitä ja alavilla paikoilla. kai nekin pakkasista tykkäsivät.

sopivasti moddusta usein ja pienissä erissä. en ole kyllä kenenkään kuullut kolmea kertaa moddusta ajavan mutta kai se tässä sallitaan. ainakin parempi ratkaisu ku tähkälle tullessa kaikki puoli litraa. 2004 oli samannäköistä ja maissa oli raikkaasti syksyllä. nyt on mun mielestä taudeille ja kasvulle otolliset kelit, ruiskuttaa kannattaa vaikka vähän renkaan kylkeen kura tarttuiskin.
Avatar
Kari
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 428
Liittynyt: 12 Huhti 2005, 20:30
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Pakkasen paneman ohran kasvu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kari »

Murtola_Lasse kirjoitti:
Jorma kirjoitti:Kerrankin jollain on kunnon kasvustokin! Minkälainen lannoitus on alla, oletko mitannut liukoista typpeä lähiaikoina?
Huippusatoa tavoitellessa lisä typpi ehkä paikallaan
Lannoitus on ollut 400 kg/ha Pellon Hiven Y1 (N/P 88/12). Viljavuustutkimuksen mukaan lohko on multamaa (jota se onkin), pH on 5.7, P 19 ja K 343.

Eilen illlasta kävin hakemassa maanäytteen ja tein analyysin - melko tyhjältä tuntui maa olevan 10-15 kg tuli tulokseksi. Sinänsä otin verrokin venhälohkosta, joka saanut typpeä 130 kiloa, eikä sieltäkään mitään löytynyt. Joko onnistuin ottamaan kaikki osanäytteet lannoittamattomista kohdista, tai sitten sateet ovat huuhtoneet typet pois?
KEG-kortilla tuo ohrapala näytti 4 (vehnä 7-8) ja kieltämättä kasvusto on vaaleahkoa.
Onkos kukaan mittaillut nyt sadekauden jälkeen maan liukoista typpeä lohkoistaan?

Lassen ehdottama lisätyppi voisi olla kyllä ihan paikallaan, tuntuu vaan pikkasen hurjalta lähteä tuohon viidakkoon lisää voimaa laittamaan. Toisaalta kunnolla kasvava terve korsi pysyisi paremminkin pystyssä? kuin "nälissään oleva" :)
Pianhan tuonne tietty kävisi ruiskulla jonkun 20 kiloa "askartelemassakin".
Radon
Luokka: >500hv
Viestit: 731
Liittynyt: 12 Huhti 2005, 22:39

Re: Pakkasen paneman ohran kasvu

Lukematon viesti Kirjoittaja Radon »

Kari kirjoitti: KEG-kortilla tuo ohrapala näytti 4 (vehnä 7-8) ja kieltämättä kasvusto on vaaleahkoa.
Onkos kukaan mittaillut nyt sadekauden jälkeen maan liukoista typpeä lohkoistaan?

Lassen ehdottama lisätyppi voisi olla kyllä ihan paikallaan, tuntuu vaan pikkasen hurjalta lähteä tuohon viidakkoon lisää voimaa laittamaan. Toisaalta kunnolla kasvava terve korsi pysyisi paremminkin pystyssä? kuin "nälissään oleva" :)
Pianhan tuonne tietty kävisi ruiskulla jonkun 20 kiloa "askartelemassakin".
Kyllä itse uskaltaisin tuonne vähän lisää vielä typpeä antaa ihan tuon keg arvon perusteella, en usko että tuo tulee lakoutumaan sen verran jykeviltä näyttää korret tuossa kuvassa. Helpostihan tuollaisessa kasvustossa typpi käy vähiin kun sitä uppoaa jo tuohon vihermassaan hirveästi.

Kyllä nuo kasvustot uskomattomasti toipuu pakkasista, omista rukkiista pakkanen tappoi alavilla pelloilla lähes kaikki pääversot ja ruis oli tuolloin jo lippulehdellä, ajattelin jo haaveet sadosta voin kuopata mutta niin vaan on uusia versoja tullut kasvustosta että peliä ei ole menetetty vaan ihan keskinkertaiselta näyttää, tosin mitään huippusatoa ei tarvitse odotella.
Avatar
Jorma
Luokka: >500hv
Viestit: 1479
Liittynyt: 26 Tammi 2005, 15:22
Paikkakunta: Pori

Re: Pakkasen paneman ohran kasvu

Lukematon viesti Kirjoittaja Jorma »

Kari kirjoitti:Onkos kukaan mittaillut nyt sadekauden jälkeen maan liukoista typpeä lohkoistaan?
Eilen mittailin ja nitraattityppeä löytyi 20:n molemmin puolin, ammoniumtyppeä ei löytynyt. Maalajina erm Jm, vehnä Tjalve, kylvetty 1.5. typpeä annettu kylvön yhteydessä 75kg/ha, ei lisälannoitusta - ainakaan vielä.

Kasvusto näyttää tuolta:
Tjalve 001.JPG
Avatar
Wilpo
Luokka: >500hv
Viestit: 1670
Liittynyt: 16 Joulu 2004, 20:09
Paikkakunta: Marttila www.maatalousfoorum.fi
Viesti:

Re: Pakkasen paneman ohran kasvu

Lukematon viesti Kirjoittaja Wilpo »

Tältä on kans hyvin kevään pakkastuhoista selvitty.
Liitteet
Tocada ohran yhden siemen versot.
Tocada ohran yhden siemen versot.
Toaca ohra, Siemenmäärä 205kg/ha. Pillikettä riittää, kun ariane S (2L/ha) Ei vaikuttanut.
Toaca ohra, Siemenmäärä 205kg/ha. Pillikettä riittää, kun ariane S (2L/ha) Ei vaikuttanut.
Olavi ohra
Olavi ohra
Toaca ohra, Siemenmäärä 205kg/ha. Kuva kylvösuuntana päin.
Toaca ohra, Siemenmäärä 205kg/ha. Kuva kylvösuuntana päin.
Avatar
Jorma
Luokka: >500hv
Viestit: 1479
Liittynyt: 26 Tammi 2005, 15:22
Paikkakunta: Pori

Re: Pakkasen paneman ohran kasvu

Lukematon viesti Kirjoittaja Jorma »

Kyllä ohrat pensoo eritahtiin kuin vehnä! Ei mulla vehnässä ole kuin pari sivuversoa, mutta se saikin pakkasta vain niin vähän, että lehden kärjet vähän kärähti.
Vastaa Viestiin